Het Yamaha TweeTakt Topic

Dit lees ik weer op de belgische "oliesite”:
Castrol A747: het fenomeen
Als het over racerij gaat, ben ik de eerste om Denicol aan te bevelen. Simpelweg omdat dit de beste olie is voor 90% van alle tweetakt racemotoren tegenwoordig.
Soms moet ik echter toch - daarom niet met tegenzin - de Castrol A747 aanbevelen. In dit artikel leg ik uit wat deze olie zo speciaal maakt.
Wat maakt Castrol A747 speciaal?
Castrol A747 is een tweetaktolie op basis van ricinus, waaraan synthetische oliën werden toegevoegd.
Zoals we weten is het absolute nadeel van ricinusolie dat deze olie uitzonderlijk veel koolafzetting nalaat op de zuiger en zuigerveren. Langs de andere kant is dit wel de enige olie waarvan je zeker weet dat ze goed smeert bij meer dan 20.000rpm indien nodig.
Synthetische oliën of EsterSynthetische oliën kunnen dergelijke hoge toerentallen niet aan.
Castrol A747 is dus een combinatie van beide, waardoor je de voordelen van ricinusolie hebt (goede smering), met de voordelen van synthetische olie (schone verbranding).
Wanneer Castrol A747 gebruiken?
In principe kan je deze olie dus voor heel wat tweetaktmotoren gebruiken. Echter zou ik in volgende gevallen toch een gewone (ester)synthetische olie gebruiken:
  • Onder de 15.000rpm
  • Motoren met nicasyl laag in cilinder
Geur van Castrol A747
Heel kenmerkend aan de Castrol A747, of beter gezegd van een ricinusolie in het algemeen, is de geur die vrijkomt bij de verbranding. Dit is een zachte en heel specifieke geur die door heel veel mensen en racers geliefd is.
Dit is dan ook weer een van de redenen waarom je voor de A747 zou moeten gaan!
 
Laatst bewerkt:
Ach om die 20000tpm toeren hoef je geen zorgen te maken er is niet 1 weg 2takt die daar maar ook bij in de buurt komt,
race motoren overigens ook niet,enigste motoren die zulke hoge toerentallen haalde zijn de oude Honda 4takt racemotoren
en model motortjes.
Verder zijn gewone synthetische 2takt oliën goed genoeg voor een 2takt straatmotor.
Hoewel de ricinus 2takt olie lekker ruikt gaat die lucht ook in je kleding zitten,en dan word het op ten duur toch heel wat minder aangenaam.
 
Leuk ding. Zal niet goedkoop zijn:

Ding staat al een eeuwigheid te koop,moet iets van 8600,- kosten als ik het mij goed herinner,
meer wat voor een verzamelaar die er niet op rijd.
 
Ding staat al een eeuwigheid te koop,moet iets van 8600,- kosten als ik het mij goed herinner,
meer wat voor een verzamelaar die er niet op rijd.

Klopt, die stond een jaar geleden volgens mij al te koop :Y Wil natuurlijk niet zeggen dat het geen mooie 2-takt is.
 
Klopt, die stond een jaar geleden volgens mij al te koop :Y Wil natuurlijk niet zeggen dat het geen mooie 2-takt is.
Ja maar het rijd niet anders dan een gewone 250,bijzondere is de omgekeerde cilinders,maar geef mij maar een rgv,
of nog beter een RS250.
 
Ja maar het rijd niet anders dan een gewone 250,bijzondere is de omgekeerde cilinders,maar geef mij maar een rgv,
of nog beter een RS250.

Ja RS250 is net wat moderner, maar mijn 2-takt hart ligt toch bij de RGV. Het heeft allemaal met dat ene nummer te maken :)
 
Laatst bewerkt:
Of deze, als we het toch over dergelijke motoren hebben:


Staan trouwens ook nog een aantal RD350LC's te koop. Zowel met als zonder YPVS. Best wel veel leuk tweetakt spul op diit moment te koop.
 
  • Leuk
Waarderingen: NR34
Ding staat al een eeuwigheid te koop,moet iets van 8600,- kosten als ik het mij goed herinner,
meer wat voor een verzamelaar die er niet op rijd.
Hij had ook de ex vd Bosch Red Bull YZR500 replica te koop met een vreselijk opgeblazen verhaal er bij. Maar die is blijkbaar verkocht, staat in ieder geval niet meer tussen de advertenties.
 
Trouwens qua zeldzaamheid en exclusiviteit schat ik deze TZR wel een stuk hoger in dan een Rgv250 of Rs250.
Ik heb nog een tijdje zo'n frame gehad met het idee er een RG500 blok in te bouwen, voor de bovenste uitlaten is dit frame erg handig, daar hoef je niks meer aan te verbouwen.
 
Trouwens qua zeldzaamheid en exclusiviteit schat ik deze TZR wel een stuk hoger in dan een Rgv250 of Rs250.
Ik heb nog een tijdje zo'n frame gehad met het idee er een RG500 blok in te bouwen, voor de bovenste uitlaten is dit frame erg handig, daar hoef je niks meer aan te verbouwen.

Onderdelen vinden voor een TZR schijnen een uitdaging te zijn of vergis ik me nu met de nsr250?
 
Honda is heel slecht in onderdelen voor klassiekers.
Maar met die TZR zal het ook niet meevallen, volgens mij is dit type nooit officieel in NL geleverd.
 
Laatst bewerkt:
Trouwens qua zeldzaamheid en exclusiviteit schat ik deze TZR wel een stuk hoger in dan een Rgv250 of Rs250.
Ik heb nog een tijdje zo'n frame gehad met het idee er een RG500 blok in te bouwen, voor de bovenste uitlaten is dit frame erg handig, daar hoef je niks meer aan te verbouwen.
Tja dat had een mooi project geweest Bas,weer eens wat anders dan alleen maar over projecten van anderen schrijven;)
 
Honda is heel slecht in onderdelen voor klassiekers.
Maar met die TZR zal het ook niet meevallen, volgens mij is dit type nooit officieel in NL geleverd.
Was toen ik er 1 had al een drama,zal er niet beter op geworden zijn,dat is dan weer het voordeel van een RS of RGV,
daar zijn onderdelen nog relatief makkelijk voor te krijgen.Bij Honda kan je een aanvraag doen om een onderdeel speciaal te laten maken,
kost je wel een flinke duit ,en je moet geen haast hebben.Suzuki is wel de beste leverancier van parts voor oudere modellen gevolgd door Kawasaki,
is ook niet zo vreemd want dat zijn de kleinste fabrikanten.Als de 3D print technologie steeds beter word dan is er nog hoop om onderdelen voor klassiekers na te kunnen laten maken.
 
Laatst bewerkt:
Gaat ook niet meer gebeuren, ik vind het wel mooi zo.

En trouwens aan beide RG500's zit nog maar heel weinig standaard spul
 
Laatst bewerkt:
Och, dat weet ik niet, ik heb al specials genoeg gezien voor fijne bedragen.
Ja dat vragen ze er wel voor,maar of ze het uiteindelijk ook krijgen,voor verzamelaars zijn alleen standaard fietsen interessant.
Ik heb nog geen special gezien die 30000,- plus opbracht zoals de bijvoorbeeld de WW RG,s
 
Nee dat klopt maar voor RG's om op te rijden zit er weinig verschil tussen een special en een standaard fiets.
 
Nee dat klopt maar voor RG's om op te rijden zit er weinig verschil tussen een special en een standaard fiets.
Grijp je kans Bas,ik denk wel een nepper zo aan de lak te zien.
Deze wil snel rijk worden,de Jappen weten inmiddels ook wat het waard is en vragen achterlijk hoge prijzen.
 
Laatst bewerkt:
Vraagje over bougie doppen. Ik heb flink wat pech gehad met ngk doppen. Die met een draadveer verbinding op het schroefdraad vd bougie. Ngk of china kopie gaven poblemen zoals lostrillen. Of het veertje brak uit of het schroefdraad vijlde het messing gat uit waardoor die te ruim werd. Of de bougie kreeg schade. Kortom ik wil iets beters.
Op mijn k100rs zitten doppen van bosch met een hulsje op het schroefdraad vd bougie. Die zijn nog nooit losgetrild. De originele doppen van yamaha had dit systeem ook.
Wat kunnen jullie aanbevelen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan