Het zoveelste ik zoek advies topic :)

Johnneke

Rookie
9 mrt 2008
12
0
België
Hallo iedereen,

Mijn naam is John en ben 26, in mei van ik van plan mijn auto van de baan te doen en over te schakelen op een motorscooter. Ik ben dan nu ook volop mijn voorbereidingen aan het treffen (A-Rijbewijs). Ondanks mijn nickname ben ik geen lichte jongen, ik weeg een ruime 120 kilo maar ben echter wel druk in de weer met een gezondere levenstijl en etenswijze dus ik hoop dat daar tegen de zomer toch al weer 10 kilo van af is.

Allereerst lijkt het mij belangrijk te melden wat het budget word voor mijn motorscooter.
3000-5000 euro. Ik ben een alleen wonend iemand dus de financieele factor is voor mij zeker en vast belangrijk.

Aangezien ik mijn wagen wil stopzetten ben ik op zoek naar een degelijke comfortabele motorscooter, ik wil vooral niet begrensd worden in mijn vrijheid door mijn scoot, ik woon in Limburg's België op zo een 200km van de vlaamse kust af en deze rit zou zeker mogelijk moeten zijn in de zomer. Liefst zou ik deze trips uitvoeren samen met mijn vriendin, een ruime scooter is dus zeker gewenst) Alsook moet de scooter zijn baan houden tijdens de winter bij stevige wind en regenbuien en op de snelweg meekunnen. (120km/u moet haalbaar zijn liefst met nog een beetje extra vermogen voor in te halen enzo)

Aangezien ik technisch niet erg veel van motor(scooters) af ken ben ik een beetje angstig naar tweedehands motoscooters, maar ik sta er zeker en vast voor open en wat tips om een goede tweedehands motoscooter te kopen lijken mij zeker en vast interessant.


Samengevat zoek ik dus:
- Een betaalbare motoscooter (3000-5000 euro - 2dehands of nieuw)
- Comfort ook op langere afstanden (200km+ in de zomer)
- Ruim genoeg voor comfortabel met 2en op te zitten
- Veilig ook bij weer en wind in de winter
- Meekunnen op de autosnelweg (120km/u met beetje extra vermogen op overschot zonder dat ik het in mijn broek doe op deze snelheid van de angst :D)

Modellen die ik op het oog al heb (Ik zou dit lijstje dus graag wat kunnen aanvullen):
Sym GTS250i (3715euro nieuw)
Burgman AN 400 (3000-4000euro 2dehands)
Burgman AN 650 (5000euro 2dehands)

Iets wat ik zeer graag ook nog beantwoord zou willen zien aangezien dit mijn eerste moto(scooter) word is hoelang de levensduur bij normaal onderhoud is. Is dit zoals een wagen tegenwoordig 200-300000 km of is dit anders bij een motorscooter? Heeft iemand hier enig idee over?

Alvast bedankt voor jullie hulp
 
Gegroet en welkom op deze site,

ikzelf heb vorig jaar een Honda Silverwing 600 gekocht voor 4500€ met 13700km op de teller.
Zelf 3000km opgezet in 8 maand tijd, vermogen genoeg om met 2 personen 160km/h te vlammen
en 500km op een dag te overbruggen. Meer dan voldoende dus. Levensduur van grote scooters ligt rond de 100.000km. Honda's zijn betrouwbaar en lopen veel meer (180.000km bestaat).
2 a 300.000km is alleen voor auto's haalbaar; motoren slijten sneller en hebben meer onderhoud nodig (om de 6.000km).
Ze zijn fiscaal wel volledig inbrengbaar, dat scheelt natuurlijk!

Veel opzoekplezier!
 
Ik neem hem in mijn lijstje op :) Op Kapaza vind je blijkbaar al een Silverwing 600 van 2002 voor 4000 euro bij een handelaar met garantie dus dat valt binnen het budget :)

Wat zijn jullie ervaringen met 2dehands motoren, waar moet ik op letten speciaal, ik zie ook heel wat Burgmans 400 voor slechts 3000 euro, en de Burgman is toch wel een beetje mijn droomscoot :) Dat is erg betaalbaar binnen mijn budget en het vermogen is meer als voldoende. Ik ben alleen zo bang dat ik bij een 2dehandse ergens eentje koop wat voortdurend stukken heeft. Als een motor 'maar' 100000km meegaat is het dan nog verstandig om ook te kijken naar motors met al 20a30000km op de teller? Zeker aangezien ik hem het heel jaar door wil gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
.... Iets wat ik zeer graag ook nog beantwoord zou willen zien aangezien dit mijn eerste moto(scooter) word is hoelang de levensduur bij normaal onderhoud is. Is dit zoals een wagen tegenwoordig 200-300000 km of is dit anders bij een motorscooter? Heeft iemand hier enig idee over?...

Als je een auto gewend bent en de toekomstige scooter moet die taak gaan overnemen dan moet je een degelijke, ruime, betrouwbare en comfortabele scooter nemen. Staar je nu niet blind op een paar honderd euro, een goede scooter betaalt zichzelf terug.

Wat betreft de levensduur... Technisch zal het vaak niet eens een probleem zijn om een ton of meer te rijden. Wat wel om de hoek komt kijken is het onderhoud, als je ook over de ton alles moet laten doen staat de rekening voor een grote beurt in schril contrast met de waarde van de scooter; de kans bestaat dat je het er niet meer voor over hebt ondanks dat je verder natuurlijk heel goedkoop rijdt...

Ik denk dat doorrijden en niet inruilen zeker de goedkoopste manier is als je veel kilometers maakt, ik doe het zelf ook.
Wat natuurlijk meespeelt is dat een scooter na pakweg een ton gewoon nauwelijks nog iets opbrengt, het is dus gewoon veel slimmer om door te rijden; afschrijving heb je dan toch niet meer. Je bent gewoon niet slim bezig door hem dan te willen inruilen...

Een grote post in de kosten van de scooter vormt dus het onderhoud; als je dat beperkt door veel zelf te doen (veel dingen zijn helemaal niet moeilijk, voor de kleine rest ga je wel naar de dealer) dan kun je heel veel besparen en het is nog leerzaam ook.
 
Daarmee dat het ook interessant lijkt om te kijken naar 2dehands voertuigen, ik heb al veel mf'ers gezien op dit forum wat 2dehands voertuigen hebben gekocht en misschien kunnen die mij wat raad geven. Zijn er ook plaatsen ofzo waar je kunt leren hoe je dit klein onderhoud zelf kunt leren, want zonder enige ervaring vooraf zul je het toch ergens van moeten leren heh :)
 
Gegroet en welkom op deze site,

ikzelf heb vorig jaar een Honda Silverwing 600 gekocht voor 4500€ met 13700km op de teller.
Zelf 3000km opgezet in 8 maand tijd, vermogen genoeg om met 2 personen 160km/h te vlammen
en 500km op een dag te overbruggen. Meer dan voldoende dus. Levensduur van grote scooters ligt rond de 100.000km. Honda's zijn betrouwbaar en lopen veel meer (180.000km bestaat).
2 a 300.000km is alleen voor auto's haalbaar; motoren slijten sneller en hebben meer onderhoud nodig (om de 6.000km).
Ze zijn fiscaal wel volledig inbrengbaar, dat scheelt natuurlijk!

Veel opzoekplezier!

Ik sluit me qua modelkeuze hier bij aan.

Een occasie Silverwing (SW) 600 vind je zeker voor 4000€. Ze zijn dan meestal een jaar of 6 oud maar met bijzonder weinig km's op en zijn heel betrouwbaar.

Ik wil Irothheut een klein beetje corrigeren ;) auto's halen veel makkelijker meer dan 200.000km's en dan hebben we het vooral over diesels. De dag van vandaag gaat dit ook op voor de Benzine's. In principe kan je met zowel auto als moto 100.000km's afmalen maar er zal meer slijtage zijn aan een motorfiets dan aan een auto maar als je telkens blijft investeren dan zal je motorfiets het niet begeven. Ken iemand die zonder echte mankementen 300.000km's heeft gedaan met zijn ST1100 (Pan European) en buiten onderhoud en slijtage (remblokken, remschijven, alternator e.a.) heeft die dat zonder problemen bij elkaar gereden.

Als iemand zijn scooter dag in dag uit zou gebruiken en er 40.000km per jaar mee zou rijden dan kan hij er makkelijk mee over de 200.000km's geraken.

Nu eerlijk. Als iemand 15.000km's met de motorfiets per jaar doet heeft hij al heel goed gereden. Dan moet je al 10jaar gaan rijden om dat bij elkaar te rijden aan dat tempo en daar wordt 75% van de moto's niet voor gekocht.

Dus een Silverwing zal zonder al te veel problemen ook 200.000km's en veel meer bijéén kunnen fietsen maar wie wil daar in investeren.

Dus gezien je uit België komt en ik de occasieprijzen mee opvolg lijkt me een SW 600 de beste keuze.

Dat je hem bij een particulier of dealer koopt moet jij weten. Ik zou de dag van vandaag een SW niet bij een dealer kopen. De extra euro's die je moet ophoesten (+/-1000€) kan je beter investeren om hem zelf bij een dealer naar jou keuze helemaal op punt te laten stellen. Dus een onderhoud geven en daar waar nodig nog eens laten herstellen of onderdelen laten vervangen.

Een dealer is verplicht om altijd garantie te geven en velen (spijtig genoeg) nemen al eens een loopje met hun occasie verkochte motorfietsen.

Tips om te vragen of het een degelijke motorscooter is:

- Vraag waarom hij weggaat
- Vraag naar de facturen en onderhoudsboekje
- kijk van dichtbij naar de voorvorkbenen en check of de motor in de pekel heeft gereden.
- Kijk of er ergens roestvorming is.
- is de moto verzorg
- je eigen intuïtie. Als de verkoper zegt dat de moto in kwestie in nieuwstaat is en je vindt zelf van niet...
- heeft hij val of ongevalschade?
- Kijk de banden goed na.
- Vraag voor een testrit waarbij je de rechtuitstabiliteit test. Maak voor je de testrit maakt goede afspraken mocht er iets gebeuren.
- Kijk de voorvorkbenen na ter hoogte waar ze in elkaar veren. (droog of nat = vettig= kan stuk zijn.)
- wanneer zijn de remblokken vervangen.
- een moto met weinig km's kopen is niet altijd een voordeel. Soms staan ze te lang stil en kunnen dichtingsrubbers verduren met alle gevolgen vandien wanneer de motorfiets terug zijn eerste meters gaat rijden. Grote kosten enz tot gevolg.
- Weet wat de occasieprijs is. http://www.moto80.be/rch_motos_occas.php
- Indien mogelijk, vraag iemand mee die er wat verstand van heeft.
- Laat niet merken (is soms moeilijk natuurlijk) dat je een absolute leek bent want je hebt sneller een kat in een zak gekocht dan je denkt.
- De Silverwing is één van de betere modellen die je occasie met een gerust hart kan kopen (indien ze niet als pekelfiets zijn gebruikt) omdat het type rijders meestal van de rustige soort zijn. Ik zeg wel MEESTAL ;) en het is een motorscooter waar je de motor zo goed als onmogelijk hard kan belasten.
- .....

En dan nog een indicatie die ik eigenlijk niet zo graag vertel is. Ik probeer altijd een kijkje te nemen in het huis waar de mensen wonen en hoe de moto gestald is. Mijn VFR heb ik gekocht van iemand waar je in de garage/werkplaats van de grond kon eten. Een indicatie die voor mij heel belangrijk is.

Als je bij een dealer een occasie koopt weet je nooit echt wat de voorgeschiedenis was van de motorfiets. De dealer verteld je wat hij je wil vertellen.

.....

Bovenstaande is enkel maar persoonlijk he en is dus geen algemene leidraad. Mijn criteria als ik een occasie koop hangen van bovenstaande af en ik heb er al wat gekocht hoor. ;)
 
Ahja catalogusprijs voor een SW van 2001 is vandaag (2008) 3650€ op voorwaarde dat hij perfecht in orde is. ;-)

Dus irothheut, jouw motorfiets was bijna een perte total als het ware.
 
Dank je wel Wimper, dat is nu nog eens een post waar we iets aan hebben. Heel erg bedankt :)

btw, wat betekent in de pekel gereden?
 
Laatst bewerkt:
Een dealer is verplicht om altijd garantie te geven en velen (spijtig genoeg) nemen al eens een loopje met hun occasie verkochte motorfietsen.

Als je bij een dealer een occasie koopt weet je nooit echt wat de voorgeschiedenis was van de motorfiets. De dealer verteld je wat hij je wil vertellen.

.....


tuuuuurlijk.... daar gaan we weer... ja, een particulier is uiteraard altijd heeeeel eerlijk, en een dealer probeert je aaaaltijd in 't ootje te nemen... zuchtttt..
B| :X
 
In dit geval zal ik maar citeren wat ik hier al regelmatig heb gelezen:
ZO GROOT MOGELIJK!
 
heb misschien nog wel iets voor je...minder dan 3000 euro.

stuur maar ff 'n mailtje op cwalker1@telenet.be , dan stuur ik je wat foto's en details.


Interessant maar ik moet nog even wachten tot de vakantie premie in mei eraan komt voor ik de centjes bij elkaar heb :)
 
tuuuuurlijk.... daar gaan we weer... ja, een particulier is uiteraard altijd heeeeel eerlijk, en een dealer probeert je aaaaltijd in 't ootje te nemen... zuchtttt..
B| :X

Dat zijn nu letterlijk jou woorden. En in het vervolg moet je heel de topic lezen en daar staat dat het PERSOONLIJKE ervaringen zijn dus wijs een ander met de vinger. B|

Ken evengoed dealers die me goed kunnen verder helpen maar ken de andere soort gelukkig (en spijtig genoeg ook).

Een particulier heb je inderdaad veel die je een kat in de zak willen verkopen maar juist daarom is het belangrijk dat je goed voorbereid bent.

Soit, ik help de mens maar en dan moet je daar niet op liggen zagen of is het mss uit eigenbelang dat je op iemand anders zit te zagen.

Sorry maar het moest er even uit.
 
Ik denk ook dat de SW of de burgman 400/650 een goede keuze is voor iemand van jouw formaat (ben zelf ook 105 kg en 198).
Ik heb op beide gereden en ze rijden allebei goed. De SW is gebruikt wat goedkoper en ik denk dat kwaliteit van de honda hoger is als de Suzuki maar deze opmerking zal ongetwijfeld tot discussie leiden

http://www.forum.an650.de/negativ-berichte-defekte/

Bij de honda zijn de minpunten het hogere verbruik en incidenteel problemen met de varioriem voor meer info:

Ralphs Silver Wing Forum

Succes ermee
 
Laatst bewerkt:
Ha die Wimper,

ja, daar had ik ook schrik van dat hij total loss zou zijn, nochtans was er alleen plaatwerk beschadigd. Maar ja, wat ze daar voor durven vragen: Honda is duur in onderdelen en als de verzekering betaald, houd de garagist zich ook niet in natuurlijk. Kan hem geen ongelijk geven natuurlijk.
En wat onderhoud en stalling betreft: bij mij kun je ook van de grond eten:
er ligt genoeg... :}
 
Ha die Wimper,

ja, daar had ik ook schrik van dat hij total loss zou zijn, nochtans was er alleen plaatwerk beschadigd. Maar ja, wat ze daar voor durven vragen: Honda is duur in onderdelen en als de verzekering betaald, houd de garagist zich ook niet in natuurlijk. Kan hem geen ongelijk geven natuurlijk.
En wat onderhoud en stalling betreft: bij mij kun je ook van de grond eten:
er ligt genoeg... :}

_O-
 
ik val niemand persoonlijk aan, no worries....


maar ik vind het toch erg dat je in zowat elke topic kan lezen dat dealers te duur zijn, liegen, profiteren, eender wat. ergens staat het toch echt altijd wel ergens te lezen.

uit eigenbelang? ja, zal zeker wel zijn... daarom dat ik 'm wou vertellen over de scooter van 'n klant van mij die te koop staat, niet eens één van mezelf. maar omdat ik de hele geschiedenis van die motor ken, en omdat ik weet dat ie erg goedkoop wegkan (gaat)... en waar ik dus geen cent op verdien.

maar wel omdat ik jaren zelf een particulier geweest ben, en toen gelukkig af en toe goede raad gekregen heb van één of meer van die 'zeldzame' eerlijke dealers.

tsja, ik zeg al niets meer.
 
Laatst bewerkt:
Heel eenvoudig: dealers moeten hun boterham verdienen en zijn a priori echt niet van plan om klanten op te lichten.
Sommigen zijn of te groot geworden om echt klantenbinding te hebben of weten de achtergrond niet van de toestellen die ze te koop aangeboden krijgen.
Algemeen moeten we de winkels vertrouwen voor hun kennis en aanbod; de enkeling die daar stommiteiten in uithalen verknallen het voor hun collega's.
Dus beste dealers, neen, we zijn het vertrouwen niet kwijt in jullie!
 
ik val niemand persoonlijk aan, no worries....


maar ik vind het toch erg dat je in zowat elke topic kan lezen dat dealers te duur zijn, liegen, profiteren, eender wat. ergens staat het toch echt altijd wel ergens te lezen.

uit eigenbelang? ja, zal zeker wel zijn... daarom dat ik 'm wou vertellen over de scooter van 'n klant van mij die te koop staat, niet eens één van mezelf. maar omdat ik de hele geschiedenis van die motor ken, en omdat ik weet dat ie erg goedkoop wegkan (gaat)... en waar ik dus geen cent op verdien.

maar wel omdat ik jaren zelf een particulier geweest ben, en toen gelukkig af en toe goede raad gekregen heb van één of meer van die 'zeldzame' eerlijke dealers.

tsja, ik zeg al niets meer.

Ach als ik het persoonlijk bekijk zijn dealers echt niet duurder als particulier. De meeste particulieren weten de 2dehands prijzen ook niet precies en zullen deze zeker voor meer proberen te verkopen als dat hij waard is. Iets wat de meeste dealers hoogst waarschijnlijk ook doen, als je online zoekertjes bekijkt merk je dat.

Ik ben nooit erg goed in onderhandelen geweest hebben jullie ook wat tips hoe ik dat kan doen om wat van de prijs af te krijgen, en moet ik dan echt proberen tot die prijzen te gaan van moto80.be? Tips hierontrent zijn zeker handig voor mij, kun je ook bij de meeste dealers over de prijs van een 2dehandse onderhandelen of staan die hun prijzen gewoonlijk helemaal vast?
 
bij de meesten is er op dit moment van het jaar wel nog ruimte voor onderhandelen ja, al kan ik me natuurlijk niet in hun plaats uitspreken.

als je een bepaalde motor wil gaan bekijken, mag je me altijd doormailen wat het is, km. stand e.d., en hun vraagprijs, dan zeg ik je wel of het allemaal wat klopt, en hoe/waarom je zou moeten onderhandelen.

en ja, gratis service! ;-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan