Het Yamaha YZF-R6 Topic Deel #48 : Wake Up Call

heren een vraagje,
ik overweeg een R6 aan te schaffen voor het woon-werk tijdens mooi weer in de zomer.
Hoe is de zithouding voor ritjes van +/- 45min heen en 45min terug op een dag?
Ik lees op meerdere plekken dat de R6 de meest "sportieve" houding heeft in vergelijking met de cbr etc.
Verder heb ik ook gewoon het merkgetrouwe tikje wat er wel meer hebben dat ik alles yamaha wil rijden 8)7(yz250 enduro en een xj600 cafe racer)
 
Als je 45min leuke stuurwegen ww hebt is het leuk, is het 45min rechtdoor op de snelweg karren dan lijkt het mij wat minder zitten.

Als ik alleen snelweg rijd merk ik dat ik toch wat regelmatiger ga stoppen, ook dat monotone geluid kan wel eens hinderen;)

Nooit op een cbr gezeten behalve mn eigen 92'er maar die heeft superbike stuur en andere zit omdat die stuntbike is:+
 
heren een vraagje,
ik overweeg een R6 aan te schaffen voor het woon-werk tijdens mooi weer in de zomer.
Hoe is de zithouding voor ritjes van +/- 45min heen en 45min terug op een dag?
Ik lees op meerdere plekken dat de R6 de meest "sportieve" houding heeft in vergelijking met de cbr etc.
Verder heb ik ook gewoon het merkgetrouwe tikje wat er wel meer hebben dat ik alles yamaha wil rijden 8)7(yz250 enduro en een xj600 cafe racer)

45 min op een R6 is leuk maar ook afzien vooral in de niet motor maanden. Als het straks 100 km/u wordt dan is een R6 niet heel leuk meer om te rijden.
Een R6 zit ongeveer net zo sportief als een CBR. Heb meerdere malen op een CBR900 RR gezeten.

zou je toch een R6 willen rijden neem er dan van de eerste generatie. Laat je niet bang maken door de verhalen van de cilinderwanden. En koop er een Fazer naast voor het dagelijkse ritje.
 
Het is inderdaad meer voor het mooie weer.
Voor de slechte en wat mindere dagen hou ik er gewoon een auto naast.
Ik ben nog met mijn cafe racer aan het bouwen en wil toch graag iets dat iets sportiever rijd en iets betrouwbaarder is voor woon werk.
Het zijn ritjes van 40km voornamelijk 80 en 60 wegen door het buitengebied.
 
360C361A-3EED-4E75-850B-CF9A55E52672.jpeg

Vandaag ff een stukje gereden met een collega.
 
Zijn woorden: niet bij te houden wat een geluid dat diepe 😂😂

Ja, precies, mijn collega (die met de Honda BlackBird XX) zei, direkt na het starten van mijn R6 "Dirk, hij is boos!" en beter had ie het niet kunnen zeggen, zijn Blackbird (mooie motor hoor) met +/- 160 PK is een naaimachine. Zeg maar zoiets al een FJR1300. Mooie machines, maar tegen mij zeggen ze niks, in tegenstelling tot mijn R6, die schreeuwt "KOM OP NOU, RAGGEN DIRK, GAS LOS, TOE DAN, KOM MAAR, IK BIJT NIET, ALLEEN EEN SCHORRE STEM".... en je weet wat ze zeggen van mooie vrouwen met een hese stem..... 😇
 
Ja, precies, mijn collega (die met de Honda BlackBird XX) zei, direkt na het starten van mijn R6 "Dirk, hij is boos!" en beter had ie het niet kunnen zeggen, zijn Blackbird (mooie motor hoor) met +/- 160 PK is een naaimachine. Zeg maar zoiets al een FJR1300. Mooie machines, maar tegen mij zeggen ze niks, in tegenstelling tot mijn R6, die schreeuwt "KOM OP NOU, RAGGEN DIRK, GAS LOS, TOE DAN, KOM MAAR, IK BIJT NIET, ALLEEN EEN SCHORRE STEM".... en je weet wat ze zeggen van mooie vrouwen met een hese stem..... 😇

hahaha ja R6 is een vak apart. Maar elke keer dat ik start smile van oor tot oor.
Mijn collega heeft vandaag achter mij aangereden en voor mij hij hoorde alleen de R6 😂😂
 
ziet er strak uit hoor.
Het genot gaat gauw over als je er een bekeuring voor krijgt,ik had ook zoiets op m,n gsx-r zitten maar werd er wel voor aan de kant gezet,
de tussenafstand is namelijk te klein,ik kwam er af met een waarschuwing,maar het mag dus niet en kan er dus een bekeuring voor krijgen.
 
Het genot gaat gauw over als je er een bekeuring voor krijgt,ik had ook zoiets op m,n gsx-r zitten maar werd er wel voor aan de kant gezet,
de tussenafstand is namelijk te klein,ik kwam er af met een waarschuwing,maar het mag dus niet en kan er dus een bekeuring voor krijgen.
Stel je hebt de originele knippers er nog aan zitten en werkend mag het dan wel weer?
 
Hallo allemaal,

Ik heb nog een progressieve Hyperpro achterveer voor een originele Yamaha schokbreker te koop. Deze is afkomstig van mijn oude setup (ik had een MT-09 met een Hyperpro schokdemper), maar doordat ik ben overgestapt op een Tracer had ik een andere (sterkere) achterveer nodig. Hyperpro heeft mijn verzekerd dat deze op de originele schokbreker van een R6 van 2017 en nieuwer past.

Bekijk media item 1350007
De veer is zeer netjes, meer info via PB. Eventueel kan ik deze voor je monteren (in overleg).
 
Zoals sommige mensen nog konden herinneren ben ik afgelopen maanden bezig geweest met een katvervanger en een gp uitlaat. Hieronder een kleine storyline met alle aanpassingen die ik heb gedaan en die nog komen:

IMG_20191103_154822.jpg
In oktober een tweede set uitlaatbochten gehaald(tevens van een 2010 model, waarbij de uitlaat langer is en er een kleine aanpassing is in de bocht t.o.v. het 2008 model). De decat komt van het merk "Dominator", ik moet zeggen dat de kwaliteit en afwerking erg netjes is. Ook ben ik door de heren netjes te woord gestaan toen er bleek dat de decat niet paste op de uitlaatbochten. Dit komt dus omdat de uitlaatbocht van 2010 iets dikker in het midden, waardoor de decat van 2008 niet paste.

Na wat mailtjes een vervangende decat gekregen voor de uitlaatbochten die ik had liggen..



IMG_20191213_102355.jpg
Uiteindelijk een Laser GP uitlaat op de kop kunnen slaan voor een kleine 150€,-, met m'n zwager met een slijptol bezig geweest. Vanaf 6.5cm geslepen zoals de beschrijving dat aangaf van Dominator(zie bijlagen). Daarna de honeycomb eruit geboord en de binnenkant van de uitlaatbocht schoon geblazen met een compressor. Vervolgens kon ik de decat over de bochten heen krijgen en heb ik de uitlaatbocht ingesmeerd met een exhaust sealer om lekkages tegen te gaan.


IMG_20200201_123226.jpg

Nadat alles klaar was heb ik eerst zelf geprobeerd de uitlaatbochten te monteren, helaas lukte dit niet. Eén van de tapeinden brak af(ondanks het goed insmeren van de moertjes met kruipolie), dus heb ik het uiteindelijk laten doen door de heren van Motorbanden Quickservice in Bleijswijk. Zij zijn er nog wel even mee bezig geweest, aangezien er nieuwe tapeinden op de motor moesten komen. Zij hebben daarom ook het volgende moeten doen:
  • Uitlaat tapeinden uitboren;
  • Helicoil monteren;
  • Nieuwe tapeinden monteren;
  • Uitlaatbocht monteren zonder spanning;
  • GP uitlaat monteren;
  • Sevo buddy monteren;
  • Gehele systeem gecontroleerd.


Uitlaat.jpg
Het uiteindelijke resultaat zoals je bovenaan ziet, motor maakt een leuk geluid, over een maand of twee laat ik hem afstellen. Db-killers laat ik erin en heel misschien dat ik terug ga naar de originele einddemper(maakt iets minder geluid, wat misschien prettiger is voor de omgeving). Mocht ik echt gezeik krijgen met de politie en dergelijke kan ik altijd teruggaan naar de originele set, aangezien ik nog alles heb liggen.
 

Bijlagen

  • 41ehlK-mNOL__AC_.jpg
    41ehlK-mNOL__AC_.jpg
    23,1 KB · Weergaven: 10
Zoals sommige mensen nog konden herinneren ben ik afgelopen maanden bezig geweest met een katvervanger en een gp uitlaat. Hieronder een kleine storyline met alle aanpassingen die ik heb gedaan en die nog komen:

Bekijk bijlage 1469302
In oktober een tweede set uitlaatbochten gehaald(tevens van een 2010 model, waarbij de uitlaat langer is en er een kleine aanpassing is in de bocht t.o.v. het 2008 model). De decat komt van het merk "Dominator", ik moet zeggen dat de kwaliteit en afwerking erg netjes is. Ook ben ik door de heren netjes te woord gestaan toen er bleek dat de decat niet paste op de uitlaatbochten. Dit komt dus omdat de uitlaatbocht van 2010 iets dikker in het midden, waardoor de decat van 2008 niet paste.

Na wat mailtjes een vervangende decat gekregen voor de uitlaatbochten die ik had liggen..



Bekijk bijlage 1469303
Uiteindelijk een Laser GP uitlaat op de kop kunnen slaan voor een kleine 150€,-, met m'n zwager met een slijptol bezig geweest. Vanaf 6.5cm geslepen zoals de beschrijving dat aangaf van Dominator(zie bijlagen). Daarna de honeycomb eruit geboord en de binnenkant van de uitlaatbocht schoon geblazen met een compressor. Vervolgens kon ik de decat over de bochten heen krijgen en heb ik de uitlaatbocht ingesmeerd met een exhaust sealer om lekkages tegen te gaan.


Bekijk bijlage 1469305

Nadat alles klaar was heb ik eerst zelf geprobeerd de uitlaatbochten te monteren, helaas lukte dit niet. Eén van de tapeinden brak af(ondanks het goed insmeren van de moertjes met kruipolie), dus heb ik het uiteindelijk laten doen door de heren van Motorbanden Quickservice in Bleijswijk. Zij zijn er nog wel even mee bezig geweest, aangezien er nieuwe tapeinden op de motor moesten komen. Zij hebben daarom ook het volgende moeten doen:
  • Uitlaat tapeinden uitboren;
  • Helicoil monteren;
  • Nieuwe tapeinden monteren;
  • Uitlaatbocht monteren zonder spanning;
  • GP uitlaat monteren;
  • Sevo buddy monteren;
  • Gehele systeem gecontroleerd.


Bekijk bijlage 1469304
Het uiteindelijke resultaat zoals je bovenaan ziet, motor maakt een leuk geluid, over een maand of twee laat ik hem afstellen. Db-killers laat ik erin en heel misschien dat ik terug ga naar de originele einddemper(maakt iets minder geluid, wat misschien prettiger is voor de omgeving). Mocht ik echt gezeik krijgen met de politie en dergelijke kan ik altijd teruggaan naar de originele set, aangezien ik nog alles heb liggen.

Geel blijft toch een mooie kleur hoor, hard en zacht tegelijk.....!

Super cool om te zien, kan je eens laten horen...?
 
toch nog steeds bezig met het overwegen om een r6 aan te schaffen.
Wat is volgens de ervaringsdeskundige hier het beste model/bouwjaar?
Mijn voorkeur gaat denk ik uit naar een 2006 model met usd vork en een ander kontje (de looks dan)
wat zeggen jullie over het rijgedrag en de betrouwbaarheid?
 
2006 prima bouwjaar. Wel injectie ben zelf meer van de carburateurs maar dat is eigen smaak. En de meeste Japanners zijn betrouwbaar. Maar de eerste generatie R6 heeft last van scheurende cilinder wanden maar dat is na 2002 opgelost.

Dus ik zou er wel 1 kopen en het rijdt prachtig vooral als je hem open trekt.
 
Geel blijft toch een mooie kleur hoor, hard en zacht tegelijk.....!

Super cool om te zien, kan je eens laten horen...?

Ik heb wel 1 filmpje, zal wel even kijken of ik nog andere filmpjes kan maken;

Ja het gele is echt veel beter dan ik dacht, toen ik de motor zag op de website was ik er een beetje sceptisch over, maar toen ik hem eenmaal zag was ik verkocht. Veel mensen vinden de vlammen kinderachtig, maar het valt gewoon lekker op en je ziet ze niet vaak in verhouding tot de black raven en race blue edities.
1.png
 
Laatst bewerkt:
Ik heb wel 1 filmpje, zal wel even kijken of ik nog andere filmpjes kan maken;

Ja het gele is echt veel beter dan ik dacht, toen ik de motor zag op de website was ik er een beetje sceptisch over, maar toen ik hem eenmaal zag was ik verkocht. Veel mensen vinden de vlammen kinderachtig, maar het valt gewoon lekker op en je ziet ze niet vaak in verhouding tot de black raven en race blue edities.
Bekijk bijlage 1469399

geluids filmpje werkt niet, moet toestemming hebben of zoiets...?
 
Terug
Bovenaan Onderaan