Het Yamaha TweeTakt Topic

In de Kicxstart van maart (GP special) staat een leuk artikel over de Rsv rd500 Max Biaggi replica van Gerard Rike. Hiermee is hij vorige jaar 2e geworden in de 2takt klasse op de Varsselring
 
Laatst bewerkt:
Ik kon er in 2009 1 kopen die netter was dan deze voor 9500,- met maar 1500 op de teller,had ik het toen maar gedaan,die zou nu zomaar meer dan het dubbele kunnen opbrengen.
 
Gaat die snelheidsmeter echt maar tot 180km/h. Dacht eerst dat het een mijlenteller was maar dit is niet zo. Zal wel een Japans wetgevingsdingetje zijn. Of is de motor geknepen in Japan?
 
Gaat die snelheidsmeter echt maar tot 180km/h. Dacht eerst dat het een mijlenteller was maar dit is niet zo. Zal wel een Japans wetgevingsdingetje zijn. Of is de motor geknepen in Japan?

Ze zijn inderdaad wat geknepen,maar het was in die tijd ook een wet in Japan,ze waren zeker bang dat je het eiland afschiet
bij180+:) In de USA hebben ze ook zoiets gehad,eigenlijk de voorlopers van de huidige tellers die maar tot 299 gaan.
 
Het is een project van 4 man en het wordt een complete fiets o.a. Franck Virmaux (FPE RG500) en Alex Arletti (maakt hele mooie YZR500 replica's op RD500 basis) werken er aan mee.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag thuisgekomen na voor mijn werk 7 weken in Nigeria te zijn geweest. Tijdens mijn verblijf daar een RD 500 op MP gespot welke er heel goed uitzag. Contact gehad met de verkoper die hem voor me vast hield. Echter zou ik oorspronkelijk slechts 4 weken wegblijven, maar dit werd alsmaar uitgesteld. Uiteindelijk mijn zonen op pad gestuurd om de motor op te halen, dus eigenlijk ongezien door mij gekocht. Vandaag dus motor voor het eerst gezien en ziet er heel goed uit. Past goed bij de verzameling ook.
1397381
1397382
 
Mooi,best wel een zeldzame kleurstelling,ik heb vroeger ook 1 in die kleur gehad,bij die had ik voor een 1 tand kleiner voorkettingwiel
gemonteerd,dat maakte het een leuke wheelie motor
}):Y
 
Bedankt voor de reacties. Vandaag kenteken overgeschreven (stond op naam van mijn zoon) en verzekering geregeld en dus even een blokje om geweest. Wat opvalt is dat deze motor veel meer koppel onderin heeft dan mijn NS400. De RD pakt vanaf ~4000 rpm al goed op terwijl dit bij de NS pas vanaf zo'n ~7.500 rpm is. Wel een probleem(pje) aan het licht gekomen en dit is dat je vanaf stilstand bijna niet weg kunt komen. Stationair loopt de motor redelijk goed maar wanneer je een beetje gas geeft dan lijkt het of er 1 of meer cilinders niet mee komen. Maakt dan het bekende "holle" geluid en pas boven de 3000 rpm gaat de motor weer goed rond lopen. Met wegrijden is dit erg vervelend omdat je met veel toeren en slippende koppeling van de plaats moet zien te komen. Zal morgen eerst maar een set verse pitten halen en erin schroeven. Volgens boekje moeten dit NGK BR9HS zijn. Hopelijk lost dit het probleem op. Altijd met de eenvoudige dingen eerst beginnen...Verder is de motor heel lastig, bij stilstand in neutraal te krijgen. Moet je doen wanneer deze nog rolt. Vraag me af of dit een herkenbaar/bekend euvel is. Desondanks ben ik nog steeds blij met mijn aanschaf. Vind het een mooie, speciale motor en alle problemen kunnen opgelost worden dus ik maak me er niet druk over. Oja, ook de vering is heeeel slap. Achter slaat door bij drempels en ook voor is slap. Meteen maar eens de voorvork olie verversen. En de blokolie en remvloeistof als ik toch bezig ben.
 
Kijk eens of de carbs nog synchroon staan,is ff werk maar als ze niet goed staan krijg je dat moeilijke wegrijden effect.
Verder is de eindoverbrenging van deze motoren veel te lang,ze hebben een erg lange eerste versnelling en dan is wegrijden
al niet makkelijk,daarom schreef ik al dat je voor 1 tand kleiner kettingwiel zou kunnen monteren,je herkent de motor dan niet
meer terug,alles gaat veel makkelijker.
 
Bedanktvoor je tips Gamma, mochten verse bougies niet het gewenste resultaat geven zal ik zeker naar de carbs gaan kijken. Ik heb zelf een synchroniseer setje met vier manometers en dat zal wel lukken.
 
Ik ben nog steeds aan het vogelen met de RD. Nieuwe bougies monteren heeft geen verbetering gebracht. Onder de ~2.500rpm is de motor gewoon dood. Heb een wph gedownload en heb de carb afstelling gecontroleerd naar aanleiding hiervan. Met volgas moeten de merktekens overeenkomen, wat het geval is. En met gesloten gas moeten de schuiven in dezelfde positie staan, wat ook het geval is. Nu wil ik dus de stationair sproeiers checken. Dat is een hele klus bij deze motor. Begint er al mee dat de carbs eraf moeten om de vlotterbak los te kunnen halen. De benzinekraan laat echter volle straal door, heeft 3 standen. on/pri/res dus zou normaal gesproken op "on" stand gesloten moeten zijn. Dit is niet het geval. Ook zitten de carbs op een soort frame aan de cilinders gemonteerd en hoe dit frame vast zit ben ik nog niet achter. Lijkt me dat ik de radiator los moet halen om hierbij te komen. Weet niet of er ervaringsdeskundigen zijn hier maar alle tips zijn welkom. Anders rijd ik wel even langs Erik Pots, is niet zo ver voor mij. Hoor hier echter wel wisselende verhalen over...
 
Ik ben nog steeds aan het vogelen met de RD. Nieuwe bougies monteren heeft geen verbetering gebracht. Onder de ~2.500rpm is de motor gewoon dood. Heb een wph gedownload en heb de carb afstelling gecontroleerd naar aanleiding hiervan. Met volgas moeten de merktekens overeenkomen, wat het geval is. En met gesloten gas moeten de schuiven in dezelfde positie staan, wat ook het geval is. Nu wil ik dus de stationair sproeiers checken. Dat is een hele klus bij deze motor. Begint er al mee dat de carbs eraf moeten om de vlotterbak los te kunnen halen. De benzinekraan laat echter volle straal door, heeft 3 standen. on/pri/res dus zou normaal gesproken op "on" stand gesloten moeten zijn. Dit is niet het geval. Ook zitten de carbs op een soort frame aan de cilinders gemonteerd en hoe dit frame vast zit ben ik nog niet achter. Lijkt me dat ik de radiator los moet halen om hierbij te komen. Weet niet of er ervaringsdeskundigen zijn hier maar alle tips zijn welkom. Anders rijd ik wel even langs Erik Pots, is niet zo ver voor mij. Hoor hier echter wel wisselende verhalen over...
Laat maar... ben er al uit. Was eigenlijk heel simpel. Trekkende gaskabel links stond te slap en dus kwamen de linker carbs pas te laat mee. Kabel strakker gezet en is nu goed. Zo even een ritje maken.
 
De eerste R1,wat maar weinig mensen weten is dat er al een R1 was voor dat het R1 kleppengeval uitkwam,
namelijk de R1-Z 250 2takt Yamaha,250cc,45pk en 133kg gewicht.helaas alleen voor de Japanse markt gemaakt dus zeer zeldzaam
in Europa.
1401808

 
Laatst bewerkt:
De eerste R1,wat maar weinig mensen weten is dat er al een R1 was voor dat het R1 kleppengeval uitkwam,
namelijk de R1-Z 250 2takt Yamaha,250cc,45pk en 133kg gewicht.helaas alleen voor de Japanse markt gemaakt dus zeer zeldzaam
in Europa.
Bekijk bijlage 1401808
Mijn eerste motor was 'n Yamaha R1 uit 1967.
Staande twin , 305 cc , twee takt , dynostart.
Ging als vergif ,
zeker voor die tijd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan