Het XR 250 T/M 650 topic part 9

Het motorblok en de vorkpoten heb ik zelf gestraald met glasparel. Het motorblok is daarna helemaal schoongemaakt en heb ik gespoten met Rust Oleum 7715 hittebestendige lak. De vorkpoten heb ik schoongemaakt en gespoten met Rust Oleum primer, lak 2115 en als laatste een blank lak.
Hoe lang het op het blok blijft zitten weet ik nog niet, dit is voor mij een test. Als het eraf komt dan ga ik weer een andere oplossing zoeken.
Ik ben benieuwd naar je test, het ziet er in ieder geval hartstikke strak uit.
 
Vandaag was het een sleuteldag. Bij een vriend van mij. De bedoeling was om "effe" de koppelingsplaten en de distributiekettingspanner te vervangen. Er zat toch wat geluid in de kop. Dus ik wilde toch de zaak inspecteren/controleren, en had t vermoeden dat t m in die spanner zou zitten, en die dus maar vervangen. En eveneens de slippende koppelingsplaten vervangen en nieuwe veren er in. Na het verwijderen van het kleppendeksel kwamen we er achter dat een uitlaattuimelaar toch aan het inslijten was, dus ook daar maar een nieuwe inzetten. Waarschijnlijk is die de oorzaak van het geluid in de kop. Ook kregen we met heel veel moeite de koppelingsmoer los, wie weet waarom dat zo'n rare moer is? Ook daar maar een nieuwe voor besteld.

Als de andere spulletjes binnen zijn, kunnen we weer volgend weekend verder!

Grt Fred
 

Bijlagen

  • 20210123_144039.jpg
    20210123_144039.jpg
    124,4 KB · Weergaven: 12
  • 20210123_164537.jpg
    20210123_164537.jpg
    246,8 KB · Weergaven: 11
  • 20210123_164550.jpg
    20210123_164550.jpg
    230,5 KB · Weergaven: 13
  • 20210123_173644.jpg
    20210123_173644.jpg
    283,2 KB · Weergaven: 15
  • 20210123_173827.jpg
    20210123_173827.jpg
    351,3 KB · Weergaven: 14
Inmiddels rijdt de XR weer prima. Zit nog steeds wat geluid in, maar misschien focus ik mij daar teveel op. 3 nieuwe tuimelaartjes dr in, koppeling slipt niet meer door, nieuwe nokkenaskettingspanner en - geleider dr in. Voor die geleider moest even de kop er af. Beetje jammer, maar goed. Hebben wel de cilinder en de zuiger van bovenaf kunnen bekijken. Ziet er goed uit verder.

Alles monteren, nieuwe oliekeerringetjes bij kickstarter, kleplichter en koppelingshevel. Uiteraard een nieuw oliefilter en het zeefje onderin het blok gecontroleerd, zat weinig vuil in. Klepjes weer netjes gesteld. Over een maandje weer even extra controle op de klepspeling. Ik wacht nog op de nieuwe zadelhoes. Gekocht via Ebay, achteraf beetje spijt van...

Tzt kijken voor andere/betere banden die meer voor mijn gebruik toepasbaar zijn. En ook de aandrijfketting met iets langere verhouding, meer voor mijn gebruik.

Groetjes Fred
 

Bijlagen

  • 20210129_112901.jpg
    20210129_112901.jpg
    181,1 KB · Weergaven: 10
  • IMG-20210126-WA0008.jpg
    IMG-20210126-WA0008.jpg
    163,1 KB · Weergaven: 10
  • 20210129_120300.jpg
    20210129_120300.jpg
    248,8 KB · Weergaven: 11
De afgelopen weken niet veel verder gekomen met de motor. Op dit moment staat de tank in 2k metaal plamuur, in de binnenkant is Fedox ontroester aan het werk zodat morgen de 2k Tapox tank sealer erin kan. Als de sealer erin zit ga ik weer aan de buitenkant verder met schuren en hoop ik misschien eind deze week de 1ste laag verf erop te zetten.
 
Vandaag was het zover. Eindelijk heb ik de motor kunnen laten lopen. Het kostte een hoop moeite om hem aan de praat te krijgen maar daarna was het 1x trappen en lopen. Gelukkig geen rare rammels / trillingen dus de revisie is tot zover goed gegaan. Er zit inderdaad een XL500 demper op. Misschien loop ik ooit eens tegen een originele XR500 demper aan.
IMG_5931.JPG

Er moet nog een hoop gebeuren. Al het plastic moet helaas gespoten worden omdat de kleur te erg verweerd is en het niet gepolijst kan worden.
Ik wacht nog op de originele schokdempers deze worden gereviseerd, helaas ook een hoop vertraging omdat de bussen opnieuw vernikkeld en verchroomd moesten worden.
In de brandstoftank is de coating aan het uitharden, daarna kan ik weer aan de buitenkant aan de gang.
 
Vandaag was het zover. Eindelijk heb ik de motor kunnen laten lopen. Het kostte een hoop moeite om hem aan de praat te krijgen maar daarna was het 1x trappen en lopen. Gelukkig geen rare rammels / trillingen dus de revisie is tot zover goed gegaan. Er zit inderdaad een XL500 demper op. Misschien loop ik ooit eens tegen een originele XR500 demper aan.
Bekijk bijlage 1595540
Er moet nog een hoop gebeuren. Al het plastic moet helaas gespoten worden omdat de kleur te erg verweerd is en het niet gepolijst kan worden.
Ik wacht nog op de originele schokdempers deze worden gereviseerd, helaas ook een hoop vertraging omdat de bussen opnieuw vernikkeld en verchroomd moesten worden.
In de brandstoftank is de coating aan het uitharden, daarna kan ik weer aan de buitenkant aan de gang.
Goed bezig!

Gaaf zo’n project, altijd leuk om te kijken 😃
 
Inmiddels rijdt de XR weer prima. Zit nog steeds wat geluid in, maar misschien focus ik mij daar teveel op. 3 nieuwe tuimelaartjes dr in...

Alles monteren, nieuwe oliekeerringetjes bij kickstarter, kleplichter en koppelingshevel. Uiteraard een nieuw oliefilter en het zeefje onderin het blok gecontroleerd, zat weinig vuil in. Klepjes weer netjes gesteld. Over een maandje weer even extra controle op de klepspeling.
XR rijdt nog steeds prima, alleen toch nog een keer kleppen gesteld. Stonden wat ruim, en is nu wat stiller. Misschien omdat de tuimelaartjes wat moeten inlopen.

Grt Fred
 
als de
ojeeee....

Dat is slecht nieuws. Ik vond zelf de nokkenas er prima uitzien. Alleen heb ik de tuimelaartjes vervangen.

Grt Fred
Kan het ook zo zijn dat je ze de laatste keer iets te ruim hebt gezet? In principe gaan kleppen alleen maar krapper staan, anders verliest je tuimelaar of nokkenas materiaal (Niet de bedoeling)

Controleer af en toe even of je kop wel olie krijgt, ik draaide bij de xr600 de bovenste banjobout in de kop af en toe even los onder het lopen van het blok. Als er olie uitloopt zit je goed:Y
 
als de

Kan het ook zo zijn dat je ze de laatste keer iets te ruim hebt gezet? In principe gaan kleppen alleen maar krapper staan, anders verliest je tuimelaar of nokkenas materiaal (Niet de bedoeling)

Controleer af en toe even of je kop wel olie krijgt, ik draaide bij de xr600 de bovenste banjobout in de kop af en toe even los onder het lopen van het blok. Als er olie uitloopt zit je goed:Y
Olie toevoer is in orde. Uiteraard na het monteren oliepomp ontlucht. Er komt olie uit. Nu kleppen wat strakker gesteld.

Grt Fred
 
Maar zoals ik al eerder zei, ik vind m toch wat tikken in de kop. Sleutelmaatje van mij zegt dat er niet zoveel aan de hand is. Aan de ene kant moet ik beseffen dat een luchtkoeler wat meer mechanische geluiden maakt. Aan de andere kant heb ik ook geen vergelijkingsmateriaal. Die zelfde sleutelmaat van mij heeft wel een XR 600, maar ik vrees dat dat ook geen goede (geluids-)vergelijking is.


Iemand toevallig een XR 250 R in de buurt van Zoetermeer?? 😉👍🏻


Grt Fred
 
Leuk dat er hier nog wat leeft. Gave Supermotards op die foto, ook een mooie kleurstelling van de XR.
Ik heb een poosje terug ook een topic aangemaakt voor mijn XR600, als ik daadwerkelijkl interessante foto's heb zal ik ze hier ook wel plaatsen.
Hier is mijn topic voor als je t wil lezen: Honda XR600 heeeel traag project..
Momenteel is het nog een verzameling onderdelen, die hier en daar een beetje schoongemaakt worden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan