Het Yamaha TweeTakt Topic

Hallo, ik ben vrij nieuw op MF maar denk dat hier wel mensen zijn die mijn vraag kunnen beantwoorden:
Past er een andere tandwiel verhouding op een Rd500?
Ik rij nu met 15 38 maar dat is te zwaar verstand naar mijn mening.
Past een 14 voortandwiel of loopt de ketting dan aan over achter brug?

Mvg J Hendriks
 
49729982221_151d17cb31_b.jpg
 
De laatste week heeft de RZ350 hier op de brug gestaan voor wat aandacht, benzinekraan gereviseerd, carbs geultrasoond en gereviseerd, nieuwe voor- en achterband, nieuwe kettingset, voorvork netjes gemaakt en progressieve veren er in gezet. Vanavond een proefrit gemaakt en het rijdt weer een stukje beter! 👍🏻👍🏻
 

Bijlagen

  • 723D1784-4178-4446-A32E-CF5EF4B196DA.jpeg
    723D1784-4178-4446-A32E-CF5EF4B196DA.jpeg
    1,7 MB · Weergaven: 4
Hallo, ik ben vrij nieuw op MF maar denk dat hier wel mensen zijn die mijn vraag kunnen beantwoorden:
Past er een andere tandwiel verhouding op een Rd500?
Ik rij nu met 15 38 maar dat is te zwaar verstand naar mijn mening.
Past een 14 voortandwiel of loopt de ketting dan aan over achter brug?

Mvg J Hendriks
Beetje late reactie maar beter laat dan nooit,ik heb in het verleden een groter achterkettingwiel gemonteerd ,geloof 3 tanden groter als ik het me goed herinner,werkte heel goed,werd een echt wheelie monster daardoor,met een groter achterkettingwiel heb je ook geen last dat iets ergens aanloopt.
 
Vraag voor de experts:

Wat nog wel een stuk beter kan is de afstelling van de carburateurs denk ik, ze zijn nu mooi schoon en er zitten revisiesetjes in, vlotterhoogte en mengselschroef zijn afgesteld maar de motor loopt naar mijn idee echt zeer rijk bij alles behalve volgas en boven de 6000 rpm, echt zo erg dat hij eerst even de boel moet schoon branden voordat hij er hard vandoor gaat, blêr je eenmaal lekker door gaat het echt prima 👍🏻

Ik heb twijfels bij de montage van de gasnaalden, deze hebben een ringetje onder het clipje waarmee ze op de gasschuif steunen en daarboven een lichte veer en een groter kunststof plaatje wat dan opgesloten wordt door het heveltje wat aan de gasschuif zit geschroefd en je kan de gasnaald makkelijk bewegen ook naar boven, is dat hoe het hoort te zitten?

En ja ik begrijp dat een lichte tweetakt niet zo soepel hoeft te rijden als een dikke viertakt maar het moet toch niet zo zijn dat je moeilijk wegkomt in z’n één en met horten en stoten moet cruisen? Ik rij natuurlijk het liefst lekker door maar soms moet je met het verkeer mee rijden 😅
 

Bijlagen

  • C67326C9-0677-4F0C-9E61-D80C94DEEF67.jpeg
    C67326C9-0677-4F0C-9E61-D80C94DEEF67.jpeg
    1,4 MB · Weergaven: 11
Vraag voor de experts:

Wat nog wel een stuk beter kan is de afstelling van de carburateurs denk ik, ze zijn nu mooi schoon en er zitten revisiesetjes in, vlotterhoogte en mengselschroef zijn afgesteld maar de motor loopt naar mijn idee echt zeer rijk bij alles behalve volgas en boven de 6000 rpm, echt zo erg dat hij eerst even de boel moet schoon branden voordat hij er hard vandoor gaat, blêr je eenmaal lekker door gaat het echt prima 👍🏻

Ik heb twijfels bij de montage van de gasnaalden, deze hebben een ringetje onder het clipje waarmee ze op de gasschuif steunen en daarboven een lichte veer en een groter kunststof plaatje wat dan opgesloten wordt door het heveltje wat aan de gasschuif zit geschroefd en je kan de gasnaald makkelijk bewegen ook naar boven, is dat hoe het hoort te zitten?

En ja ik begrijp dat een lichte tweetakt niet zo soepel hoeft te rijden als een dikke viertakt maar het moet toch niet zo zijn dat je moeilijk wegkomt in z’n één en met horten en stoten moet cruisen? Ik rij natuurlijk het liefst lekker door maar soms moet je met het verkeer mee rijden 😅
Wat is dat voor rare carb,lijkt er wel 1 van een RD500,die hoort zeker niet thuis op een 350.
Herstel,ik zie dat de USA versie wel deze carbs had,zal wel weer iets met milieu eisen te maken hebben gehad,zou die er af
halen en een stel normale RD carbs monteren,zijn ook makkelijker af te stellen.
yamaha-rz350-1985-f-usa-carburetor-rz350ncnc-ii_bigyau0842b-4_f4e2.gif
 
Laatst bewerkt:
Wat is dat voor rare carb,lijkt er wel 1 van een RD500,die hoort zeker niet thuis op een 350.

Dit setje, het past wel alsof het er af fabriek op hoort 😁
 

Bijlagen

  • BA791858-0E94-4D6C-95A6-6CD4801C0A0C.jpeg
    BA791858-0E94-4D6C-95A6-6CD4801C0A0C.jpeg
    1,1 MB · Weergaven: 7
  • 9176D810-C2C1-4933-A84A-B89F5B7148BA.jpeg
    9176D810-C2C1-4933-A84A-B89F5B7148BA.jpeg
    1,1 MB · Weergaven: 6
Overigens is het normaal dat een RD vanaf 6000 pas echt lekker loopt dan gaan de powervalves namelijk open,
in dat gebied krijg je hem nooit helemaal 100%,daaronder kan je proberen wat met de gasnaaldstand te experimenteren.
Deze zitten er bij de gewone Europese modellen op,
s-l500.jpg
 
Laatst bewerkt:
expansie moet op temperatuur zijn om optimaal te werken.
dus te lang cruisen onder het bereik van de pijp zal altijd even sputteren zijn voor hij er echt zin in heeft.

maar als hij het niet heeft met gas volledig open, kan je best de naald wat armer zetten vermoed ik zo vanachter mij keyboard.
 
Dus de carbs van de 48H zijn weer een ander type als een gewone Europese RD... het zijn wel de carbs die er origineel op horen.
48Hcarbs.jpg
 
Dus de carbs van de 48H zijn weer een ander type als een gewone Europese RD... het zijn wel de carbs die er origineel op horen.Bekijk bijlage 1490659
Eigenlijk niet,die andere van mijn foto horen er eigenlijk op,die zitten op alle andere RD,s buiten de USA,
de enigste reden die ik kan verzinnen waarom ze voor de USA een ander type hebben gemonteerd is de strengere milieu regels.
Dit is wat ik er over vond,hier staat alle RD info,
https://www.google.nl/url?sa=t&rct=...ALLSTORY.htm&usg=AOvVaw3T-KYqXc8GlZk7TIjHWMsT
Carburettors with the 2 throttles commanded by 2 linkages connected to a pulley (and 2 push and pull cables: push to close and pull to open the throttle) for USA models and some Japanese models ("desmodromique" system). The cover of the carbs are not screw but held on by 3 screws. The two carbs are bolted together with two brackets. They have non adjustable jet needles, and only the geniune needle jet is available in order to owners don't adjust carbs setting for the good works of catalyst system to respectect the pollution level authorized by the EPA (Environmental Protection Agency) like we can see on the against sticker on the bike. Fuel tank filler have a restricted diameter to only accept unleaded size nozzles.
 
Als het goed is horen of zitten er uitlaten met een ingebouwde kanalisator onder,zijn die ooit verwijderd klopt
het mengsel niet meer en dat zou een oorzaak kunnen zijn dat jou RZ niet helemaal goed loopt.
 
Eigenlijk niet,die andere van mijn foto horen er eigenlijk op,die zitten op alle andere RD,s buiten de USA,
de enigste reden die ik kan verzinnen waarom ze voor de USA een ander type hebben gemonteerd is de strengere milieu regels.
Dit is wat ik er over vond,hier staat alle RD info,
https://www.google.nl/url?sa=t&rct=...ALLSTORY.htm&usg=AOvVaw3T-KYqXc8GlZk7TIjHWMsT
Carburettors with the 2 throttles commanded by 2 linkages connected to a pulley (and 2 push and pull cables: push to close and pull to open the throttle) for USA models and some Japanese models ("desmodromique" system). The cover of the carbs are not screw but held on by 3 screws. The two carbs are bolted together with two brackets. They have non adjustable jet needles, and only the geniune needle jet is available in order to owners don't adjust carbs setting for the good works of catalyst system to respectect the pollution level authorized by the EPA (Environmental Protection Agency) like we can see on the against sticker on the bike. Fuel tank filler have a restricted diameter to only accept unleaded size nozzles.

Ja dat verhaal kwam ik ook al tegen, ik heb dat type carbs maar zonder het extra milieu gedoe wat ik op sommige foto’s zie, en ik heb naalden met 6 groefjes in plaats van de niet verstelbare, ik heb ook het kleine gat onder de tankdop, ik zie niets vreemds aan de uitlaten maar ik heb er ook niet echt op gelet, ze zullen geen lambda sondes hebben 😁 Ik zal eens kijken als ik thuis ben. Bedankt voor de info!
 
Ja dat verhaal kwam ik ook al tegen, ik heb dat type carbs maar zonder het extra milieu gedoe wat ik op sommige foto’s zie, en ik heb naalden met 6 groefjes in plaats van de niet verstelbare, ik heb ook het kleine gat onder de tankdop, ik zie niets vreemds aan de uitlaten maar ik heb er ook niet echt op gelet, ze zullen geen lambda sondes hebben 😁 Ik zal eens kijken als ik thuis ben. Bedankt voor de info!
Je had 3 verschillende uitlaten de open gewone pijpen,de gewone usa pijpen met cat en het California model met dubbele cat en
met alle milieu meuk er op,te herkennen aan het potje aan de zijkant van het frame,dat jou naald verstelbaar is zal komen omdat
die ooit eens vervangen is,vraag is dan is het de correcte naald,je kan niet zomaar een naald vervangen die moet een bepaalde
vorm hebben om goed te kunnen werken.Het USA model had 5 pk minder dan de Europese,dus als je cat pijpen heb zou ik persoonlijk
die er af flikkeren en zo ook die carbs,of je moet een originaliteitsfreak zijn, dan natuurlijk zo laten.
 
Dus als er katalysatoren in de uitlaten zitten heb ik een potje aan de zijkant van het frame zitten? Ik denk niet dat ik dat heb. Ik dacht inderdaad al dat de naald verwisseld was ja, ik denk dat de motor wel goed zou kunnen lopen met deze carbs maar dan moet er wel wat aan afgesteld worden, optie twee is het andere type carbs regelen.
 
Dus als er katalysatoren in de uitlaten zitten heb ik een potje aan de zijkant van het frame zitten? Ik denk niet dat ik dat heb. Ik dacht inderdaad al dat de naald verwisseld was ja, ik denk dat de motor wel goed zou kunnen lopen met deze carbs maar dan moet er wel wat aan afgesteld worden, optie twee is het andere type carbs regelen.
Nee niet alle RZ.s hebben een potje alleen het model voor Californië.
Deze dus,
1ELcarbonCanister.jpg
 
Laatst bewerkt:
Het belangrijkste zou zijn er achter te komen hoe de afstelling nu is,dan zou je een keer de motor op een testbank moeten zetten.
Dit is een model met cat pijpen,je ziet dat deze een hitteschild hebben,zo te zien heb jij die niet,dus zullen dat gewone pijpen zijn,
als er andere sproeiers en eventueel andere naalden te krijgen zijn hoef je de carbs niet te vervangen,de diameter is gelijk aan
de Europese modellen,dus is het meer een kwestie van afstellen.
48H84redLeft.jpg
 
Laatst bewerkt:
Het belangrijkste zou zijn er achter te komen hoe de afstelling nu is,dan zou je een keer de motor op een testbank moeten zetten.
Dit is een model met cat pijpen,je ziet dat deze een hitteschild hebben,zo te zien heb jij die niet,dus zullen dat gewone pijpen zijn,
als er andere sproeiers en eventueel andere naalden te krijgen zijn hoef je de carbs niet te vervangen,de diameter is gelijk aan
de Europese modellen,dus is het meer een kwestie van afstellen.
Bekijk bijlage 1490732

Wat een beauty! :9~ Ik moet echt een onderkuipje scoren zeg.

Ah gelukkig heb ik geen Katalysatoren meer dan, ik denk dat ik hem binnenkort effe op de bank zet.
 
Top 👍🏻Hun versturen hopelijk wel naar NL 😁

Sproeierbezetting in mijn “rare” carburateurs komt wel redelijk overeen met wat er in het WPB staat trouwens, hoofdsproeier 240, stat.sproeier is een #20 ipv een #22.5, hij loopt ook heel mooi stationair 👍🏻
Hou er wel rekening mee dat deze onderkuip nog na bewerkt en gespoten moet worden,en eventueel ook stickers nodig heb.
Voor stickers,heel goede kwaliteit ,heb er ook ooit eens stickers besteld.
https://www.google.nl/url?sa=t&rct=...raphics.com/&usg=AOvVaw0I91j9Wyg37OAzBSf8lBOE
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan