Het Yamaha MT-03 topic

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zeg dan ook direct effe waar je 'm gehuurd hebt uiteindelijk... ;)

Test van de MT-03 staat online bij motorfreaks hè!
 
Heb hem gehuurd. Helaas wat eerder terug gebracht dan gepland (lang verhaal...) maar toch ongeveer 4 uur op rond getuft. Het is geen motor die ik zou kopen, maar heb er wel plezier op gehad. Denk echter wel dat ik hier snel op uitgekeken zou zijn.

Het vermogen valt tegen, en het gewicht is ook erg hoog. Dit was uiteraard al bekend, maar wilde het zelf ervaren. De zithouding is ontspannen en goed vol te houden, maar het stuur is naar mijn mening te breed. Kreeg lichtelijk last van mijn schouders. De motor is niet zo wendbaar als ik had ingeschat, en je hebt toch meer ruimte nodig om b.v. straatje te keren dan ik dacht.

Waar ik erg aan moest wennen was hoe je altijd in de juiste versnelling moet rijden. Eventjes een versnelling te hoog, en je loopt het risico dat de motor afslaat. Dit was ik niet gewend, maar zal wel inherent zijn aan 1 cilinders. De motor waar ik op reed had ook een bijzonder slap hangende ketting, en die zal hier wel mede verantwoordelijk voor zijn.

Het is echter wel een heel mooi afgewerkte motor, die kwalitatief goed in elkaar zit. Als het motorkarakter je aanspreekt is het zeker geen miskoop. Ondanks dat ik met flinke DB killers in de Akra's rondreedt, was het geluid nog erg aangenaam. Heb de motor ook even gehoord zonder DB killers, en het klonk echt fantastisch. :)

Kortom, het is een hele aardige motor, maar voor mij net iets te tam om een aankoop te overwegen.

Voor iedereen die er een heeft aangeschaft: veel plezier!
 
En ik denk dus ook dat je hem goed met de szr kan vergelijken...of met de MuZ.
Open demper en dynojet zou ik dan wel altijd doen krijgt het blok ff meer een "bite" en uiteraard een mooi geluid.
Ook denk ik dat ie genoeg vermogen heeft voor dijkweggetjes ed voor op de snelweg blijft het behelpen met zo'n ding.
Onderhoud gewoon normaal lijkt me

Mischien binnenkort ook bij www.monoconnection.nl
 
Heb zojuist de MT-03 gezien bij de dealer.(Ik ben niet op zoek naar iets anders maar moest er even zijn.) WAT EEN GAAF DING!! Heb nu een S2R monster waar ik erg blij mee ben maar had hiervoor een SZR660. Ook zeer veel plezier op gehad, fiets heeft geen klap verkeerd gegeven.Wilde iets meer power en rechterop zitten wat met de S2R prima lukt. Maar qua looks en mijn ervaringen met de SZR is dit zeker een aanrader.
 
O ja , voor de liefhebber. De dealer is Zaanstad Motoren (Alkmaar) en ze hebben een demo met Akra's.
Suc6,
minics.
 
Zo, Zaterdag 1 April :) (nee, geen grap) de MT-03 opgehaald.
Hij is van mijn vrouw, maar heb natuurlijk zelf tussen de buien door ook wat kilometers gemaakt.
De eerste indruk is positief. Ondanks dat mag hij nog niet meer dan 4500 toeren mag draaien zit er al aardig gang in, en bij gas los klappert hij lekker na in de uitlaat.
Ik vergelijk voor het gemak maar even met supersport motoren. Het sturen is top!
Denk dat ik met deze Yamaha sneller over een rotonde of bochtig dijkje ga dan met een supersport! (lees: m’n Kawa…..)
Ik las dat iemand het had over hoog zwaartepunt, maar dit ervaar ik helemaal niet zo. Echt een opstappen en knallen met dat ding. Dit rijdt echt supermakkelijk!
Vervangingsdempers staan nog op het verlanglijstje want bij stilstaan hebben de standaard pijpen een beetje natte scheet geluid.
Heb geen ervaring met 1 pitters, maar ik moet zeggen dat het geluid tijdens het rijden met trekkende motor wel lekker klinkt.

Maar…………… Als het mijn motor was, denk ik toch dat ik de echte power-kik op termijn ga missen.
Ben wat dat betreft een beetje verziekt door m’n GSX-R’s, Kawa etc.. 120+ pk t.o.v. 45pk MT-03, ja dat voel je toch, ondanks lekker koppel…………hmmmmmmmm.)
Hij is natuurlijk nog lang niet ingereden dus er liggen nog wat pk-tjes klaar boven de 4500 toeren, maar dan nog.
Doe er nog maar een FZ1 bij sinterklaas………………….150pk dat klinkt beter :Y .

Mijn conclusie: Absoluut toffe fun-bike voor zowel beginnende als gevorderde rijder.

full
 
Ik heb gisteren mijn Mille verkocht en ga er ook 1 bestellen.
D-pack is helaas al niet meer leverbaar.......

Weten jullie wat de Akropovic's kosten voor deze fiets?
Die wil ik er wel bijhebben eigenlijk....
 
Das nie goedkoop.....was er al bang voor...

Er is nu nog zo weinig keus. (volgens mij alleen Akrapovic, als jullie andere weten hoor ik het graag)
Zou het blokje er onder te lijden krijgen dat er pas na, pak 'm beet, een halfjaar andere (open) dempertjes opkomen?

Ik wil nu zo graag eens wat anders als Akrapovic, het zo mijn 3e systeem worden.
(R6 full system en Mille dubbel systeem)

Ik wil eigenlijk eens Yoshimura....
 
Nou....niet slecht, ik zou ze in titanium willen; Gelukkig zijn die er ook.
Ik wacht nog even andere partijen af.

Ze zullen wel voorzichtig zijn met ontwikkelen omdat de MT-01 ook een beetje geflopt is.
Dat verwacht ik niet van de MT-03, maar goed ze zijn nu eenmaal voorzichtiger geworden in de markt.

Maar bedankt voor de tip! Ik was er niet op gekomen.
Als je nou nog eens wat tegenkomt.....ik hoor het graag! :]
 
En als er nu ook nog iemand is die me een vervangingsset voor het achterlicht en kentekenplaat houder kan laten zien, is mijn weekend weer compleet! *O*
 
Ik zal nog even kort uitleggen hoe ik bij de MT-03 ben gekomen:

Ik begon met rijden begin 2002, op een R6 uit 99.
Dat ding helemaal volgebouwd met dure opties, heel veel op gereden, ik was vrijgezel en woonde bij mijn ouders.
Keurig het bandje rond gereden, en het begon te vervelen.
Te weinig vermogen dacht ik.

Toen een in 2003 een nieuwe Mille gekocht. (ik woonde immers bij mijn ouders het geld kon niet op, jullie kennen het wel)
Die had vermogen! :} Echter na een tijdje werd dat weer saai.
De boel dus nog eens laten opkalefateren, honderderen euro's verder door de jaren heen. Maar hij was snel, bloedsnel.

Inmiddels al lang niet meer bij mijn ouders, maar samenwonend.
En noem het oud; Maar ik noem het wijs; Het snelheid maakte me bang.
Niet voor het vallen ofzo, daar ben ik te zelfverzekerd voor, maar voor een bon.
Een hele erge bon, rijbewijs kwijt, motor kwijt.... -O- Ik wil het niet meemaken.
Mijn rijbewijs is mijn werk (ik adviseer bij mensen thuis).

Dus om mezelf in bescherming te nemen, de Mille verkocht.
Want als er iets rijbewijs bedreigend is, is het wel zo'n stampende 2 pitter.

vandaar dat deze MT-03 voor mij ontworpen is, zo lijkt het wel.
Heerlijk geluidje (met vervangingsdempers weliswaar), stuurt als een god, en zit heerlijk. EN: Ik kan weer eens lekker snel door de versnellingen heen blazen, zonder dat ik dik 200 rij....
Ik heb ook gekeken naar een KTM, maar ik moet iets betrouwbaars hebben; Yamaha geef ik dat vertrouwen zonder over na te denken.

Dus al met al; Volgende week staat ie klaar!
Helaas zonder D-pack, die was al niet meer leverbaar.
 
En ik vindt het schitterend om te zien/horen/lezen dat de 1pitter weer herontdekt is :}
 
Dat ben ik helemaal met je eens.

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik eerst bang was dat het vermogen zou tegenvallen.
Maar er zit nog aardig wat koppel in, ruim voldoende voor de binnen wegen. :]
 
Vanmorgen bij De Ruiter - van de Bosch Motoren in Utrecht geweest om eens proef te rijden op de MT03, na een mailing van Yamaha die waarschijnlijk wel meer motorrijders in de bus hebben gehad de afgelopen weken (zal wel verspreid zijn gebeurd anders staan er op diezelfde zaterdag 100 anderen te trappelen)

Motor ziet er mooi uit, jammergenoeg een plastic benzinetank (tanktasje is altijd makkelijk met magneten) en ik vind dat, indien de zon schijnt, het bovenste gedeelte van de cockpit (neutraal, knippers, groot licht, benzine) het zeer lastig af te lezen is als er een lampje brandt. Het viel me dan ook pas op de snelweg op dat het benzinelampje aan stond (ik wist dat er niet veel in zat, maar het lampje was toen nog niet aan).

Ook kreeg ik 'm wat lastig bij stilstand in z'n 1. Dit was echt heel erg vaak. Maar het kan zijn dat ze met de demo hebben lopen kloten. De motor een stukje naar voren duwen en hij valt prima in de 1e versnelling.

Geluid is prima in orde! Ik weet niet waarom de rest hier zit te zeuren, maar het geluid van de standaard dempers is meer dan genoeg. Het klinkt een beetje als een trekker, totaal anders dan een Leovince X3 onder mijn 1-pitter.
Mijn DR had fabrieks-af een demper die zo stil was, dat je alleen hoog in toeren iets hoorde. Ook de Yamaha Fazer van 2004 klinkt standaard erg stil kan ik me herinneren van een huurmotor. Nee, deze MT-03 klinkt prima. Maar prima kan altijd beter natuurlijk, als je er zoveel geld voor over hebt.


De motor reageert goed en vroeg in toeren, leuk vermogen, voor binnendoor ruim voldoende en op de snelwegen net genoeg om goed mee te komen.
Een kruissnelheid van 130-140km/u is goed vol te houden door de vrij lage zithouding (in tegenstelling tot 120-130km/u op mijn DR650SE).

Topsnelheid... tja, ik kreeg 'm niet boven de 158km/u uit op een kort stukje. Mijn DR605SE loopt 175km/u, maar die is iets gekieteld.
Wel heb ik het gevoel bij 140km/u dat de motor een astma patient is en dus eigenlijk toch wel andere uitlaten en een aanpassing aan de luchtfilterbox nodig heeft. Niet om het geluid, maar om meer lucht te krijgen.

De remmetjes werken erg goed en bijten lekker.
Wendbaarheid is heerlijk op deze fiets. Het is een gooi en smijtfiets en die 175kg merk je echt niet.

Je moet wel kiezen voor een MT-03, je moet niet constant 140-150 willen rijden.
Deze motor is voor mensen die van vlot doorrijden houden, maar wel de grens trekken bij zo'n 140km/u op de snelweg. Wil je vaak en hard en ver op de snelweg? Koop dan iets met minimaal 2 cilinders.


Ik wil best een MT-03, maar dan wel een 2e handsje over een jaar of 3, als de prijzen een stukje lager zijn. 7499 vind ik iets teveel van het goede.
Mijn DR heeft meer vermogen dan deze standaard MT-03, maar man oh man, wat rijd die MT-03 lekker en wat ziet ie er goed uit !


Ohja, Yamaha, nog bedankt voor de baseball cap! :P
 
Ik heb de mijne vrijdag opgehaald bij Safe Zoetermeer (ik vind het een topzaak, kan er niets aan doen).
De proefrit was al een maand of 2 geleden en dat waren maar een paar kilometers; Ik was toen al snel overtuigd.

In die 2 maanden ga je je dan afvragen hoe reed het ook al weer?
Je gaat je ook steeds meer zorgen maken, van een gekietelde Mille naar een standaard MT-03...dat scheelt nogal...

Maar toen ik de eerste 3 bochten achter de rug had wist ik het weer: Je vergeet ALLES! Dit geeft een rij-sensatie waar 110Nm en 145Pk niet aan kunnen tippen.
Ik wilde altijd al eens naar een circuit met mijn Mille, maar dat kwam er nooit van (andere uitlaten regelen, de kosten, de verzekering, etc...).

Dus waarom niet het circuit naar je toe halen?
Met de MT-03 is elke bocht, bestraat met stenen, asfalt, of scheuren? Maakt niet uit! De wegligging is verder dan perfect. :}
Het vermogen is laag, je moet er ook geen snelwegridder van verwachten zoals bovenstaande posten al opmerkte; Ik ga er iig niet harder dan 130 mee rijden, dat vond ik al hard zat.

Standaard geluid is o.k. echter zal ik toch met maximale eruit willen halen (soort van verslaving denk ik) dus de Arka's zullen er wel opkomen, en met de tijd ook een ander computertje en luchtfilter. Je moet ergens naartoe werken toch?

Al met al: Aanrader! :]
Anders had ik 'm ook niet gekocht.
 
Trouwens:

Zijn er al mensen die leuke goodies hebben gevonden voor de MT-03?
(misschien andere dempers dan de Akra's en de Arrows)
 
Mt-03 is in elk geval NOG niet echt populair anders stond dit topic al voller ;)
140 kon ik nog prima op die MT-03 rijden op de snelweg. Overigens zal je binnendoor wel de topsnelheid kunnen halen door meer windbescherming van bomen enz.

Maar die wegligging is inderdaad gewoon perfect... heerlijk die bochten maken !


Adonis, maak eens een foto van je MT-03 !
Ik vind de zwarte het mooiste, de MT-03 met witte tank zal na een aantal jaren echt een smerige kleur krijgen vrees ik.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan