Het ZX-6R topic deeltje 88, De snelste zijn ZWART!

Tour gemaakt in Sauerland van 1111 km beetje nat dus poetsbeurt erachteraan... in totaal al ruim 3000 km :Y
1390268
 
Hij ziet er goed gebruikt uit.

Dus let vooral op de slijtage delen.

Maar ook dingen zoals de wiellagers, balhoofdlagers, ketting en tandwielen.
De vering is ook zo'n 18 jaar oud.
Dus kan ook vermoeid zijn, op zijn minst een service en waarschijnlijk andere veren aan te raden.
 
Schijven voor van dit type zijn nogal eens krom, test dat even, een nieuwe kost iets van 200 euro per schijf. Verder zijn de bakken niet top, kijk even of je tussen 2 en 3 en 3 en 4 ook een neutraal kunt vinden. Olie willen ze met zo'n stand ook wel eens gaan gebruiken, maar dat hoeft niet direct heel veel impact te hebben.
 
Gister heb ik heel wat motoren gezien op Marktplaats. Toen begon de trip.
Na wat bellen en rond mailen had ik een plan gemaakt. Proefrijden tot het duidelijk werd.
Ik heb op verschillende motoren gereden van verschillende particulieren, zodat ik toch mijn oriëntatie scherp zou krijgen.
(Had een vriend van mij mee die al wat langer bekend was met de motor wereld.)
Mijn voorkeur lag toch bij Supersport/Sport Toer.(Licht laten beïnvloeden door die vriend die mee was;) )

Aan het eind van de middag kwam ik bij een Kawasaki ZX6R uit 2001 (km58xxx) te Nijmegen(Lekker om de hoek van Alkmaar) tegen.
Deze motor was optisch niet 100%. Hier en daar wat krasjes, de uitlaat demper had krassen wat kwam door de motor in de schuur zetten, maar hij reed goed.
Het enige minpunt is dat hij voor woon werk verkeer werd gebruikt, waardoor de achterband beetje afgevlakt is en de ketting was een beetje droog.
recent onderhoud was +- 4000km terug, waaronder het stellen van de kleppen olie, bougies, electrode stellen ect.

De testrit: Mijn maat liet ik maar als eerst om even te kijken of hij reageert zo als de Ninja moet doen (Ook een ZX6R rijder).
nadat hij ruim 20 minuten weg was kwam hij terug. Bij het afstappen gaf hij al een knip oog, maar hij vertelde wel gelijk dat je in de bocht voelt dat de band een beetje vlak is.
Toen was ik aan de beurt. Op stappen en rijden, beetje gespannen aangezien dit de eerste super sport was die ik heb gereden en de motor niet van mij is. Tijdens het proefrijden voelden het eigenlijk meteen wel goed. eerste ervaring met super sport, overtuigd en poe dat is wel even andere koek qua power als een les motor. Ook ik deed er ruim 20 minuten over om is te kijken of het voegt met mij.

Uiteindelijk overleg gedaan met die vriend van mij.
De prijs was 1500 euro. Voor het goede moet er een nieuwe achterband op en misschien wel een service beurt. Ook de krassen op de uitlaat was ook een puntje. In het begin twijfelde ik wel aangezien ik 1500 te veel vond voor de motor.

Bewapend met de tegen argumenten(Band,Uitlaat ect.), zijn we na wat heen en weer bieden er uit gekomen.
E1175 werd de prijs en dat vond ik een goede deal.
Ben nu eigenaar van een Zx6R uit 2001.

Het was een behoorlijke rit om weer terug te komen naar mijn woon plaats Alkmaar. De rit is namelijk tot aan Maarssen.
Straks Richting Maarssen en dan naar Alkmaar.

Ben wel blij!
 
Zit nu rond te kijken voor nieuwe bandjes. Volgens het handboek (ZX6r 2005) is de voorband 120/65/17, alleen is dit net een maat die niet echt veel voorkomt, en waarbij je erg beperkt bent (setje Pilot Power 2CT gevonden). Een bandenboer bleef zelfs maar volhardend volhouden dat deze maat niet bestond :P
Bij een aantal motorzaken geeft het systeem een 120/70/17 aan voor dit model. Iemand hier ervaring mee? En is dit dan niet van invloed op het rijgedrag/snelheid (bij mijn oude moteren zat de snelheidsmeter namelijk in de vooras)?

edit: Ik zie dat er nu ook al een 120/70/17 op de velg ligt (Bridgestone BT016)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelfs een 120/60/17 voorband erop zitten, rijd prima.

Ik heb een wat ouder model, daar zit de snelheidssensor bij het voortandwiel, ik vermoed dat die van jou daar ook zit, dan maakt het dus niks uit wat voor maat voorband je erop zet.
Achterband heeft dan weer wel invloed op juiste weergaven van de snelheidsmeter
 
Ik heb zelfs een 120/60/17 voorband erop zitten, rijd prima.

Ik heb een wat ouder model, daar zit de snelheidssensor bij het voortandwiel, ik vermoed dat die van jou daar ook zit, dan maakt het dus niks uit wat voor maat voorband je erop zet.
Achterband heeft dan weer wel invloed op juiste weergaven van de snelheidsmeter

Ah bedankt! Als de snelheidsmeter op het voortandwiel zit, dan zou het inderdaad niets uit mogen maken. Heb nu een setje BT016 besteld. Alleen nog een adresje vinden waar ze de banden er op willen leggen...

Misschien dat ik dat gewoon eens zelf moet gaan leren, want is zo telkens toch altijd wel weer een heel gedoe. Iemand hier misschien ervaring met zelf motorbanden omleggen en uitbalanceren? Er zijn al leuke hulpmiddelen voor te krijgen die niet al te duur zijn zag ik :)
 
Iemand hier misschien ervaring met zelf motorbanden omleggen en uitbalanceren? Er zijn al leuke hulpmiddelen voor te krijgen die niet al te duur zijn zag ik :)
Je hebt geen hulpmiddelen nodig om te balanceren.
Gewoon voorwiel in de voorvork, as handvast draaien, misschien remblokken iets uit elkaar drukken zodat ze de schijf niet kunnen raken, en balanceren maar😀

Als de lagers in goede staat zijn, moet dat prima gaan.
 
Je hebt geen hulpmiddelen nodig om te balanceren.
Gewoon voorwiel in de voorvork, as handvast draaien, misschien remblokken iets uit elkaar drukken zodat ze de schijf niet kunnen raken, en balanceren maar😀

Als de lagers in goede staat zijn, moet dat prima gaan.

Had dit eventueel in gedachte als doe-het-zelf-setje, deze bandenlichter en dit balanceerrekje.
Heb wel eens meegekeken bij een motorzaak hoe ze de banden wisselen en balanceren, en eigenlijk stelt het niet veel voor. Alleen net even weten waar je mee bezig bent en de techniek een beetje onder de knie hebben. Vraag me alleen af of het te doen is met deze handmatige bandenmachine...
 
Zit nu rond te kijken voor nieuwe bandjes. Volgens het handboek (ZX6r 2005) is de voorband 120/65/17, alleen is dit net een maat die niet echt veel voorkomt, en waarbij je erg beperkt bent (setje Pilot Power 2CT gevonden). Een bandenboer bleef zelfs maar volhardend volhouden dat deze maat niet bestond :P
Bij een aantal motorzaken geeft het systeem een 120/70/17 aan voor dit model. Iemand hier ervaring mee? En is dit dan niet van invloed op het rijgedrag/snelheid (bij mijn oude moteren zat de snelheidsmeter namelijk in de vooras)?

edit: Ik zie dat er nu ook al een 120/70/17 op de velg ligt (Bridgestone BT016)

Gewoon een 120/70 op laten leggen.
Setje pilot powers, erg goede band voor het geld. :t
 
Had dit eventueel in gedachte als doe-het-zelf-setje, deze bandenlichter en dit balanceerrekje.
Heb wel eens meegekeken bij een motorzaak hoe ze de banden wisselen en balanceren, en eigenlijk stelt het niet veel voor. Alleen net even weten waar je mee bezig bent en de techniek een beetje onder de knie hebben. Vraag me alleen af of het te doen is met deze handmatige bandenmachine...

Natuurlijk is het te doen.
Maar het kan een flinke workout zijn. 🤣

Succes :t

Ik betaalde liever een paar tientjes aan de motorzaak dan dat ik er mee moest kloten.

Ik heb zelf de beschikking over een banden apparaat, maar ook dan kan het nog best een workout zijn.
Als je van die stugge rot banden hebt.
 
Gewoon een 120/70 op laten leggen.
Setje pilot powers, erg goede band voor het geld. :t

Heb nu een setje banden online besteld (pneus-online), maar ben voor de Bridgestone Battleaxe gegaan. Zat te twijfelen tussen deze en de Pilots, maar het profiel op de Bridgstones lijkt me wat meer vertrouwen te geven bij nat weer (gevoelsmatig dingetje :) )

Natuurlijk is het te doen.
Maar het kan een flinke workout zijn. 🤣

Succes :t

Ik betaalde liever een paar tientjes aan de motorzaak dan dat ik er mee moest kloten.

Ik heb zelf de beschikking over een banden apparaat, maar ook dan kan het nog best een workout zijn.
Als je van die stugge rot banden hebt.

Denk dat ik nu ook maar even voor een paar tientjes meer ga en kijken of ze me de banden ergens kunnen omleggen. Vaak moet je bij zoiets net even de techniek te pakken hebben, en dat krijg je alleen door te doen en te oefenen, daar heb ik nu geen tijd/motivatie voor :P

Denk dat ik later eens voor zo'n bandenmachine ga kijken, en dan een setje reserve velgen, zodat ik eerst een beetje kan oefenen. Dat lijkt me verstandiger :P
 
Kan iemand mij misschien vertellen wat de remzuiger diameters zijn van een 2005 636?
 
Had dit eventueel in gedachte als doe-het-zelf-setje, deze bandenlichter en dit balanceerrekje.
Heb wel eens meegekeken bij een motorzaak hoe ze de banden wisselen en balanceren, en eigenlijk stelt het niet veel voor. Alleen net even weten waar je mee bezig bent en de techniek een beetje onder de knie hebben. Vraag me alleen af of het te doen is met deze handmatige bandenmachine...
Zoiets??
P1150387C.jpg


Succes :+
 
Heb nu een setje banden online besteld (pneus-online), maar ben voor de Bridgestone Battleaxe gegaan. Zat te twijfelen tussen deze en de Pilots, maar het profiel op de Bridgstones lijkt me wat meer vertrouwen te geven bij nat weer (gevoelsmatig dingetje :) )



Denk dat ik nu ook maar even voor een paar tientjes meer ga en kijken of ze me de banden ergens kunnen omleggen. Vaak moet je bij zoiets net even de techniek te pakken hebben, en dat krijg je alleen door te doen en te oefenen, daar heb ik nu geen tijd/motivatie voor :P

Denk dat ik later eens voor zo'n bandenmachine ga kijken, en dan een setje reserve velgen, zodat ik eerst een beetje kan oefenen. Dat lijkt me verstandiger :P

Het is het juist andersom. 😅
Die mpp is juist een goede band in de regen.
Zelfs op Zandvoort een hoop grip in de regen.

Het is inderdaad een slag die je even te pakken moet hebben.
Zelfs met banden apparaat kan het een flinke workout zijn.
Maar het is wel ideaal zo'n apparaat. :t
 
Het is het juist andersom. 😅
Die mpp is juist een goede band in de regen.
Zelfs op Zandvoort een hoop grip in de regen.

Het is inderdaad een slag die je even te pakken moet hebben.
Zelfs met banden apparaat kan het een flinke workout zijn.
Maar het is wel ideaal zo'n apparaat. :t

Nouja zeg :P Dan probeer ik die MPP's gewoon wanneer deze bandjes weer op gegumd zijn :P

Zit hier notabene een bandenboer om de hoek die ze me (zoals gezegd) voor €12,50 per los aangeleverde velg en band monteren en uitbalanceren, kan daar lopend heen met de velgen onder de arm. Daar ga ik nu even niet voor zitten klooien :)

Maar lijkt me wel prettig om dit in de toekomst zelf te kunnen doen, en nu is €80 voor zo'n apparaat ook het geld niet. Dus word vervolgd!
 
Goedmiddag Heren,

Ik heb morgen een afspraak bij motorport rockanje, om bij een zx6r uit 2009 te kijken.

Iemand hier nog op of aanmerkingen over dit bouwjaar en type?

Of iemand die toevallig bekend is met deze fiets.

Alvast bedankt
 
Goedmiddag Heren,

Ik heb morgen een afspraak bij motorport rockanje, om bij een zx6r uit 2009 te kijken.

Iemand hier nog op of aanmerkingen over dit bouwjaar en type?

Of iemand die toevallig bekend is met deze fiets.

Alvast bedankt
Kijk ZEER goed uit bij deze toko! Het is namelijk al redelijk verdacht dat een motor uit 2009 slechts 8000km op de klok heeft staan. Het windscherm ziet er niet OEM uit en als je klikt op de foto waar ze daar op inzoomen zie ik al een vette barst in de topkuip ter hoogte van een schroef. Voel ook even aan de binnekant van de kuipdelen of daar hittewerende / geluidswerende foam zit. Zit dit er niet dan kun je er vanuit gaan dat het aliexpres kappen zijn... ik heb er ondertussen ervaring mee.

U bent gewaarschuwd, geloof de positieve reviews over MP Rockanje niet. Ze hebben mij al eerder een Z1000SX zonder ABS willen verkopen maar wel beweren dat ie ABS had, gelukkig kwam ik daar zelf en op tijd achter. Vervolgens hebben ze me een ZZR1400 met verrotte balhoofd, wiel- en tandwiellagers verkocht, garantie tot op het moment dat je de straat daar uit rijdt. Heeft me een hoop geld gekost.
 
Terug
Bovenaan Onderaan