Het Yamaha TweeTakt Topic

Er zijn diverse motoren gebouwd met snowmobile motoren,
Kawa 800 Rotax motor,
kr800.jpg

De Gatto Nero,een 700cc artic cat 150pk snowmobile motor,
Snowmobile-Engined-Motorcycle-Gatto-Nero-1.jpg

Suzuki VX800 met 180pk artic cat snowmobile motor,dat is geen kattenpis .
snowmobile-motorcycle.jpg

En de Tul-Aris,
De Hanebrink Monotrack Experimental uit de jaren 70,3 cilinder met een frame uit magnesium plaat,motor was een Kohler
snowmobile motor,let op de riemaandrijving achter.
hanebrink.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik ben een Yamaha RD250 uit 1976 aan het restaureren. De motor heeft meer dan 20 jaar stilgestaan, met slechts 5000 km op de teller. Na een jaar sleutelen komt het project in een eindfase. Heb een technische vraag over de koppeling. De kabel is vervangen, de worm gecheckt, maar nu blijkt de koppeling toch nog zwaar te gaan. Er zit nog geen versnellingsbakolie in het blok (het is een natte koppeling). De koppelingsplaten zien er goed uit (kan ook niet anders met maar 5000 km). "Adviseurs" adviseren om de koppelingsveren te vervangen. Waar zou het nog meer aan kunnen liggen? Of is het een kwestie van olie er in, gaan rijden en komt het dan wel goed?
Dank alvast voor de adviezen!
 

Bijlagen

  • LFFN9283.JPG
    LFFN9283.JPG
    150,2 KB · Weergaven: 13
Nee, olie maakt niks uit. Zitten de rubbers tussen de platen?
Koppelingetjes is wel een ding met dat wormpje. Is dat gereviseerd?
Uit ervaring denk ik dat je geen andere dan de originele veren er in moet hebben... Kabel moet heel goed gesmeerd worden. Een oroginele kabel is zover ik weet geen geslagen maar gevlochten kabel, die gaan makkelijk de bocht om.
 
Eerst speling worm afgesteld, met de arm onder de juiste hoek (ongeveer hoek van 80 graden met kabel) , met voldoende speling op de kabel ?
 
Volgens mij hadden de RD's voor de Japanse markt een Alu frame om te compenseren voor de teruggevoerde motoren. Hadden een pk of 15?? minder dan de Europese.
 
Klopt maar vol vermogen heb je zo weer terug schijnt het, met name de uitlaten zijn het probleem en dat is hier al opgelost.
 
Ik heb nog een vraag op het vlak van de juiste olie. In een rd moet 10w30 olie. Daarvoor heb ik bij de Polo Motorrad Liqui Moly gekocht.
ATV Axle Oil 10W-30 Getriebe-u. Kardanöl 1 Liter mineralisch | LIQUI MOLY ATV Axle Oil 10W-30 Getriebe-u. Kardanöl 1 Liter mineralisch - Getriebe- & Kardanöl - Öle & Schmierstoffe - Motorradzubehör - Technik & Zubehör.
Specifieke versnellingsbak en cardanolie. Nu begin ik te twijfelen of dit wel de juiste olie is en of dat er toch "gewone" 10w30 in moet. Graag advies!
IMG_3220 (1).JPG
 
Ik zou Motul transoil 10W30 nemen een olie die al vele jaren zonder problemen bij 2takten wordt gebruikt.
 
Laatst bewerkt:
Olie die geschikt is voor cardannen is de pest voor je koppeling.

De enige olie die er bij mij inkomt is Bell-Ray gearsaver SAE80 en anders ATF

En misschien is de olie die je hebt wel goed maar ik vertrouw het niet, 1 keer te vaak foute olie in mijn handen gedrukt gekregen
 
Terug
Bovenaan Onderaan