Het zoveelste helmen topic

Denzis

Die hard MF'er
12 nov 2012
791
4
Zaandijk
Hoi MF-ers, ik ben net nieuw hier, dus gelijk al een vraag voor een nieuweling!


Ik kom er maar niet uit met het kiezen van een helm en zou graag een kenner zijn mening willen hebben!

19 December moet ik afrijden voor mijn motorrijbewijs, maar er staat al braag een Suzuki SV650S lekker warmpjes klaar in de schuur. Nou werd het tijd om een goede nieuwe helm te kopen omdat degene die ik nu heb (caberg integraal) te groot is.

Ik ben aan het twijfelen over verschillende helmen en hoop al een hoop opgezocht kwa pluspunten. Ik weet ook dat het gene wat goed past de uiteindelijke keus moet zijn maar laten we nou gemakshalve even zeggen dat alles goed past.

Ten eerste twijfel ik tussen een systeem helm en een integraal, deze twijfel is er om dat mijn motor niet echt een typische race/of tourmotor is.Een integraal leek me wel handig met tanken, en als ik in de bebouwde kom rijdt met mooi weer (wat ik redelijk vaak ga doen denk ik )

De volgende systeem helmen heb ik op het oog:

HJC Symax 3

SYMAX3MtBlk_detail.jpg
260,-

Caberg Duke (deze was de L wel veel te groot maar de M wellicht niet?)
7661121111.jpg
180,-

HJC Symax
180,-


En integraal helmen ben ik niet echt heel goed in bekend. Maar neem aan dat de ruis een stuk minder is dan bij een systeem helm en de aanschaf wat lager is.

Waar ik wel waarde aan hecht is de ingebouwde zonnebril.

Alvast bedankt heren en dames!
 
De Shoei ligt toch weer redelijk boven me budget, maar ziet er inderdaad niet verkeerd uit! Neem aan dat het ook van het type rijden afhangt of je een integraal neemt of een systeem? ik zal voornamelijk een mooi weer rijder worden en zal neit veel de topsnelheid gaan willen halen (te veel controles hier)
 
Hoi MF-ers, ik ben net nieuw hier, dus gelijk al een vraag voor een nieuweling!
Mooi, welkom.

Ik weet ook dat het gene wat goed past de uiteindelijke keus moet zijn maar laten we nou gemakshalve even zeggen dat alles goed past.
Laten we er gemakshalve liever van uit gaan dat dat niet zo is: er zit veel verschil in pasvorm tussen de verschillende merken. Passen dus, om te voorkomen dat je binnen het uur van je motor duvelt, omdat je de koppijn niet meer kunt verdragen.

En integraal helmen ben ik niet echt heel goed in bekend. Maar neem aan dat de ruis een stuk minder is dan bij een systeem helm en de aanschaf wat lager is.
Dat hangt er nogal van af welke integraal je met welke systeemhelm vergelijkt. De systeemhelmen die je toont staan er niet om bekend erg stil te zijn: een Nolan N103 geeft al minder lawaai, en dat is al geen aerodynamisch wonder! Als je een redelijk stille systeemhelm wilt kom je uit bij Schuberth, maar daar hangt een heel ander prijskaartje aan.

In de regel zal een integraalhelm inderdaad stiller zijn, uitzonderingen daargelaten.

Terzijde: met opengeklapte systeemhelm rondrijden is om diverse redenen niet raadzaam, maar mocht je het toch van plan zijn let er dan tenminste op dat de helm tevens goedgekeurd is als jethelm (en dat zijn er maar bar weinig).
 
De Shoei ligt toch weer redelijk boven me budget, maar ziet er inderdaad niet verkeerd uit! Neem aan dat het ook van het type rijden afhangt of je een integraal neemt of een systeem? ik zal voornamelijk een mooi weer rijder worden en zal neit veel de topsnelheid gaan willen halen (te veel controles hier)
Hoi Dennis. Heb je al helmen gepast? Zo ja: hoe zaten die?? Het allerbelangrijkste is dat de helm goed bij jouw hoofd past, en dat kan alleen jij maar voelen
 
Hoi Dennis. Heb je al helmen gepast? Zo ja: hoe zaten die?? Het allerbelangrijkste is dat de helm goed bij jouw hoofd past, en dat kan alleen jij maar voelen


Bedankt voor de vele reacties alvast!

Ja, ik heb wat helmen gepast inderdaad! Met name de SYmax 3 Zat perfect, al moet ik wel zeggen dat ik geen integraal heb gepast`. Maar als ik het nu zo bekijk is het voordeel van de systeem al eigenlijk een beetje weg. Aangezien het niet raadzaam is met open klep te rijden. Het voordel is er dus alleen voor oom agent als die boetes wilt uitschrijven!

Dan zou ik me dus moeten verdiepen in een integraal. voordeel is wel dat bij een integraal de looks toch wat meer mee zitten. Iemand een aanrader voor een integraal tussen de 100 en 200 euro ?Welke een zonnevizier heeft?
 
Ikzelf heb de caberg duke sinds deze zomer. Ik kwam van een nolan maat M af, welke eigenlijk te ruim was. Heb de caberg duke ook in M, en deze past perfect. Ben er tevreden over, alleen had ik minder ruis verwacht. Maarja, dat hangt denk ik af van persoon tot persoon.
 
In de bebouwde kom met mooi weer is het veiliger om met je vizier open te rijden en niet met het klapgedeelte omhoog.

Verder sluit ik me bij de anderen aan: Veel passen en dan van wat past kopen wat je mooi vindt of kunt betalen.
 
Dan zou ik me dus moeten verdiepen in een integraal. voordeel is wel dat bij een integraal de looks toch wat meer mee zitten. Iemand een aanrader voor een integraal tussen de 100 en 200 euro ?Welke een zonnevizier heeft?


Als je het nog even kunt uitstellen kun je in februari naar de Motorbeurs in Utrecht. Dna heb je veel aanbod.
 
Als je het nog even kunt uitstellen kun je in februari naar de Motorbeurs in Utrecht. Dna heb je veel aanbod.


Goede tip, misschien stel ik het wel uit!, maar ben nu aan het lessen en moet 19 december afrijden en wil dus niets aan toeval overlaten die dag. (dus ook een perfecte helm)
 
Als je brildragend bent dan is een systeemhelm makkelijker om de helm op te zetten.
Dan kan je namelijk je bril ophouden i.p.v. te lopen pielen met de pootjes van je bril achter je oren te krijgen.


Marcel
 
Hoi MF-ers, ik ben net nieuw hier, dus gelijk al een vraag voor een nieuweling!


Ik kom er maar niet uit met het kiezen van een helm en zou graag een kenner zijn mening willen hebben!

19 December moet ik afrijden voor mijn motorrijbewijs, maar er staat al braag een Suzuki SV650S lekker warmpjes klaar in de schuur. Nou werd het tijd om een goede nieuwe helm te kopen omdat degene die ik nu heb (caberg integraal) te groot is.

Ik ben aan het twijfelen over verschillende helmen en hoop al een hoop opgezocht kwa pluspunten. Ik weet ook dat het gene wat goed past de uiteindelijke keus moet zijn maar laten we nou gemakshalve even zeggen dat alles goed past.

Ten eerste twijfel ik tussen een systeem helm en een integraal, deze twijfel is er om dat mijn motor niet echt een typische race/of tourmotor is.Een integraal leek me wel handig met tanken, en als ik in de bebouwde kom rijdt met mooi weer (wat ik redelijk vaak ga doen denk ik )

De volgende systeem helmen heb ik op het oog:

HJC Symax 3

[afbeelding] 260,-

Caberg Duke (deze was de L wel veel te groot maar de M wellicht niet?)
[afbeelding] 180,-

HJC Symax
180,-


En integraal helmen ben ik niet echt heel goed in bekend. Maar neem aan dat de ruis een stuk minder is dan bij een systeem helm en de aanschaf wat lager is.

Waar ik wel waarde aan hecht is de ingebouwde zonnebril.

Alvast bedankt heren en dames!

je moet sowieso niet veel in de bebouwde kom gaan rijden met mooi weer :+

ingebouwde zonnebril heb je zowel bij intergraal als bij systeemhelmen
 
Laatst bewerkt:
Goede tip, misschien stel ik het wel uit!, maar ben nu aan het lessen en moet 19 december afrijden en wil dus niets aan toeval overlaten die dag. (dus ook een perfecte helm)
oef.. lekkere datum.. als je het niet haalt.. wordt het volgend jaar. :X met alle gevolgen van dien..

lekker helmen gaan passen.. de ene helm pas perfect bij iemand.. en bij een ander voor geen meter.
 
Bedankt voor de vele reacties alvast!

Ja, ik heb wat helmen gepast inderdaad! Met name de SYmax 3 Zat perfect, al moet ik wel zeggen dat ik geen integraal heb gepast`. Maar als ik het nu zo bekijk is het voordeel van de systeem al eigenlijk een beetje weg. Aangezien het niet raadzaam is met open klep te rijden. Het voordel is er dus alleen voor oom agent als die boetes wilt uitschrijven!

Dan zou ik me dus moeten verdiepen in een integraal. voordeel is wel dat bij een integraal de looks toch wat meer mee zitten. Iemand een aanrader voor een integraal tussen de 100 en 200 euro ?Welke een zonnevizier heeft?

HJC heeft intergraal helmen met zonnevizier voor een redelijke prijs.

Kijk maar eens bij motozoom naar HJC-IS16 kost ongeveer 150 euro.
 
Ik heb sinds een paar maanden de Caberg Duke, deze heeft bij mij een HJC Symax (1e versie) vervangen. Ik kan je zeggen dat de Duke in mijn geval een stuk stiller is op mijn naakte Cagiva Raptor. De helm sluit ook goed af onder de kin. En het standaard pinlock vizier is erg prettig.

Een paar maanden geleden is o.a. deze helm getest in de Moto plus. Qua absorptie waarden scoorde deze helm heel hoog.

Het is een bijzaak, maar persoonlijk vind ik de Duke veel mooier dan de HJC.

Tenslotte is de Duke dubbel gehomologeerd (P & J) Deze mag dus legaal open gedragen worden. Maar wat mij betreft alleen te doen tot snelheden van ca. 60 km/u
 
oef.. lekkere datum.. als je het niet haalt.. wordt het volgend jaar. :X met alle gevolgen van dien..

lekker helmen gaan passen.. de ene helm pas perfect bij iemand.. en bij een ander voor geen meter.

Lekkere datum he, als ik het niet haal wordt het nog wel voor de 18de van januari. maar daarna wordt het wel een vaag gedoe, ik ga echt geen 125cc rijden.....

ik ga morgen of vanavond denk nog even kijken voor wat integraal helmen bij motozoom
 
Probeer dan ook even de Scorpion exo 900, deze zat van alle helmen die ik heb gepast het beste( betekend niets voor jou natuurlijk)
met zonnevizier, is lekker stil, en mocht ie na een tijd wat losser gaan zitten, kun je de voering oppompen
 
Laatst bewerkt:
Als je brildragend bent dan is een systeemhelm makkelijker om de helm op te zetten.
Dan kan je namelijk je bril ophouden i.p.v. te lopen pielen met de pootjes van je bril achter je oren te krijgen.


Marcel

Dt is waar maar ik vind persoonlijk de moeite die ik moet doen om de bril in mijn integraal helm te prutsen wel op wegen tegen het beduidend mindere windgeruis van een integraal tav een systeemhelm.

Overigens vond ik de HJC (met zonnevizier) die ik had ook erg veel lawaai maken en een slecht sluitend en fluitend vizier hebben. Heb nu inmiddels mijn 3e Arai en die zitten mij als gegoten. Maar je portenomee moet het wel toelaten want ze zijn niet goedkoop.
(Ik bedenk me nu dat mijn helm in aanschaf duurder was dan mijn hele motor die ik vor 500 euro gekocht heb. :+ )
 
Lekkere datum he, als ik het niet haal wordt het nog wel voor de 18de van januari. maar daarna wordt het wel een vaag gedoe, ik ga echt geen 125cc rijden.....

ik ga morgen of vanavond denk nog even kijken voor wat integraal helmen bij motozoom
ze hebben ook vestigingen waar je langs kunt gaan, dus daar kan je goed passen. Voor jou zit amsterdam lekker in de buurt.
 
Laatst bewerkt:
Dt is waar maar ik vind persoonlijk de moeite die ik moet doen om de bril in mijn integraal helm te prutsen wel op wegen tegen het beduidend mindere windgeruis van een integraal tav een systeemhelm.

Overigens vond ik de HJC (met zonnevizier) die ik had ook erg veel lawaai maken en een slecht sluitend en fluitend vizier hebben. Heb nu inmiddels mijn 3e Arai en die zitten mij als gegoten. Maar je portenomee moet het wel toelaten want ze zijn niet goedkoop.
(Ik bedenk me nu dat mijn helm in aanschaf duurder was dan mijn hele motor die ik vor 500 euro gekocht heb. :+ )


Gewoon een bril regelen met rechte pootjes, dan helemaal geen probleem. Ook als je een systeemhelm afdoet zit je bril weer scheef. Althans als ik mijn ervaring met mijn snowboardhelm 1 op 1 kan doortrekken naar een niet intergraal helm.

images
 
Helaas ben ik geen brildrager! dus ik ga maar goed zoeken naar een goede integraal die ook goed je nek afsluit enzo, hopen dat het van de zomer niet te warm wordt met zo'n helm!
 
Helaas ben ik geen brildrager! dus ik ga maar goed zoeken naar een goede integraal die ook goed je nek afsluit enzo, hopen dat het van de zomer niet te warm wordt met zo'n helm!


Een integraal helm met het vizier open is niets/nauwelijks warmer dan een systeemhelm met kinstuk en vizier omhoog. Overigens met 30 graden plus in de stad en stapvoets verkeer ga je toch wel kapot van de warmte. :Y Daar doet het type helm weinig aan af.

Een Iridium vizier weerkaats de zonnewarmte en helpt beter de warmte buiten te houden dan een donker vizier. Vooral handig als je de zon van voren hebt. Dit merkte ik afgelopen zomer op een van die hele hete dagen. Laat in de middag op weg naar een BBQ en anticiperend op een terugrit in het donker mijn heldere vizier geplaatst. Ik ging zowat kapot tijdens het ritje Tilburg - Breda recht in de late middagzon. Wat een hitte op mijn gezicht.
 
Dan is het duidelijk, ik ga voor een integraal helm, die goed past met een zonnevizier! daarna kijken voor een leuk model en of kleurtje! bedankt allen, het wordt deze week denk wel duidelijk welke het geworden is!
 
Terug
Bovenaan Onderaan