Het XR 250 T/M 650 topic part 9

Zo heb de mikuni carburateur gemonteerd. Wat een geweldige upgrade dat kan ik iedereen aanraden! Waar de xr400 eerst nogal traag op het gas reageerde, heeft hij nu bijna een tweetakt karakter. Op veel Engelse fora zegt men de beste upgrade voor een xr en ik kan ze geen ongelijk geven.....
 
Ik rij juist 4 tact omdat het 2 tact karakter mij niet ligt


Haha ja ik snap je helemaal..

Ja ik verwoord het eigenlijk verkeerd! Een tweetakt heeft heel veel eindschot en een korte power band.

Nu heb ik dat felle wat een tweetakt in power band heeft bij elk toerental. Echt vermogens winst is er denk ik niet maar de reactie is veel sneller en feller dan voorheen. Kortom je hebt wat eerder en sneller meer tractie waardoor je makkelijker rijd omdat je wat makkelijker en eerder snelheid hebt.

Zo iets bedoelde ik dus 😋
 
In principe krijg je wat meer vermogen onderin,zelfde idee als je een auto chipt zeg maar.
 
Zo we hebben weer een XR 600 in de schuur van 1985.

Deze heb ik een aantal jaar geleden gereviseerd voor een collega.

Echter is deze tijdens het rijden uit gevallen.

Helaas geeft hij geen vonk meer.

Alles lijkt in orde, alleen de weerstand van de 'Exiter coil' (ontsteking spoel) meet ik 38 Ohm.
Volgens het werkplaats boek moet ik hier tussen de 230 en 320 Ohm meten.

Kan iemand dit bevestigen? En weet iemand eventueel een nieuwe spoel te vinden?
 
Zo even de MF oma weg schoppen, lijkt hier rustig in XR land.
Heb 1,5 jaar geleden een xr gekocht, alleen niet goed gekeken/proefgereden.
Enorm stom natuurlijk, was netjes alle versnellingen bij langs gegaan en gas geven. Blijkbaar toch te voorzichtig,
want naar een paar keer rijden blijkt dat hij uit de 2de versnelling schiet...... Daarnaast trek ik een blauw rookgordijn acht me aan......
Blijkt het olie verbuik 1 liter op 80 km te zijn8)7Had even over me schouder moeten kijken, alleen bij belast gas geven rookt hij blauw, en bij aankoop zaten er geen spiegels opO-)

Maar goed, toch verlieft geworden op de oude enduro stijl. Deze week de knoop doorgehakt, blok eruit gesloopt. Vrijdag breng ik hem bij lanstech in balk voor een revisie.

IMG-20191001-WA0013_resized_20191003_094811174.jpeg
IMG-20191001-WA0015_resized_20191003_094810729.jpeg


Ik hou jullie wel even op de hoogte over de ervaringen8-)
 
Ja die carb is een beetje ouderwets maar de fietsen zelf zijn dat ook wel haha. Ik vind het wel gaaf dat soort dingen en had geen moeite met de originele carb 2 keer trappen en lopen koud en warm 1 keer. Ik deed het wel anders dan voor geschreven overigens.... Net voorbij tdc en dan ram en lopen.
ff oma uit haar slaap halen
(En die XR ook):+

Is dit de vervanger voor de XR400r?
Deze is best betaalbaar €239 maar er staat nog een tm36 die kost €539


Overigens heb ik vandaag de XR op MP gezet.
Marktplaats
 
ff oma uit haar slaap halen
(En die XR ook):+

Is dit de vervanger voor de XR400r?
Deze is best betaalbaar €239 maar er staat nog een tm36 die kost €539


Overigens heb ik vandaag de XR op MP gezet.
Marktplaats

Ik denk dat je ze beide wel kunt gebruiken echter heb je pas bussen nodig om ze op de xr te plaatsen. Er zijn ook aanbieders die ze kant en klaar aanbieden.Linkje naar zo'n aanbieder. Overigens werkt je link naar marktplaats niet.
 
Thanks, ik kan dat aan een koper meegeven zodat hij een perfecte xr heeft.
Zelf zie ik er voor mij geen toekomst meer in.

Misschien dat deze het doet honda xr
 
Vraagje, heb het blok uit m'n xr600 liggen. En nu heeft het frame hier en daar toch wel een paar kleine plekjes. Wil het frame een beetje hobby bob bijwerken. Daarmee wil ik zeggen, hoeft er niet netjes uit te zien. Als het maar bestand is tegen roest.

Met welke verf zouden jullie dit bijwerken?
 
Zat zelf hieraan te denken:

 
Vraagje, heb het blok uit m'n xr600 liggen. En nu heeft het frame hier en daar toch wel een paar kleine plekjes. Wil het frame een beetje hobby bob bijwerken. Daarmee wil ik zeggen, hoeft er niet netjes uit te zien. Als het maar bestand is tegen roest.

Met welke verf zouden jullie dit bijwerken?
Hammerite 👌even vet vrij maken en er op kwasten en klaar.
 
Hammerite 👌even vet vrij maken en er op kwasten en klaar.

Ben begonnen... Bleek een beetje bijwerken ook wel kansloos.
Na het schoonmaken van het frame was overal wel wat bij te werken.
Dan alles maar in één keer, eerste laag erop. Maar ziet er een stuk beter uit:)
 
Ja ik zal deze week even een reportage uploaden van de revisie van het blok en het opknappen van de rest!
 
Oké vast een klein beginnetje:
Dit is het project waar het om gaat:
IMG-20190405-WA0004.jpg

Blok gedemonteerd:
IMG-20191001-WA0015_resized_20191111_105830648.jpeg

Blok gereed voor vervoer:
IMG-20191001-WA0013_resized_20191111_105830098.jpeg


Okay, hierna heb ik mijn blok weggebracht naar Lanstech. Gevestigd in balk, hij heeft voor mij de revisie gedaan.
Voordat hij begonnen is met de revisie heeft hij mij laten weten wat hij is tegengekomen. En op basis hiervan heeft hij de prijs van de revisie bepaald.

Bevinding 1:
Verkeerd nokkenas lager geplaatst, dit had een lager met afdichting moeten zijn. Nu loopt de olie door het lager in plaats van de nokken as.
IMG-20191008-WA0001.jpg


Bevinding 2:
Kop toont sporen van slijtage, maar niet schrikbaren. We hebben ervoor gekozen om dit eerst op te polijsten en verder mee te rijden.
Waarschijnlijk door het plaatsen van het verkeerde lager is dit ontstaan.

IMG-20191008-WA0004.jpg


Bevinding 3:
Pitting op de primaire as van de eerste versnelling, deze wordt verwisseld voor een nieuwe.
IMG-20191008-WA0012.jpg


Bevinding 4:
Slots van de 3de versnelling zijn afgerond. Deze word ook vervangen.
IMG-20191008-WA0013.jpg


Om de revisie compleet te maken wordt de cilinder opgeboord en gehoned. Compleet met overmaatse zuiger. Daarnaast kleppen slijpen en kop vlakken.

Verdere foto's volgen8-)

Edit:
Verder materiaal wat is vervangen:
-Distributiekettingspanner
-Distributieketting
-Nokkenaslager
-Krukaslager
-Zuiger
-1 versnelling primaire as
-3de versnelling tandwiel
-schakelwals
-Alle pakkingen en keerringen
-Bougie
 
Laatst bewerkt:
Lekker dat hij weer vrolijk rondtuft. Dat glijlager boeit niet zoveel zolang de buitenste 2 lagers maar goed blijven, elke keer als je het kleppendeksel open hebt liggen even controleren op speling.
 
Toch schijnt de nokkenas behoorlijk op en neer te kunnen slaan in het later, op het moment dat hij ''teveel'' ruimte krijgt. Buitenste lagers zijn vervangen voor nieuwe.

Heeft iemand toevallig nog een goede achter schok demper liggen? Die van mij doet niet zoveel meer, behalve dansen. Zit erover na te denken om deze te laten reviseren. Maar de bijbehorende bedragen vallen me een klein beetje tegen :$

Denk niet dat ik het zelf kan doordat deze instelbaar is met een patroon aan de zijkant.
 
ik weet niet of het hier mag,

Maar mocht er interesse zijn, ik heb een 19 inch semi supermotard wiel voor een xr650R (xr250r, xr400r, xr600r past ook).
Dit 19 inch wiel is te gebruiken met het originele achterwiel en is een perfecte mix tussen enduro en supermotard.
Dit wiel doet niet onder aan een 17 inch wiel op straat of circuit (tenminste niet met de recreatieve circuit dag), echter off-road zal het 19 inch wiel beter presteren dan een 17 inch wiel.

Let op! de originele lagers dienen overgezet te worden, er zitten op t moment lagers in voor een 15mm as, de xr650r (zo ook xr250r, xr400r, xr600r) heeft een 17mm as

bandje heeft nog voldoende profiel, maar het is al wel een oudere band.
1584099209741.png
1584099230223.png


En een voorbeeld op een xr650r
1584099260101.png

1584099269372.png

1584099613291.png

1584099624430.png


Groeten Jorgen
 
Laatst bewerkt:
ik weet niet of het hier mag,

Maar mocht er interesse zijn, ik heb een 19 inch semi supermotard wiel voor een xr650R.
Dit 19 inch wiel is te gebruiken met het originele achterwiel en is een perfecte mix tussen enduro en supermotard.
Dit wiel doet niet onder aan een 17 inch wiel op straat of circuit (tenminste niet met de recreatieve circuit dag), echter off-road zal het 19 inch wiel beter presteren dan een 17 inch wiel.

bandje heeft nog voldoende profiel, maar het is al wel een oudere band.
Bekijk bijlage 1473460Bekijk bijlage 1473461

En een voorbeeld op een xr650r
Bekijk bijlage 1473462
Bekijk bijlage 1473463
Bekijk bijlage 1473466
Bekijk bijlage 1473467

Groeten Jorgen
Let op,

De wiel lagers dienen wel over gezet te worden!
 
Terug
Bovenaan Onderaan