het zijn dus toch de automobilisten!

scoob

MF'er
22 mei 2004
121
0
Wijchen
Bijgaand een artikel dat ik vandaag in De Gelderlander vond:

motorartikel.jpg

 
Laatst bewerkt:
Nu nog ff in alle landelijke dagbladen op de voorpagina en we kunnen ons hopelijk minder vogelvrij voelen :)
 
Die MAIDS studie is alweer dik een half jaar oud en hier al uitgebreid aan de orde geweest.
Neemt niet weg dat het goed is om de conclusies nog maar eens te vermelden...
 
Die MAIDS studie is alweer dik een half jaar oud en hier al uitgebreid aan de orde geweest.
Neemt niet weg dat het goed is om de conclusies nog maar eens te vermelden...
Misschien al een half jaar oud, maar toch uitzonderlijk dat het juist nu weer in de krant staat. Krijg zo'n vermoeden dat de auteur van dit artikel motorrijders een warm hart toedraagt :P
Zou goed zijn als dit landelijk in het nieuws komt; los van de MFMM is het voor ons allen goed als dit soort dingen wat meer onder de aandacht komen. Al is er maar 1 automobilist die ineens wel gaat spiegelen voordag ie van baan switcht B|
 
Toch wel weer fijn om dit te lezen :)
Vraag me af hoeveel, van die 2/3 die zegt de motorrijder niet gezien te hebben, liegt :P
 
Rob van Ginneken heeft (in ieder geval)in de jaren '80, mogelijk ook nog daarna, actief (en succesvol) deelgenomen aan motorsprints. Daarnaast heeft hij lange tijd geschreven voor Moto73. Je kunt hem dus wel motorvriendelijk noemen, denk ik.
 
Leuk dat wordt gezegd dat wij motorrijders af en toe een vervolgopleiding moeten doen (heb ik ook gedaan, VRO 1 en 2), maar kunnen ze die cursussen misschien niet ook wat goedkoper maken?? In het oude vergeten guldentijdperk betaalde ik ongeveer evenveel als in in Euro's!! :( :(

CAT
 
Er bestaat een actie 'Wij gaan weer naar school': Spandoeken die eind augustus overal verschijnen om de automobilisten erop te attenderen dat ze weer op grote aantallen fietsers kunnen rekenen.

Enige tijd geleden (misschien loopt-ie nog) was er een actie 'Good to see you' om de aandacht te vestigen op motorrijders. Iets om regelmatig te herhalen?

Wat mij betreft: hoe meer positieve/educatieve aandacht in de media, hoe beter. Ik zie hier een nobele taak weggelegd voor Blik op de Weg en voor de ANWB (autokampioen).

Prima idee trouwens, om a.s. automobilisten ook te leren hoe ze met andere weggebruikers, m.n. motorrijders, moeten omgaan.
Ik vind eigenlijk dat a.s. automobilisten ook een paar keer op een motor moeten rijden, al is het alleen maar om te ervaren hoe kwetsbaar je dan bent.
 
het is een feit dat in het geval van aanrijdingen auto vs motor
De auto voor meer dan 9 van de 10 x de schuldige is.
En dat als excuus/reden gegeven dat ze de motor niet gezien hebben....

we kunnen het volgende eraan doen...
1) ipv wit halogeen ,, geel/blauw koplampje gebruiken.
2) felle motor kleding dragen of een reflectie band/hesje dragen
3) reflectie stickers op de motor plakken , zeker met de grijze/donkere kleuren.
4) meer defensief rijden
 
Leuk dat hij in dat artikel zegt dat er wat meer aandacht besteed moet worden tijdens de rij opleiding voor koekblik bestuurder. en dat wij vervolg opleidingen moeten doen. Mareh is het niet beter om naast die extra aandacht, die aspirant koekblik bestuurder ook een paar uur op een motor aan het verkeer deel te laten nemen??? dan leren ze namelijk wat het is om je als motormuis je tussen al die engerds te begeven.
bij de weg, laatst nog op tv Bafo gezien (programma gek op wielen ofzo??) die motorrijlessen nam en moest constateren dat hij daardoor ook wat bewuster en beter spiegelend auto was gaan rijden!! :}
 
Ik denk dat omdat er zulke ontzettende domme konijnen & diknek mafketels rond rijden , in alle lagen rijk en arm ,jong en oud ,,, met het instellings & bevatingsvermogen van een autische mug .....

Ik vraag me echt af of daar iets tegen te doen is ......

iedereen maakt fouten in het verkeer maar motor rijders betalen vaker de "hoofdprijs"
 
het is een feit dat in het geval van aanrijdingen auto vs motor
De auto voor meer dan 9 van de 10 x de schuldige is.
En dat als excuus/reden gegeven dat ze de motor niet gezien hebben....

we kunnen het volgende eraan doen...
1) ipv wit halogeen ,, geel/blauw koplampje gebruiken.
2) felle motor kleding dragen of een reflectie band/hesje dragen
3) reflectie stickers op de motor plakken , zeker met de grijze/donkere kleuren.
4) meer defensief rijden

Ach,
Als ze je niet willen zien, dan zien ze je ook niet.. :(
 
Ik denk dat het idd bij de rijopleiding van automobilisten moet horen om rekening te leren houden met motorrijders. In veel gevallen heb ik de indruk dat gedrag wat voor motorrijders 'normaal' is, door automobilisten verkeerd wordt geinterpreteerd en daardoor automobilisten ergert.
 
Al die klets van de motorrijder niet willen zien :Z Helemaal gelijk jongens! Ze willen ongelukken, want dat is toch zo leuk 8-)
 
Al die klets van de motorrijder niet willen zien :Z Helemaal gelijk jongens! Ze willen ongelukken, want dat is toch zo leuk 8-)
Precies, het is te gemakkelijk om de auto-rijder maar weer de schuld te geven. Hoevaak zie je niet motorrijders die in dode hoeken blijven plakken of recht achter auto's blijven hangen buiten beeld van de spiegels. Natuurlijk wordt er slecht gekeken en zitten veel mensen te slapen aan het stuur, maar dat zal nooit veranderen want itt motoren zijn moderne auto's comfortabel genoeg om (half) in slaap te vallen en zitten vol speeltjes die gemakkelijk de aandacht afleiden van het rijden. Da's lullig, maar zo is het nu eenmaal. Je kunt wel gaan zitten kniezen en je als machteloos slachtoffer zien maar er is best veel wat je ook zelf kunt doen. Wees permanent actief, wees altijd bewust van je plek op de weg, houd afstand, zoek oog-contact in spiegels zodat je een indruk krijgt van of er ook maar een kans bestaat dat je gezien kunt worden. En vertrouw er NOOIT zomaar op dat mensen je gezien hebben, weet en accepteer dat er nog altijd mensen zijn die niet beseffen hoe snel je kunt zijn op de motor en hoe kort je vaak maar zichtbaar bent, en zoek altijd een ontsnappingsroute als je de situatie waarin je zit niet 100% vertrouwt en oefen regelmatig het uitwijken / remmen. Het klinkt ingewikkeld maar maak het 2e natuur, het is echt niet zo moeilijk. Ik heb jarenlang les gegeven (meestal vervolgopleiding aan particulieren of overheden) en hoor zo vaak motorrijders klagen over het onrecht wat ze nu toch weer eens overkomen is, terwijl ik met 30.000 km per jaar maar zelden in een echt gevaarlijke situatie terecht kom (en da's dan ook nog vaak mijn eigen schuld of iig iets dat ik had kunnen voorkomen).
 
Terug
Bovenaan Onderaan