Het ZX-6R topic deeltje 88, De snelste zijn ZWART!

Hier ben ik weer :W
Heb vanmiddag even zitten puzzelen en hoop dat ik je (of anderen) hier mee op de goede weg kan helpen.

In een vorige post had ik het bedradingsschema zitten uitpluizen (KDS-connector nagelopen) en had ik de waardes van de gear indicator gemeten.
Bekijk bijlage 1350148 Bekijk bijlage 1350149

Aangezien ik geen verdere documentatie kon vinden ben ik eens op zoek gegaan of ik andere aansluitingen van de meegeleverde (niet passende) connector kon vinden. Deze connector schijnt wel veel voor te komen bij andere Kawa modellen, dus er zou niet heel veel verschil in moeten zitten dacht ik zo.
Voor Kawasaki zal het vast handiger zijn om niet al te veel te veranderingen per model in de Ecu's aan te brengen en hierin vast te houden aan een bepaalde kleurcodering. Tenminste dat zou mij het handigste lijken als ik motoren zou bouwen (wat ik toch niet kan :z).

Deze aansluitingen kwamen ook allemaal wel overeen met bovengenoemde bevindingen en meetwaardes t.o.v. de kleurcoderingen uit het bedradingsschema. Dat wekte al wat meer vertrouwens om het zo aan te gaan sluiten, gezien hiermee de angst voor een interne BBQ in de ECU wel afnam 8)7

Ik gok dat jouw situatie wel vergelijkbaar kan zijn met de mijne, aangezien je ook geen passende connector onder het zadel kon vinden . Ik herhaal het hier gewoon allemaal even voor het geval iemand anders ooit eens met hetzelfde probleem zit.

Je moet deze connector (KDS volgens het werkplaatshandboek) onder je zadel hebben (als het goed is de enige afgedopte, dus lege connector):
Bekijk bijlage 1350112

Het "stekkertje" met de gele dopjes kun je verwijderen door het palletje in te drukken en te trekken. Waarna de lege connector over blijft:
Bekijk bijlage 1350113

Dit laat je even zo links liggen en het stekkertje met de ronde gele dopjes neem je even mee naar een plekje waar je rustig kunt hobbyen.

Dikke kans dat je bij je gear indicator deze connector had zitten (een connector gaat niet goed samen met een andere connector, dat past vaak gewoon niet O-)) en dat er 3 gekleurde aders aan je gear indicator te vinden zijn, namelijk wit/rood/zwart.
Bekijk bijlage 1350115 Bekijk bijlage 1350116

Voor het geval je andere kleuren hebt of twijfelt kun je de aders doormeten met een multimeter (ohm-stand) en eventueel vergelijken met mijn meetwaardes:
- Rood: polariteits gevoelig t.o.v. zwart en wit. Geeft in de richting van rood naar zwart een oplopende weerstand tot oneindig (gok hier een condensator te meten). En van rood naar wit een stabiele weerstand van rond de 430Mohm.
- Zwart: Van zwart naar wit langzaam oplopend naar oneindig
- Wit: Van wit naar zwart i.t.t. de andere combinaties met een behoorlijk rap tempo oplopend naar oneindig.


Nu pak je het eerder verwijderde stekkertje van de KDS-connector, hou je hem met het lipje omhoog en verwijder je met een pincet of een punttangetje drie gele rubberen afdicht dopjes, m.u.v. links onder (zie ook schemaatje op de achtergrond).
Bekijk bijlage 1350118 Bekijk bijlage 1350120

De aansluitingen van de meegeleverde connector, en die van de KDS-stekker zijn als het goed is hetzelfde.

Opgelet: wanneer de connector eventueel gemonteerd aan de gear indicator geleverd is, kun je deze contactlipjes voorzichtig verwijderen door aan de binnenzijde met b.v. een naald een palletje omhoog te duwen en één voor één de aansluitingen voorzichtig naar buiten trekken.

Vervolgens zorg je er voor dat je bij het invoeren de lipjes op de aansluitingen t.o.v. het palletje van de stekker zelf naar boven toe invoert.
Bekijk bijlage 1350122

En volgens dit schemaatje (onder "gear indicator pins"):
Bekijk bijlage 1350127

Als je ook van die rubberen parapluutjes aan de aansluitingen hebt zitten, kan invoeren moeizaam gaan. Draai dan de stekker om, pak van uit de binnenzijde het lipje met een punt tang vast en trek deze voorzichtig van binnen uit door totdat je een "klikje" hoort.

Als het goed is heb je de gear indicator nu als volgt aan de stekker aangesloten:
Bekijk bijlage 1350123

Rest alleen nog even het krimpkousje op zijn plaats te zetten en voorzichtig te verwarmen (niet dat dit krimpkousje hier heel veel nut heeft).
Bekijk bijlage 1350125

En klaar!*O*

Wanneer je nu de stekker terug klikt in de KDS-connector en de motor aanzet, zie je de gear indicator optellen naar "6", waarna hij weer terug springt naar "0". Tenminste dat was zo bij mijn "made in China" gear indicator van een paar tientjes 8-)

Kabeltje wegwerken, gear indicator vastplakken op je dashboard en gas der op! :]

n.b. Misschien een tip om de verwijderde gele dopjes ergens goed te bewaren, voor het geval je de aangepaste KDS-stekker weer naar originele staat terug wilt brengen.

Heldere uitleg :t
 
Was twee weken geleden mijn zesde 600cc Kawa opgedoken op MP, inmiddels staat ook mijn vijfde weer te koop.
"Bargain price"
Dus als je deze koopt voor 1000 euro meer dan dat hij ervoor heeft betaald krijg je de rekeningen te zien die ik betaald heb :')
Wel met een nieuwe teller :?
 
:+
Die vraagprijs gaat hij natuurlijk never-nooit krijgen.
Het was een goede motor in goed staat, geen problemen. Maar ik was echt opgelucht toen ik dat ding eindelijk kwijt was. Al dat gezeur van gierige kopers :r
Dus die pani heb ik gewoon bij een dealer gekocht waar ik die blauwe 6 direct zonder gezeur kon inruilen.
 
Party people! *O*:W:W

:W

Van de week, toen ik met de gear indicator bezig was, was dit tevens meteen het einde van mij accu B|
Ik wist dat hij niet al te goed meer was, en dat het er wel zat aan te komen om hem te vervangen. Maar hoopte dit eigenlijk te kunnen rekken tot na de winter. Kan namelijk nergens binnen sleutelen, en bij de ZX6r (2005) trek je dat ding nu niet eenmaal er uit zoals ik dat bij al mijn vorige motoren wel gewend was.

Echt van het een op andere moment kreeg ik hem gewoon niet meer gestart (dashboard etc werkte wel nog gewoon prima). Nog proberen bij te laden met de optimate, dit leek even goed te gaan, maar zelfs die herkende de accu op een gegeven moment zelfs niet eens meer _O-

Dus maar een nieuwe besteld. En dit keer maar meteen voor een Lithium accu gegaan, maar wat een wereld van verschil is dat zeg!
Dacht eerst dat ze me een lege "dummy" gestuurd hadden, zo licht lijn die dingen. Ze schijnen ook een grotere startstroom te kunnen leveren, en dat merk je meteen! :Y
En dan nog met als voordeel dat ze ook veel beter vorst bestigd zouden moeten zijn, dus we gaan het zien. Tot nu toe in ieder geval echt een aanrader :t
 
Paar weekjes niet rijden

Daar doe je al iets fout _O-

Nee maar even zonder gekheid. Die dingen zouden juist een "lagere" zelfontlading moeten hebben.
Ben dan benieuwd hoe deze het nu bij mij uit gaat houden, zeker nu in de winter.

Het gewicht vind ik wel een pluspunt. En geeft lekker wat vermogen bij het starten!
 
Hier ben ik weer :W
Heb vanmiddag even zitten puzzelen en hoop dat ik je (of anderen) hier mee op de goede weg kan helpen.

In een vorige post had ik het bedradingsschema zitten uitpluizen (KDS-connector nagelopen) en had ik de waardes van de gear indicator gemeten.
Bekijk bijlage 1350148 Bekijk bijlage 1350149

Aangezien ik geen verdere documentatie kon vinden ben ik eens op zoek gegaan of ik andere aansluitingen van de meegeleverde (niet passende) connector kon vinden. Deze connector schijnt wel veel voor te komen bij andere Kawa modellen, dus er zou niet heel veel verschil in moeten zitten dacht ik zo.
Voor Kawasaki zal het vast handiger zijn om niet al te veel te veranderingen per model in de Ecu's aan te brengen en hierin vast te houden aan een bepaalde kleurcodering. Tenminste dat zou mij het handigste lijken als ik motoren zou bouwen (wat ik toch niet kan :z).

Deze aansluitingen kwamen ook allemaal wel overeen met bovengenoemde bevindingen en meetwaardes t.o.v. de kleurcoderingen uit het bedradingsschema. Dat wekte al wat meer vertrouwens om het zo aan te gaan sluiten, gezien hiermee de angst voor een interne BBQ in de ECU wel afnam 8)7

Ik gok dat jouw situatie wel vergelijkbaar kan zijn met de mijne, aangezien je ook geen passende connector onder het zadel kon vinden . Ik herhaal het hier gewoon allemaal even voor het geval iemand anders ooit eens met hetzelfde probleem zit.

Je moet deze connector (KDS volgens het werkplaatshandboek) onder je zadel hebben (als het goed is de enige afgedopte, dus lege connector):
Bekijk bijlage 1350112

Het "stekkertje" met de gele dopjes kun je verwijderen door het palletje in te drukken en te trekken. Waarna de lege connector over blijft:
Bekijk bijlage 1350113

Dit laat je even zo links liggen en het stekkertje met de ronde gele dopjes neem je even mee naar een plekje waar je rustig kunt hobbyen.

Dikke kans dat je bij je gear indicator deze connector had zitten (een connector gaat niet goed samen met een andere connector, dat past vaak gewoon niet O-)) en dat er 3 gekleurde aders aan je gear indicator te vinden zijn, namelijk wit/rood/zwart.
Bekijk bijlage 1350115 Bekijk bijlage 1350116

Voor het geval je andere kleuren hebt of twijfelt kun je de aders doormeten met een multimeter (ohm-stand) en eventueel vergelijken met mijn meetwaardes:
- Rood: polariteits gevoelig t.o.v. zwart en wit. Geeft in de richting van rood naar zwart een oplopende weerstand tot oneindig (gok hier een condensator te meten). En van rood naar wit een stabiele weerstand van rond de 430Mohm.
- Zwart: Van zwart naar wit langzaam oplopend naar oneindig
- Wit: Van wit naar zwart i.t.t. de andere combinaties met een behoorlijk rap tempo oplopend naar oneindig.


Nu pak je het eerder verwijderde stekkertje van de KDS-connector, hou je hem met het lipje omhoog en verwijder je met een pincet of een punttangetje drie gele rubberen afdicht dopjes, m.u.v. links onder (zie ook schemaatje op de achtergrond).
Bekijk bijlage 1350118 Bekijk bijlage 1350120

De aansluitingen van de meegeleverde connector, en die van de KDS-stekker zijn als het goed is hetzelfde.

Opgelet: wanneer de connector eventueel gemonteerd aan de gear indicator geleverd is, kun je deze contactlipjes voorzichtig verwijderen door aan de binnenzijde met b.v. een naald een palletje omhoog te duwen en één voor één de aansluitingen voorzichtig naar buiten trekken.

Vervolgens zorg je er voor dat je bij het invoeren de lipjes op de aansluitingen t.o.v. het palletje van de stekker zelf naar boven toe invoert.
Bekijk bijlage 1350122

En volgens dit schemaatje (onder "gear indicator pins"):
Bekijk bijlage 1350127

Als je ook van die rubberen parapluutjes aan de aansluitingen hebt zitten, kan invoeren moeizaam gaan. Draai dan de stekker om, pak van uit de binnenzijde het lipje met een punt tang vast en trek deze voorzichtig van binnen uit door totdat je een "klikje" hoort.

Als het goed is heb je de gear indicator nu als volgt aan de stekker aangesloten:
Bekijk bijlage 1350123

Rest alleen nog even het krimpkousje op zijn plaats te zetten en voorzichtig te verwarmen (niet dat dit krimpkousje hier heel veel nut heeft).
Bekijk bijlage 1350125

En klaar!*O*

Wanneer je nu de stekker terug klikt in de KDS-connector en de motor aanzet, zie je de gear indicator optellen naar "6", waarna hij weer terug springt naar "0". Tenminste dat was zo bij mijn "made in China" gear indicator van een paar tientjes 8-)

Bekijk bijlage 1350517

Kabeltje wegwerken, gear indicator vastplakken op je dashboard en gas der op! :]

Bekijk bijlage 1350864

n.b. Misschien een tip om de verwijderde gele dopjes ergens goed te bewaren, voor het geval je de aangepaste KDS-stekker weer naar originele staat terug wilt brengen.
Top dank je ... echt super van je
 
Daar doe je al iets fout _O-

Nee maar even zonder gekheid. Die dingen zouden juist een "lagere" zelfontlading moeten hebben.
Ben dan benieuwd hoe deze het nu bij mij uit gaat houden, zeker nu in de winter.

Het gewicht vind ik wel een pluspunt. En geeft lekker wat vermogen bij het starten!
Ik heb er 2 dus ik moet mn tijd verdelen... ;)

Jouw JMT komt, net als veel andere, uit dezelfde Chinese fabriek als Vicma; Haijiu官网 Of het ook allemaal exact dezelfde kwaliteit is weet ik niet...
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er 2 dus ik moet mn tijd verdelen... ;)

Jouw JMT komt, net als veel andere, uit dezelfde Chinese fabriek als Vicma; Haijiu官网 Of het ook allemaal exact dezelfde kwaliteit is weet ik niet...
Dat is tegenwoordig met veel producten zo denk ik, word het gewoon in een ander doosje gestopt of word er een ander stickertje op geplakt.

Ben de laatste tijd daarom ook steeds meer direct uit China aan het bestellen, zo ook mijn stuurdemper en mijn gear indicator _O-

Maargoed, had van beiden merken nog nooit eerder gehoord, gewoon de goedkoopste besteld welke ik kon vinden, gezien ik geen zin had om €100 voor een accu uit te geven en dan ook nog eens een speciale lader nodig heb. Dus nu nog even afwachten hoe die het vol gaat houden, de eerste indruk is in ieder geval erg positief! :)
 
Niet verder vertellen, maar ik gebruik mijn gewone optimate op hem op te laden. Wel goed opletten dat hij niet naar z'n diepontladings-programma schakelt, want dan zet je er een veel te hoge spanning op. En voor de wijsneuzen; hij hield z'n spanning al niet vast voordat ik hem met de optimate had opgeladen. Als hij wel z'n lading vasthield had ik de optimate niet nodig gehad... :+
 
Dank voor de reacties! Oke het zou dus kunnen zijn dat ie meer op zn donder moet krijgen om snelheid te maken.
Heb ook niet echt heel erg lomp gedaan tijdens dat ritje; t ding stond op ouwe supercorsas en t regende plus t feit dat ik dat blok ongezond vond klinken, dan ga je niet eens lekker op je gemak kijken tot waar de naald van die toerenteller nou precies komt..

Zal deze week t kleppendeksel ook eens lichten voor inspectie. Dank voor de input zover!:t

Grtz,fRank
Even een update:
Afgelopen dagen klepspeling gemeten en aangepast. Drie inlaatkleppen stonden te nauw waaronder de beide van cilinder3. Vanavond het spul weer opgebouwd en gestart.
Helaas zat die nare ratel van de ketting er nog in maar na een truukje te hebben gezien op joubuis kon de spanner nog 1 tandje verder en toen was ie wel stil! 8-)
Heb er nog niet mee gereden maar hij lijkt wel wat feller aan het gas te hangen nu.

Binnenkort maar eens een blokkie om doen, ik voorlopig grote blij dat dit werkje in ieder geval gelukt is! *O*

Grtz,fRank
 
Even een update:
Afgelopen dagen klepspeling gemeten en aangepast. Drie inlaatkleppen stonden te nauw waaronder de beide van cilinder3. Vanavond het spul weer opgebouwd en gestart.
Helaas zat die nare ratel van de ketting er nog in maar na een truukje te hebben gezien op joubuis kon de spanner nog 1 tandje verder en toen was ie wel stil! 8-)
Heb er nog niet mee gereden maar hij lijkt wel wat feller aan het gas te hangen nu.
:t
Dat trucje is dat de naks één tandje verder zetten en dan terug plaatsen?
Heb je de URL van die video nog?
Misschien dat ik dit bij mijn 10 ga doen, die ratelt inmiddels ook behoorlijk.
 
Trucje was om m eerst gewoon te installeren zoals gebruikelijk en te testen op ratelen.(deed ie dus nog steeds) De eigenlijke tip was om de 2 bevestigingsboutjes een aantal slagen te lossen en vervolgens de spanner (dus met veer, pen en de grote borgbout op zn plek!) héél voorzichtig iets naar buiten te halen tót t moment dat je m 1 tandje hoort opschuiven (klik) Dan de boutjes weer op moment aantrekken en voila hij staat 1 tandje strakker.
Werkte gegarandeerd.

Anyway, footage:

Grtz,fRank
 
Zo! We zijn een paar maanden verder. Wat heb ik allemaal gedaan:

-achterrem olie ververst en gangbaar gemaakt
-bos uitlaat
-achtervelg gespoten en nwe band
-motorflush forté
-oliefilter plus castrol olie
-4x bougie
-k&n filter
-carbs gereinigd en synchronisatie
-voorvork nwe keerringen en olie
-remschijven voor laten afdraaien
-nwe kuipruit

Nu de voorvelg nog spuiten en de nwe band monteren. En dan ben ik voorlopig good to go 😁
 

Bijlagen

  • IMG_20190203_073410174.jpg
    IMG_20190203_073410174.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 10
Ik moet zeggen dat dit standaard werkzaamheden zijn geweest. Aankomende seizoen staan er 2 á 3 circuitdagen op de planning. Dus vering en remmen wil ik nog wel beter gaan aanpakken.

Ik twijfel nog of ik de standaard 6 zuiger tokico's ga vervangen voor 4 pots...

Vering zal een bezoekje aan HK in Tiel worden 😊
 
Trucje was om m eerst gewoon te installeren zoals gebruikelijk en te testen op ratelen.(deed ie dus nog steeds) De eigenlijke tip was om de 2 bevestigingsboutjes een aantal slagen te lossen en vervolgens de spanner (dus met veer, pen en de grote borgbout op zn plek!) héél voorzichtig iets naar buiten te halen tót t moment dat je m 1 tandje hoort opschuiven (klik) Dan de boutjes weer op moment aantrekken en voila hij staat 1 tandje strakker.
Werkte gegarandeerd.

Anyway, footage:

Grtz,fRank
Ja precies, dat bedoelde ik dus :Y
De manier waarop hij dit doet is wel interessant. Bedankt voor de tip.
 
Terug
Bovenaan Onderaan