Het Yamaha YZF-R6 Topic Deel #48 : Wake Up Call

31 jan 2018
20
0
26
Beste mensen,

Onderstaand bericht heb ik al geplaatst op dit forum totdat iemand mij naar hier verwezen heeft.

Waarschijnlijk zijn er al een aantal topics over dit onderwerp, maar gelet op het feit dat hier haast oneindig veel pagina's/discussies zijn en ik nieuw ben op dit forum was mijn gedachtegang: ik start maar een nieuw topic.

Zoals gezegd ben ik nieuw op dit forum en heb de afgelopen dagen wat gekeken en gelezen op dit forum. Sinds enige tijd heb ik mijn motorrijbewijs en de volgende stap is het kopen van een motor. Qua merk en model ben ik er wel uit: een Yamaha R6 (wellicht Black Raven) uit/vanaf bouwjaar 2007.

Nu zou ik graag van de kenners willen horen wat zaken zouden kunnen zijn waarop je moet letten bij de aankoop van een dergelijke motor. Zijn er bijvoorbeeld bekende problemen bij dit model en wat is belangrijk om op te letten bij de aankoop van een eerste motor?

De kilometerstand is ook nog zo'n ding. Ik zoek naar een R6 tussen de 20.000 en 25.000 km. Volgens mij heb ik hier wel een redelijk goed beeld van. Zo heb ik in de afgelopen dagen ook gelezen dat een kilometerstand niet altijd alles zegt, maar dat het ook gaat om het gepleegde onderhoud en hoe er door de vorige eigenaar(en) op is gereden. Maar omtrent de technische kennis en/of gebreken die bij een R6 uit 2007 naar voren kunnen komen weet ik niets.

Alvast bedankt en ik hoop op een paar reacties!
 

Ride Dirty

Die hard MF'er
3 mrt 2017
796
3
:W Welkom beide, prachtige motor op de foto :9

Ikzelf rij een R6 uit 2001 dus kan je weinig vertellen over een 6je uit latere bouwjaren, al kan ik wel zeggen dat ik stiekem verliefd ben op de Black Raven :+

Kijk bij het aankopen van de motor inderdaad naar het (al dan niet) gepleegde onderhoud, al zegt dat soms niets wat betreft de eventuele staat van het voertuig. (Je kunt alle onderhoud doen maar als je telkens vanaf koude start als Rossi gaat rijden ;) )

allemaal logische dingen, maar zoals ik al zei ik heb weinig technische kennis.

Rest mij alleen nog te zeggen heel veel plezier komend seizoen en mochten jullie eens willen rijden laat het weten dan laten we samen de R6jes uit *O*
 
1 feb 2018
27
0
25
Zeeland
Bedankt! Uiteraard heel goed gelet op de onderhoudsgeschiedenis etc. en deze verkoper gaf mij een heel goed gevoel, vanaf moment 1 dat ik de motor zat staan al. Netjes binnen, netjes aan een druppellader, netjes gepoetst voordat 'ie zijn winterstop kreeg. Allemaal nogal ehm, netjes dus haha! Morgenochtend ga ik mijn fiets ophalen, hopen dat het een beetje fatsoenlijk weer wordt morgen. Zijn natuurlijk genoeg mensen om hem aan te gaan laten zien haha!

Het ging mij ook tussen de Black Raven en deze, maar aangezien deze 20.000 kilometers minder heeft gemaakt was de keuze voor mij snel gemaakt.. *D
 
Laatst bewerkt:
31 jan 2018
20
0
26
:W Welkom beide, prachtige motor op de foto :9

Ikzelf rij een R6 uit 2001 dus kan je weinig vertellen over een 6je uit latere bouwjaren, al kan ik wel zeggen dat ik stiekem verliefd ben op de Black Raven :+

Kijk bij het aankopen van de motor inderdaad naar het (al dan niet) gepleegde onderhoud, al zegt dat soms niets wat betreft de eventuele staat van het voertuig. (Je kunt alle onderhoud doen maar als je telkens vanaf koude start als Rossi gaat rijden ;) )

allemaal logische dingen, maar zoals ik al zei ik heb weinig technische kennis.

Rest mij alleen nog te zeggen heel veel plezier komend seizoen en mochten jullie eens willen rijden laat het weten dan laten we samen de R6jes uit *O*
Gaat goed komen, bedankt :t :t
 
31 jan 2018
20
0
26
Bedankt! Uiteraard heel goed gelet op de onderhoudsgeschiedenis etc. en deze verkoper gaf mij een heel goed gevoel, vanaf moment 1 dat ik de motor zat staan al. Netjes binnen, netjes aan een druppellader, netjes gepoetst voordat 'ie zijn winterstop kreeg. Allemaal nogal ehm, netjes dus haha! Morgenochtend ga ik mijn fiets ophalen, hopen dat het een beetje fatsoenlijk weer wordt morgen. Zijn natuurlijk genoeg mensen om hem aan te gaan laten zien haha!

Het ging mij ook tussen de Black Raven en deze, maar aangezien deze 20.000 kilometers minder heeft gemaakt was de keuze voor mij snel gemaakt.. *D
Begrijpelijke keuze dan inderdaad! Dat is nogal een verschil 20.000 km 8-)
 
1 feb 2018
27
0
25
Zeeland
Vandaag de fiets opgehaald, jammer van het weer maar toch even wat kilometers gereden. Man man man, wat een apparaat is het toch! Heel erg blij mee en kijk nu al uit naar het betere weer! *D
 
Laatst bewerkt:

Ride Dirty

Die hard MF'er
3 mrt 2017
796
3
Ja het weer laat nog te wensen over inderdaad -O-

Als het beter is en je wilt een rijden laat het me weten :t

Misschien kunnen we zelfs een kleine R6 meeting/rit houden tegen die tijd :)
 
1 feb 2018
27
0
25
Zeeland
Sound like a plan! Waar wonen de meest hier of zitten we verspreid door het land?

Morgen wordt het lekker droog en zonnig hier, jammer dat het 5 graden is maar dat houdt mij niet tegen op het moment.. *D
 
1 feb 2018
27
0
25
Zeeland
Zojuist mocht hij voor het eerst in bad. Even genoeg op gereden, komende dagen vind ik het te koud/gevaarlijk met al die vorst. Lekker binnenzetten en wachten op wat warmer weer (of het weekend..) :)
 

Tvs

MF'er
9 mei 2017
57
1

Wat is dit voor vloeistof(?) over je voorvork poten en en daar links onderin een streep op de remschijf?

Verder een erg mooie machine, ga je veel plezier aan beleven!
 
Laatst bewerkt:
1 feb 2018
27
0
25
Zeeland
Nog niets van gemerkt, op deze foto was hij nog niet schoongemaakt. Wellicht dat het gewoon vuil was, hopen maar.. Ik zal dit eens in de gaten gaan houden.

Mocht 'ie inderdaad lek zijn, ben ik dan spreekwoordelijk fucked of is dit te fixen?
 
Laatst bewerkt:
1 feb 2018
27
0
25
Zeeland
Heeft iemand een idee welke keeringen en welke voorvorkolie ik moet hebben voor een R6 uit 2007? Dit ga ik maar gelijk allemaal vervangen, geen zin om hier lang mee rond te rijden. Wel jammer, had dit niet verwacht..
 

ricksmits

Die hard MF'er
17 mei 2015
408
0
27
Eindhoven
Gewoon naar een veringboer gaan joh.. als je bv naar frontrow gaat dan ben je iets van 175/200 euro kwijt volgens mij en dan zijn beide poten weer geserviced. ( prijs is bij losse poten )
 
1 feb 2018
27
0
25
Zeeland
Gewoon naar een veringboer gaan joh.. als je bv naar frontrow gaat dan ben je iets van 175/200 euro kwijt volgens mij en dan zijn beide poten weer geserviced. ( prijs is bij losse poten )
Probleem is dat ik dat geld op dit moment niet heb. Plus een vriend van me is monteur, hij wilt het voor me doen.
 
1 feb 2018
27
0
25
Zeeland
Okay, toch maar besloten niet zo eigenwijs te zijn en de voorvork te laten repareren door een professional. Wat voor kosten moet ik ongeveer denken?
 

Jas-Per

Die hard MF'er
9 jun 2016
848
3
37
Zieke Zuiden
Okay, toch maar besloten niet zo eigenwijs te zijn en de voorvork te laten repareren door een professional. Wat voor kosten moet ik ongeveer denken?
Keeringen zijn ongeveer 25 euro per set, fles voorvork olie is 15 euro en 90 minuten werk. Afhankelijk van de dealer zal dat nog eens 80 tot 100 euro zijn.
Dit scenario is het gunstige geval als enkel een keerring versleten is. Lekt de vork omdat een geleide bus versleten is of omdat een onderpoot pitting heeft in de coating dan gaat de prijs fors omhoog.
 
1 feb 2018
27
0
25
Zeeland
Keeringen zijn ongeveer 25 euro per set, fles voorvork olie is 15 euro en 90 minuten werk. Afhankelijk van de dealer zal dat nog eens 80 tot 100 euro zijn.
Dit scenario is het gunstige geval als enkel een keerring versleten is. Lekt de vork omdat een geleide bus versleten is of omdat een onderpoot pitting heeft in de coating dan gaat de prijs fors omhoog.
Maandag naar de dealer, die heeft al even vlot gekeken en zegt voor 150 klaar te zijn.
 

Mit46

MF veteraan
Donateur
12 mei 2008
9.828
53
Probleem is dat ik dat geld op dit moment niet heb. Plus een vriend van me is monteur, hij wilt het voor me doen.
Zo moeilijk is het ook niet als je het gereedschap hebt (met name om de voorkant van de grond te houden).

Flesje olie kost +\- 15 euro? Nieuwe keerring +\- 15 euro? (voor 1 poot)

Doe je beide kost het je max 50 euro aan materiaal.

Het is echt peunuts (zeker voor een "monteur). Kijk eens op youtube. Staan vast genoeg how to's voor de beeldvorming.

Voorkant opbokken of ophijsen.
De balhoofdmoer en twee of 4 boutjes van de kroonplaat loshalen zodat de kroonplaat er af kan.
De boutjes van het T stuk loshalen zodat de poten er uit geschoven kunnen worden.

Keerring losmaken en olie er uit. Nieuwe olie er in en nieuwe keerring en stofkap er in.

Vervolgens denk je dat je een andere motor hebt! Zeker als het nog nooit gedaan is sinds 2007!

Moet er uiteraard niet iets kapot zijn van binnen. Bij mijn motoren was het altijd een verrotte keerring als een poot ging lekken gelukkig.
 
Laatst bewerkt: