hete remmen werken minder goed?

qwiktune

Die hard MF'er
11 aug 2005
927
0
limburg
Hallo technici,

ik merk de laatste tijd, wanneer ik flink wat bergpassen rij, waarbij ik voldoende de rem nodig heb, dat op het laatst van de dag de voorremmen een beetje het gevoel geven alsof de schijven vuil zijn, of alsof de blokjes op zijn terwijl dit zeker niet het geval is.
Het remgevoel voelt een beetje hakkelend aan, terwijl de remkracht wel nog voldoet.

Kan iemand mij dit verklaren en moet ik naar de dealer of geen zorgen en gewoon lekker doorrijden?

Het gaat zich om de volgende type voorremmen op een XJR 1300:

Voor dubbele schijfrem 298mm met 4 zuiger remklauw.
 
Maar voor de minder ervaren mensen is het misschien beter om iets kalmer aan te doen. :+

Kwispelende motor is leuk, als je het verwacht.

De eerste keer dat ik totaal onverwachts en veel te hard voor een haarspeld terecht kwam gebeurde dat ook allemaal. Remmen, remmen! Terugschakelen, snel snel! Achterwiel blokkeerde ( Dat gebeurt nou eenmaal als je te snel terugschakelt met een SM :P ) , bocht te nauw aangesneden, gelukkig kun je flink afschuinen met een sm.. en dan "kutkutkutkutkutkut... ha, ik zit er nog op!"

Wijze lessen zijn dat. :+
 
Maar voor de minder ervaren mensen is het misschien beter om iets kalmer aan te doen. :+

Kwispelende motor is leuk, als je het verwacht.

De eerste keer dat ik totaal onverwachts en veel te hard voor een haarspeld terecht kwam gebeurde dat ook allemaal. Remmen, remmen! Terugschakelen, snel snel! Achterwiel blokkeerde ( Dat gebeurt nou eenmaal als je te snel terugschakelt met een SM :P ) , bocht te nauw aangesneden, gelukkig kun je flink afschuinen met een sm.. en dan "kutkutkutkutkutkut... ha, ik zit er nog op!"

Wijze lessen zijn dat. :+

na iedere terugschakeling je koppeling op laten komen, scheelt in het kwispelende gedrag en overtoeren is ook minder snel een issue.

koop een duc, daar zit bijna geen achterrem op(waarschijnlijk alleen voor de toelating, net als de spiegels) en remmen op de motor gaat als een dolle.

Daarnaast zitten daar ook erg goede voorremmen op, dus feest is kompleet *O* *O* *O*
 
na iedere terugschakeling je koppeling op laten komen, scheelt in het kwispelende gedrag en overtoeren is ook minder snel een issue.

koop een duc, daar zit bijna geen achterrem op(waarschijnlijk alleen voor de toelating, net als de spiegels) en remmen op de motor gaat als een dolle.

Daarnaast zitten daar ook erg goede voorremmen op, dus feest is kompleet *O* *O* *O*

Ondertussen heb ik al wat ervaring hoor. :P Dat was de eerste keer. ;)

Verder is je beschrijving van de duc hetzelfde als mijn kawa. Remt op de motor als een dolle, slechte spiegels en de achterrem kan ik moelijk bij maar gebruik ik sowieso heel weinig. :P
 
Ondertussen heb ik al wat ervaring hoor. :P Dat was de eerste keer. ;)

Verder is je beschrijving van de duc hetzelfde als mijn kawa. Remt op de motor als een dolle, slechte spiegels en de achterrem kan ik moelijk bij maar gebruik ik sowieso heel weinig. :P

ja, misschien is de kawa wel ontwikkeld die dol is op Ducati's ;) en 1 cilinders zijn prima jongens om mee de bergen in te gaan.

Heb eens een super téneré in Turkije gehuurd, deed de achterrem het niet volgens de heren..... ik zei"die gebruik ik toch niet op zo'n motor. In 1 dag meer dan 400 kilometer van marmaris naar pammukale en weer terug gereden. De mannen hoorden bij terugkomst waar ik geweest was en werd overladen met complmenten over mijn rijkunsten > ik :? :? :? zo moeilijk is dat nou ook weer niet..... dikke cilinders en dan geen achterrem
 
Ik heb DCBS, en ga net even van een berg af en gebruik de tip van de achterrem in de bocht ;) :+ (voor wie niet weet wat DCBS is, als je achter remt gaat voor ook mee en andersom)

Heerlijk trouwens dat gekwispel, ik krijg alweer helemaal zin om naar Duitsland te gaan.

Heb daar ook een paar bochten die behoorlijk downhill gingen en dan haaks om flink moeten remmen :Y
 
Ik heb DCBS, en ga net even van een berg af en gebruik de tip van de achterrem in de bocht ;) :+ (voor wie niet weet wat DCBS is, als je achter remt gaat voor ook mee en andersom)

Heerlijk trouwens dat gekwispel, ik krijg alweer helemaal zin om naar Duitsland te gaan.

Heb daar ook een paar bochten die behoorlijk downhill gingen en dan haaks om flink moeten remmen :Y


dat lijkt me nou dus echt akelig, dat je voor en achterrem gekoppeld zijn... dat hou je toch liever zelf onder controle? Of valt dat mee?
 
Ik heb er geen problemen mee, als je achter remt gaat voor heel lichtjes mee.

Dus achterrem in is achter 2 van de 3 zuigers en voor 1 van de 3. en Voorrem in is andersom. Beide in is alle zuigers. Is nog steeds prima te doseren.
 
Je hebt helemaal gelijk maar toch even een klein puntje, de achterrem gebruiken op een steile bocht naar beneden heeft weinig nut. Er zit zo weinig druk op de achterband dat hij zelfs heel makkelijk blokkeert.
Daar moet je wel mee oppassen. :)


Wel eens een passagier achterop gehad tijdens steile afdalingen???
Druk genoeg op het achterwiel, maar ik heb het zelf ook ervaren in Italië, dat de achterrem het niet meer deed.
Dus zoals jij al zegt; remmend op de motor naar beneden.
En rustig aan doen.
 
2 dingen -1 als je op pak hem beet 2 km hoogte zit is het dikwijls ook een end frisser,waardoor de bandjes niet optimaal warm worden, -2 wat ik van een local in tirol/dolomieten begreep schijnt de pekel(gestrooit in de winter) het asfalt dusdanig te "polijsten" dat het glad wordt.

Maw bij wat steviger rijden,op hoogtes en haarspelden, ontkom je er bijna niet aan dat je fiets wat glijdt,ook opletten bij het uitkomen van de bochten,je fiets zet zo een stap opzij :P
 
Laatst bewerkt:
DOT5.1 is óók hygroscopisch (DOT5 is dat ook) alleen ligt 't kookpunt hoger dan dat dat bij een DOT4 olie ligt. Met het laten slepen van je remmen breng je onnodig temperatuur in de remvloeistof én in je blokken die daardoor kunnen verglazen.

Ik neem aan dat je niet met gesinterde blokken rijdt, die moet je op temperatuur remmen voordat ze d'r volledige remkracht krijgen.
Ik dacht dat het niet om het kookpunt van de remvloeistof ging, maar om het kookpunt van het water wat er in zit.

Dat water gaat koken, verdampt en de druk is weg.
 
Ik dacht dat het niet om het kookpunt van de remvloeistof ging, maar om het kookpunt van het water wat er in zit.

Dat water gaat koken, verdampt en de druk is weg.

TS schrijft
dat op het laatst van de dag de voorremmen een beetje het gevoel geven alsof de schijven vuil zijn, of alsof de blokjes op zijn terwijl dit zeker niet het geval is.

lijkt me eerder oververhitte blokken en niet iets van kokende vloeistof
 
In de bergen rijden vraagt een beetje ervaring. Veel mensen zijn bang om hoger in de toeren te rijden en schakelen te snel naar de volgende versnelling over. Dat geldt zowel bij klimmen (de motor moet hard trekken, hogere toeren helpen dan om het blok voldoende gekoeld te houden bij een watergekoeld blok) als bij dalen. Het toerental loopt op en mensen schakelen te snel door. Probleem is dat je dan bij het dalen nauwelijks gebruik maakt van de remmende werking van de motor en dan de remmen te veel moet belasten.

Daarnaast zijn de meeste remmen berekend op normaal gebruik. Zou je remmen gebruiken die overbemeten zijn, dan worden ze bij normaal gebruik niet warm genoeg en remmen ze het grootste deel van de tijd niet optimaal.
Maar in de bergen gebruik je de remmen nu eenmaal niet normaal.....
Overbelaste remmen (ook als de remvloeistof prima is) kunnen dan last krijgen van "fading".
Er zijn twee type fading: die waarbij de schijven (kunnen tot 800 graden heet worden...) overbelast raken en er gassen vrijkomen tussen de blokjes en de schijven en het type waarbij de remvloeistof gaat koken en er gasbelletjes in de vloeistof ontstaan. In beide gevallen neemt de remkracht drastisch af.

Het beste dat je tegen fading kunt doen is te zorgen dat je de remmen spaart, zodat het niet voor kan komen.....
 
Laatst bewerkt:
Kort antwoord. Ja stalen remschijven werken minder goed naarmate ze echt heet worden, daar ontkom je niet aan tenzij je naar keramische remmen gaat. Blokken kunnen er ook niet langdurig tegen en als je volhoud gaat de vloeistof inderdaad koken (en dan krijg je belletjes in je systeem..) maar dat is pas in een later stadium, daarvoor lopen de prestaties ook al terug.

Op de motor heb ik dat persoonlijk nog niet echt ondervonden, maar in het gemiddelde koekblik merk je goed dat het achteruit gaat (keer of 5 vol optrekken en vervolgens in de abs trappen merk je al verschil, uiteraard is het daar ook helemaal niet voor ontworpen dus heel gek is dat niet)

Uiteraard heb ik het niet over autos met enige sportieve aspiraties, en het is ook niet alsof het direct dramatisch slecht is.. maar de scherpte gaat er wel vanaf
 
Laatst bewerkt:
Wat natuurlijk ook meetelt is of je met een 300 kg zware toermachine of met een lichtere (sport)fiets een berg afkomt.
Hoe meer massa er afgeremt moet worden hoe zwaarder de remmen belast worden.
 
Laatst bewerkt:
In de bergen zoveel mogelijk het "Landschap lezen" vaak kun je aan beplantingen en hoogtes en laagtes zien hoe de weg loopt, scheelt veel remmen. ook de pijltjes aan de kant van de weg geven aan waar het wegdek ligt, alleen remmen als dit echt nodig is. Bij haarspeldbochten "puntje" gas, slepende achterrem, door de Arex en gas er weer op en rem los.
 
De remmen zijn toch ook aangepast aan het type motor?

Daar mag je meestal wel van uitgaan, ja.

Maar ook dan geldt dat de fabrikant altijd een compromis zal/moet kiezen.
Een motor wordt meestal alleen bereden, daar zal de "ideale" combinatie voor de remmerij meestal ook op zijn berekend. Maar als je op diezelfde motor een duo én een hoop bepakking meeneemt worden die normaal gesproken prima remmen opeens veel zwaarder belast en kan fading zonder meer optreden. Dat geldt natuurlijk nog meer als je ook nog eens in de bergen gaat rijden.
 
lijkt me eerder oververhitte blokken en niet iets van kokende vloeistof

Nee hoor, ook "verse" remvloeistof kan door het overbelasten van remmen gaan koken.
Hele goede normale remvloeistof heeft een kookpunt van rond de 180 graden. Maar remschijven en blokken kunnen veel heter worden, tot zo'n 800 graden.
Het hele remsysteem is zo ontworpen dat het de warmte heel snel weer kwijt kan. Maar dat gaat lastig als die remmen continu te zwaar belast worden, zoals bij een afdaling.
In dat geval kan de remvloeistof wel degelijk aan de kook raken, zodat er dampbellen worden gevormd, net zoals wanneer er water in de vloeistof terecht komt. Damp is veel makkelijker samendrukbaar als vloeistof, zodat de druk op je blokken/schijven sterk vermindert.
Natuurlijk: water in remvloeistof verlaagt je kookpunt aanmerkelijk, waardoor er zelfs bij normale of lage belasting dampbellen kunnen ontstaan.
 
Nee hoor, ook "verse" remvloeistof kan door het overbelasten van remmen gaan koken.
Hele goede normale remvloeistof heeft een kookpunt van rond de 180 graden. Maar remschijven en blokken kunnen veel heter worden, tot zo'n 800 graden.
Het hele remsysteem is zo ontworpen dat het de warmte heel snel weer kwijt kan. Maar dat gaat lastig als die remmen continu te zwaar belast worden, zoals bij een afdaling.
In dat geval kan de remvloeistof wel degelijk aan de kook raken, zodat er dampbellen worden gevormd, net zoals wanneer er water in de vloeistof terecht komt. Damp is veel makkelijker samendrukbaar als vloeistof, zodat de druk op je blokken/schijven sterk vermindert.
Natuurlijk: water in remvloeistof verlaagt je kookpunt aanmerkelijk, waardoor er zelfs bij normale of lage belasting dampbellen kunnen ontstaan.

Ook te dunne schijven leveren te hete remmen op. Schijven moeten namelijk een zekere massa hebben om warmte in op te slaan en te transporteren naar je velgen.

Zoals Screaming Chief ook al zegt, TS heeft geen kokende vloeistof, dan is je remkracht ook echt daadwerkelijk minder.

Overigens is een vloeistof niet samendrukbaar en damp (zoals je terecht opmerkt) wel.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb in de bergen wel eens mijn achterrem aan de kook geremd, en dat ruik je meteen... ik weet nog dat ik eerst dacht dat het wegdek zo stonk (het was een erg warme dag, zuid frankrijk); een beetje zo'n warme pek lucht weet je wel. En de volgende bocht, was de remdruk gewoon echt weg. Pedaal ging tot onderin dus geen remkracht verlies, maar echt geen rem. Gelukkig alleen achter.
 
Terug
Bovenaan Onderaan