hete remmen werken minder goed?

qwiktune

Die hard MF'er
11 aug 2005
927
0
limburg
Hallo technici,

ik merk de laatste tijd, wanneer ik flink wat bergpassen rij, waarbij ik voldoende de rem nodig heb, dat op het laatst van de dag de voorremmen een beetje het gevoel geven alsof de schijven vuil zijn, of alsof de blokjes op zijn terwijl dit zeker niet het geval is.
Het remgevoel voelt een beetje hakkelend aan, terwijl de remkracht wel nog voldoet.

Kan iemand mij dit verklaren en moet ik naar de dealer of geen zorgen en gewoon lekker doorrijden?

Het gaat zich om de volgende type voorremmen op een XJR 1300:

Voor dubbele schijfrem 298mm met 4 zuiger remklauw.
 

MeanGreenGirl

Moderator
Crew
Donateur
22 jun 2009
32.596
11
Het zunige zuiden!
Probeer in de bergen sowieso zo veel mogelijk op je motor te remmen en af en toe flink bijremmen maar niet vast blijven houden. Dan lopen ze heet aan en worden ze zompig. En uiteindelijk verlies je remkracht.
 

Abe

MF veteraan
3 nov 2007
20.432
4
::1
Klinkt als: Remvloeistof die niet meer helemaal jofel is en/óf remblokken die aan 't verglazen zijn doordat je je remmen te heet laat worden.

Remmen doe je zo laat en hard mogelijk .... en niet door je remmen te laten slepen.

[edit]En uiteraard rem je zoveel mogelijk op de motor af zoals MGG hierboven al zei.[/edit]
 
Laatst bewerkt:

Freakie_1

MF veteraan
11 apr 2009
4.729
1
30
Amsterdam
Inderdaad de meeste kans dat je remolie verouderd is. Remolie is hygroscopisch en zal daardoor naarmate deze ouder wordt, meer water aantrekken. Dot 5 is trouwens niet hygroscopisch, alleen heeft dat weer andere nadelen.

Zo ff met wat kennisfeitjes rond gesmeten.
 

Abe

MF veteraan
3 nov 2007
20.432
4
::1
DOT5 olie mag je alleen weer niet in DOT4 systemen gooien.... daar is DOT5.1 voor gemaakt ;)
 

Tini-R

MF veteraan
13 feb 2010
33.056
4
Rotterdam
Klinkt als: Remvloeistof die niet meer helemaal jofel is en/óf remblokken die aan 't verglazen zijn doordat je je remmen te heet laat worden.

Remmen doe je zo laat en hard mogelijk .... en niet door je remmen te laten slepen.

[edit]En uiteraard rem je zoveel mogelijk op de motor af zoals MGG hierboven al zei.[/edit]
Ok, eigenlijk doe ik best vaak dat laten slepen, dus niet verstandig om te doen in de bergen? Aangezien ik volgende week richting Frankrijk ga waarschijnlijk :P
 

Abe

MF veteraan
3 nov 2007
20.432
4
::1
DOT5.1 is óók hygroscopisch (DOT5 is dat ook) alleen ligt 't kookpunt hoger dan dat dat bij een DOT4 olie ligt. Met het laten slepen van je remmen breng je onnodig temperatuur in de remvloeistof én in je blokken die daardoor kunnen verglazen.

Ik neem aan dat je niet met gesinterde blokken rijdt, die moet je op temperatuur remmen voordat ze d'r volledige remkracht krijgen.
 
Laatst bewerkt:

Tini-R

MF veteraan
13 feb 2010
33.056
4
Rotterdam
DOT5.1 is óók hygroscopisch (DOT5 is dat ook) alleen ligt 't kookpunt hoger dan dat dat bij een DOT4 olie ligt. Met het laten slepen van je remmen breng je onnodig temperatuur in de remvloeistof én in je blokken die daardoor kunnen verglazen.

Ik neem aan dat je niet met gesinterde blokken rijdt, die moet je op temperatuur remmen voordat ze d'r volledige remkracht krijgen.
Ok, weer wat geleerd thx:)
 
Laatst bewerkt:

The Screaming Chief

MF veteraan
7 jun 2005
27.802
0
50
Spijkenisse
www.doc-nl.org
DOT5.1 is óók hygroscopisch (DOT5 is dat ook) alleen ligt 't kookpunt hoger dan dat dat bij een DOT4 olie ligt. Met het laten slepen van je remmen breng je onnodig temperatuur in de remvloeistof én in je blokken die daardoor kunnen verglazen.

Ik neem aan dat je niet met gesinterde blokken rijdt, die moet je op temperatuur remmen voordat ze d'r volledige remkracht krijgen.
gesinterde blokken hoef je niet op temperatuur te remmen.

Je bent in de war met "nieuwe remblokken moet je eerst inremmen" en dat is ook binnen twee minuten gepiept.
 

MeanGreenGirl

Moderator
Crew
Donateur
22 jun 2009
32.596
11
Het zunige zuiden!
Ok, eigenlijk doe ik best vaak dat laten slepen, dus niet verstandig om te doen in de bergen? Aangezien ik volgende week richting Frankrijk ga waarschijnlijk :P

Nee, in de bergen is het beter ( geldt ook voor de auto trouwens) om zoveel mogelijk op de motor af te remmen.
Met de versnelling waar je mee omhoog kwam, moet je ook weer omlaag. ( In veel gevallen. )
Als je dan toch teveel snelheid maakt, hard doorremmen en weer los. Niet slepen!
En zorg dat je het voor de bocht doet. :P

Edit: Zeker op de passen met veel haarspeldbochten. Je moet dan al zoveel remmen dat ze al vrij heet aanlopen. Veel auto's ( van toeristen! ) die beneden komen stinken als de hel van de remmen vast te houden.
Het is even "wennen"om op die manier te rijden, maar kijk maar hoe de locals dat doen. ;)
 
Laatst bewerkt:

=lvt=

MF veteraan
12 feb 2004
14.570
1
www.yeager.50megs.com
Laatst achter mijn ouders door de ardennen aan gereden, ze zaten met z'n tweeen op de MZ 301 en het wilde nog best! :Y

Trouwens schijnen bij een trommelrem de spaken los te kunnen gaan zitten als je heel veel moet remmen in de bergen.

misschien allemaal off topic, echter kan geen kwaad het te vermelden.
 

downsider

MF veteraan
30 mrt 2008
13.767
1.805
54
tilburg
Nee, dat is niet verstandig. :P

Als je hem kapot wilt rijden moet je vooral veel op de motor remmen.


Maar nou denk ik dat de meesten met een 4takter in de bergen gaan rijden. :)

Of als een echte tinus tussengas de bergen in. :+
Ik denk dat ie bedoelt,dat een 2tact,van zichzelf, totaal geen motorrem heeft ;)
 

MeanGreenGirl

Moderator
Crew
Donateur
22 jun 2009
32.596
11
Het zunige zuiden!
Ik denk dat ie bedoelt,dat een 2tact,van zichzelf, totaal geen motorrem heeft ;)
Dat ook natuurlijk. En tegenwoordig werken ze ook met pompjes geloof ik waardoor gas loslaten op hogere toeren minder schadelijk is?

Maar goed, ik heb weinig kaas gegeten van tweetakt en dwaalt wel een beetje af van het topic. :P
 

KingCoder

Begeisterungsmeister [bəˈgaistərʊŋs-ˈmaistɐ]
9 jan 2002
11.383
64
51
Oss
www.habbiebabbie.net
ook maar effe een duit in het zakkie wbt slepend remmen...

Je voorrem daar moet je zuinig op zijn, dus die moet is inderdaad niet slepend gebruiken, maar de achterrem is een ander verhaal; met name in de bergen zijn de haarspeldbochten echt makkelijker met een slepende achterrem omdat je dan je motor door de bocht kunt laten trekken zodat je, en zeker bij de hele strakke haarspeldbochten heb je dat, geen last hebt van het aan/uit effect, dat je motor met een schok inkomt als je weer op het gas gaat en da's gewoon niet fijn. (en kan gevaarlijk zijn)

dus: in de (krappe)bocht, "puntje" gas houden en snelheid doseren met je voetrem. Effe wennen maar werkt echt. Snelle bochten is ander verhaal.

Wat betreft remvloeistof; als je de bergen ingaat vetrek je best met nieuwe remvloeistof, en dan liefst die dot5.1 omdat die wat beter tegen hoge temperaturen kan.

En rij je 'm tóch aan de kook (stinken, wegvallen remdruk) dan moet je het even wat rustiger aan gaan doen. De voorrem heb je gespaard als het goed is dus de veiligheid is niet in het geding. :)
 

MeanGreenGirl

Moderator
Crew
Donateur
22 jun 2009
32.596
11
Het zunige zuiden!
Je voorrem daar moet je zuinig op zijn, dus die moet is inderdaad niet slepend gebruiken, maar de achterrem is een ander verhaal; met name in de bergen zijn de haarspeldbochten echt makkelijker met een slepende achterrem omdat je dan je motor door de bocht kunt laten trekken zodat je, en zeker bij de hele strakke haarspeldbochten heb je dat, geen last hebt van het aan/uit effect, dat je motor met een schok inkomt als je weer op het gas gaat en da's gewoon niet fijn. (en kan gevaarlijk zijn)

)
Je hebt helemaal gelijk maar toch even een klein puntje, de achterrem gebruiken op een steile bocht naar beneden heeft weinig nut. Er zit zo weinig druk op de achterband dat hij zelfs heel makkelijk blokkeert.
Daar moet je wel mee oppassen. :)
 

KingCoder

Begeisterungsmeister [bəˈgaistərʊŋs-ˈmaistɐ]
9 jan 2002
11.383
64
51
Oss
www.habbiebabbie.net
Je hebt helemaal gelijk maar toch even een klein puntje, de achterrem gebruiken op een steile bocht naar beneden heeft weinig nut. Er zit zo weinig druk op de achterband dat hij zelfs heel makkelijk blokkeert.
Daar moet je wel mee oppassen. :)

ow ja je hebt gelijk MAAR ikzelf haal veel plezier uit de abs in dat soort gevallen (wat niet wil zeggen dat ik als een onbesuisde rem hoor, probeer wel te doseren :+ )
 

downsider

MF veteraan
30 mrt 2008
13.767
1.805
54
tilburg
ook maar effe een duit in het zakkie wbt slepend remmen...

Je voorrem daar moet je zuinig op zijn, dus die moet is inderdaad niet slepend gebruiken, maar de achterrem is een ander verhaal; met name in de bergen zijn de haarspeldbochten echt makkelijker met een slepende achterrem omdat je dan je motor door de bocht kunt laten trekken zodat je, en zeker bij de hele strakke haarspeldbochten heb je dat, geen last hebt van het aan/uit effect, dat je motor met een schok inkomt als je weer op het gas gaat en da's gewoon niet fijn. (en kan gevaarlijk zijn)

dus: in de (krappe)bocht, "puntje" gas houden en snelheid doseren met je voetrem. Effe wennen maar werkt echt. Snelle bochten is ander verhaal.

Wat betreft remvloeistof; als je de bergen ingaat vetrek je best met nieuwe remvloeistof, en dan liefst die dot5.1 omdat die wat beter tegen hoge temperaturen kan.

En rij je 'm tóch aan de kook (stinken, wegvallen remdruk) dan moet je het even wat rustiger aan gaan doen. De voorrem heb je gespaard als het goed is dus de veiligheid is niet in het geding. :)
Ik neem aan dat je de combinatie voor/achterrem bedoelt?
Aanremmen voor/achter,door de haarspelt, achter icm met het gas,bocht uit rem los en gas erop :P .
 

KingCoder

Begeisterungsmeister [bəˈgaistərʊŋs-ˈmaistɐ]
9 jan 2002
11.383
64
51
Oss
www.habbiebabbie.net
Ik neem aan dat je de combinatie voor/achterrem bedoelt?
Aanremmen voor/achter,door de haarspelt, achter icm met het gas,bocht uit rem los en gas erop :P .

Zoals IK het doe:

  1. als een dolle op de bocht af, vol in voor én achterrem, tegelijk met terugschakelen; leukste vind ik dan als ik de abs voel ingrijpen en de motor een beetje gaat kwispelen
  2. dan de motor in de bocht leggen, puntje gas, voorrem los, achterrem slepend om snelheid te doseren
  3. dan als je min of meer de bocht door bent (voorbij de Apex?) achterrem los, en zoveel gasgeven als je denkt aan vermogen kwijt te kunnen op dat moment
  4. en dan zijn we weer bij puntje 1, liefst 30x achter elkaar ofzo :Y
 

downsider

MF veteraan
30 mrt 2008
13.767
1.805
54
tilburg
Zoals IK het doe:

  1. als een dolle op de bocht af, vol in voor én achterrem, tegelijk met terugschakelen; leukste vind ik dan als ik de abs voel ingrijpen en de motor een beetje gaat kwispelen
  2. dan de motor in de bocht leggen, puntje gas, voorrem los, achterrem slepend om snelheid te doseren
  3. dan als je min of meer de bocht door bent (voorbij de Apex?) achterrem los, en zoveel gasgeven als je denkt aan vermogen kwijt te kunnen op dat moment
  4. en dan zijn we weer bij puntje 1, liefst 30x achter elkaar ofzo :Y
Ja,zo doe het dus ook :Y ,maar zonder abs :P