hete remmen werken minder goed?

qwiktune

Die hard MF'er
11 aug 2005
927
0
limburg
Hallo technici,

ik merk de laatste tijd, wanneer ik flink wat bergpassen rij, waarbij ik voldoende de rem nodig heb, dat op het laatst van de dag de voorremmen een beetje het gevoel geven alsof de schijven vuil zijn, of alsof de blokjes op zijn terwijl dit zeker niet het geval is.
Het remgevoel voelt een beetje hakkelend aan, terwijl de remkracht wel nog voldoet.

Kan iemand mij dit verklaren en moet ik naar de dealer of geen zorgen en gewoon lekker doorrijden?

Het gaat zich om de volgende type voorremmen op een XJR 1300:

Voor dubbele schijfrem 298mm met 4 zuiger remklauw.
 
Klinkt als: Remvloeistof die niet meer helemaal jofel is en/óf remblokken die aan 't verglazen zijn doordat je je remmen te heet laat worden.

Remmen doe je zo laat en hard mogelijk .... en niet door je remmen te laten slepen.

[edit]En uiteraard rem je zoveel mogelijk op de motor af zoals MGG hierboven al zei.[/edit]
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad de meeste kans dat je remolie verouderd is. Remolie is hygroscopisch en zal daardoor naarmate deze ouder wordt, meer water aantrekken. Dot 5 is trouwens niet hygroscopisch, alleen heeft dat weer andere nadelen.

Zo ff met wat kennisfeitjes rond gesmeten.
 
Klinkt als: Remvloeistof die niet meer helemaal jofel is en/óf remblokken die aan 't verglazen zijn doordat je je remmen te heet laat worden.

Remmen doe je zo laat en hard mogelijk .... en niet door je remmen te laten slepen.

[edit]En uiteraard rem je zoveel mogelijk op de motor af zoals MGG hierboven al zei.[/edit]

Ok, eigenlijk doe ik best vaak dat laten slepen, dus niet verstandig om te doen in de bergen? Aangezien ik volgende week richting Frankrijk ga waarschijnlijk :P
 
DOT5.1 is óók hygroscopisch (DOT5 is dat ook) alleen ligt 't kookpunt hoger dan dat dat bij een DOT4 olie ligt. Met het laten slepen van je remmen breng je onnodig temperatuur in de remvloeistof én in je blokken die daardoor kunnen verglazen.

Ik neem aan dat je niet met gesinterde blokken rijdt, die moet je op temperatuur remmen voordat ze d'r volledige remkracht krijgen.
 
Laatst bewerkt:
DOT5.1 is óók hygroscopisch (DOT5 is dat ook) alleen ligt 't kookpunt hoger dan dat dat bij een DOT4 olie ligt. Met het laten slepen van je remmen breng je onnodig temperatuur in de remvloeistof én in je blokken die daardoor kunnen verglazen.

Ik neem aan dat je niet met gesinterde blokken rijdt, die moet je op temperatuur remmen voordat ze d'r volledige remkracht krijgen.

Ok, weer wat geleerd thx:)
 
Laatst bewerkt:
DOT5.1 is óók hygroscopisch (DOT5 is dat ook) alleen ligt 't kookpunt hoger dan dat dat bij een DOT4 olie ligt. Met het laten slepen van je remmen breng je onnodig temperatuur in de remvloeistof én in je blokken die daardoor kunnen verglazen.

Ik neem aan dat je niet met gesinterde blokken rijdt, die moet je op temperatuur remmen voordat ze d'r volledige remkracht krijgen.

gesinterde blokken hoef je niet op temperatuur te remmen.

Je bent in de war met "nieuwe remblokken moet je eerst inremmen" en dat is ook binnen twee minuten gepiept.
 
Ok, eigenlijk doe ik best vaak dat laten slepen, dus niet verstandig om te doen in de bergen? Aangezien ik volgende week richting Frankrijk ga waarschijnlijk :P


Nee, in de bergen is het beter ( geldt ook voor de auto trouwens) om zoveel mogelijk op de motor af te remmen.
Met de versnelling waar je mee omhoog kwam, moet je ook weer omlaag. ( In veel gevallen. )
Als je dan toch teveel snelheid maakt, hard doorremmen en weer los. Niet slepen!
En zorg dat je het voor de bocht doet. :P

Edit: Zeker op de passen met veel haarspeldbochten. Je moet dan al zoveel remmen dat ze al vrij heet aanlopen. Veel auto's ( van toeristen! ) die beneden komen stinken als de hel van de remmen vast te houden.
Het is even "wennen"om op die manier te rijden, maar kijk maar hoe de locals dat doen. ;)
 
Laatst bewerkt:
Laatst achter mijn ouders door de ardennen aan gereden, ze zaten met z'n tweeen op de MZ 301 en het wilde nog best! :Y

Trouwens schijnen bij een trommelrem de spaken los te kunnen gaan zitten als je heel veel moet remmen in de bergen.

misschien allemaal off topic, echter kan geen kwaad het te vermelden.
 
ook maar effe een duit in het zakkie wbt slepend remmen...

Je voorrem daar moet je zuinig op zijn, dus die moet is inderdaad niet slepend gebruiken, maar de achterrem is een ander verhaal; met name in de bergen zijn de haarspeldbochten echt makkelijker met een slepende achterrem omdat je dan je motor door de bocht kunt laten trekken zodat je, en zeker bij de hele strakke haarspeldbochten heb je dat, geen last hebt van het aan/uit effect, dat je motor met een schok inkomt als je weer op het gas gaat en da's gewoon niet fijn. (en kan gevaarlijk zijn)

dus: in de (krappe)bocht, "puntje" gas houden en snelheid doseren met je voetrem. Effe wennen maar werkt echt. Snelle bochten is ander verhaal.

Wat betreft remvloeistof; als je de bergen ingaat vetrek je best met nieuwe remvloeistof, en dan liefst die dot5.1 omdat die wat beter tegen hoge temperaturen kan.

En rij je 'm tóch aan de kook (stinken, wegvallen remdruk) dan moet je het even wat rustiger aan gaan doen. De voorrem heb je gespaard als het goed is dus de veiligheid is niet in het geding. :)
 
Je voorrem daar moet je zuinig op zijn, dus die moet is inderdaad niet slepend gebruiken, maar de achterrem is een ander verhaal; met name in de bergen zijn de haarspeldbochten echt makkelijker met een slepende achterrem omdat je dan je motor door de bocht kunt laten trekken zodat je, en zeker bij de hele strakke haarspeldbochten heb je dat, geen last hebt van het aan/uit effect, dat je motor met een schok inkomt als je weer op het gas gaat en da's gewoon niet fijn. (en kan gevaarlijk zijn)

)

Je hebt helemaal gelijk maar toch even een klein puntje, de achterrem gebruiken op een steile bocht naar beneden heeft weinig nut. Er zit zo weinig druk op de achterband dat hij zelfs heel makkelijk blokkeert.
Daar moet je wel mee oppassen. :)
 
Je hebt helemaal gelijk maar toch even een klein puntje, de achterrem gebruiken op een steile bocht naar beneden heeft weinig nut. Er zit zo weinig druk op de achterband dat hij zelfs heel makkelijk blokkeert.
Daar moet je wel mee oppassen. :)


ow ja je hebt gelijk MAAR ikzelf haal veel plezier uit de abs in dat soort gevallen (wat niet wil zeggen dat ik als een onbesuisde rem hoor, probeer wel te doseren :+ )
 
ook maar effe een duit in het zakkie wbt slepend remmen...

Je voorrem daar moet je zuinig op zijn, dus die moet is inderdaad niet slepend gebruiken, maar de achterrem is een ander verhaal; met name in de bergen zijn de haarspeldbochten echt makkelijker met een slepende achterrem omdat je dan je motor door de bocht kunt laten trekken zodat je, en zeker bij de hele strakke haarspeldbochten heb je dat, geen last hebt van het aan/uit effect, dat je motor met een schok inkomt als je weer op het gas gaat en da's gewoon niet fijn. (en kan gevaarlijk zijn)

dus: in de (krappe)bocht, "puntje" gas houden en snelheid doseren met je voetrem. Effe wennen maar werkt echt. Snelle bochten is ander verhaal.

Wat betreft remvloeistof; als je de bergen ingaat vetrek je best met nieuwe remvloeistof, en dan liefst die dot5.1 omdat die wat beter tegen hoge temperaturen kan.

En rij je 'm tóch aan de kook (stinken, wegvallen remdruk) dan moet je het even wat rustiger aan gaan doen. De voorrem heb je gespaard als het goed is dus de veiligheid is niet in het geding. :)

Ik neem aan dat je de combinatie voor/achterrem bedoelt?
Aanremmen voor/achter,door de haarspelt, achter icm met het gas,bocht uit rem los en gas erop :P .
 
Ik neem aan dat je de combinatie voor/achterrem bedoelt?
Aanremmen voor/achter,door de haarspelt, achter icm met het gas,bocht uit rem los en gas erop :P .


Zoals IK het doe:

  1. als een dolle op de bocht af, vol in voor én achterrem, tegelijk met terugschakelen; leukste vind ik dan als ik de abs voel ingrijpen en de motor een beetje gaat kwispelen
  2. dan de motor in de bocht leggen, puntje gas, voorrem los, achterrem slepend om snelheid te doseren
  3. dan als je min of meer de bocht door bent (voorbij de Apex?) achterrem los, en zoveel gasgeven als je denkt aan vermogen kwijt te kunnen op dat moment
  4. en dan zijn we weer bij puntje 1, liefst 30x achter elkaar ofzo :Y
 
Zoals IK het doe:

  1. als een dolle op de bocht af, vol in voor én achterrem, tegelijk met terugschakelen; leukste vind ik dan als ik de abs voel ingrijpen en de motor een beetje gaat kwispelen
  2. dan de motor in de bocht leggen, puntje gas, voorrem los, achterrem slepend om snelheid te doseren
  3. dan als je min of meer de bocht door bent (voorbij de Apex?) achterrem los, en zoveel gasgeven als je denkt aan vermogen kwijt te kunnen op dat moment
  4. en dan zijn we weer bij puntje 1, liefst 30x achter elkaar ofzo :Y

Ja,zo doe het dus ook :Y ,maar zonder abs :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan