Hevig schudden van stuur

BadEend

MF veteraan
28 feb 2004
1.491
2
Als ik tussen de 180 km/h en 220 km/h rijd gaat de motor schudden, dit neemt toe naarmate de snelheid toeneemt. Bij 220 km/h is dit zo erg dat ik gewoon niet meer harder durf/kan!
(kan dit komen door een te hoge bandenspanning?)
Pirelli Supercorsa Pro Sc2 voorband en Continental Contiforce achterband zit erop
voor 2,4 bar en achter 2,5 bar
 
Laatst bewerkt:
Bij hard optrekken zul je in principe weinig te maken hebben met onbalans in het voorwiel. Gezien het feit dat de trekkracht al het gewicht naar achteren verplaatst doordat alle kracht op het achterwiel wordt overgebracht, zal het voorwiel omhoog willen komen. Dus minder druk, en minder last met onbalans, lijkt mij.

Bij een dusdanig hoge snelheid is het echter wel zéér waarschijnlijk dat het met onbalans te maken heeft. Wat me dan ook lijkt, is dat het eerder zou moeten voorkomen, dus op lagere snelheden.

Anders misschien denken aan wiel en balhoofdlagers?

Ieder geval succes... als je er niet uitkomt zal het toch een bezoekje garage worden.

PS. mijn achterband is ook niet gebalanceerd bij het omleggen van een andere gebruikte band. Zal dat maar eens afwachten. Eerst morgen maar eens afrijden :X
 
Ik weet nu denk ik al waardoor het komt, voorband is voorvangen maar niet gebalanceerd, ze zeiden dat dat niet nodig was! '(

Voorband vervangen en het niet nodig vinden te balanceren...?

Bij die zaak geen banden meer laten leggen en ergens anders je voorwiel laten uitbalanceren.

Daarna kun je altijd nog naar andere oorzaken zoeken, die er trouwens best wel zijn.
 
Tja ,als ik 220 rijd en het stuur begint te shaken ,zat ik nu niet hier :X ,
maar wat gebeurd er met je voorvork als je remt,is dat schokkerig dan kan het je balhoofd zijn,even strakker stellen dan.En hoe zit het met je olie in je voorvork? Feit is ook dat je 2 verschillende bandjes hebt,beter 1 merk,wat voor is persoonlijke smaak.En is je voorband een tubeless of met binnenband,de binnenband kan ook gedraaid zitten(heel gevaarlijk).En ga je wiel laten uitbalanceren dan weet je dat ook zeker!
Veel geluk,en daa-grtn, 8-)
 
Tja ,als ik 220 rijd en het stuur begint te shaken ,zat ik nu niet hier :X ,
maar wat gebeurd er met je voorvork als je remt,is dat schokkerig dan kan het je balhoofd zijn,even strakker stellen dan.En hoe zit het met je olie in je voorvork? Feit is ook dat je 2 verschillende bandjes hebt,beter 1 merk,wat voor is persoonlijke smaak.En is je voorband een tubeless of met binnenband,de binnenband kan ook gedraaid zitten(heel gevaarlijk).En ga je wiel laten uitbalanceren dan weet je dat ook zeker!
Veel geluk,en daa-grtn, 8-)

?? wat voor verschil maakt het dat je 2 verschillende banden hebt?? Geen moer toch? :Z

.....een binnenband in een pirelli sc.. _O-


Ik denk wel dat er een reden is dat ie niet gebalanceerd moest worden, omdat hij in balans was??..
 
?? wat voor verschil maakt het dat je 2 verschillende banden hebt?? Geen moer toch? :Z

.....een binnenband in een pirelli sc.. _O-


Ik denk wel dat er een reden is dat ie niet gebalanceerd moest worden, omdat hij in balans was??..

Maakt zeker uit, 2 verschillende materialen worden afgeraden.Had zelf voor Avon en achter Metzeler,dat reed wel maar tot een bepaalde snelheid,nu 2 x Macadam 50 en rijden als een speer.Het zijn tubelles banden met binnenband,omdat de velgen geen uitsparing hebben voor het ventiel,(die is bij de voet van het ventiel bij de velg breder,zodat hij ,de binnenband, niet gaat verschuiven).
Dus ga er mee terug want je bent volgens mij niet netjes
B| behandelt bij die banden boer.En laat de anderen maar lullen het is jouw geld en jouw leven :} .
Daa-grtn, 8-)
 
Laatst bewerkt:
Tja ,als ik 220 rijd en het stuur begint te shaken ,zat ik nu niet hier :X ,
maar wat gebeurd er met je voorvork als je remt,is dat schokkerig dan kan het je balhoofd zijn,even strakker stellen dan.En hoe zit het met je olie in je voorvork? Feit is ook dat je 2 verschillende bandjes hebt,beter 1 merk,wat voor is persoonlijke smaak.En is je voorband een tubeless of met binnenband,de binnenband kan ook gedraaid zitten(heel gevaarlijk).En ga je wiel laten uitbalanceren dan weet je dat ook zeker!
Veel geluk,en daa-grtn, 8-)

Is natuurlijk niet het stuur maar de hele motor was een foutje! O-)
Hij trilt inderdaad bij het remmen maar het balhoofd is goed.
Aan de olie in de voorvork zal het niet liggen eerder in de instelling daarvan denk ik.
Maar ik heb nou zo'n vermoeden dat het komt door de achterband omdat de vorige eigenaar die helemaal vierkant heeft gereden. (bijna alleen rechtdoor)
Het balanceren zal misschien het trillen bij het remmen weghalen en misschien ook wel het schudden. Dit zal ik wel eerst laten doen en daarna verder kijken.
 
EEn Supercorsa voor en een een Contiforce achter :?
Nogal een groot verschil zeg :X En voor niet gebalanceerd en achter vierkant :X
Ga eens serieus met je motor om en gooi er een goede achterband om, balanceer je voorband, ga dan je motor in de standaard originele vering setup zetten en probeer dan alles nogmaals. Eventueel dan een kenner naar je veringafstelling laten kijken en eventueel aanpassen...
 
Terug
Bovenaan Onderaan