Het XR 250 T/M 650 topic part 9

Hij is wat minder mooi geworeen maar wel wat avontuurlijker! Nog even wachten op de levering van een setje banden en dan vertrekken naar Portugal:)

De acerbis 22liter tank pastte nog niet direct heel gemakkelijk maar uiteidelijk zit hij er toch goed op:) wel een fijn gevoel me niet al te druk te moeten maken om tankstations te vinden.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20220406-181204_Gallery.jpg
    Screenshot_20220406-181204_Gallery.jpg
    76,7 KB · Weergaven: 32
Hij is wat minder mooi geworeen maar wel wat avontuurlijker! Nog even wachten op de levering van een setje banden en dan vertrekken naar Portugal:)

De acerbis 22liter tank pastte nog niet direct heel gemakkelijk maar uiteidelijk zit hij er toch goed op:) wel een fijn gevoel me niet al te druk te moeten maken om tankstations te vinden.

Hij ziet er igg avontuurlijk uit. Geweldige motor, zo'n 250.
 
Heeft hier iemand wel eens zelf een xr600 omgebouwd naar supermoto? Ik heb er 1 en ben aan het twijfelen om dit te doen. Ik rijd namelijk niet off-road en dacht als eerste enkel de banden te vervangen voor wegbanden op de originele velgen. Maar ik bedacht me ook dat ik wel een remupgrade aan de voorkant wil. Of te wel, wat is slim om te doen in dit geval?
 
Banden erom en gas erop!
Zoon van mij rijdt zo met zijn WR400. Geen enkel probleem, buiten de “hooligangevoeligheid”.
Heeft 21 en 18 inch wielen erin.
 
Het kan natuurlijk altijd beter, maar je moet jezelf afvragen of het de investering echt waard is.
 
Het kan natuurlijk altijd beter, maar je moet jezelf afvragen of het de investering echt waard is.
Ja precies, ik hoef ook niet een hardcore sm, want dan moet ik niet met een xr beginnen. maar wat kleine verbeteringen zodat het weggebruik aangenamer wordt is wel lekker.
 
Dan zou je aan andere kettingwielen kunnen denken om een wat hogere top te krijgen / lagere toeren bij hogere snelheden. Het maakt de motor wat ehhhh…..minder fel op het gas.
 
Hallo allemaal!

Vorige week heb ik een fraaie honda XR250 gekocht. 18 jaar geleden heb ik er ooit ook al eens eentje gehad welke me goed beviel, al heb ik er nu een gekocht om avonturen mee te gaan beleven.
De motor is nog helemaal origineel, heeft slechts 8000 km op de klok en heeft tot voor kort 25 jaar stilgestaan. Wat rijden betreft lijkt alles perfeft te functioneren al ben ik er wel wat preventief onderhoud aan het plegen om ermee op reis te kunnen gaan.

Het plan is de motor mee te nemen in een busje naar de pyreneeën en Portugal om daar minimaal twee maanden te gaan offroaden.

Nu heb ik al een boel onderdelen besteld, zoals een nieuwe kettingset, banden, olie, filters, en een boel klein spul om hem er helemaal klaar voor te maken. Veel tijd heb ik niet om voor te bereiden want ik wil over twee weken al vertrekken.

Omdat ik mijn vorige xr250 al eens volledig uit elkaar heb getrokken en van groot onderhoud heb voorzien weet ik wel ongeveer wat ik qua onderhoud verwachten kan, al vraag ik me af of er iemand nog tips voor me heeft mbt bepaalde reserve onderdelen welke wel eens de geest kunnen geven? Denk aan een cdi unit oid.

Ook dien ik nog uit te zoeken hoe ik gemakkelijk TET routes rijden kan via mijn telefoon, al heb ik daarover al een vraag gesteld in een ander topic, daar kom ik namelijk nog niet helemaal uit.
Plan is ook om een 12v oplaadaansluiting te maken op mijn XR al vraag ik me af of dit gemakkelijk kan zonder accu en mijn elektrisch circuit niet te ovetbelasten anders wordt het gewoon een kwestie van een grote powerbank meenemen.

Super gaaf, ik ben ook een xr 250 r uit '95 aan het opbouwen als reismotor.

ik heb al 12v van de koplamp afgetakt voor de garmin montana, werkt bijna feilloos, alleen als de spanning wat laag is krijg je de melding op de garmin wat irritant is, dit is misschien nog wel op te lossen met een extra condensator ertussen.

Ik was ook aan het kijken naar een grotere tank, alhoewel de 22l mij wat te veel lijkt, ik had een 15 liter tank op het oog.

wat is de vertanding van de tandwielen van de nieuwe set die je gekocht hebt?
 
Heeft hier iemand wel eens zelf een xr600 omgebouwd naar supermoto? Ik heb er 1 en ben aan het twijfelen om dit te doen. Ik rijd namelijk niet off-road en dacht als eerste enkel de banden te vervangen voor wegbanden op de originele velgen. Maar ik bedacht me ook dat ik wel een remupgrade aan de voorkant wil. Of te wel, wat is slim om te doen in dit geval?
Niet zelf gedaan, maar mijn XR rijd fantastisch in Supermoto style 💪
 

Bijlagen

  • $_86 (5).jpg
    $_86 (5).jpg
    157 KB · Weergaven: 26
Wellicht is er iemand die mij helpen kan;

Ik ben de TET trans euro trail aan het rijden met mijn xr250r uit 1991 en sta nu in Spanje, en merk dat mijn achterwiel wel eeg veel speling begint te krijgen.

Ik heb dus een setje nieuwe wiellagers nodig en ben op zoek naar de juiste maat gegevens over de lagers. Op de website van CMS motor spares vind ik de lagers wel maar ik zie de maten niet staan. Weet iemand waar ik de maten kan vinden en dus al lagers kan kopen zonder eerst mijn oude lagers te moeten demonteren, zoadat ik alles in 1x kan doen?

De maat voor de keerringen vind ik wel, die zijn 25x40x7
 

Bijlagen

  • 20220426_192700.jpg
    20220426_192700.jpg
    654,2 KB · Weergaven: 12
  • Screenshot_20220428-091014_Chrome.jpg
    Screenshot_20220428-091014_Chrome.jpg
    71,4 KB · Weergaven: 11
  • Screenshot_20220428-090928_Chrome.jpg
    Screenshot_20220428-090928_Chrome.jpg
    70,1 KB · Weergaven: 9
  • Screenshot_20220428-090718_Chrome.jpg
    Screenshot_20220428-090718_Chrome.jpg
    76 KB · Weergaven: 14
Hier staan de maten er bij.

Honda XR 250 RM 91 Wiel Lagers Achterwiel Links
20x47x14mm

Honda XR 250 RM 91 Wiel Lagers Achterwiel Rechts
Binnendiameter 17mm Buitendiameter 40mm Breedte 12mm


En hier de codes
6203u rechter lager
6204u linker lager


Have fun daar
 
Laatst bewerkt:
Thnx a lot!!!

De lagers heb ik weten te vervangem. Een motorzaakje zonder werkplaats had nog twee passende lagers in een doosje liggem en heb bij een metaalboer wat gereedschap mogem gebruiken. Best een onhandig systeem met die speciale moer waar ik natuurlijk geen dop voor heb maar met een geinprovoseerde doorslag heb ik de boel kunnen vervangen!
 

Bijlagen

  • Screenshot_20220424-130344_Gallery.jpg
    Screenshot_20220424-130344_Gallery.jpg
    245 KB · Weergaven: 24
  • 20220428_140832.jpg
    20220428_140832.jpg
    336,8 KB · Weergaven: 25
Gister weer een projectje opgehaald, het is een bij elkaar geraapte motor. Frame is van een XR250, de rest is van een XL250. Het VIN nummer is slecht leesbaar en ik heb al een mailtje gestuurd naar het RDW. Ik heb het idee dat het een 82 / 83 model is maar zijn er hier mensen die het herkennen?
Hij staat nog op MP zie ik net. Ik zal later ook wat foto's posten.
 
Laatst bewerkt:
Afgelopen week ben ik weer terug thuisgekomen van een 5 weekse motortrip op mijn honda XR250, zo'n 8000 km waarvan het grootste gedeelte offroad, voornamelijk in Spanje.

De motor heeft het perfect volgehouden en heb geen mankementen gehad op een setje veraleten wiellagers na al stelt dat natuurlijk niets voor.

Wel start de motor koud niet zo makkelijk, dat deed hij al niet perfect maar het is er niet beter op geworden. Wel lijkt de carburateur verder heel goed te zijn afgesteld want hij loopt heel mooi over het hele toerengebied en in alle gasstanden.
Wel kan hij de ene keer wat hoger, dan weer wat lager stationair lopen.
Ik wil er voor zorgen dat hij weer perfect start bij koude start. Wellicht dat een carburateur reiniging of revisiesetje in de carburateur helpen kan, of hebben er meer mensen ervaring met dit probleem en dien ik hem anders af te stellen?
Wellicht dat een andere bougie ook nog wat oplossing kan brengen.


Mocht er iemand tips hebben de motor koud beter te laten starten, ik hoor het graag!
 

Bijlagen

  • 20220511_165405.jpg
    20220511_165405.jpg
    376,6 KB · Weergaven: 6
Afgelopen week ben ik weer terug thuisgekomen van een 5 weekse motortrip op mijn honda XR250, zo'n 8000 km waarvan het grootste gedeelte offroad, voornamelijk in Spanje.

De motor heeft het perfect volgehouden en heb geen mankementen gehad op een setje veraleten wiellagers na al stelt dat natuurlijk niets voor.

Wel start de motor koud niet zo makkelijk, dat deed hij al niet perfect maar het is er niet beter op geworden. Wel lijkt de carburateur verder heel goed te zijn afgesteld want hij loopt heel mooi over het hele toerengebied en in alle gasstanden.
Wel kan hij de ene keer wat hoger, dan weer wat lager stationair lopen.
Ik wil er voor zorgen dat hij weer perfect start bij koude start. Wellicht dat een carburateur reiniging of revisiesetje in de carburateur helpen kan, of hebben er meer mensen ervaring met dit probleem en dien ik hem anders af te stellen?
Wellicht dat een andere bougie ook nog wat oplossing kan brengen.


Mocht er iemand tips hebben de motor koud beter te laten starten, ik hoor het graag!
Je zou de klepspeling eens kunnen controleren.

Start de motor ook slecht als de choke erop staat?
 
Je zou de klepspeling eens kunnen controleren.

Start de motor ook slecht als de choke erop staat?
Klepspeling zal ik nogmaals eens controleren en eventueel bijstellen indien hij verlopen is sinds de vorige stelbeurt.

Met of zonder choke lijkt niet veel verschil uit te maken
 
Afgelopen weekend met beide XR's naar de taxateur geweest, zojuist een belletje gekregen van de taxateur dat beide motoren erg netjes (tot in detail) zijn gerestaureerd en ook slecht te vinden zijn in deze staat. Dat is natuurlijk erg leuk om te horen.
Morgen stuurt hij beide rapporten op zodat ik ze ook daarvoor kan verzekeren.
XR500 1980.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan