Het Yamaha YZF-R6 Topic Deel #48 : Wake Up Call

Beste mensen,

Onderstaand bericht heb ik al geplaatst op dit forum totdat iemand mij naar hier verwezen heeft.

Waarschijnlijk zijn er al een aantal topics over dit onderwerp, maar gelet op het feit dat hier haast oneindig veel pagina's/discussies zijn en ik nieuw ben op dit forum was mijn gedachtegang: ik start maar een nieuw topic.

Zoals gezegd ben ik nieuw op dit forum en heb de afgelopen dagen wat gekeken en gelezen op dit forum. Sinds enige tijd heb ik mijn motorrijbewijs en de volgende stap is het kopen van een motor. Qua merk en model ben ik er wel uit: een Yamaha R6 (wellicht Black Raven) uit/vanaf bouwjaar 2007.

Nu zou ik graag van de kenners willen horen wat zaken zouden kunnen zijn waarop je moet letten bij de aankoop van een dergelijke motor. Zijn er bijvoorbeeld bekende problemen bij dit model en wat is belangrijk om op te letten bij de aankoop van een eerste motor?

De kilometerstand is ook nog zo'n ding. Ik zoek naar een R6 tussen de 20.000 en 25.000 km. Volgens mij heb ik hier wel een redelijk goed beeld van. Zo heb ik in de afgelopen dagen ook gelezen dat een kilometerstand niet altijd alles zegt, maar dat het ook gaat om het gepleegde onderhoud en hoe er door de vorige eigenaar(en) op is gereden. Maar omtrent de technische kennis en/of gebreken die bij een R6 uit 2007 naar voren kunnen komen weet ik niets.

Alvast bedankt en ik hoop op een paar reacties!
 
Afgelopen maandag mijn rijbewijs opgehaald, aankomende zaterdag mijn nieuwe R6 uit 2007 ophalen. Ik ben een blij mens!

vh5f82.jpg
 
:W Welkom beide, prachtige motor op de foto :9

Ikzelf rij een R6 uit 2001 dus kan je weinig vertellen over een 6je uit latere bouwjaren, al kan ik wel zeggen dat ik stiekem verliefd ben op de Black Raven :+

Kijk bij het aankopen van de motor inderdaad naar het (al dan niet) gepleegde onderhoud, al zegt dat soms niets wat betreft de eventuele staat van het voertuig. (Je kunt alle onderhoud doen maar als je telkens vanaf koude start als Rossi gaat rijden ;) )

allemaal logische dingen, maar zoals ik al zei ik heb weinig technische kennis.

Rest mij alleen nog te zeggen heel veel plezier komend seizoen en mochten jullie eens willen rijden laat het weten dan laten we samen de R6jes uit *O*
 
Bedankt! Uiteraard heel goed gelet op de onderhoudsgeschiedenis etc. en deze verkoper gaf mij een heel goed gevoel, vanaf moment 1 dat ik de motor zat staan al. Netjes binnen, netjes aan een druppellader, netjes gepoetst voordat 'ie zijn winterstop kreeg. Allemaal nogal ehm, netjes dus haha! Morgenochtend ga ik mijn fiets ophalen, hopen dat het een beetje fatsoenlijk weer wordt morgen. Zijn natuurlijk genoeg mensen om hem aan te gaan laten zien haha!

Het ging mij ook tussen de Black Raven en deze, maar aangezien deze 20.000 kilometers minder heeft gemaakt was de keuze voor mij snel gemaakt.. *D
 
Laatst bewerkt:
:W Welkom beide, prachtige motor op de foto :9

Ikzelf rij een R6 uit 2001 dus kan je weinig vertellen over een 6je uit latere bouwjaren, al kan ik wel zeggen dat ik stiekem verliefd ben op de Black Raven :+

Kijk bij het aankopen van de motor inderdaad naar het (al dan niet) gepleegde onderhoud, al zegt dat soms niets wat betreft de eventuele staat van het voertuig. (Je kunt alle onderhoud doen maar als je telkens vanaf koude start als Rossi gaat rijden ;) )

allemaal logische dingen, maar zoals ik al zei ik heb weinig technische kennis.

Rest mij alleen nog te zeggen heel veel plezier komend seizoen en mochten jullie eens willen rijden laat het weten dan laten we samen de R6jes uit *O*

Gaat goed komen, bedankt :t :t
 
Bedankt! Uiteraard heel goed gelet op de onderhoudsgeschiedenis etc. en deze verkoper gaf mij een heel goed gevoel, vanaf moment 1 dat ik de motor zat staan al. Netjes binnen, netjes aan een druppellader, netjes gepoetst voordat 'ie zijn winterstop kreeg. Allemaal nogal ehm, netjes dus haha! Morgenochtend ga ik mijn fiets ophalen, hopen dat het een beetje fatsoenlijk weer wordt morgen. Zijn natuurlijk genoeg mensen om hem aan te gaan laten zien haha!

Het ging mij ook tussen de Black Raven en deze, maar aangezien deze 20.000 kilometers minder heeft gemaakt was de keuze voor mij snel gemaakt.. *D

Begrijpelijke keuze dan inderdaad! Dat is nogal een verschil 20.000 km 8-)
 
Vandaag de fiets opgehaald, jammer van het weer maar toch even wat kilometers gereden. Man man man, wat een apparaat is het toch! Heel erg blij mee en kijk nu al uit naar het betere weer! *D
 
Laatst bewerkt:
Ja het weer laat nog te wensen over inderdaad -O-

Als het beter is en je wilt een rijden laat het me weten :t

Misschien kunnen we zelfs een kleine R6 meeting/rit houden tegen die tijd :)
 
Sound like a plan! Waar wonen de meest hier of zitten we verspreid door het land?

Morgen wordt het lekker droog en zonnig hier, jammer dat het 5 graden is maar dat houdt mij niet tegen op het moment.. *D
 
Zojuist mocht hij voor het eerst in bad. Even genoeg op gereden, komende dagen vind ik het te koud/gevaarlijk met al die vorst. Lekker binnenzetten en wachten op wat warmer weer (of het weekend..) :)
 
2wqzsat.png

Wat is dit voor vloeistof(?) over je voorvork poten en en daar links onderin een streep op de remschijf?

Verder een erg mooie machine, ga je veel plezier aan beleven!
 
Laatst bewerkt:
Nog niets van gemerkt, op deze foto was hij nog niet schoongemaakt. Wellicht dat het gewoon vuil was, hopen maar.. Ik zal dit eens in de gaten gaan houden.

Mocht 'ie inderdaad lek zijn, ben ik dan spreekwoordelijk fucked of is dit te fixen?
 
Laatst bewerkt:
Die is inderdaad lek, en alles is te fixen alleen gaat ie je budget nog iets verder oprekken -O-
 
Heeft iemand een idee welke keeringen en welke voorvorkolie ik moet hebben voor een R6 uit 2007? Dit ga ik maar gelijk allemaal vervangen, geen zin om hier lang mee rond te rijden. Wel jammer, had dit niet verwacht..
 
Gewoon naar een veringboer gaan joh.. als je bv naar frontrow gaat dan ben je iets van 175/200 euro kwijt volgens mij en dan zijn beide poten weer geserviced. ( prijs is bij losse poten )
 
Gewoon naar een veringboer gaan joh.. als je bv naar frontrow gaat dan ben je iets van 175/200 euro kwijt volgens mij en dan zijn beide poten weer geserviced. ( prijs is bij losse poten )
Probleem is dat ik dat geld op dit moment niet heb. Plus een vriend van me is monteur, hij wilt het voor me doen.
 
Okay, toch maar besloten niet zo eigenwijs te zijn en de voorvork te laten repareren door een professional. Wat voor kosten moet ik ongeveer denken?
 
Okay, toch maar besloten niet zo eigenwijs te zijn en de voorvork te laten repareren door een professional. Wat voor kosten moet ik ongeveer denken?

Keeringen zijn ongeveer 25 euro per set, fles voorvork olie is 15 euro en 90 minuten werk. Afhankelijk van de dealer zal dat nog eens 80 tot 100 euro zijn.
Dit scenario is het gunstige geval als enkel een keerring versleten is. Lekt de vork omdat een geleide bus versleten is of omdat een onderpoot pitting heeft in de coating dan gaat de prijs fors omhoog.
 
Keeringen zijn ongeveer 25 euro per set, fles voorvork olie is 15 euro en 90 minuten werk. Afhankelijk van de dealer zal dat nog eens 80 tot 100 euro zijn.
Dit scenario is het gunstige geval als enkel een keerring versleten is. Lekt de vork omdat een geleide bus versleten is of omdat een onderpoot pitting heeft in de coating dan gaat de prijs fors omhoog.
Maandag naar de dealer, die heeft al even vlot gekeken en zegt voor 150 klaar te zijn.
 
Probleem is dat ik dat geld op dit moment niet heb. Plus een vriend van me is monteur, hij wilt het voor me doen.

Zo moeilijk is het ook niet als je het gereedschap hebt (met name om de voorkant van de grond te houden).

Flesje olie kost +\- 15 euro? Nieuwe keerring +\- 15 euro? (voor 1 poot)

Doe je beide kost het je max 50 euro aan materiaal.

Het is echt peunuts (zeker voor een "monteur). Kijk eens op youtube. Staan vast genoeg how to's voor de beeldvorming.

Voorkant opbokken of ophijsen.
De balhoofdmoer en twee of 4 boutjes van de kroonplaat loshalen zodat de kroonplaat er af kan.
De boutjes van het T stuk loshalen zodat de poten er uit geschoven kunnen worden.

Keerring losmaken en olie er uit. Nieuwe olie er in en nieuwe keerring en stofkap er in.

Vervolgens denk je dat je een andere motor hebt! Zeker als het nog nooit gedaan is sinds 2007!

Moet er uiteraard niet iets kapot zijn van binnen. Bij mijn motoren was het altijd een verrotte keerring als een poot ging lekken gelukkig.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan