Hevige olielekkage

Arthur-A

MF'er
20 sep 2004
110
0
Capelle
Hoi

Kheb sinds kort een Kawa gpz400r uit '87 met 45.000km.
Vorige week grote beurt gegeven (filters, olie, vloeistoffen).
Nu heb ik van de week voor het eerst gereden met de motor.
Rustige toeren tot hij echt warm was, en daarna max 8000tpm gedraaid (ter vergelijking, mijn schaalverdeling wordt rood bij 13000tpm).
Na ongeveer een half uurtje flink doorrijden stalde ik de motor...zie ik een vette olieplas eronder liggen, en kzag de olie er echt met een straaltje uitlopen.
Nader onderzoek van de route vanaf begin van de straat tot mijn huis had als resultaat een klein oliespoortje.

Hij lekt dus vet, maar niet vanaf de aftaplug waar ik aan gezeten heb.
kga zo naar mijn monteur, gaat ie op de brug om te zien wat er aan de hand is.
Het lijkt vanaf meer de voorkant van het blok te komen tov de plek van het oliefilter.

Ik weet 1 ding zeker; als er kosten gaan komen zijn die voor rekening van de verkoper, want zulke lekkage na de allereerste rit na aankoop is onacceptabel.
 
UPDATE:
Hoi, ff verduidelijking omtrent wat er precies gedaan is tijdens de beurt:

Tijdens de beurt is de olie compleet afgetapt, is er 20cl testolie ingegoten die er vervolgens ook beneden weer uitkwam (zodat we zeker wisten dat ie leeg was) en daarna is er ongeveer 3 liter bijgegoten. Hetgeen ook naast de vulopening staat '3L' . Het kijkglaasje, dat er zit ipv een peilstok, is helaas niet bruikbaar. Dat is zwart en blijft zwart.

Net terug van monteur:
Olie lekt druppelgewijs uit een slangetje dat van ergens onder het luchtfilter huis lijkt te komen. Ik zag dat iemand vroeg: Ruikt de olie een beetje naar benzine? Ik hoorde mijn monteur wel de opmerking maken dat dat het geval is.
Luchtfilter huis ook nog ff open gehad; filter is nog compleet schoon.
hij denkt dat het een soort ontluchtings slang tegen overdruk is oid, en dat er op de een of andere manier teveel olie in is gedaan.

Voor de goede orde: deze maat is dus automonteur, de techniek is natuurlijk grotendeels het zelfde, maar echt typekennis van motoren heeft hij niet. Filtertje, remblokkies, remschijven, uitlaat en bougies vervangen etc kan hij makkelijk voor me doen, maar zijn kennis ligt verder meer bij auto's.

Wat denken jullie ervan?
 
Blijft waarschijnlijk een of meer vlotters hangen van je carburateurs.......gevolg vlotterbakken lopen over en benzine loopt je carter in......via je luchtfilterbak komt het olie/benzinemengsel er weer uit.
 
Als de olie naar benzine ruikt kan het zijn dat je benzinekraan blijft openstaan. De benzine druppelt door de carburateurs de cilinder in, lekt langs de zuiger het carter in en je hebt dus een benzine/oliemengsel als smering :X
Heb je een handmatige benzinekraan op die motor zitten en staat die toevallig op "pri" of iets dergelijks :?
 
Net weer ff contact gehad met men monteur;

a.s woensdag gaan we de carbs uit mekaar hangen, en ff goed schoonmaken met carb reiniger, revisiekitje bestel ik morgen even.

Ook gaan we motor ff goed intern reinigen om vervolgens de olie maar weer geheel te vervangen.

Hopelijk ben ik dan van de probleempjes verlost ;)

later
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan