Het Zwarte Woud: Wat zijn de moeiste wegen/routes

JBi

MF veteraan
Donateur
24 jan 2012
6.491
3.277
Drenthe
In juni ga ik 9 dagen op vakantie naar Steinach in het Zwarte Woud, normaal typ ik gewoon iets in de navigatie en zie ik wel waar ik terecht kom maar wil me deze keer iets beter voorbereiden zodat ik niet de mooiste plekjes en wegen mis. Al wat rond zitten kijken maar zie door de bomen het bos niet meer. Heeft het bijvoorbeeld ook nog zin om een dagtripje naar Frankrijk of Zwitserland te maken of kan ik net zo goed alleen in Duitsland blijven?

Dus wat zijn volgens jullie de wegen of plekjes die je gezien moet hebben in het Zwarte Woud? :)
 
Er zijn heel veel mooie stuurwegen in het Zwarte Woud. B.v. De B500 van Baden-Baden naar Freudenstadt is een "racebaan" met heerlijke ruime snelle bochten.

De Noordkant van Zwitserland is saai, ik zou lekker in het Zwarte Woud en de Vogezen rijden.
 
Er zijn heel veel mooie stuurwegen in het Zwarte Woud. B.v. De B500 van Baden-Baden naar Freudenstadt is een "racebaan" met heerlijke ruime snelle bochten.

De Noordkant van Zwitserland is saai, ik zou lekker in het Zwarte Woud en de Vogezen rijden.

oh, een keer door Bazel gereden,
in de Noordkant van CH liggen meer bochten dan in heel NL bij elkaar, maar idd saai. ;)
 
naast de B500 (schwarzwalderhochstrasse, is er parallel ook nog een schwarzwaldertiefstrasse. Die loopt door een kloof.

maar eigenlijk kan het moeilijk misgaan met de mooie wegen daar. in het zuiderlijkere deel zijn de Bergen wat hoger, dus daar is het wat extremer.
 
Nee hoor nooit door Bazel wel meerdere keren door die Schweiz gereden en in het Noorden vond ik het niet mooi rijden. Provinciale wegen met iedere 500m een andere snelheidslimiet en dan vooral heeeeel veel 60km zones. Zwitsers die voor alles en nogwat bovenop hun rem gaan staan. Hoge boetes.

Maar als jij het daar leuk vindt prima, ik niet.
 
Bedankt voor de tips! Inmiddels ook al een lijst met routes gevonden voor het Zwarte Woud en de Vogezen. Dus dat word lekker toeren. :]
 
Vergeet de B500... of je moet "heel" snel van noord naar zuid in het ZW willen rijden.
En probeer grotendeels van de B wegen af te blijven, ja deze zijn vrij mooi... maar de L en K wegen die geven je het echte gevoel van het ZW. Kijk op de kaart of maak vtv een route in je Garmin of Tomtom en zoek de meest kronkelende L en K wegen op dan is het puur genieten, dan kun je eigenlijk niet meer fout, in het ZW deze wegen zijn over het algemeen ook vele malen rustiger dan de B wegen.
Ondertussen heb ik al enkele duizenden km's in het ZW gereden en dat is echt mijn persoonlijke voorkeur, afgelopen weekend ook weer een topweekend gehad in het ZW.
Sowieso de regio rond Todtnau is erg mooi, vergeet ook het Wehrathal en die regio niet. (Mocht je gaan kamperen, camping Hochschwarzwald is onze "basis" in het ZW :).
 
Laatst bewerkt:
Vergeet de B500... of je moet "heel" snel van noord naar zuid in het ZW willen rijden.
En probeer grotendeels van de B wegen af te blijven, ja deze zijn vrij mooi... maar de L en K wegen die geven je het echte gevoel van het ZW. Kijk op de kaart of maak vtv een route in je Garmin of Tomtom en zoek de meest kronkelende L en K wegen op dan is het puur genieten, dan kun je eigenlijk niet meer fout, in het ZW deze wegen zijn over het algemeen ook vele malen rustiger dan de B wegen.
Ondertussen heb ik al enkele duizenden km's in het ZW gereden en dat is echt mijn persoonlijke voorkeur, afgelopen weekend ook weer een topweekend gehad in het ZW.
Sowieso de regio rond Todtnau is erg mooi, vergeet ook het Wehrathal en die regio niet. (Mocht je gaan kamperen, camping Hochschwarzwald is onze "basis" in het ZW :).
Ga niet kamperen, mijn ouders hebben een stacaravan geboekt bij camping Kinzigtal. Kan zo mooi van de gelegenheid gebruik maken om een motorvakantie te houden. *D

Mijn ouders gaan een paar dagen eerder weg (hebben geboekt voor 14 dagen), zit alleen nog te twijfelen om nog een dag extra vrij te nemen. Was eerst van plan vrijdagnacht te vertrekken en dan gewoon via de snelweg naar de plek van bestemming te rijden. Maar het is denk nog wel wat mooier en minder vermoeiend om een wat toeristische route te nemen. Snelweg is geen bal aan en gooi dan al snel het gas erop waardoor je wat gebroken aan komt. :9

probeer kurviger.de (kurviger) eens
Leuke site en ook gelijk een leuke route die langs Steinach loopt. :)
De L76b is wel een leuke weg.
Op bikerbetten.de kun je ook routes vinden, Biker Betten - Tour-Karte | Biker Hotels und Touren
Met SanderRS, de K- en L-wegen zijn veeeel leuker. Vaak mag je er 100 km/u maar daar moet je dan echt moeite voor doen })
Todtnau is mooi, gave rodelbaan (hoog !!) en bij Andys Pfeffermühle is het ook goed toeven.
LMGTFY
Oké, zal dus vooral op de K/L wegen blijven. Ga tenslotte naar het Zwarte Woud om een leuk potje te sturen. :Y
 
Pak gewoon die extra dag vrij en rij vanaf Saarbrücken naar de Vogezen en via Colmar oversteken naar het Schwarzwald. Het enige vlakke stuk is dan bij Colmar. Voor de rest alleen maar bergen en bochten *O*
Zoek ergens in de Vogezen een hotelletje, dan kun je de heenreis over 2 dagen uitsmeren.
 
Ik ben al ettelijke malen naar de Vogezen geweest vanuit Belgisch Limburg, nu ah twijfelen om het Zwarte Woud te nemen of een combi van beiden. We denken aan een 3-tal overnachtingen. Wat zouden jullie doen, Vogezen, Zwarte Woud of de 2? Ik rij zelf met een GSXR met Akrapovic dempers, ga ik hier problemen mee krijgen?
 
is goed te doen, als je mazzel hebt en je pakt de kleinere wegen kun je zomaar een horde porsches en dergelijke tegenkomen die nog niet in de showroom staan...
De kleine weggetjes in het zwarte woud gebruiken de duitse autofabrikanten ook om e.e.a. te testen
 
Vergeet ook de ‘Route des Crêtes’ niet, is een oude militaire route over de bergtoppen (ballons genaamd) in de Vogezen. Bij helder weer een machtig uitzicht links en rechts...
 
Ik zoek nog een centraal gelegen camping ZW. Tips graag.
Kan iemand vertellen wat je ongeveer kwijt bent voor een overnachting liefs met motor naast je tent.
Sanitair gelegenheid moet wel goed zijn, liever geen muntjes.

Routes zijn interessant om te weten.
 
De B500 heeft de naam van mooie weg.
Natuurlijk als je in het Schwarzwald bent ga je daar een keer overheen. Wel erg druk, dus doorgassen kan je meestal wel vergeten.

Leukste wat ik daar heb gereden dat was 'per-ongeluk' .
Er was een wegafsluiting en toen ben ik maar zelf ergens afgeslagen, wat ik dacht dat de goede richting was.
Een prima leuk weggetje met veel kronkels en hoogte-verschillen. Toen was 't nog heerlijk rustig.
Het enige wat ik nog weet dat het was ergens oostelijk van Titisee, totdat ik daar aankwam...……………….!
De toeristen-kermis die je in dat dorp aantreft, dat is waar je niet graag wil zijn...……..:X
Een heel dorp vol met 'dicke Mütter' op leeftijd die achter een groot stuk 'Torte' zitten. (Schwarzwalder Kirsch?)
Dus snel wegwezen...…..:]
 
ik vind de B500 geen reet aan, veel te groot, veel te breed, veel te glooiend. wel een paar mooie stukjes hoor en het uitzicht is prima, maar voor het betere stuurwerk kan je best de kleinere wegen opzoeken.

Tussen Zell im Wiesental & Bernau im Schwartzwald kun je heerlijk sturen, zo ook rond Ottenhofen en rond Wolfach.
 
B500 is inderdaad saai op de motor, heb uiteindelijk ook gewoon maar puur op Tomtom gereden (kronkelige routes). Pikte mooi de L wegen eruit en heb heerlijk gereden. Vogezen heb ik ook 1 dagje gedaan maar verkies toch het zwarte woud, wegen waren minder en soms bezaaid met grind en vond het zwarte woud ook gewoon mooier.

Kon uiteindelijk ook niet vrij krijgen. Plan was om vroeg naar bed te gaan en dan vroeg te vertrekken, maar dat lukt(e) mij niet. Ben om 12 uur 's nachts vertrokken en ben in één streep doorgereden naar het Zwarte Woud, laatste stukje binnendoor en toen ik aankwam ben ik nog even mee gegaan met mijn ouders om door Freiburg te slenteren en toen was ik OP.. :X

Leukste wat ik daar heb gereden dat was 'per-ongeluk' .
Er was een wegafsluiting en toen ben ik maar zelf ergens afgeslagen, wat ik dacht dat de goede richting was.
Een prima leuk weggetje met veel kronkels en hoogte-verschillen. Toen was 't nog heerlijk rustig.
Het enige wat ik nog weet dat het was ergens oostelijk van Titisee, totdat ik daar aankwam...……………….!
De toeristen-kermis die je in dat dorp aantreft, dat is waar je niet graag wil zijn...……..:X

Een heel dorp vol met 'dicke Mütter' op leeftijd die achter een groot stuk 'Torte' zitten. (Schwarzwalder Kirsch?)
Dus snel wegwezen...…..:]
:Y tenzij je een echte toerist bent en mooie koekoeks klokken wil kopen en andere rommel
 
Terug
Bovenaan Onderaan