Hevelboomwerking stuurdemper en bevestiging vice versa

jastul

MF veteraan
1 nov 2008
1.681
0
Mergelland
}) })

Hallo :W

Zit met een vraag cq probleem. Voor mij (ik ben niet technisch, integendeel) zo moeilijk dat ik nauwelijks de vraag weet te formuleren.

We rijden (zo goed als allen) met een stuurdemper op onze combinatie.
Als je een zwaardere stuurdemper neemt, dempt ie meer maar stuurt ie ook zwaarder.
Als je de stuurdemper anders monteert kun je de hefboomwerking veranderen en stuur je lichter. Maar als ie lichter stuurt, dempt ie dan niet minder?

Ik heb bij EZS een beugeltje laten maken met 3 gaten, waardoor ik dus een beetje kan spelen met de hefboomwerking, wat lchter kan sturen.
Maar gaat dat ten koste van het dempen van het stuur. Be-invloedt een andere hefboomwerking ook de kracht van het dempen?

Ik wil natuurlijk een heel goede demping en toch makkelijk / licht kunnen sturen.

Dus ... wie antwoordt me en liefst met een beetje uitleg.

Bvd :}

:] :W
 
Laatst bewerkt:
volgens mij ga je het gewoon testen en ben jij diegene die het ons daarna gaat vertellen ;)


gevoelsmatig zou ik zeggen dat lichter sturen ook minder demping geeft (bij dezelfde demper)
als jij hem immers makkelijker kunt verdraaien (ondanks de demper) dan kan je voorwiel dat dus ook

er zijn ook allerlei progresieve dempers te koop (zitten veelal op sportfietsen) die en instelbaar zijn en bij rustig bewegen (dus normaal sturen) bijna niet dempen, maar bij een tankslapper (dus plotselinge bewegingen) wel zwaarder dempen

ik zou gewoon gaan testen en de voor jouw meest ideale stand opzoeken (waar die dus licht genoeg stuurt en je toch rustig het stuur los kunt laten zonder dat die begint te zwabberen)
 
k, heel kort door de bocht:

in geval van lineare demper karakteristiek
- kleine hefboom (montage kop demper dicht bij draaipunt balhoofd) licht sturen, weinig demping, kleine uitslag demper
- grote hefboom (montage kop demper ver van draaipunt balhoofd) zwaar sturen, veel demping, grote uitslag demper

een progresieve demper heeft denk ik op een zijspan een tegengesteld effect omdat ze volgens mij voornamelijk op de uitslag reageren: de stuurbewegingen bij een motorfiets zijn heel klein en een tankslapper bijvoorbeeld gaat van aanslag naar aanslag.
bij een zijspan is het precies andersom; de stuuruitslagen zijn groot en de trilling die je probeert te dempen is relatief klein
 
}) })

Hallo :W

Zit met een vraag cq probleem. Voor mij (ik ben niet technisch, integendeel) zo moeilijk dat ik nauwelijks de vraag weet te formuleren.

We rijden (zo goed als allen) met een stuurdemper op onze combinatie.
Als je een zwaardere stuurdemper neemt, dempt ie meer maar stuurt ie ook zwaarder.
Als je de stuurdemper anders monteert kun je de hefboomwerking veranderen en stuur je lichter. Maar als ie lichter stuurt, dempt ie dan niet minder?

Ik heb bij EZS een beugeltje laten maken met 3 gaten, waardoor ik dus een beetje kan spelen met de hefboomwerking, wat lchter kan sturen.
Maar gaat dat ten koste van het dempen van het stuur. Be-invloedt een andere hefboomwerking ook de kracht van het dempen?

Ik wil natuurlijk een heel goede demping en toch makkelijk / licht kunnen sturen.

Dus ... wie antwoordt me en liefst met een beetje uitleg.

Bvd :}

:] :W

E.e.a. hangt van de rijomstandigheden af.
Op een gladde weg, snelweg, heb je eigenlijk geen demping nodig (volgens mij). Op een zandweg met kuilen en gaten heb je veel demping nodig.
Daarom zat er op de MT10 van mij een instelbare lineaire frictiedemper op het stuur. Gewoon een stel schijfjes die je m.b.v. een knop strakker of losser kon zetten.

Op de R1100R die ik ooit heb gehad (90.000) km mee gereden. Zat er ook een op. Na 2 jaar was die kapot (volgens de dealer) maar ik merkte geen verschil en heb hem ook nooit laten vervangen.
 
E.e.a. hangt van de rijomstandigheden af.
Op een gladde weg, snelweg, heb je eigenlijk geen demping nodig (volgens mij). Op een zandweg met kuilen en gaten heb je veel demping nodig.

Met een zijspan heb je al gauw een stuurdemper nodig. Bij de vorige van Frau Enigma brak eens de stuurdemper af tijdens een gehandicaptenrit: er was niet meer me te rijden!! Ook langzaam niet. De motor wordt namelijk steeds naar links geduwd door het zijspanwiel. Op zo'n moment kom er pas achter wat een stuurdemper doet. Het was met onderstaande motor.

full
 
Met een zijspan heb je al gauw een stuurdemper nodig. Bij de vorige van Frau Enigma brak eens de stuurdemper af tijdens een gehandicaptenrit: er was niet meer me te rijden!! Ook langzaam niet. De motor wordt namelijk steeds naar links geduwd door het zijspanwiel. Op zo'n moment kom er pas achter wat een stuurdemper doet. Het was met onderstaande motor.

[afbeelding]

Heb op mijn spannetje eerst ook een tijd zonder demper gereden, was op zich eigenljk best te doen.
Bij optrekken begon het stuur een beetje te slaan, om daar weer mee op te houden als de snelheid wat hoger kwam te liggen (geloof al vanaf 40/50 km/h).

Snap dus niet waarom er met jullie spannetje niet meer te rijden zou zijn?

Het is volgens mij ook de truk om je stuur 'gewoon' te laten slaan, en niet proberen tegen te gaan werken (tot in zekere mate natuurlijk) Dus niet krampachtig aan het stuur gaan hangen.


P.S. ; een stuurdemper heeft toch ook geen invloed op het sporen van een zijspan?????
 
Laatst bewerkt:
zal wel een combinatie zijn van heel korte naloop.
hoe korter de naloop hoe meer je de stuurdemper nodig zult hebben.

met mijn GL is ook best zonder demper te rijden (met standaard GL naloop)
vooral bij hard optrekken begon die heftig te slaan en met demper rijdt het zowieso veel rustiger dan zonder en zwaar sturen doet die ook zonder demper al (door de te grote naloop )
 
Snap dus niet waarom er met jullie spannetje niet meer te rijden zou zijn?

Het is volgens mij ook de truk om je stuur 'gewoon' te laten slaan, en niet proberen tegen te gaan werken (tot in zekere mate natuurlijk) Dus niet krampachtig aan het stuur gaan hangen.
Moet je tegen mijn wederhelft vertellen !!! ;)

P.S. ; een stuurdemper heeft toch ook geen invloed op het sporen van een zijspan?????
Heeft het ook niet maar het (toe)spoor wil bij lage snelheden de motor naar links drukken, als je weinig naloop in het voorwiel heb krijg je dus een slingerbeweging omdat je steeds tegenstuurt. Een stuurdemper vlakt die beweging af.

Ik heb ook eens iemand les proberen te geven op onderstaande motor met een standaard voorvork. Daar viel niet mee te rijden, het stuur sloeg compleet tegen de aanslag. Na het plaatsen van een stuurdemper was dat over en viel er prima mee te rijden.
full


Ik ben dus zo overtuigd van de werking van een stuurdemper dat ik standaard een reserve bij me heb. Deze past op allebei onze motoren :Y
 
Laatst bewerkt:
Ik ben dus zo overtuigd van de werking van een stuurdemper dat ik standaard een reserve bij me heb. Deze past op allebei onze motoren :Y
Da's wel slim, je zal maar een eind van huis staan en hij werkt niet meer :o

Ook ik heb het eerste stukje met het BMW-span zonder demper gereden, schrok me kapot van het slaan van het stuur :o

Ben -net als TS- nog aan het zoeken naar de beste manier van bevestigen dus lees hier gewoon mee tot iemand de juiste oplossing post ( of tot ik zelf een goede oplossing heb ;) )
 
Ik heb net nog even zonder stuurdemper gereden om te kijken hoe dat ookal weer gaat.
Zowel op vlakke weg als op niet vlakke weg echt wel nodig.
Zonder demper is de mijne echt een zenuwachtig ding.
Behalve het slaan van het stuur (bij ongeveer 30-40 km/h) zorgt het ook voor stabiliseren op hogere snelheden. Vooral bij drempels op en af rijden kun je het merken.

Ik heb de mijne trouwens gemonteerd op zo'n manier dat de demper niet de maximale stuuruitslag beinvloed. Dat is dus dat de demper de maximale kracht op het stuur uitoefent.
Dat hij met demper zwaarder stuurt vind ik geen probleem, is gratis fitness ;)
Heb zelf dus nooit geprobeert een optimum te vinden, ik vind het wel goed zo.
 
}) })

Ik heb ook 2 (nieuwe) stuurdempers, een "4" en en "6".
Dat is dus zwaar en heel zwaar. Bij EZS begint men met "2".
Dhr. Engbers adviseerde een "4", maar momenteel rij ik toch met de "6". Echter zonder dat beugeltje gemonteerd te hebben. Is zwaar maar prettig rjden.
Ik heb een groot toerstuur.

Mijn probleem: op de snelweg met een 120 gaat ie goed tot dat er wat veel oneffenheden, richels bij een viadukt en zo zijn.
Zit de vrouw in het zijspan dan heb ik er minder last van, dan slingert het stuur een stuk minder. En natuurlijk met de zware demper ook minder.
Met lage snelheden, dus tot 80, heb ik zelfs met kuilen in het wegdek weinig last van schommelen in het stuur.

Tja ..... :? |(
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan