Het Yamaha XT660Z Tenere topic Deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
had het al gezien, maar de Tenere is al voorzien :P
voor de wrr twijfel ik nog.

bij het zien van de 'proeven' krijg ik bijna spijt dat ik Sabsie op de wrr laat rijden ;) misschien sommige proeven maar dubbel rijden :P

en een modderpoel van maar 100meter? daar draaien Johan, Biking en ik onze handen niet meer voor om ;)

heb er zin an *O*
 
Zit ik even op youtube mis ik jouw reactie.... Er zit voor circa €4000,- aan goodies op de fiets. Hij staat bij een Yamaha dealer en heeft nog fabrieksgarantie. Ik denk dat ik maar eens een proefrit gaat regelen. Off-road rijden lijkt mij een wat meer rijbewijs bestendiger alternatief om iets leuks te doen met de motor. ;)

Heb de lijst nog eens bekeken van wat er allemaal op zit......niet mis hoor! :9~
Is echt een goede deal!
Ik heb achteraf op de Tenere 2009 vanalles gemonteerd en kost een beste duit.....

Het leuke van de Tenere is dat ie overal kan rijden. Ben zelf geen hardrijder. Reed laatst met de Tenere 170...ja, is ie niet echt voor. Is best werken.

Maar....als er een stuk onverhard is, slechtwegdek en nog meer van die omstandigheden is het gewoon leuk!

Als je een beetje op de hoogte raakt van de plekken waar je leuk onverhard kan rijden, is dat zeker rijbewijsbestendig. Invordering van rijbewijs qua snelheid zit er niet in.
Let wel op dat je op zo'n onverharde weg niet alleen bent en houd de 11 geboden van Codegroen in acht, en je hebt heel lang plezier van het rijden op onverhard!
Ik krijg er altijd een beetje een avontuurlijk gevoel van om de motor overal naartoe en doorheen te sturen, en dan in de middel of nowhere effe uitpuffen in de natuur of afgelegen plek.

Vakantie? Je kan hele mooie plekken bezoeken en de motor blijft draaien. De motor is ook nog eens heel goed uitgedacht qua ergonomie, betrouwbaarheid en crachbestendigheid. En zeker die uitvoering die jij op het oog hebt. En hij is lekker zuinig. *D

Woon/werk? Lekkere hoge zit en overzicht. Draait zijn hand niet om voor veel wegkilometers. Mocht het verkeer een keer vast staan, genoeg andere opties om er langs te komen via de Zumo. ;)

Off-Road? Doet ie erg goed! Hij is wat zwaar maar als je dat kan bedwingen rijd ie erg goed door de wat zwaardere omstandigheden. Met de standaardbanden kom je ook erg ver hoor als het een beetje droog is. Mocht je op den duur meer willen dan zijn er genoeg ritten waar je je kan uitleven bijvoorbeeld.

Sleutelen? Is een hele makkelijke fiets om aan te werken. Je kan bijna alles zelf doen en je komt overal makkelijk bij zonder de halve motor te slopen. Hij is zo lekker simpel qua dat!

En het is gewoon een apart en mooi ding om te zien. Krijg nog steeds leuke reacties van mensen, ook waar je het niet van verwacht. Blijft een apart ding met zijn looks!

Sucses met je keuze! *D


Gr. Johan.
 
Tjonge... ik heb n.a.v. het gepuzzel met de SallandsZandChallenge de lijst met tracks die ik inmiddels verzameld hebt eens geinventariseerd:

verkent en legaal:
277 tracks
320 km in totaal

Allemaal binnen een half uur rijden van mijn woonplaats en nog niet de helft van wat er verder nog ligt...

Kan nog jaren vooruit!

HJ
 
Vraagje; ik rij nu een tijdje met de winter K60 voor. Ik weet niet meer juist wie er nog met de winterversie reed. Biking, dacht ik?

In elk geval: deze voorband kleeft zodanig me dunkt, dat als ik tijdens het indraaien van een bocht bij lage snelheid, serieus wat weerstand ondervind aan het stuur. Eens over een bepaald punt, is het stuur terug vrij.

Of is er iets anders aan de hand....???? Op de middenbok met het voorwiel van de grond, ondervind ik echter geen abnormaliteiten als ik het stuur verdraai...

Ik vind het bizar.... :?

HELP!!!
 
Ik heb ook de winter K60 voor en achter de normale maar ik merk er niets vreemds aan. Is je balhoofd niet naar z'n grootje? De bandendruk is neem ik aan gewoon normaal?

@HJ ik heb ook gps. Was ik even vergeten door te geven. Stuur je de route op? Of krijgen we hem daar?
 
Laatst bewerkt:
2vt84t2.jpg


2mni0jl.jpg


Ik ben in oktober 2,5 week met de Tenere naar Marokko geweest. Het is daar fantastisch rijden. Daarna heeft de motor even stil gestaan. Maar heb nu wel zin om zondag in Salland mee te rijden. Er zitten tenslotte nog tkc 80's onder. Zit een beetje tegen de griep aan te hikken, maar hoop daar zondag vanaf te zijn. Kan ik op de lijst?
 
Laatst bewerkt:
Definitief Zondag 22 november

Sallands Zand Challenge


[afbeelding]

Programma:

10:00 verzamelen
11:00 start toertocht
13:00 lunch
14:00 toertocht
15:00-16:00 einde

De rit is ook voor beginners en met all-road banden goed te doen. Gevorderden zijn natuurlijk ook van harte welkom, al was het alleen al om de groentjes het e.e.a. bij te brengen.

:Y = gaat zeker mee
:N = gaat zeker niet mee
:? = weet nog niet
:] = heeft GPS en kan route voorrijden

  • hjr1100s :Y :]
  • Biking :Y
  • maat van Biking :?
  • Leipo :Y :]
  • Sabsie :Y
  • Johan :Y :]
  • collega HJ (a.k.a. Bastiaan) :Y op Honda Transalp met ervaring (Nepal)
  • collega HJ (a.k.a. Martijn) :Y op Honda Transalp
  • vriend van collega HJ :Y, op KTM 990 Adventure
  • Allan :?
  • Kina ;) 90%
  • ...


De mensen met GPS krijgen de route en de rest kan hun volgen. De totale route is ongeveer 120km lang, waarvan 75% over onverhard. Er zitten echt hele mooie stukken tussen en dan bedoel ik gewoon een 'liason' door mooi landschap. Er zitten ook een paar 'proeven' in:

  • knippenpad van een kleine km lang met kuilen van 1/2 meter diep
  • triallus/knippenpad/kruip-door-sluip-door van ruim een km lang
  • zandkuiltje
  • heeeeeeeele diepe zandkuil; alleen aan te raden wanneer er vrijwilligers zijn om je er uit te hijsen als het niet lukt...
  • 100m grote modderpoel (als ie d'r nog ligt)
  • paar honderd meter kruip-door-sluip-door

Bij elke proef zet ik een waypoint zodat we daar kunnen verzamelen. Op die manier kun je bv. per koppel de liasons in eigen tempo rijden. Elke proef kent een bypass route voor de mensen met minder gevoel voor avontuur ;)

De 'liasons' kun je prima rijden op Tourances. De proeven alleen wanneer het droog is.

Ik denk eerlijk gezegd niet dat we de volle 120km gaan uitrijden, maar dat hoeft ook niet want het venijn zit 'm deze keer niet in de staart, maar in het midden!

Omdat het hele gebeuren in mijn spreekwoordelijke achtertuin plaats vindt en er de komende jaren ook nog lol wil hebben is dit hier verplichte kost: http://allroadmaniacs.nl/forum/index.php?topic=6753.0. Vooral ook omdat we in het bos de route delen met andere recreanten. In landbouwgebied is het allemaal goed te overzien, zitten er een paar lange rechte stukken in en kun je je wellicht eens laten gaan })

De start en finish is bij cafe De Koerkamp in Lettele http://www.lettele.nl/~dekoerkamp/. Verzamelen dus om 10:00, 10:45 de koffie uitdrinken, 11:00 vertrekken (mag ook eerder)! Je kan eventuele bagage daar achterlaten.

[afbeelding]

Tot zondag!

HJ
:? bijna zeker weten dat ik tijd heb.
 
Beste mensen,

Als frequent meelezer stel ik deze vraag aan jullie als ervaringsdeskundigen.
Ik wil overstappen van mijn Honda Firestorm uit 1999 naar een Teneré.

Via een internet kwam ik deze motor tegen.

Yamaha XT 660 Z Teneré Limited Edition 2008
8900 KM
Competition White

de limited edition met vele accessoires:
Orgineel Yamaha:
* set zijkoffers
* beugels voor zijkoffers
* hand guards
* hand defelectors
* middenbok
Touratech parts:
* grote engine skidplate
* bijpassende toolbox voor gereedschap
* mistlichten
* koplamp beschermer
* flyscreen
* LED richtingaanwijzers voor en achter
* off-road voetsteunen (voor)
* rempedaal met aluminium drukpunt
* schakelpedaal met aluminium voorkant
* aluminium ketting beschermer
* diverse aluminium beschermingsdelen voor frame en motorblok
* groter aluminium uiteinde voor de zijstandaard
* aluminium bagagerek
* houder voor navigatie systeem (Zumo550)
* Garmin Zumo 550 navigatie systeem

Normaal € 10850.00
Nu € 7950.00


Is dit een redelijke prijs (nederland)?
De motor is een demomotor. Is dit aan te bevelen?

Graag jullie mening, alvast bedankt! :)

Ik kan als ervaringsdeskundige (ook overgestapt van VTR1000F) na bijna 15000km zeggen dat het totaal geen verkeerde keuze is om op een Tenere verder het motorleven te 'bewandelen' (on- en off-road) *O* . Ik geniet iedere dag weer van mijn brommert en de weg naar mijn werk is te kort en dus wordt de weg automatisch langer naar en van mijn werk ;) . Ik kan er gewoon niet vanaf stappen :+ . Mijn vrouw moet me er gewoon vanaf slaan _O- .
Absoluut geen olieverbruik (wel heel netjes ingereden). Gemiddeld verbruik van steeds rond de 1:23/24. Banden en ketting slijten véééél minder dan op de VTR. Genoeg vermogen (wel minder dan de VTR natuurlijk, maar dat mis je echt niet meer na een tijdje). Fun gehalte is vele malen hoger dan van de VTR, echt waar!! Stuurt als een tierelier, goed overzicht op de weg, geen moeie polsen meer, kan een lekker onverhard paadje tussendoor nemen (moet je met de VTR niet proberen), etc, etc. :] *O*

Succes met je keuze en groet,

Ruud
 
Bestemd voor VTRrookie

Kom van een R1150RT af (11mnd gehad) en heb in 14 mnd 16500 fun km's gedraaid en nog
geen km spijt gehad van de switch. 1 proefrit van 1,5uur en een week later besteld. :) Kostte mij veel aan afschrijving, maar rij nu met een smile van oor tot oor en regelmatig allroad :]
 
Te Koop :
NIEUWE Touratech Tail rack bag nr 01-055-2603 van 5l tot 8 l inhoud.
Nog in verpakking.
Catalogus prijs: 79 euro.Zonder verzendkosten!

NU voor 55 euro !!! Vaste prijs.
Enkel afhalen. Belgie Berchem (Antwerpen)
 
HJ, ik ben met drie vrienden zelf naar Marokko gereden. Twee wegmotoren, een hd en bmw rt én een bmw 1200 gs (ook met tkc 80). De eerste en laatste 1200 km kun je al overslaan door de autotrein van de DB te nemen. Ofwel van Dusseldorf naar Narbonne. Dan langs de costa's naar Almeria, zuid Spanje. Vervolgens de boot naar Melilla/Nador. Dan naar beneden in Marokko. Eindpunt mijn oudstadgenoot Peter Buitelaar in Ouarzazate zie: www.bikershome.net. Daar vervolgens vier dagen met routes van Peter in de gps met de gs en tenere off road gereden. De Tenere deed het fantastisch. Hoef je niks meer aan te wijzigen. Handelbaarheid uitstekend, ook op lastige technische pistes. Enige wanklank. Een keer blijkbaar vervuilde benzine getankt. Met als gevolg inhouden vanaf 5000 toeren. Hier in Nijmegen bij Termaat het toverdrankje forté er ingegooid. Probleem opgelost.
Groet Wijnand
 
Goed om te lezen dat de Tenere zich uitstekend heeft gehouden... verbaast me niet.

Die vriend van je biedt ook interessante reizen aan via bikershome. Ik heb nog niets weer gehoord van Arjan Brouwer en zijn Marokko trip... dus ben op zoek naar een evt.
alternatief.

HJ
 
HJ, als je Marokko eens wil uitproberen. Dan vliegen van Weeze naar Marrakesch met Ryanair.Met de bus naar Ouarzazate/bikershome. Bij Peter heb je voor €30 per dag half pension. Dan kun je één van z'n twee ktm-motoren per dag huren met gps voor routes. Heb ik vorig jaar en het jaar daarvoor ook gedaan.
Groet Wijnand
 
Hoi Wijnandkok!

Welkom hier! *D

Gaaf hoor Marokko.....phoe! :}

Maar die bikershome zie ik nu steeds vaker. Ik zag dat ze nu ook ritten naar Dakar organiseren.....denk dat ik die in 2011 ga rijden. 7000km off-road via Marokko naar Dakar en Timboektoe.....hulde!!!

Maar eerst de Alpen onveilig maken in 2010. *O*


Gr. Johan.
 
En het weer word alleen maar erger.....heb echt helemaal niets met deze jaargetijden...bah!!! :( Zit nu al uit te kijken naar april.....

Pekelzooi komt er ook nog aan...pffff... ;(


Maar mooie handschoenen Patrick! Die zijn goed warm door dat de vingers bij elkaar blijven.


Gr. Johan.

Ik heb ook van Dane de handschoenen die lang mee kunnen. Maar het wordt nu gewoon kouder. Ik heb geen handvatverwarming ;)
Maar ze zijn inderdaad een stuk warmer door het principe van de twee vingers bij elkaar methode :+

Trouwens die aanbieding van die Tenere speciaal, zo noem ik het maar. Ik zou het gelijk doen, die kofferset is al 1000 euro en de Garmin ook 600 euro. En dan de overige opties. Alleen ik vond hem voor 10.500 euro te duur. Gezien ik mijn Tenere veel goedkoper in handen kreeg 8-)

Maar voor dat geld zou ik het gelijk doen, heb je niet eens een nieuwe voor. De opties zijn het meer dan waard. Als je de spullen zoals navigatie en kofferset verkoopt heb je 1000 euro. (navi 300 euro en kofferset 700 euro). Kortom dan heb je voor 7000 euro een Tenere met weinig km's voor een leuk bedrag. En dan heb je nog led verlichting, verstralers en TT accessoires.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook van Dane de handschoenen die lang mee kunnen. Maar het wordt nu gewoon kouder. Ik heb geen handvatverwarming ;)
Maar ze zijn inderdaad een stuk warmer door het principe van de twee vingers bij elkaar methode :+

Trouwens die aanbieding van die Tenere speciaal, zo noem ik het maar. Ik zou het gelijk doen, die kofferset is al 1000 euro en de Garmin ook 600 euro. En dan de overige opties. Alleen ik vond hem voor 10.500 euro te duur. Gezien ik mijn Tenere veel goedkoper in handen kreeg 8-)

Maar voor dat geld zou ik het gelijk doen, heb je niet eens een nieuwe voor. De opties zijn het meer dan waard. Als je de spullen zoals navigatie en kofferset verkoopt heb je 1000 euro. (navi 300 euro en kofferset 700 euro). Kortom dan heb je voor 7000 euro een Tenere met weinig km's voor een leuk bedrag. En dan heb je nog led verlichting, verstralers en TT accessoires.

Wel lastig om iemand 'the finger' te geven nu........je kan wel een cameltoe geven...? :+

Of...live long and prosper!.... _O-
star-trek-spock1.jpg



Gr. Johan.
 
Laatst bewerkt:
net een kort testritje gedaan met m'n gloednieuwe TKC80 in het bos en op de baan. m'n eerste ervaring met echte allroadbanden (die originele banden die meegeleverd worden zijn toch niet zo offroad gericht toch?) in het bos deden ze niet slecht, maar op de baan vond ik ze zwaar draaien, kan dat?
 
@ Rednose.

Leuk dat ook jij een Firestorm heb gereden. Ik maak binnenkort een proefrit om te beoordelen of de Teneré ook voor mij voldoende tegenwicht kan bieden. Ik meld me weer als het zover is!
 
HJ, ik ben met drie vrienden zelf naar Marokko gereden. Twee wegmotoren, een hd en bmw rt én een bmw 1200 gs (ook met tkc 80). De eerste en laatste 1200 km kun je al overslaan door de autotrein van de DB te nemen. Ofwel van Dusseldorf naar Narbonne. Dan langs de costa's naar Almeria, zuid Spanje. Vervolgens de boot naar Melilla/Nador. Dan naar beneden in Marokko. Eindpunt mijn oudstadgenoot Peter Buitelaar in Ouarzazate zie: www.bikershome.net. Daar vervolgens vier dagen met routes van Peter in de gps met de gs en tenere off road gereden. De Tenere deed het fantastisch. Hoef je niks meer aan te wijzigen. Handelbaarheid uitstekend, ook op lastige technische pistes. Enige wanklank. Een keer blijkbaar vervuilde benzine getankt. Met als gevolg inhouden vanaf 5000 toeren. Hier in Nijmegen bij Termaat het toverdrankje forté er ingegooid. Probleem opgelost.
Groet Wijnand
Hey WijnandKok, jij was net voor ons bij bikershome. Ben er weer 6 dagen gebleven. En net als jij heb ik in Marokko 1 keer vuile benzine getankt ( bij Afriquoi). Inhouden bij 5000 toeren en dit voor zeker 1000 km; Ik was al adresjes voor dealers aan het zoeken toen het na een paar tankbeurten terug in orde was. Kijk even op m'n blog:
www.tony-marokko2009.blogspot.com
 
Tony da's toevallig! Leuke filmpjes en foto's. Veel van de pistes die jullie hebben gedaan heb ik dit jaar of vorig jaar ook gedaan. In het vervolg dus een flesje Forté motopower 1 meenemen tegen vervuilde benzine. Want ook ik heb 1000 km gereden met inhouden vanaf 5000 toeren. Is niet leuk op de snelweg als je met een groep rijdt. Ik begrijp van Peter Buitelaar dat jouw reisgenoot Boni ook mee wil op de trip naar Mali.

Johan, de toer naar Mali/Dakar hebben we in oktober met Peter zitten te bedenken. Echter deze gaat in januari niet door. Planning is nu november 2010. Het idee is de motoren met bus/oplegger te vervoeren naar Ouarzazate of Agadir. In mijn clubje is daar al een "vrijwilliger"voor. Zelf dan vliegen naar Agadir. Dat scheelt heel veel km en zadelpijn. groet wijnand
 
net een kort testritje gedaan met m'n gloednieuwe TKC80 in het bos en op de baan. m'n eerste ervaring met echte allroadbanden (die originele banden die meegeleverd worden zijn toch niet zo offroad gericht toch?) in het bos deden ze niet slecht, maar op de baan vond ik ze zwaar draaien, kan dat?


ja dat kan.
als je voor het eerst met (semi) noppen rijd heb je het gevoel
dat bij het insturen/draaien van een bocht het wiel'terug'duwt.
na een korte gewenningsperiode voel je dat niet meer.
niet omdat het niet meer zo is, maar omdat je er aan gewend bent.
als je dan weer een wegband omlegt en je gaat de eerste bocht in, is
het weer net zo wennen.
dan lijkt het net alsof je de bocht in valt.

rene
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan