Het XR 250 T/M 650 topic part 9

Vandaag de tank leeg gehaald. Alle benzine dr uit. Ook de carburateur afgetapt. Ik vond de XR wat minder lekker lopen naarmate de tank leger wordt. Er zit wat rommel onderin de tank, dat is nu weg. Ik vermoed dat er ook wat water onderin de tank zat.

De Acerbis handkappen óók verwijderd, het zat toch niet helemaal lekker, de nieuw gemonteerde remhendel loopt aan ín de handkap, dus op zoek naar andere handkappen.

Zo rommel ik af en toe een beetje met de XR, en ga m zo een beetje kennen.

Grt Fred
 

Bijlagen

  • 20210103_171700.jpg
    20210103_171700.jpg
    84,9 KB · Weergaven: 9
  • 20210103_171634.jpg
    20210103_171634.jpg
    37 KB · Weergaven: 9
Ondertussen zijn er weer wat spulletjes binnengekomen om de XR weer een klein beetje op te knappen: *O*handkappen, gereedschaptasje voor achterop, en een nieuwe stuurrol. Mn huidige handkappen zijn gaar, de stuurrol lijkt of er iemand overheen gekost heeft,:r en het gereedschaptasje zat er helemaal niet op.-O-

En een Haynes boek om het een en ander in op te zoeken:)

Grt Fred
 

Bijlagen

  • 20210106_161908.jpg
    20210106_161908.jpg
    188,6 KB · Weergaven: 8
  • 20210106_161545.jpg
    20210106_161545.jpg
    211,5 KB · Weergaven: 7
Weet iemand hoe breed de bies op de brandstoftank moet zijn van een XR 500 Twinshock uit 1980? De kleurcodes heb ik al, nu alleen nog de maten van de zwarte bies in het midden.
 
Dit type?
 

Bijlagen

  • DCD6AD76-6051-4017-BFA9-21003822D32D.jpeg
    DCD6AD76-6051-4017-BFA9-21003822D32D.jpeg
    20,1 KB · Weergaven: 6
  • 76A514DE-8C14-4A07-9FE6-CD92458991AF.jpeg
    76A514DE-8C14-4A07-9FE6-CD92458991AF.jpeg
    18 KB · Weergaven: 9
Vandaag weer met de XR bezig geweest. De nieuwe handkappen, stuurrol en gereedschaptasje gemonteerd. Spelling in het balhoofd gecontroleerd en bijgesteld, aandrijfketting gespannen. Maar ook heel belangrijk is het juist stellen van de in- en uitlaatkleppen. Ik weet precies hoe dat moet, maar wat ik eerder zei is dat ik het ‘gevoel’ in de voelermaatjes met de juiste weerstand te bepalen lastig vind. Nou een maat van mij, ook met een XR, heeft dat vaker gedaan, dat stellen. Het maakt behoorlijk veel uit dat ze goed staan, motor loopt nu erg netjes.

Helaas slipt de koppeling door in de hogere versnellingen, dus die onderdelen zijn inmiddels ook besteld. Bij het vervangen van de koppelingsplaten ook meteen verse olie er in, nieuw filter, èn het zeefje onderin schoonmaken. Zo hoop ik dat deze Honda steeds beter wordt.

Grt Fred
 

Bijlagen

  • 3DCE5AB0-C5C0-4436-85BD-2190BE60C8AD.jpeg
    3DCE5AB0-C5C0-4436-85BD-2190BE60C8AD.jpeg
    209,1 KB · Weergaven: 11
  • 24FDBCC4-321A-4810-9C30-335071C4B583.jpeg
    24FDBCC4-321A-4810-9C30-335071C4B583.jpeg
    57 KB · Weergaven: 10
  • 9A6F1930-B99E-451E-99F6-EBEC07B42867.jpeg
    9A6F1930-B99E-451E-99F6-EBEC07B42867.jpeg
    61,9 KB · Weergaven: 12
Bij mij zit er 14/49 op. Maakt niet zo heel veel verschil.
Maar zit al bij 65 km/h in zn 6e. Ik rijd tot nu alleen maar asfalt, en wil een andere verhouding. Dat ook stukjes snelweg een beetje te doen zijn. De eerste versnelling is echt zo’n kruipversnelling. Nou snap ik dat dit soort motoren daarvoor bedoeld zijn, maar wil toch ook wat langduriger wat sneller rijden.

Grt Fred
 
Iemand bij de XR 250 ervaring met het controleren/vervangen van de distributiekettingspanner?
Bij het vervangen van de koppeling (die spullen zijn reeds binnen) moet toch het rechter carterdeksel los, dus misschien een goed idee om dat ook te doen. Bij een wat hoger toerental (belast of onbelast, maakt geen verschil) hoor ik toch heel licht wat geratel. De motor loopt verder erg netjes en goed. Door de vorige eigenaar is de bigendlager vervangen en een andere zuiger. Dus ik ga er maar vanuit dat t m daar niet in zit. Stationair loopt ie rustig en gelijkmatig zonder bijzondere geluiden. Dus ik heb toch een vermoeden dat de spanner een oorzaak zou kunnen zijn, en nou kosten die de wereld niet voor een XR 250.

Grt Fred
 

Bijlagen

  • De Honda XR 250 R Powerfred.jpg
    De Honda XR 250 R Powerfred.jpg
    230,8 KB · Weergaven: 5
Iemand bij de XR 250 ervaring met het controleren/vervangen van de distributiekettingspanner?
Bij het vervangen van de koppeling (die spullen zijn reeds binnen) moet toch het rechter carterdeksel los, dus misschien een goed idee om dat ook te doen. Bij een wat hoger toerental (belast of onbelast, maakt geen verschil) hoor ik toch heel licht wat geratel. De motor loopt verder erg netjes en goed. Door de vorige eigenaar is de bigendlager vervangen en een andere zuiger. Dus ik ga er maar vanuit dat t m daar niet in zit. Stationair loopt ie rustig en gelijkmatig zonder bijzondere geluiden. Dus ik heb toch een vermoeden dat de spanner een oorzaak zou kunnen zijn, en nou kosten die de wereld niet voor een XR 250.

Grt Fred
Heb je al geprobeerd om de ketting opnieuw te spannen?
En anders moet de kleppendeksel / cilinderkop eraf en via boven kun je een nieuwe kettingspanner in het blok plaatsen. De spanner zelf zit aan de onderkant met 1 boutje in het carter vastgeschroefd en dan de 2 stelschroeven in de cilinder en cilinderkop.
 

Bijlagen

  • 1610893177993.png
    1610893177993.png
    341,7 KB · Weergaven: 5
Laatst bewerkt:
Hoi Damian,

Spannen kan volgens mij niet, vervangen wel. Ik hoop dat ik niet de cilinderkop er af hoef te halen, maar alleen het kleppendeksel los. En uiteraard ook het koppelingsdeksel, die moet er toch af ivm vervangen van de koppelingsplaten.

Grt Fred
 
Heb je al geprobeerd om de ketting opnieuw te spannen?
En anders moet de kleppendeksel / cilinderkop eraf en via boven kun je een nieuwe kettingspanner in het blok plaatsen. De spanner zelf zit aan de onderkant met 1 boutje in het carter vastgeschroefd en dan de 2 stelschroeven in de cilinder en cilinderkop
Nokkenaskettingspanner set is reeds besteld, is hopelijk deze week binnen. Eveneens wat nieuwe keerringetjes bij de as van de kickstarter en de as van de autodecompressie (waar de kabel vanaf is btw)besteld. Pakking van het koppelingsdeksel heb ik ook nog liggen, eveneens een nieuwe pakking voor het kleppendeksel, die toch los moet voor de nieuwe koppelingsplaten, en dus de nieuwe spanner. Hoop ook deze maand nog het zadeldekje via E-bay binnen te krijgen.

Vervolgens wil ik er een andere aandrijfketting er op hebben, met een wat langere verhouding. Er zit nu 14/49 op. Zit te denken aan 14/45. Het voortandwiel kan niet groter dan 14 tanden, maar moet sowieso de hele kettingset vervangen, het voortandwiel is niet geheel vers meer.

Maar goed, eerst maar de bovenstaande dingen aan het motorblok doen(samen met een vriend van mij) en dan kijken hoe het gaat.

Grt Fred
 
Ik ga me even melden hier, sinds gisteravond ben ik in het bezig van een hoop onderdelen die samen een XR600 vormen. Momenteel ligt het een beetje oneerbiedig in de hoek in dozen en tassen.
469EA15D-76B2-4387-9B00-03E6672633F8.jpeg

Maar daar gaat verandering in komen, het wordt een lekker langzaam project, maar ik zal hier (of in een apart topic) de voortgang bijhouden, en lekker plaatjes zetten.
Plan: frame schoonmaken en laten stralen en poedercoaten zodat t weer mooi wit is.
Onderdelen schoonmaken (dat is hard nodig).
En dan opbouwen met verse lagertjes waar nodig (overal zo ongeveer) en dan naar de RDW voor import keuring.
Als ik er dan mee rond kan rijden, dan gaan we daarna verder kijken, of gewoon rijden :]
 
Een tijdje geleden heb ik verteld dat ik met een XR500 uit 1980 bezig ben. Hier zou ik nog foto's van plaatsen dus hierbij een paar plaatjes.
De bedoeling is om hem zover als mogelijk in originele staat terug te brengen.

Zoals ik hem heb gekocht. Hij heeft aardig wat geleden door de afgelopen jaren.
IMG_3962.JPG


Tijdens het demonteren van de motor.
IMG_4043.JPG

Heel de motor is van top tot teen uit elkaar gehaald om weer netjes te maken. Hierbij een gereviseerd blok.
IMG_5039.JPG

Alvast wat in elkaar zetten. Het frame over het blok heen schuiven is toch wat makkelijk dan het blok via onder laten zakken.
IMG_5118.JPG

Op dit moment staat hij er ongeveer zo bij. Er zit al een nieuwe kabelboom, stuur en nog heel wat andere dingen op maar dit is de laatste foto die ik nu bij de hand heb. De originele velgen heb ik eruit gehaald (zijn nog wel aanwezig) omdat deze redelijk versleten waren. Er is een nieuw gespaakte set Excel wielen in gekomen met een 21 inch voorwiel en een 18 inch achterwiel.
IMG_5147.JPG

Ik ben nu bezig met de kunststof spatborden te ontdoen van hun verflagen. Deze ga ik helemaal waterproof schuren en daarna laten polijsten. Ook word er gewerkt aan de brandstoftank, die heeft in 40 jaar tijd een hoop meegemaakt, zoals te zien is aan alle verflagen. meerdere deuken zijn dichtgesmeerd met plamuur en het plamuur kun je eruit breken.
IMG_5527.JPG
IMG_5535.JPG

Ik heb nog veel meer foto's maar die bespaar ik jullie op dit moment. Als jullie vragen hebben hoor ik het wel.
 
Laatst bewerkt:
Goed bezig :}

Maar die smurrie tussen het kleppendekseltje kan je problemen op gaan leveren.
*Wat uitstulpt aan de buitenkant zit ook zo aan de binnenkant)
 
Bespaar ons die foto’s maar niet, leuk om te zien. Hoe heb je het motorblok behandeld en de voorvork? Laten stralen met bepaald middel?
Het motorblok en de vorkpoten heb ik zelf gestraald met glasparel. Het motorblok is daarna helemaal schoongemaakt en heb ik gespoten met Rust Oleum 7715 hittebestendige lak. De vorkpoten heb ik schoongemaakt en gespoten met Rust Oleum primer, lak 2115 en als laatste een blank lak.
Hoe lang het op het blok blijft zitten weet ik nog niet, dit is voor mij een test. Als het eraf komt dan ga ik weer een andere oplossing zoeken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan