Het ZX-6R topic deeltje 88, De snelste zijn ZWART!

Een vraagje :)

Afgelopen januari heb ik een maandje in Zuid-Amerika gezeten, voordat ik ging heb ik de motor afgetankt, aan de druppellader gehangen en er een hoes overheen gelegd. Nu is een maand nog ook niet zo heel lang om een motor stil te laten staan lijkt me.

Toen ik terug was heb ik er nog mee gereden, en merkte ik geen problemen geloof ik. Toen ook een aantal dagen met die hevige stormen, alleen was ik toen teveel bezig met de motor op mijn eigen rijstrook te houden, dus niets in de gaten gehad.

Echter, onlangs loopt mijn motor "plotseling" niet soepel meer. Het voelt tijdens het rijden alsof hij inhoudt, op de laatste dampen van brandstof rijdt of dat hij in een te hoge versnelling staat.

Stationair loopt hij ook niet "soepel" en slaat het toerental soms een stukje uit. Ook merkbaar tijdens het rijden.
Tijdens het rijden is zo nu en dan ook een plofje/knal hoorbaar.

Ik dacht eerst dat het wellicht toch een verstopping kon zijn m.b.t. het langere stilstaan en eventueel bezinksel ofzo. Dus heb eerst een flesje reiniger bij de brandstof gegooid. Hiermee ook wat langere stukken gereden en het blok goed warm gereden. Maar dit bleek niet te helpen.

Iemand een idee wat dit kan zijn? Ik denk dat hij niet alle cylinders gebruikt. En zit zelf te denken om de bougies preventief te vervangen. Maar het 2005 model heeft voor iedere bougie een afzonderlijke bobine toch? Dus die zou het ook nog kunnen zijn?

Ik weet trouwens niet wanneer de bougies voor het laatst vervangen zijn...

Hier een filmpje van het stationair lopen:

Ik ben niet zo technisch, maar 1e wat in me opkomt is: wat heb je in de tank zitten, E5 of E10?
 
Ik ben niet zo technisch, maar 1e wat in me opkomt is: wat heb je in de tank zitten, E5 of E10?

Allereerst moet ik even zeggen dat ik geen expert ben op dit gebied. O-)

Maar de E10 is inderdaad ook een idee welke bij mij op kwam.
Aan je profielfoto te zien heb je denk ik een 2006?

Met de ZX6R kan je pas vanaf het 2007 model E10 tanken vanwege de ethanol welke corrosief is en anders je blok aantast.
Bron: E10 brandstofwijzer

Het hoeft niet perse het probleem op te lossen, maar wel zou het denk ik beter zijn om geen E10 meer te tanken. :Y

Ander idee wat wellicht iemand met meer verstand kan bevestigen: je filters? :?
 
Mn groene monster voorzien van stickers:

IMG_20200303_203436.jpg


Verder nog op het lijstje: groene rimstriping, sportuitlaat, voorband, remvloeistof, usb lader, telefoonhouder en handvatwervarming O-)

en een vraag: ik hoor een periodiek gekraak ergens bij de ketting/achterwiel vandaan komen. Als ik aan het rijden ben voel ik het ook in mn linker voetstepje. Zelf zat ik te denken aan wiellagers, omdat dit exact hetzelfde geluid en gevoel gaf als bij mijn vorige motor. Maar motor op de paddock stand en aan het wiel trekken gaf geen enkele speling. Zouden het dan nogsteeds de wiellagers kunnen zijn? Of denken jullie eerder aan ketting/kettingwielen/uitgaande as? Alvast dank!

@Rockel83 bougies zijn vrij makkelijk te checken, dus dat zou ik eerst doen. Bougie eruit, tegen t blok houden en starten maar. Aan de andere kant na het stilstaan verhaal, neig ik ook naar iets brandstoftechnisch. Klinkt haast alsof er iets verstopt zit en/of dat er geen benzine in (sommige) van je cilinders komt. Dat kun je overigens checken door (voorzichtig) aan de uitlaatbochten te voelen, als ze allemaal ong even warm zijn loopt ie gewoon op 4. Verder heb ik zelf alleen maar ervaring met oude(re) motoren met carburateurs. Van een gpz500 uit 97 sloot de tankdop niet goed, dus liep regenwater zo de tank in... Tja dan doet ie het niet meer 8)7
 
Verbeter me als ik er naast zit, maar heb je voor de bougies voor deze motoren niet een speciale dopsleutel nodig?
Volgens mij zit anders je frame in de weg
 
Een vraagje :)

Afgelopen januari heb ik een maandje in Zuid-Amerika gezeten, voordat ik ging heb ik de motor afgetankt, aan de druppellader gehangen en er een hoes overheen gelegd. Nu is een maand nog ook niet zo heel lang om een motor stil te laten staan lijkt me.

Toen ik terug was heb ik er nog mee gereden, en merkte ik geen problemen geloof ik. Toen ook een aantal dagen met die hevige stormen, alleen was ik toen teveel bezig met de motor op mijn eigen rijstrook te houden, dus niets in de gaten gehad.

Echter, onlangs loopt mijn motor "plotseling" niet soepel meer. Het voelt tijdens het rijden alsof hij inhoudt, op de laatste dampen van brandstof rijdt of dat hij in een te hoge versnelling staat.

Stationair loopt hij ook niet "soepel" en slaat het toerental soms een stukje uit. Ook merkbaar tijdens het rijden.
Tijdens het rijden is zo nu en dan ook een plofje/knal hoorbaar.

Ik dacht eerst dat het wellicht toch een verstopping kon zijn m.b.t. het langere stilstaan en eventueel bezinksel ofzo. Dus heb eerst een flesje reiniger bij de brandstof gegooid. Hiermee ook wat langere stukken gereden en het blok goed warm gereden. Maar dit bleek niet te helpen.

Iemand een idee wat dit kan zijn? Ik denk dat hij niet alle cylinders gebruikt. En zit zelf te denken om de bougies preventief te vervangen. Maar het 2005 model heeft voor iedere bougie een afzonderlijke bobine toch? Dus die zou het ook nog kunnen zijn?

Ik weet trouwens niet wanneer de bougies voor het laatst vervangen zijn...

Hier een filmpje van het stationair lopen:

Je kan testen of alle cilinders werken door te voelen aan de desbetreffende uitlaat (koudere uitlaatpijp betekent uiteraard dat hier geen ontbranding plaatsvindt). Pas wel op, want die pijpjes worden erg snel super heet.
Je kan ook de bougie eruit halen en tegen de kop houden om te kijken of deze uberhaubt wel een vonk geeft. Ook kan je als een bougie geen vonk geeft deze wisselen met een andere bobine. Zo kan je testen of de bobine kapot is, of de bougie (of kabeltje ofzoiets).
Knal uit de demper kan meerdere dingen betekenen, bijvoorbeeld: Er is geen ontbranding geweest (bougie of bobine werkt niet) maar wel brandstofinjectie.
Als de knal echt heel luid is dan is meestal je timing niet correct (wanneer bijvoorbeeld sommige stekkertjes op de bobines verkeerd zijn aangesloten/omgewisseld). Die knal hoor je dan wanneer de ontbranding plaatsvindt terwijl je uitlaatklep nog open staat.
Hoop dat je hier misschien wat mee kunt.

Edit: Ik lees nu pas dat Joppie100 ook ongeveer hetzelfde al heeft gepost ;) 8)7 ...
 
Laatst bewerkt:
Verbeter me als ik er naast zit, maar heb je voor de bougies voor deze motoren niet een speciale dopsleutel nodig?
Volgens mij zit anders je frame in de weg
In het gereedschapsetje die bij de motor hoort zit zo'n dopsleutel. Tis geen vreemde maat, maar inderdaad meer dat je er met deze beter bij kan.
 
Geen speciale bougie sleutel nodig, maar het kan vervelend zijn om erbij te komen.
Die in het gereedschapsetje zit werkt prima, maar je komt er niet met een dop sleutel bij.

Het zou goed kunnen dat het aan de brandstof ligt die erin zit.
E10 is troep!
Trekt vocht aan en dat tast je brandstof systeem aan.

Wat het ook zou kunnen zijn is dat het brandstoffilter wat in je pomp zit flink vervuild is.

Dus tank eraf halen.
En aan de onderkant de pomp eruit halen.

Even goed noteren en foto's maken hoe deze in elkaar zit.
Het is niet heel erg moeilijk, maar er komt wat kracht en techniek bij kijken om deze uit elkaar te halen.

Bestel bij je dealer sowieso een nieuw intern filtertje voor in de pomp.
Kawasaki levert ze niet, dus je moet die van een Suzuki hebben.
 
Bedankt voor alle reacties! :)

Ik denk dat ik morgen alvast nieuwe bougies haal, weet niet hoe lang het geleden is dat deze vervangen zijn. En hoop stiekem dat hier het probleem zit. Kan dan natuurlijk meteen de bobines testen.

Heb wel een "standaard" bougie dop en sleutel liggen, maar zoals ik dit lees ga ik dit niet redden?
Heb het orriginele gereedschapsset namelijk niet :(

Iemand enig idee waar ik wel mee ga redden? Kan ik die er eventueel meteen bij kopen...

Heeft iemand misschien een foto van de bijgeleverde bougiesleutel voor me? :)
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor alle reacties! :)

Ik denk dat ik morgen alvast nieuwe bougies haal, weet niet hoe lang het geleden is dat deze vervangen zijn. En hoop stiekem dat hier het probleem zit. Kan dan natuurlijk meteen de bobines testen.

Heb wel een "standaard" bougie dop en sleutel liggen, maar zoals ik dit lees ga ik dit niet redden?
Heb het orriginele gereedschapsset namelijk niet :(

Iemand enig idee waar ik wel mee ga redden? Kan ik die er eventueel meteen bij kopen...

Heeft iemand misschien een foto van de bijgeleverde bougiesleutel voor me? :)


Een foto heb ik niet, maar hij ziet er ongeveer zo uit: (van internet)
89216-MJ1-000.jpg



Het zit hem vooral in de lengte. Ik heb het wel eens met een normale doppenset geprobeerd, maar dit gaat niet lukken. Het gat waarin de bougie zit is nogal diep en ligt een beetje half achter het frame. Wellicht kan je zo de bougie wel losdraaien, maar je krijgt hem er met geen mogelijkheid meer uit en je dopsleutel ook niet. :+

Als je niet de originele sleutel uit de gereedschapset heb, heb je misschien iets wat ook de lengte wel heeft en ook werkt.
Ik heb verder geen idee of zo een sleutel universeel is en dat je een andere kan pakken. O-)

Succes! :t
 
Een foto heb ik niet, maar hij ziet er ongeveer zo uit: (van internet)
Bekijk bijlage 1473439


Het zit hem vooral in de lengte. Ik heb het wel eens met een normale doppenset geprobeerd, maar dit gaat niet lukken. Het gat waarin de bougie zit is nogal diep en ligt een beetje half achter het frame. Wellicht kan je zo de bougie wel losdraaien, maar je krijgt hem er met geen mogelijkheid meer uit en je dopsleutel ook niet. :+

Als je niet de originele sleutel uit de gereedschapset heb, heb je misschien iets wat ook de lengte wel heeft en ook werkt.
Ik heb verder geen idee of zo een sleutel universeel is en dat je een andere kan pakken. O-)

Succes! :t

Bedankt! :t

Maar dat is op z'n minst gezegd, vervelend. Dat ik dat orriginele setje niet heb. Ben afhankelijk van m'n motor, dus zou vervelend zijn om er halverwege achter te komen en weer alles in elkaar moet zetten door het ontbreken van een passende bougiesleutel :z

Iemand misschien enig idee of één van deze gaat werken?
- Bougiesleutel voor 16/18mm-bougies kopen | Louis motor – kleding en techniek
- Bougiesleutel voor 16/18/21 mm kopen | Louis motor – kleding en techniek
- Craft-Meyer-bougiesleutels 3/8
- Bougiedop met magneet kopen | Louis motor – kleding en techniek

Dan kan ik die er meteen bij kopen :)
 
Je kan testen of alle cilinders werken door te voelen aan de desbetreffende uitlaat (koudere uitlaatpijp betekent uiteraard dat hier geen ontbranding plaatsvindt). Pas wel op, want die pijpjes worden erg snel super heet.
Je kan ook de bougie eruit halen en tegen de kop houden om te kijken of deze uberhaubt wel een vonk geeft. Ook kan je als een bougie geen vonk geeft deze wisselen met een andere bobine. Zo kan je testen of de bobine kapot is, of de bougie (of kabeltje ofzoiets).
Knal uit de demper kan meerdere dingen betekenen, bijvoorbeeld: Er is geen ontbranding geweest (bougie of bobine werkt niet) maar wel brandstofinjectie.
Als de knal echt heel luid is dan is meestal je timing niet correct (wanneer bijvoorbeeld sommige stekkertjes op de bobines verkeerd zijn aangesloten/omgewisseld). Die knal hoor je dan wanneer de ontbranding plaatsvindt terwijl je uitlaatklep nog open staat.
Hoop dat je hier misschien wat mee kunt.

Edit: Ik lees nu pas dat Joppie100 ook ongeveer hetzelfde al heeft gepost ;) 8)7 ...

Toevallig nog tips voor de kraak/trilling bij achterwiel/ketting? O-)
 
nouja, dat dacht ik dus ook maar als ik m op de paddock zet en het wiel heen en weer en voor/achter probeer te trekken zit er 0 speling in. Zouden het dan nogsteeds de lagers kunnen zijn?
 
Laat ik allereerst zeggen dat ik geen expert ben ( ik blijf het zeggen voor de zekerheid, dat je niet teveel van mij moet verwachten zonder 2e mening ) :+
Uiteraard wil ik graag met je meedenken :Y

Paar dingen die in mij opkomen zijn:
1. De wiellagers.
2. Ketting/Tandwielen slijtage. (of eventueel niet goed gesmeerd?)
3. Achterband/Achterwiel niet gebalanceerd. Dit verklaard alleen het gekraak denk ik niet? ( heb je nieuwe banden erop laten zetten? )

Succes in ieder geval! :t
 
haha duidelijk, meedenken is zeer welkom ;)

motor heeft tijdje stil gestaan dus er zou een rotte schakel in kunnen zitten. Slijtage ketting/achtertandwiel is er bijna niet. Voortandwiel ga ik checken evenals of er een schakel vastzit!
Geen nieuwe banden.

Als ik t niet kan vinden laat ik er preventief nieuwe lagers in zetten, hopelijk zijn het dan toch de lagers. edit: en meteen vragen of hij de balancering kan checken
 
Bedankt! :t

Maar dat is op z'n minst gezegd, vervelend. Dat ik dat orriginele setje niet heb. Ben afhankelijk van m'n motor, dus zou vervelend zijn om er halverwege achter te komen en weer alles in elkaar moet zetten door het ontbreken van een passende bougiesleutel :z

Iemand misschien enig idee of één van deze gaat werken?
- Bougiesleutel voor 16/18mm-bougies kopen | Louis motor – kleding en techniek
- Bougiesleutel voor 16/18/21 mm kopen | Louis motor – kleding en techniek
- Craft-Meyer-bougiesleutels 3/8
- Bougiedop met magneet kopen | Louis motor – kleding en techniek

Dan kan ik die er meteen bij kopen :)

Ik kan de sleutel die ik heb niet vinden online helaas.

Maar met de meeste uit je link kun je er sowieso niet bij komen.
 
Voor die bougie sleutel kan je in de handleiding van de motor kijken.

In die van mijn 2001 staat deze beschreven: (57001-1262)

SCA_17095_hi-res.jpg



In de 1995 staat onderstaande. Deze gebruik ik voor mijn 2001 ook en dat werkt! (92110-1146)

5193HTknVDL._AC_SX425_.jpg
 
Zojuist even met de motor bougies gehaald, en een paar verschillende bougiesleutels/doppen (die wat niet passen breng ik wel terug).
En bij thuiskomst met een infrorood temp. meter de uitlaatbochten gemeten.

Nu wijkt dat ding volgens mij ontiegelijk af qua temperatuurmeting. Maar bij alle krijg ik wel constante waardes van rond de 30/40, al heeft de meest linkse wel de neiging om flink uit te schieten t.o.v. de rest naar 50/70 in verschillende metingen. Al weet ik niet hoe accuraat de metingen in temperatuur zijn.

Volgens mij lijkt het er zo op dat er wel ontbranding plaats vind in alle cylinders, dus hoop dat een verstopping daarmee al uit blijft ...

Ooo! En de tank was weer leeg. Dus meteen E5 getankt :)
 
Bougiedopsleutel zit al sinds 1988 in gereedschapsetjes van kawasaki.
Kost origineel nieuw €21.34.
Via onderstaande link kan je deze bestellen of zien in welke gereedschapsetjes van andere modellen deze voorkomt. Vaak is op 2dehands onderdelensites wel een setje te vinden (altijd handig voor onderweg).

Bougiesleutel origineel:

Voorbeeld van een gereedschapsetje te koop:
 
Bougiedopsleutel zit al sinds 1988 in gereedschapsetjes van kawasaki.
Kost origineel nieuw €21.34.
Via onderstaande link kan je deze bestellen of zien in welke gereedschapsetjes van andere modellen deze voorkomt. Vaak is op 2dehands onderdelensites wel een setje te vinden (altijd handig voor onderweg).

Bougiesleutel origineel:

Voorbeeld van een gereedschapsetje te koop:

Heb het gereedschapssetje van deze motor nooit gehad. Kwam vanmiddag wel nog die van mijn oude ZX7r tegen, waar ook een bougiesleutel bij zit, maar dat is gewoon een soort lange pijpsleutel.
Heb nu zo'n 4 verschillende bougiedoppen en een compleet setje met doppen en ratel liggen, morgen eerst eens even kijken of het met 1 van die lukt 🤞
 
Heb het gereedschapssetje van deze motor nooit gehad. Kwam vanmiddag wel nog die van mijn oude ZX7r tegen, waar ook een bougiesleutel bij zit, maar dat is gewoon een soort lange pijpsleutel.
Heb nu zo'n 4 verschillende bougiedoppen en een compleet setje met doppen en ratel liggen, morgen eerst eens even kijken of het met 1 van die lukt 🤞
Zx7r😎
 
Terug
Bovenaan Onderaan