Het ZX-6R topic deeltje 88, De snelste zijn ZWART!

Ben nu met de motor bezig, en heb zojuist de bobines verwijderd, het viel me op dat sommigen een beetje vochtig waren :(
Dus heb het nu zoveel mogelijk proberen droog te blazen met de compressor.

Ook hadden er enkele een rood/bruinige aanslag.

Ga ze eens eerst eens doormeten, maar vraag me af of de contactpunten nog wel helemaal fris zijn, kan het eigenlijk niet goed zien door dat rubber. Kan dat rubber er trouwens af? Het draaid in ieder geval wel.
 
Ben nu met de motor bezig, en heb zojuist de bobines verwijderd, het viel me op dat sommigen een beetje vochtig waren :(
Dus heb het nu zoveel mogelijk proberen droog te blazen met de compressor.

Ook hadden er enkele een rood/bruinige aanslag.

Ga ze eens eerst eens doormeten, maar vraag me af of de contactpunten nog wel helemaal fris zijn, kan het eigenlijk niet goed zien door dat rubber. Kan dat rubber er trouwens af? Het draaid in ieder geval wel.

Ik kan me niet herinneren dat die rubbers eraf kunnen.
Maar ik zou wel oppassen dat je ze niet kapot maaken.

Inspuiten met contact spray, en de rubbers met een beetje vaseline insmeren.
 
Ik kan me niet herinneren dat die rubbers eraf kunnen.
Maar ik zou wel oppassen dat je ze niet kapot maaken.

Inspuiten met contact spray, en de rubbers met een beetje vaseline insmeren.

Heb het inderdaad maar gelaten zoals het was. Electroden had ik al schoongeblazen met d compressor, en daarna even laten "weken" in contactspray, en weer droog/schoon geblazen. Bovenste rubberen afdichtingen heb ik ingevet met siliconen. Onderste, die wat om de bougie klemmen, ben ik maar vanaf gebleven. Wist niet of het daar kwaad kon i.c.m. met de warmteontwikkeling o.i.d. :p

De motor rijdt nu wel wat soepeler voor mijn gevoel. Maar volgens mij ligt er nog wel iets onder...
Weet het niet zeker, maar de bougies waren niet heel fris meer geloof ik. Zeker nr. 2, contactpuntje daarvan was helemaal naar de electrode toe gebogen, zat geen mm speling meer tussen.
20200317_163218.jpg
 
Laatst bewerkt:
Heb het inderdaad maar gelaten zoals het was. Electroden had ik al schoongeblazen met d compressor, en daarna even laten "weken" in contactspray, en weer droog/schoon geblazen. Bovenste rubberen afdichtingen heb ik ingevet met siliconen. Onderste, die wat om de bougie klemmen, ben ik maar vanaf gebleven. Wist niet of het daar kwaad kon i.c.m. met de warmteontwikkeling o.i.d. :p

De motor rijdt nu wel wat soepeler voor mijn gevoel. Maar volgens mij ligt er nog wel iets onder...
Weet het niet zeker, maar de bougies waren niet heel fris meer geloof ik. Zeker nr. 2, contactpuntje daarvan was helemaal naar de electrode toe gebogen, zat geen mm speling meer tussen.Bekijk bijlage 1475094

Ja de bougies krijgen best op hun 'kloten'.
Dus vervangen is zeker verstandig.
 
Waarom zie ik nooit een ZX-6R van 2013-2018 in Nederland? Dat vind ik toch de mooiste.
Als ik naar de Eifel ga in Duitsland zie ik er heel af en toe wel eentje, maar hier in Nederland nooit.
lim%20png_001.png
 
Waarom zie ik nooit een ZX-6R van 2013-2018 in Nederland? Dat vind ik toch de mooiste.
Als ik naar de Eifel ga in Duitsland zie ik er heel af en toe wel eentje, maar hier in Nederland nooit.
Dat antwoord is simpel: prijs.
Het model daarvoor kon je voor 12k kopen. Dit model was fors duurder, echt fors. Beetje geld erbij en je kon een ZX-10R kopen.
Voor het laatste model is de prijs weer naar beneden (hebben ze wel wat bespaar akties moeten doen).
 
Aha, bedankt voor de uitleg. Is eigenlijk wat de R6 nu ook is. Erg duur voor een supersport 600.
 
Ik zag afgelopen zaterdag ook opvallend veel 2000-2002 modellen rijden.
Ikzelf heb er ook een uit 2001, dus wellicht let ik er wel meer op.
 
Waarom zie ik nooit een ZX-6R van 2013-2018 in Nederland? Dat vind ik toch de mooiste.
Als ik naar de Eifel ga in Duitsland zie ik er heel af en toe wel eentje, maar hier in Nederland nooit.
lim%20png_001.png
Ben ik helemaal met je eens!

Fantasische motor! 😍
 
Na een paar lange stukken op de snelweg en wat plezier ritjes over binnenwegen heb ik een verbruik van ongeveer 1:16. Is dat normaal? Ik had een wat lager verbruik verwacht namelijk, zo rond de 1:20. Heb ook niet lopen racen...
 
Na een paar lange stukken op de snelweg en wat plezier ritjes over binnenwegen heb ik een verbruik van ongeveer 1:16. Is dat normaal? Ik had een wat lager verbruik verwacht namelijk, zo rond de 1:20. Heb ook niet lopen racen...

Ik zat meestal rond de 1:12, dus ik vind het bijzonder netjes! :t
 
Na een paar lange stukken op de snelweg en wat plezier ritjes over binnenwegen heb ik een verbruik van ongeveer 1:16. Is dat normaal? Ik had een wat lager verbruik verwacht namelijk, zo rond de 1:20. Heb ook niet lopen racen...
Die laatste generatie carb motoren van Kawasaki waren over het algemeen opvallend zuinig. Ik zou verwachten dat 1:20 haalbaar is als je niet te veel boven de 5000 t/min zit.

Ik zat meestal rond de 1:12, dus ik vind het bijzonder netjes! :t
Als je nou eens niet bij iedere bocht een kneedown maakt en bij ieder verkeerslicht doet alsof het een dragrace is dan kan het bij jou ook beter :+
 
Die laatste generatie carb motoren van Kawasaki waren over het algemeen opvallend zuinig. Ik zou verwachten dat 1:20 haalbaar is als je niet te veel boven de 5000 t/min zit.


Als je nou eens niet bij iedere bocht een kneedown maakt en bij ieder verkeerslicht doet alsof het een dragrace is dan kan het bij jou ook beter :+

Met de huidige benzine vind ik 1:16 netjes.
Door de toevoeging van bioethanol stijgt het brandstof gebruik flink.

Op dat laatste heb jij natuurlijk ook weer een puntje.
Als ik mijn best deed, voor mijn doen rustig reed, max 30 te hard. Dan reed ik net 1:15. 😅

Andere kortere vertanding hielp ook niet mee, omdat die dan al hoger de toeren zat.
 
haha nice, ik tank alleen 98 sinds er in de 95 10% zit, maar daar zit natuurlijk ook ethanol in tegenwoordig... :N
zal binnenkort eens mn bougies bekijken en wellicht carbs synchroniseren en afstellen

edit: heb niet het laatste carb model ga ik vanuit? dat is denk ik het 00-02 model? ik heb het eerste model zx6-r uit 96
 
@Racekip #1 : Vertel er dan gewoon even bij dat je race instructeur bent, dan begrijpt Joppie100 het ook.
Ik rij de meeste kilometers op de snelweg met traject controle. Met de ZX-9R haal ik dan 1:20 en met de ZX-10R 1:19 met de huidige benzine.
En dan zijn er stukken bij waar er niet gecontroleerd wordt O-)

@Joppie100 : 2002 was de laatste met carbs. Synchroniseren is zeker aanbevolen.
 
@Racekip #1 : Vertel er dan gewoon even bij dat je race instructeur bent, dan begrijpt Joppie100 het ook.
Ik rij de meeste kilometers op de snelweg met traject controle. Met de ZX-9R haal ik dan 1:20 en met de ZX-10R 1:19 met de huidige benzine.
En dan zijn er stukken bij waar er niet gecontroleerd wordt O-)

@Joppie100 : 2002 was de laatste met carbs. Synchroniseren is zeker aanbevolen.

Ik red ook 1:16 met mijn 10.
En dat is een flinke prestatie voor mij. 🤣
 
Na een paar lange stukken op de snelweg en wat plezier ritjes over binnenwegen heb ik een verbruik van ongeveer 1:16. Is dat normaal? Ik had een wat lager verbruik verwacht namelijk, zo rond de 1:20. Heb ook niet lopen racen...

Ik rij ook een ZX-6R uit '96, maar 1:16 haal ik toch echt niet. Gemiddeld nu 1:12 volgens mijn app. Beste verbruik tot nu toe is 1:13.5.
Nu moet ik wel toegeven dat ik (voornamelijk na de eerste paar tankbeurten, was nog niet gewend aan deze motor) regelmatig vergat om de choke uit te zetten na het starten en dus geruime tijd mét choke reed, waardoor hij uiteraard onnodig extra onzuinig was.

Ik rij overigens weinig snelweg, zoveel mogelijk binnendoor :) En ik tank 'gewoon' euro 95...
 
Ik rij ook een ZX-6R uit '96, maar 1:16 haal ik toch echt niet. Gemiddeld nu 1:12 volgens mijn app. Beste verbruik tot nu toe is 1:13.5.
Nu moet ik wel toegeven dat ik (voornamelijk na de eerste paar tankbeurten, was nog niet gewend aan deze motor) regelmatig vergat om de choke uit te zetten na het starten en dus geruime tijd mét choke reed, waardoor hij uiteraard onnodig extra onzuinig was.

Ik rij overigens weinig snelweg, zoveel mogelijk binnendoor :) En ik tank 'gewoon' euro 95...
1:12 :o
Ik begrijp dit echt niet.

Off topic; van de week getankt met de suffe 2 cilinder en dan haal ik zelfs 1:22,8
 
Heb nu na het verwisselen van de bougies, nog een keer een busje injectiereiniger bij de brandstof (E5) gedaan. Moet zeggen dat de motor nu wel een stuk soepeler rijdt, want voelde het toerental eerst zelfs wisselen tijdens het rijden. Dus denk dat hier enkel een deel van het probleem zat.

Maar nog steeds lijkt het probleem niet helemaal weg. Voelt alsof hij nog steeds inhoudt (maar niet structureel) of dat hij soms in een te hoge versnelling staat (wat niet is). Het ploffen is een heel stuk minder geworden (nu nog maar sporadish).

Wanneer ik doortrek, heeft ie vaak even een klein dipje, daar waar hij normaal juist vermogen hoort te krijgen, maar pakt hij hem daarna wel netjes op.
Sommige stukken gaan maar traag qua accelerartie.

Wat heb ik ondertussen gedaan:
-Bougies verwisseld
-bobines schoon en droog gemaakt.
-contactpunten hiervan nagekeken en schoongemaakt.
-weestandswaardes van bobines doorgemeten en waardes kwamen overeen met die uit het wphb.
-structureel overgestapt op E5.
-injectiereiniger bij de brandstof
-stationair toerental een beetje opgedraaid, lijkt daarmee stationair iets rustiger te lopen.

-luchtfilterhuis nagekeken. Leek geen extreme vuiligheid in te zitten aan de kant van de luchtinlaat.
Kreeg het luchtfilter zelf er helaas niet uit. Het rubber hiervan plakte teveel aan de behuizing.

Iemand nog sugesties?
 
Terug
Bovenaan Onderaan