Het Yamaha TweeTakt Topic

De mijne: Aankomende winter helemaal uit elkaar om frame aandacht te geven, Zeeltronic ontsteking en 28 mm PWk's te installeren. Ben nog wel op zoek naar 2 losse 350lc cylinders om poorting aan te (laten) passen. (kan ik mijn huidige std te laten).

Wrm 28mm?
34 of 36 is de betere optie. Zeker met aangepaste cilinders en een setje expansie uitlaten
 
Wrm 28mm?
34 of 36 is de betere optie. Zeker met aangepaste cilinders en een setje expansie uitlaten
Ik had ook 36mm powerjet carbs op mijn 4L0 race motor,wel gecombineerd met TZ750 membranen en TZ350 expansie pijpen,ding
liep als een kogel,het was ook de ex motor van de NL kampioen sportklasse A,je kon er zelfs in z,n 3 nog wheelies mee maken,28mm is veel te klein voor serieus vermogen.
 
Mocht iemand interesse hebben, ik heb voor een RD350 nog vier gloednieuwe imitatie knipperlichten (van die ronde) en gaskabel liggen.
De knipperlichten heb ik per ongeluk dubbel besteld en de kabel werkt niet met mijn RZ carburateurs, spul is 2 maanden geleden geleverd dus geen stoffige ouwe meuk.
 
Kabel voor een LC? 3 in één kabel? Ik ben er wel aan toe om m te vervangen. Quanta costa?
 
Ik had ook 36mm powerjet carbs op mijn 4L0 race motor,wel gecombineerd met TZ750 membranen en TZ350 expansie pijpen,ding
liep als een kogel,het was ook de ex motor van de NL kampioen sportklasse A,je kon er zelfs in z,n 3 nog wheelies mee maken,28mm is veel te klein voor serieus vermogen.
Snap ik :-) Die 28 mm zijn voor gebruik met de huidige "tuning staat". Dwz iets verhoogde compressie door gebruik O-ringen in lichtelijk gevlakte cylinderkop ism 1 mm dikke voetpakking om standaard spoelpoorten net wat verder te laten openen + carbon fiber membraanplaatjes.
 
Tot paar jaar geleden was een YPVS blok inbouwen denk ik bijna goedkoper (+Athena aftermarket cylinders erbij te krijgen :-))
Ja maar ypvsen zijn inmiddels ook flink in prijs gestegen,maar de 4L0 is gewoon veel spannender met zijn motorkarakter,
bij de YPVS moest Yamaha weer het karakter gebruiksvriendelijker maken,wat resulteerde in een tamme brommer,ondanks
de hogere pk opgave nauwelijks sneller en zeker minder hooligan karakter,al word dat met andere cilinders natuurlijk wel leuk.
Maar ook de standaard 4L0 cilinders zijn snel genoeg te krijgen,die van mij had 76pk op de testbank,met alle straat rommel er af krijg je dan
toch een spannende pk/kg verhouding.
 
Laatst bewerkt:
Snap ik :-) Die 28 mm zijn voor gebruik met de huidige "tuning staat". Dwz iets verhoogde compressie door gebruik O-ringen in lichtelijk gevlakte cylinderkop ism 1 mm dikke voetpakking om standaard spoelpoorten net wat verder te laten openen + carbon fiber membraanplaatjes.

opletten dat de bodems van de poorten nooit hoger zijn dan de zuigerrand in ODP !
het inkomend mengsel is van zeer groot belang voor het koelen van de zuiger, en als beide gelijk (zuiger en onderkant poorten) zijn kan het Coanda-effect optimaal zijn rol vervullen.
 
Gaskabel voor Rob, en de knipperlichten. Gaskabel heeft me €15 gekost ex verzenden, knipperlichten iets van €15, komen bij Yambits vandaan, geen Aliexpress.

D325A4D1-855F-46C0-848E-3C4F83FD9501.jpeg
D325A4D1-855F-46C0-848E-3C4F83FD9501.jpeg
62AAE1DA-A400-4908-8144-9979B031F266.jpeg
7407DA72-D552-41B8-BD26-2BC85EB72243.jpeg
 
Noem effe een prijsje voor alles, maak ik het aan je over.
 
Dit verhaaltje heb ik in 2002 een keer gepost, is natuurlijk in de vergetelheid geraakt maar voor mij kenmerkt dit zo ontzettend het tweetaktgedrag... Staat ook in het onderweg topic hoor

Het verhaal van de Skoda,

Het was winter en 1992, de sneeuw was net weg. Ik had alweer geruime tijd in de stad rondgeprutteld. Dat liet zich goed merken, want bij 7000 rpm verdween alle kracht uit de RD. Het besluit was snel genomen, het waterige zonnetje lokte mij de snelweg op. Van huis, door Voorburg knipper ik linksaf oprit Binckhorst op en ik voeg in om me tussen het Zaterdagse verkeer te begeven. 100 - 105 met mijn voorgangers meerijdend kom ik in de straffe oostenwind achter het Skoda'tje terecht. Ik blijf hangen achter het autootje dat doortrekt tot een 110 kmh. De twee kinderen achterin zwaaien naar me. Ik geef groot licht en steek een hand op. Onder het Clausplein besluit ik dat de RD maar op temperatuur moet zijn en ik besluit de paarden wakker te maken om snelheid te maken. De enige manier om het uitlaatsysteem te ontdoen van koolaanslag; gasgeven en schoonrijden. Op het moment dat ik richting aangeef schakel ik één keer terug, geef volgas en verander van baan. Met een hevig geviertakt protesteert de RD op mijn actie en ik leg onmiddelijk een versnelling hoger in, hetgeen mij een snelheidswinst oplevert van luttele kilometers. In de tegenwind bevind ik mij met een 112 / 113 kilometer inmiddels naast de Skoda waar ik in de boegwind van het auto'tje terecht kom. Dat wordt me fataal en de RD laat me volledig in de steek, ik kom er niet doorheen. Na enige versnellingen geprobeerd te hebben kom ik weer in de dode hoek van de Skoda terecht, hetgeen mij eigenlijk dwingt weer terug achter het S110-tje te kruipen. De twee dochtertjes achterin lachen en zwaaien weer naar me, ik kan er niet meer toe komen om terug te zwaaien. Ik trap hem terug in zijn 3 en geef de RD dusdang op zijn flikker dat-ie een halve liter onverbrande tweetaktolie uit de uitlaten spuit. Op dat moment zijn we bij Nootdorp aanbeland en ik voel dat er wat paarden wakker zijn. Mijn inhaal-actie wordt herhaald en met 120 haal ik het skodatje in, naast het auto'tje neem ik met een wuifgebaar afscheid van de twee blondjes op de achterbank. Op een later moment als ik in mijn spiegels kijk is het wagentje verdwenen, gehuld in een wolk tweetaktrook priemen nog net de koplampjes door de mist heen. Bij Waddinxveen keer ik terug, om vóór de wind huiswaarts te gaan........
 
Niet gek dat je bougies niet lang mee gaan,van een halve liter onverbrande olie voor m,n kiezen zou ik ook niet goed worden :r ;)
 
Ik dacht eigenlijk wat leuks te plaatsen, kijk effe naar mijn onderschrift. Als je misschien vergeten bent hoe een tweetakt zich gedraagt onder de verschillende omstandigheden is dit wellicht een reminder. Ik maak het nog dagelijks mee, in meerdere of mindere mate. Heb jij ooit meer dan een halve ton met een paar tweetaktzuigers gedaan???
 
Ik dacht eigenlijk wat leuks te plaatsen, kijk effe naar mijn onderschrift. Als je misschien vergeten bent hoe een tweetakt zich gedraagt onder de verschillende omstandigheden is dit wellicht een reminder. Ik maak het nog dagelijks mee, in meerdere of mindere mate. Heb jij ooit meer dan een halve ton met een paar tweetaktzuigers gedaan???
:N,maar vandaar dat hij met een beetje tegenwind niet meer vooruit te branden is:P
46000 is het hoogste wat ik gehaald heb met een RD350 ypvs.
 
Laatst bewerkt:
Over de 80.000 met de GT750, nog steeds met de 1e zuigers!
GT is een laagbelaste motor voor z,n cilinderinhoud en draait niet veel toeren,vandaar dat ze bij goed onderhoud weinig slijtage vertonen.
Dat is met mijn GL ook zo,ding draait amper toeren en er zijn dan ook exemplaren die meer dan een miljoen km,s gelopen hebben zonder revisie.
 
:N,maar vandaar dat hij met een beetje tegenwind niet meer vooruit te branden is:P
46000 is het hoogste wat ik gehaald heb met een RD350 ypvs.
Neuh als die schoon is doet-ie het goed met tegenwind hoor :t, en het is een 250 he... Ik ben met de R-Club naar zolder met dat ding geweest... Als ik er toen straf van had kunnen krijgen had ik nu nog blauwe plekken gehad. Maar Oh wat liep die fijn onderweg naar huis...
 
Neuh als die schoon is doet-ie het goed met tegenwind hoor :t, en het is een 250 he... Ik ben met de R-Club naar zolder met dat ding geweest... Als ik er toen straf van had kunnen krijgen had ik nu nog blauwe plekken gehad. Maar Oh wat liep die fijn onderweg naar huis...
Ok ik dacht een 350,mijn rgv250 is toen gereviseerd bij 36000km,de fabrikant geeft op dat je bij 15000km de zuigers preventief'moet vervangen,
maar er zijn er genoeg die zelfs dat niet halen ,meestal omdat er dingen aan veranderd zijn en niet goed afgesteld,of mensen die alleen
maar er mee rijden en denken dat een 2 takt geen onderhoud nodig heeft.
 
Bij 15000 is het bij de meesten ook nodig, als ze het al haalden..
 
Terug
Bovenaan Onderaan