Het XR 250 T/M 650 topic part 9

Nu de temperaturen wat meewerken toch de achterbrug los gemaakt. Kan die bout eindelijk uitgeboord worden *O*

Eens dat klaar maar eens een bezoekje brengen aan 2Motors om alles goed in elkaar te zetten en voorvork die lekt aan te pakken.
En dan eindelijk terug rondknallen.
 
Binnenkort maar weer eens rijden, te lang geleden.
 

Bijlagen

  • 20211227_213544.jpg
    20211227_213544.jpg
    399,8 KB · Weergaven: 23
  • 20211227_213455.jpg
    20211227_213455.jpg
    284,6 KB · Weergaven: 22
  • 20211227_213431.jpg
    20211227_213431.jpg
    242,5 KB · Weergaven: 22
Hallo allemaal!

Vorige week heb ik een fraaie honda XR250 gekocht. 18 jaar geleden heb ik er ooit ook al eens eentje gehad welke me goed beviel, al heb ik er nu een gekocht om avonturen mee te gaan beleven.
De motor is nog helemaal origineel, heeft slechts 8000 km op de klok en heeft tot voor kort 25 jaar stilgestaan. Wat rijden betreft lijkt alles perfeft te functioneren al ben ik er wel wat preventief onderhoud aan het plegen om ermee op reis te kunnen gaan.

Het plan is de motor mee te nemen in een busje naar de pyreneeën en Portugal om daar minimaal twee maanden te gaan offroaden.

Nu heb ik al een boel onderdelen besteld, zoals een nieuwe kettingset, banden, olie, filters, en een boel klein spul om hem er helemaal klaar voor te maken. Veel tijd heb ik niet om voor te bereiden want ik wil over twee weken al vertrekken.

Omdat ik mijn vorige xr250 al eens volledig uit elkaar heb getrokken en van groot onderhoud heb voorzien weet ik wel ongeveer wat ik qua onderhoud verwachten kan, al vraag ik me af of er iemand nog tips voor me heeft mbt bepaalde reserve onderdelen welke wel eens de geest kunnen geven? Denk aan een cdi unit oid.

Ook dien ik nog uit te zoeken hoe ik gemakkelijk TET routes rijden kan via mijn telefoon, al heb ik daarover al een vraag gesteld in een ander topic, daar kom ik namelijk nog niet helemaal uit.
Plan is ook om een 12v oplaadaansluiting te maken op mijn XR al vraag ik me af of dit gemakkelijk kan zonder accu en mijn elektrisch circuit niet te ovetbelasten anders wordt het gewoon een kwestie van een grote powerbank meenemen.
 

Bijlagen

  • 20220308_183433.jpg
    20220308_183433.jpg
    271,3 KB · Weergaven: 32
  • 20220312_170859.jpg
    20220312_170859.jpg
    327,2 KB · Weergaven: 30
Hallo allemaal!

Vorige week heb ik een fraaie honda XR250 gekocht. 18 jaar geleden heb ik er ooit ook al eens eentje gehad welke me goed beviel, al heb ik er nu een gekocht om avonturen mee te gaan beleven.
De motor is nog helemaal origineel, heeft slechts 8000 km op de klok en heeft tot voor kort 25 jaar stilgestaan. Wat rijden betreft lijkt alles perfeft te functioneren al ben ik er wel wat preventief onderhoud aan het plegen om ermee op reis te kunnen gaan.

Het plan is de motor mee te nemen in een busje naar de pyreneeën en Portugal om daar minimaal twee maanden te gaan offroaden.

Nu heb ik al een boel onderdelen besteld, zoals een nieuwe kettingset, banden, olie, filters, en een boel klein spul om hem er helemaal klaar voor te maken. Veel tijd heb ik niet om voor te bereiden want ik wil over twee weken al vertrekken.

Omdat ik mijn vorige xr250 al eens volledig uit elkaar heb getrokken en van groot onderhoud heb voorzien weet ik wel ongeveer wat ik qua onderhoud verwachten kan, al vraag ik me af of er iemand nog tips voor me heeft mbt bepaalde reserve onderdelen welke wel eens de geest kunnen geven? Denk aan een cdi unit oid.

Ook dien ik nog uit te zoeken hoe ik gemakkelijk TET routes rijden kan via mijn telefoon, al heb ik daarover al een vraag gesteld in een ander topic, daar kom ik namelijk nog niet helemaal uit.
Plan is ook om een 12v oplaadaansluiting te maken op mijn XR al vraag ik me af of dit gemakkelijk kan zonder accu en mijn elektrisch circuit niet te ovetbelasten anders wordt het gewoon een kwestie van een grote powerbank meenemen.
Voor telefoonoplader wil je DC hebben, en het liefst afgevlakt, op mijn xr600 zit het stadslicht aan de DC, deze is voldoende vlak door de condensator om mijn telefoon aan bij te laden via usb. Ik heb de verbinding van t lampje afgeknipt en vervangen door een waterdichte stekker, daar hangt de usb aan.
 
Stadslicht is inderdaad wel een mooie om hem vanaf te kunnen pakken, goed idee:)


Ander vraagje!

Ik heb net een nieuwe koppelingskabel op mijn xr250r uit 1991 gezet, en zowel de oude als nieuwe kabel dien ik al helemaal tot het einde af te stellen anders heb ik veel te veel speling op de kabel, volgens mij is de koppelingshendel wel origineel, en het haakje aan het frame om de kabel in te bevestigen lijkt ook niet verbogen.

Wie weet er hoe dit kan?
Ga er vanuit dat versleten koppelingsplaten zeker niet zoveel extra slag van de kabel vragen.

Het rechter carterdeksel is wel gewoon voorzien van een normale pakking en geen vloeibare pakking oid waardoor de afstand van de koppeling tot de hevel ook gewoon origineel is.

Kan het zijn dat het heveltje op de koppeling zelf(in het rechter carterdeksel) niet goed staat of valt deze niet te verstellen?

Mijn kabel staat nu bij de koppeling zelf en bij het stuur al maximaal uitgedraaid en nog steeds heb ik net wat te veel kabelspeling wat niet fijn rijdt.
 
Doe hier eens een foto van, normaal kun je je koppelingskabel op 2 plekken stellen (iig bij de 600)
Dit beugeltje doelde ik op, lijkt in orde te zijn daar kan het niet aan liggen.

Ik heb een ander vermoeden; wellicht kan iemand bevestigen of dit het probleem veroorzaken kan koppelingskabel krijg ik niet strak genoeg gesteld ook een nieuwe kabel niet en de koppeling gaat te zwaar)

Wellicht is er een extra stalen kopelingsplaat in het koppelingspakket gestoken om slip te voorkomen en wat extra druk op het pakket te hebben staan waardoor de hevel nu niet meer in de positie staat waarin hij hoort te staan, en daarmee ook zwaarder inknijpt?

Iemand een idee of dit kan kloppen?
 

Bijlagen

  • 20220326_173150.jpg
    20220326_173150.jpg
    149,1 KB · Weergaven: 14
Voor telefoonoplader wil je DC hebben, en het liefst afgevlakt, op mijn xr600 zit het stadslicht aan de DC, deze is voldoende vlak door de condensator om mijn telefoon aan bij te laden via usb. Ik heb de verbinding van t lampje afgeknipt en vervangen door een waterdichte stekker, daar hangt de usb aan.
Hoi Carb (als ik je naam af mag korten ;) )

Via de zoekfunctie kom ik je post tegen: ik wil ergens in mijn snot oude CBR ook 12V aftappen om een USB poort in de buurt van mn cockpit te hebben. Er zit een fuse box tussen al het plastic, maar een CBR van 28 moet je zo min mogelijk aan de zekeringkast rommelen denk ik.
Kan ik, met oog op hoe zwaar een en ader is afgezekerd, een USB poort bij het stadslicht opdoen, of moet ik dan ook iets zwaarder afzekeren?

Het is puur en alleen om een iPhone 12 op een volle batterij te houden als ik navigeer via Scenic, Waze of wat dan ook.

Alvast bedankt voor je reactie!
 
Hoi Carb (als ik je naam af mag korten ;) )

Via de zoekfunctie kom ik je post tegen: ik wil ergens in mijn snot oude CBR ook 12V aftappen om een USB poort in de buurt van mn cockpit te hebben. Er zit een fuse box tussen al het plastic, maar een CBR van 28 moet je zo min mogelijk aan de zekeringkast rommelen denk ik.
Kan ik, met oog op hoe zwaar een en ader is afgezekerd, een USB poort bij het stadslicht opdoen, of moet ik dan ook iets zwaarder afzekeren?

Het is puur en alleen om een iPhone 12 op een volle batterij te houden als ik navigeer via Scenic, Waze of wat dan ook.

Alvast bedankt voor je reactie!
Dat hoeft zeker geen probleem te zijn, je kunt even kijken in je wiring diagram hoe die afgezekerd is, zolang je qua totale load daaronder blijft zit je goed. Je kunt wel redelijk inschatten hoeveel de load is door de max laadstroom van je USB charger te bekijken (even om te rekenen, en een verliesfactor in te schatten).
Als je het stadlicht eruit haalt zit je bijna zeker goed, als je die ook laat zitten moet je ff opletten
 
Dat hoeft zeker geen probleem te zijn, je kunt even kijken in je wiring diagram hoe die afgezekerd is, zolang je qua totale load daaronder blijft zit je goed. Je kunt wel redelijk inschatten hoeveel de load is door de max laadstroom van je USB charger te bekijken (even om te rekenen, en een verliesfactor in te schatten).
Als je het stadlicht eruit haalt zit je bijna zeker goed, als je die ook laat zitten moet je ff opletten
Dank je...wiring diagram...juist ja ;)
Wel goed om te lezen dat het de bedoeling is om de lamp er dus uit te halen en niet de lader bij de lamp op te doen ;)


Dit is sec 5V x 3A is 15 W (give or take)
Bij 12V is dat dan dus (15/12) is 1,25A (laten we verliezen en safety aanhouden en 2A nemen)
 
Het stadslicht hoeft er niet perse uit, dat scheelt gewoon net een klein beetje, op diezelfde zekering zit je achterlicht, stadslicht en je cockpit lampjes, tel daarvan op wat het vermogen is, dan heb je een idee of je nog ruim binnen de zekering zit of niet.
 
Het stadslicht hoeft er niet perse uit, dat scheelt gewoon net een klein beetje, op diezelfde zekering zit je achterlicht, stadslicht en je cockpit lampjes, tel daarvan op wat het vermogen is, dan heb je een idee of je nog ruim binnen de zekering zit of niet.
ik durf het je niet te vragen...maar doe het toch:
weet je zo hoe zwaar een en ander is afgezekerd? heb ergens wel een wiring diagram gezien, maar daar maak ik geen chocola van tbh
 
Hopelijk weet iemand mij te helpen!

Ik wil namelijk komende week op groot avontuur gaan met mijn xr250 maar ik heb een probleem wat ik niet opgelost krijg helaas;

De koppeling gaat veel te zwaar en ik moet de kabel veel te ver opspannen, verder als dat eigenlijk zou kunnen op de originele wijze.

Ik heb al een nieuwe juiste koppelingskabel gestoken, heb de koppeling helemAl uit elkaar gehaald en voorzien van nieuwe platen en veren, alles lijkt op de juiste wijze gemonteerd te zitten maar toch heb ik nog hetzelfde probleem!
Ik snap het dus niet meer en baal er wel van want zo kan ik er niet mee op mijn gedroomde reis:(

Wie o wie weet wat hier aan de hand kan zijn?!!
 
Het klinkt alsof het mechanisme om de koppeling vrij te drukken "op het eind" zit.
Dus of 9 heeft geen ruimte om naar achter te gaan of er gaat iets fout bij de bediening van 13.

Dat zou mijn gok zijn tenminste.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20220403-000413.jpg
    Screenshot_20220403-000413.jpg
    64,4 KB · Weergaven: 6
  • Screenshot_20220403-000703.jpg
    Screenshot_20220403-000703.jpg
    135,5 KB · Weergaven: 6
Bedankt voor de reacties, ik bene r nog even mee verder gegaan, de koppeling zelf moet in orde zijn, alles zit zoals het hoort.

Het lipje aan het frame waar je de kabel in hangt, daarvan dacht ik dat er zowel aan de onderzijde als aan de bovenzijde een moer hoorde maar als ik op foto's naar andere XR's kijk zie ik dat ze vaak twee moeren boven hebben en de kabel verder opgespannen staat, dit lijkt dus origineel te zijn al vind ik het wel wat eigenaardig.
Dit lipje was tevens toch wat verbogen waardoor de kabel in een hoekje liep.

Ook heb ik de kabel anders geleid langs het frame en bii het stuur en terug de oude kabel gemonteerd, deze gaat een stuk beter dan mijn nieuwe kabel.
De nieuwe kabel lijkt het goed te doen onbelast maar met spanning op de kabel lijkt hij te stroppen, wellicht een foutje in de kabel zelf.

Al met al is het nu wel acceptabel al heb ik het idee dat de koppeling nog altijd lichter dient te gaan, of is het gewoon een feit dat de koppeling van een xr250 altijd relatief zwaar inknijpt?
 
Bedankt voor de reacties, ik bene r nog even mee verder gegaan, de koppeling zelf moet in orde zijn, alles zit zoals het hoort.

Het lipje aan het frame waar je de kabel in hangt, daarvan dacht ik dat er zowel aan de onderzijde als aan de bovenzijde een moer hoorde maar als ik op foto's naar andere XR's kijk zie ik dat ze vaak twee moeren boven hebben en de kabel verder opgespannen staat, dit lijkt dus origineel te zijn al vind ik het wel wat eigenaardig.
Dit lipje was tevens toch wat verbogen waardoor de kabel in een hoekje liep.

Ook heb ik de kabel anders geleid langs het frame en bii het stuur en terug de oude kabel gemonteerd, deze gaat een stuk beter dan mijn nieuwe kabel.
De nieuwe kabel lijkt het goed te doen onbelast maar met spanning op de kabel lijkt hij te stroppen, wellicht een foutje in de kabel zelf.

Al met al is het nu wel acceptabel al heb ik het idee dat de koppeling nog altijd lichter dient te gaan, of is het gewoon een feit dat de koppeling van een xr250 altijd relatief zwaar inknijpt?

Mijn ervaring met nieuwe aftermarket koppelingen is dat sommige gewoon zwaar gaan, vooral als daar sterkere veren bij zitten.
 
Als de platen slijten wordt bij dit type koppeling de ruimte groter . Je hevel gaat dan ruim voorbij aan de ideale 90graden stand. Zijn de nieuwe platen dik genoeg?
Of leg er een extra stalen plaat bij om dat uit te proberen .
Je zou ook slijtage aan de drukstift, hevel of het lager kunnen hebben. Als het lager ver versleten is kun je zo maar teveel axiale speling hebben.
Een 250 hoort geen “zware koppeling” te hebben.
 
Het probleem is opgelost, bedankt voor het meedenken!

Gelukkig dat het dus niet in de koppeling zelf maar in de kabel en bevestiging ervan, na een hoop geklooi werkt het helemaal zoals ik zou willen!

Net nog een garmin zumo aangesloten en gemonteerd, een usb aansluiting gemaakt voor mijn telefoon en waterdichte telefoonhouder om TET route's te gaan rijden naar de pyreneeën, om van daaruit door te gaan naar Portugal, hopelijk blijft het oude beestje het goed doen!!
Nog een paar dingen voorbereiden en dan hopelijk komende week vertrekken op avontuur met de oude XR berggeit :)
 

Bijlagen

  • 20220403_162318.jpg
    20220403_162318.jpg
    234,9 KB · Weergaven: 12
Terug
Bovenaan Onderaan