Het YAMAHA WR/YZ-(F) Enduro, Cross en Supermoto Topic Deel 3

Thanks voor je reactie, uiteraard word alles opgemeten en gecontroleerd.

Wat betreft onderdelen, zijn er nog merken die ik moet vermijden omdat het zooi is?
 
ik denk dat t van je budget afhangt,
koop het beste wat je kunt veroorloven..
denk origineel t beste,
zuiger.. gesmeed..
 
ik denk dat t van je budget afhangt,
koop het beste wat je kunt veroorloven..
denk origineel t beste,
zuiger.. gesmeed..

Budget is aanwezig en alles origineel is natuurlijk "het beste", maar goed, daar betaal je ook maximaal voor
Vandaar de vraag wat voor aftermarket merken goed zijn en welke beter te vermijden.
Voor de lagers blijf ik weg bij voor mij onbekende merken.

En wat betreft het bouwjaar, 2003 is het eerste jaar dat ze 450's zijn gaan bouwen.
Is volgens mij tot 2006 onveranderd gebleven.
 
Budget is aanwezig en alles origineel is natuurlijk "het beste", maar goed, daar betaal je ook maximaal voor
Vandaar de vraag wat voor aftermarket merken goed zijn en welke beter te vermijden.
Voor de lagers blijf ik weg bij voor mij onbekende merken.

En wat betreft het bouwjaar, 2003 is het eerste jaar dat ze 450's zijn gaan bouwen.
Is volgens mij tot 2006 onveranderd gebleven.
:N
Het lijkt van niet maar er zijn best veel veranderingen doorgevoerd.
Grootste verandering is natuurlijk in 2007 naar het alu frame.

Schermafbeelding 2021-07-10 om 11.41.02.png
 
Ik heb goede reviews gelezen over de wr450f, vooral over de betrouwbaarheid. Ik ben op zoek naar een motor voor de TET, ik wil enkele malen zo"n 7000 km gaan rijden. Volgens mij moet een nette wr450f van 2003/2009 dit wel kunnen?

Ik twijfel over de 5-bak. Kan de motor het hebben als je 100-200 km met 100 km/h op de snelweg rijd? Dat is uiteraard het doel niet maar bij nood wil ik wel de mogelijkheid hebben om een stuk snelweg te pakken.
 
Ik heb goede reviews gelezen over de wr450f, vooral over de betrouwbaarheid. Ik ben op zoek naar een motor voor de TET, ik wil enkele malen zo"n 7000 km gaan rijden. Volgens mij moet een nette wr450f van 2003/2009 dit wel kunnen?

Ik twijfel over de 5-bak. Kan de motor het hebben als je 100-200 km met 100 km/h op de snelweg rijd? Dat is uiteraard het doel niet maar bij nood wil ik wel de mogelijkheid hebben om een stuk snelweg te pakken.
Ik zou mij eerder druk maken over het zadel en de rest van de het gebrek van comfort. En de "kleinere" tank niet vergeten.

Tevens neem ik aan dat je bewust bent van de onderhoudsintervallen.

Persoonlijk vind ik de TET met een wr450f een beetje overkill.

Het gaat met een enduro over de snelweg, maar ze zijn er niet voor gemaakt en dat merk je heel erg.

Round The World Paul aka rtwpaul doet het op een 500 exc
 
Laatst bewerkt:
Ik zou mij eerder druk maken over het zadel en de rest van de het gebrek van comfort. En de "kleinere" tank niet vergeten.

Tevens neem ik aan dat je bewust bent van de onderhoudsintervallen.

Persoonlijk vind ik de TET met een wr450f een beetje overkill.

Het gaat met een enduro over de snelweg, maar ze zijn er niet voor gemaakt en dat merk je heel erg.

Round The World Paul aka rtwpaul doet het op een 500 exc

Klopt, als het alleen tet was ging ik voor een wr250f of klx250. Maar naast de TET wil ik ook met sm wielen rijden in Nederland en dan vind ik een 250 supermotard wat suf. Heb op een crf250m gereden en dat was echt net een brommertje.

Er zijn gelukkig grotere tanks voor de wrf te vinden en die zou ik dan zeker kopen voor de TET. Comfort maakt me niet zo uit, het is alleen voor nood dat ik wat langer 100 km/h wil kunnen rijden. Motor zal voor sm ritjes en TET worden gebruikt waarbij ik ook geen hele dagen achter elkaar wil rijden en het doel is niet om zoveel mogelijk km per dag te maken.
 
Ik heb goede reviews gelezen over de wr450f, vooral over de betrouwbaarheid. Ik ben op zoek naar een motor voor de TET, ik wil enkele malen zo"n 7000 km gaan rijden. Volgens mij moet een nette wr450f van 2003/2009 dit wel kunnen?

Ik twijfel over de 5-bak. Kan de motor het hebben als je 100-200 km met 100 km/h op de snelweg rijd? Dat is uiteraard het doel niet maar bij nood wil ik wel de mogelijkheid hebben om een stuk snelweg te pakken.
7000km zonder onderhoud is een no-go.
Je zal tussentijds olie met filters moeten vervangen, om de 1000km is aangeraden.

Snelweg op een wr in offroad trim is kut rijden.
100km/u door het zand is geen probleem maar over het asfalt heeft hij te weinig weerstand.

Van een ttr600 heb je veel meer fun dan aan die wr.
 
wat je moet/ zou moeten doen met een WR450 om tet te rijden,
(imo)
=
kleiner achtertandwiel,
cushdrive a/ wiel
grotere tank





oliefilters mee,
en afhankelijk van je rijstijl om de 1500 km je olie doen..
 
7000km zonder onderhoud is een no-go.
Je zal tussentijds olie met filters moeten vervangen, om de 1000km is aangeraden.

Snelweg op een wr in offroad trim is kut rijden.
100km/u door het zand is geen probleem maar over het asfalt heeft hij te weinig weerstand.

Van een ttr600 heb je veel meer fun dan aan die wr.

7000 km zonder oliewissel hoeft ook niet. Onderweg kleppen laten stellen kan ook wel. Maar hij moet wel betrouwbaar genoeg zijn. Over de wrf lees ik hier goede verhalen over.
 
7000 km zonder oliewissel hoeft ook niet. Onderweg kleppen laten stellen kan ook wel. Maar hij moet wel betrouwbaar genoeg zijn. Over de wrf lees ik hier goede verhalen over.
Al naar gelang van het uitgevoerde onderhoud en de laatste revisie.
Meeste WR-en die te koop staan voldoen niet aan de zin hierboven, met die gedachte moet je op zoek gaan.

Voor de tet vind ik een wr overdone.
 
Ik heb goede reviews gelezen over de wr450f, vooral over de betrouwbaarheid. Ik ben op zoek naar een motor voor de TET, ik wil enkele malen zo"n 7000 km gaan rijden. Volgens mij moet een nette wr450f van 2003/2009 dit wel kunnen?

Ik twijfel over de 5-bak. Kan de motor het hebben als je 100-200 km met 100 km/h op de snelweg rijd? Dat is uiteraard het doel niet maar bij nood wil ik wel de mogelijkheid hebben om een stuk snelweg te pakken.

Ik heb TET Nederland 2 keer met mijn WR450 (2003) gereden, een keer vanaf het Noordelijke startpunt en een keer van Zuid naar Noord.
Het is natuurlijk geen rit van 7000km zoals jij van plan bent, maar om bij het noordelijke startpunt te komen ben ik vanuit Zeeland naar Groningen geklapperd op dat ding, over de snelweg.
En de 2de keer ben ik vanuit vlissinge naar het zuidelijke punt gereden bij Eindhoven ergens.
Ging gewoon prima, alleen heb je wel een houten kont en geen gevoel meer in je handen na een half uur. Dan is je tank ook een eind leeg en moet je toch tanken :)
Comfortabel word het nooit vrees ik, maar het is te doen. (part of the adventure)

Voor de 2de keer TET heb ik een langere vertanding gemonteerd om minder toeren te draaien op de snelweg, voor het onverhard heeft zon WR toch wel genoeg vermogen om door te ploegen. (een 6bak zou wel wat fijner zijn)
Wat betreft het harde zadel; een fietsbroekje met zeem onder je motorbroek doet wonderen ;)
Ik heb ook een grotere Acerbis tank gemonteerd, dan kom je bijna heel de dag door (plus/min 300 km)

Er gaat maar een liter olie in, dus onderweg wisselen is ook geen ramp.
 
Ik heb TET Nederland 2 keer met mijn WR450 (2003) gereden, een keer vanaf het Noordelijke startpunt en een keer van Zuid naar Noord.
Het is natuurlijk geen rit van 7000km zoals jij van plan bent, maar om bij het noordelijke startpunt te komen ben ik vanuit Zeeland naar Groningen geklapperd op dat ding, over de snelweg.
En de 2de keer ben ik vanuit vlissinge naar het zuidelijke punt gereden bij Eindhoven ergens.
Ging gewoon prima, alleen heb je wel een houten kont en geen gevoel meer in je handen na een half uur. Dan is je tank ook een eind leeg en moet je toch tanken :)
Comfortabel word het nooit vrees ik, maar het is te doen. (part of the adventure)

Voor de 2de keer TET heb ik een langere vertanding gemonteerd om minder toeren te draaien op de snelweg, voor het onverhard heeft zon WR toch wel genoeg vermogen om door te ploegen. (een 6bak zou wel wat fijner zijn)
Wat betreft het harde zadel; een fietsbroekje met zeem onder je motorbroek doet wonderen ;)
Ik heb ook een grotere Acerbis tank gemonteerd, dan kom je bijna heel de dag door (plus/min 300 km)

Er gaat maar een liter olie in, dus onderweg wisselen is ook geen ramp.
Dat klinkt wel positief, verder nog aanpassingen gemaakt voor die ritten? Op welke banden heb je dit gereden?
 
Dat klinkt wel positief, verder nog aanpassingen gemaakt voor die ritten? Op welke banden heb je dit gereden?
Ja, was echt tof! Ik heb mijn WR speciaal gekocht voor de TET en eventuele andere offroadritten.

Er zaten toen ik hem kocht noppenbanden onder, maar ik heb er Heidenau K60 Scouts onder gestoken. Puur om het rijgedrag op de weg wat te verbeteren. Voor mijn doeleinde functioneren ze ook prima in het onverhard.
Zoals mijn eerdere post; langere vertanding (15-50 als ik het goed herinner) erop gezet en een grotere benzinetank.

Ik heb er ook stuur verhogers opgezet, voor een betere houding als je staand op de motor rijd.

Voor de rest een goede onderhouds beurt gegeven, kleppen stellen, verse bougie en olie en klapperen met dat ding.
 
Terug
Bovenaan Onderaan