Het ZX-6R topic deeltje 88, De snelste zijn ZWART!

Vriend van mij heeft jaren geleden ook een probleem gehad met het uitvallen van de motor tijdens het rijden, bleek de sensor van het zijstandaard te zijn...wie weet :?
 
Hallo
Sinds kort valt mijn zx6r 2005 spontaan uit tijdens het rijden, geen power meer. ik zet het contact af, wacht even tien seconden en dan start ie weer gewoon en kan ik gewoon doorrijden. Uitlezen geeft hij geen foutcodes, het is geheel willekeurig. Wel vervelend op de autostrade... de brandstofpomp zoemt dus primed bij het omdraaien vd sleutel en start altijd van de eerste keer.
Heeft nog iemand dit probleem? Hij is nu bij de dealer maar vind nergens een foutcode.... hij vroeg of de kleppen gesteld waren toen ik hem fing afzetten maar kan me niet voorstellen dat dit er enigszins ietsee te maken heeft. Hij is origineel. Ongeveer 60.000 kms... alvast dank
Heb ooit lang geleden een zx7r gehad weet nog wel dat ik er tussen de 50000 en 80000 een vergelijkbare storing heeft voorgedaan .
Bleek er door het vele gebruik een draadje te zijn doorgesleten waardoor het koper blood kwam en hij uitsloeg .( door een soort sluiting).
Was wel zoeken naar een spelt in de hooiberg toen .
Wie weet is dat het .
 
klinkt inderdaad alsof er een stekker niet helemaal lekker zit en met een hobbel ofzo contact verliest, of een draad die bloot light en hetzelfde doet.
Heb het gehad met een draadje van de Powercommander, die lag aan de onderkant bloot, en met een hobbel tikte hij tegen het frame en viel de hele motor uit. Was lang zoeken. daarna afgetaped en niks meer aan de hand.
 
Gisteren naar de garage geweest, en die heeft er de voorbije dagen een keer mee gereden en viel idd één keer stil.
Het viel hem op dat als je dan de sleutel terug omdraait, hij onmiddellijk terug start.
Hij heeft zegt hij hoogstwaarschijnlijk nu het probleem gevonden. Onder het zadel zit een tilt sensor, die wss kaduuk is en of een slecht contact maakt en daarom willekeurig de motor zich ´uitzet´
Hij zei nog iets dat als hij met dat stekkertje speelt, de motor draait of uitzet maar daar heb ik niet veel van begrepen..
In ieder geval hij zegt het bijna zeker te weten dus heeft nu een nieuw tiltsensor dingetje besteld, en nu even afwachten.
Ben benieuwd.....
 
Gisteren naar de garage geweest, en die heeft er de voorbije dagen een keer mee gereden en viel idd één keer stil.
Het viel hem op dat als je dan de sleutel terug omdraait, hij onmiddellijk terug start.
Hij heeft zegt hij hoogstwaarschijnlijk nu het probleem gevonden. Onder het zadel zit een tilt sensor, die wss kaduuk is en of een slecht contact maakt en daarom willekeurig de motor zich ´uitzet´
Hij zei nog iets dat als hij met dat stekkertje speelt, de motor draait of uitzet maar daar heb ik niet veel van begrepen..
In ieder geval hij zegt het bijna zeker te weten dus heeft nu een nieuw tiltsensor dingetje besteld, en nu even afwachten.
Ben benieuwd.....
Misschien moet ik even duidelijler zijn, het is een tilt-over of tip over sensor. Tilt sensor alleen klinkt misschien wat te algemeen... grtjs
 
Update
Na de problemen gehad te hebben met het plots uitvallen van de zx6r hebben ze de tip over sensor vervangen. Gaf eerst geen foutocode aan, dus het was eigenlijk gokken dat het daar aan lag. Na naar huis te hebben gereden van de garage....ja valt hij weer plots zonder reden uit. Even contact op en af, en hij rijdt weer goed verder. Kom ik thuis en nu pinkte het FI lampje wel. Dus ik de dag erop s´morgens vroeg terug naar de garage want dan zou hij nu wel een foutcode weer moeten geven volgens de mekanieker..
En ja hoor, foutcode 35. ´Immobilizer amplifier malfunction´. Heeft hier iemand ervaring mee? Het is als rijden en plots herkent hij de sleutel precies niet meer en schakt hij de boel uit...
 
Update
Na de problemen gehad te hebben met het plots uitvallen van de zx6r hebben ze de tip over sensor vervangen. Gaf eerst geen foutocode aan, dus het was eigenlijk gokken dat het daar aan lag. Na naar huis te hebben gereden van de garage....ja valt hij weer plots zonder reden uit. Even contact op en af, en hij rijdt weer goed verder. Kom ik thuis en nu pinkte het FI lampje wel. Dus ik de dag erop s´morgens vroeg terug naar de garage want dan zou hij nu wel een foutcode weer moeten geven volgens de mekanieker..
En ja hoor, foutcode 35. ´Immobilizer amplifier malfunction´. Heeft hier iemand ervaring mee? Het is als rijden en plots herkent hij de sleutel precies niet meer en schakt hij de boel uit...
Bij de ZX10R kwam dit probleem wel vaker voor. Inderdaad de antenne van de immobiliser die bij het contactslot zit geeft de storing. Soms draadbreuk, maar vervangen is soms eenvoudiger. Check wel of het draadharnas waar de immobilliser in klikt niet afgekneld zit, want anders zit het probleem daar…

Dus idd, komt wel eens voor bij Kawa.
 
Bij de ZX10R kwam dit probleem wel vaker voor. Inderdaad de antenne van de immobiliser die bij het contactslot zit geeft de storing. Soms draadbreuk, maar vervangen is soms eenvoudiger. Check wel of het draadharnas waar de immobilliser in klikt niet afgekneld zit, want anders zit het probleem daar…

Dus idd, komt wel eens voor bij Kawa.
Ja het is de antenne die het signaal plots verliest. Heeft alle draden eens verlegd en contacten schoongemaakt, reed wat beter in de zin van 30km zonder stil te vallen, maar ik zal de amplifier, sleutels en de ecu maar eens naar Carmo electronics sturen om te reviseren. Het kost veel geld, maar ik kan er geen nieuwe voor kopen...
 
Hoi
Ik heb de immobilizer kunnen demonteren, deze ga ik met de originele sleutels laten testen. Nu wil ik ook gelijk de ecu meesturen want het kan zijn dat deze ook een fout heeft. Maar heb geen idee hoe ik deze eruit kan halen. Ik moet langs de metalen beugel maar er zitten 2 vijzen op die ik nog nooit gezien heb, en niet weet hoe ik deze los kan krijgen? Je ziet de ecu zitten... wie weet hoe ik de ecu er uit kan krijgen?
 

Bijlagen

  • 20220903_131654.jpg
    20220903_131654.jpg
    171,4 KB · Weergaven: 20
  • 20220903_132838.jpg
    20220903_132838.jpg
    123,4 KB · Weergaven: 20
  • 20220903_132223.jpg
    20220903_132223.jpg
    167,2 KB · Weergaven: 20
Hoi
Ik heb de immobilizer kunnen demonteren, deze ga ik met de originele sleutels laten testen. Nu wil ik ook gelijk de ecu meesturen want het kan zijn dat deze ook een fout heeft. Maar heb geen idee hoe ik deze eruit kan halen. Ik moet langs de metalen beugel maar er zitten 2 vijzen op die ik nog nooit gezien heb, en niet weet hoe ik deze los kan krijgen? Je ziet de ecu zitten... wie weet hoe ik de ecu er uit kan krijgen?
Ik vermoed een tool, maar niet eerder gezien dat hij zo zat. Makkelijk zoeken naar de tool: maak een foto met Google lens, dan vindt je heel vaak snel het antwoord.
 
Ik vermoed een tool, maar niet eerder gezien dat hij zo zat. Makkelijk zoeken naar de tool: maak een foto met Google lens, dan vindt je heel vaak snel het antwoord.
Blijkt een anti diefstal schroef te zijn. Ook wel een eenrichtings schroef genoemd. Ze draaien maar naar één kant en dat is vast. Enige optie is ze er uit boren met een linkse tap...
 
Heb ecen zitten denken
Kun je anders niet bij de ecu komen?
Op het eerste zicht niet en volgens de service manual van mijn modeljaar moet de beugel er af en kan je er makkelijk bij. Er heeft enkel één of andere idioot de verkeerde vijzen ingedraaid. In de manual staat een foto en normaal zijn het gewone vijzen met een inbus. Dan had het nog geen tien min geduurd...
 
Enige optie die ik kan bedenken is het demonteren van de undertray… als dat kan?
Heb langs onder gekeken en dan moet echt heel de boel uiteen. Uitlaat systeem, achterbrug, de halve motor zeg maar.
Gezien hij enkel een foutcode geeft op de immobilizer, ga ik er één tweedehands kopen en even proberen of het daarmee verholpen is. De sleutels en de ecu matchen en zijn gecodeerd aan elkaar want hij start elke keer zonder problemen. En volgens mij is de immobilizer amplifier enkel een startonderbreker tussen de sleutels en de ecu? En dat is de enige foutcode. Dus ik ga even dat kastje vervangen, kost zo´n 60 euro. Werkt dat niet gaan we de ecu, immobilizer en sleutels opsturen naar Carbo en die programmeren/ herstellen alles opnieuw. Dan ben ik zo´n 700 euro kwijt...
 

Bijlagen

  • 20220903_133023.jpg
    20220903_133023.jpg
    101,4 KB · Weergaven: 6
Ik kan perfect rijden, maar hij valt uit tijdens het rijden. De immobilizer die dan het stroomcircuit onderbreekt denk ik. Foutcode 35 als enige :
 

Bijlagen

  • Screenshot_20220815-125455_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20220815-125455_Samsung Internet.jpg
    119,7 KB · Weergaven: 10
Mijn ZX6R uit 2007 gaat in de verkoop. Km-stand is 40.200. Uitgebreide (onderhouds)historie is beschikbaar. Dus mocht iemand interesse hebben, stuur me een berichtje...

 

Bijlagen

  • 20220924_211822.jpg
    20220924_211822.jpg
    468,4 KB · Weergaven: 18
Laatst bewerkt:
Hi allemaal
Ik heb onlangs een ZX-6R uit 2003 gekocht. Ik heb alle facturen van het onderhoud van de laatste 30.000km gekregen.
Ik kan zien dat alle belangrijke onderdelen regelmatig vervangen zijn, behalve het stellen van de kleppen. Kan natuurlijk zijn dat het gecontroleerd is en dat het altijd in orde was want er staan wel diverse controles op de facturen.
De motor heeft nu 60.000km op de teller staan. Hij rijdt prima, maar het ontbreken van een klepstelling (in ieder geval op de facturen) in de afgelopen 30.000km vind ik toch wat vreemd. Zit er over te denken om toch een controle uit te laten voeren.

Heeft iemand dit al eens laten doen en kunnen jullie mij laten weten wat dit kostte? Zowel de controle als het afstellen.
 
Hi allemaal
Ik heb onlangs een ZX-6R uit 2003 gekocht. Ik heb alle facturen van het onderhoud van de laatste 30.000km gekregen.
Ik kan zien dat alle belangrijke onderdelen regelmatig vervangen zijn, behalve het stellen van de kleppen. Kan natuurlijk zijn dat het gecontroleerd is en dat het altijd in orde was want er staan wel diverse controles op de facturen.
De motor heeft nu 60.000km op de teller staan. Hij rijdt prima, maar het ontbreken van een klepstelling (in ieder geval op de facturen) in de afgelopen 30.000km vind ik toch wat vreemd. Zit er over te denken om toch een controle uit te laten voeren.

Heeft iemand dit al eens laten doen en kunnen jullie mij laten weten wat dit kostte? Zowel de controle als het afstellen.
Controleren is niet echt duur. als ze moeten gaan stellen dan gaat het meer tijd kosten, en is dan dus ook duurder.
Kosten zijn overal verschillend. Kan je het beste even opvragen bij je huidige motorzaak.
 
Controleren is niet echt duur. als ze moeten gaan stellen dan gaat het meer tijd kosten, en is dan dus ook duurder.
Kosten zijn overal verschillend. Kan je het beste even opvragen bij je huidige motorzaak.
Ik heb nog geen huidige motorzaak. De motor is gekocht bij een motorzaak die wat mij betreft iets te ver van mijn huis ligt voor regulier onderhoud.
Ik woon in Houten en helaas is de enige motorzaak in Houten momenteel gesloten wegens personeelstekort.
Ik vind het juist belangrijk om van anderen te horen wat het bij hen gekost heeft zodat ik kan vergelijken.
 
Hi allemaal
Ik heb onlangs een ZX-6R uit 2003 gekocht. Ik heb alle facturen van het onderhoud van de laatste 30.000km gekregen.
Ik kan zien dat alle belangrijke onderdelen regelmatig vervangen zijn, behalve het stellen van de kleppen. Kan natuurlijk zijn dat het gecontroleerd is en dat het altijd in orde was want er staan wel diverse controles op de facturen.
De motor heeft nu 60.000km op de teller staan. Hij rijdt prima, maar het ontbreken van een klepstelling (in ieder geval op de facturen) in de afgelopen 30.000km vind ik toch wat vreemd. Zit er over te denken om toch een controle uit te laten voeren.

Heeft iemand dit al eens laten doen en kunnen jullie mij laten weten wat dit kostte? Zowel de controle als het afstellen.
Dus begrijp ik goed dat de klepspeling wel is gecontroleerd volgens de facturen?
 
Hoeft niet gelijk een slecht teken te zijn als de kleppen niet gesteld hoefden te worden. Als ze maar gecontroleerd zijn. Het zou juist een goed teken kunnen zijn. Bij zware belasting of race gebruik zullen ze eerder verlopen dan bij een rustige rijder. Vaak als ze al een of meerdere keren gesteld zijn verloopt de speling ook minder snel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan