Hi-sider

NUx!

Die hard MF'er
3 nov 2001
348
0
België
Yup, ik heb het gedaan en ik moet zeggen dat het helemaal niet leuk is. Doet zelfs pijn :( .
Dit weekend een andere achterband erop gelegd, die al wat ingereden was. Maar blijkbaar nog niet genoeg.
Bochtje gepakt (eigenlijk nog niet zo diep als gewoonlijk) en lap, mijn achterste breekt weg.
Voetje was wel uitgestoken, maar da machine zwierde mij erover... en er is niks wat ik er kon aan doen.
Althans, dat denk ik. Dus mijn vraag hier:
wat kan je doen aan een hi-sider? Moet ik mijn achterrem nemen zodat ik eigenlijk gewoon op de grond terecht kom? Of geef ik gas bij?
Iemand ervaring met deze zaken?
Had het wel graag geweten.
 
Althans, dat denk ik. Dus mijn vraag hier:
wat kan je doen aan een hi-sider? Moet ik mijn achterrem nemen zodat ik eigenlijk gewoon op de grond terecht kom? Of geef ik gas bij?
Iemand ervaring met deze zaken?
Had het wel graag geweten.
volgens mij kan je het beste zo weinig mogelijk doen en duimen...

schade aan jou of brommer?
 
Althans, dat denk ik. Dus mijn vraag hier:
wat kan je doen aan een hi-sider? Moet ik mijn achterrem nemen zodat ik eigenlijk gewoon op de grond terecht kom? Of geef ik gas bij?
Iemand ervaring met deze zaken?
Had het wel graag geweten.

Heeft eens een verhaal gestaan in de Moto73, wat je moet doen als je uitbreekt: Gas bijgeven (of er ophouden), omdat anders je band op een gegeven moment weer grip krijgt en je dus gelanceerd wordt.
Gas erbij/Gas er ophouden resulteert dan vaak in een schuiver (low-sider :? )...
Voordeel daarvan is dat de schade meestal beperkter blijft, dan wanneer je ee hi-sider maakt.

Vraag me overigens af of je nog iets doet op dat moment, maar goed...
 
Heeft eens een verhaal gestaan in de Moto73, wat je moet doen als je uitbreekt: Gas bijgeven (of er ophouden), omdat anders je band op een gegeven moment weer grip krijgt en je dus gelanceerd wordt.
Gas erbij/Gas er ophouden resulteert dan vaak in een schuiver (low-sider :? )...
Voordeel daarvan is dat de schade meestal beperkter blijft, dan wanneer je ee hi-sider maakt.

Vraag me overigens af of je nog iets doet op dat moment, maar goed...

Bertje heeft gelijk, in eerste instantie geen gas lossen, anders bouwt je band weer grip op en dat resulteert in een highsider, als je zeker weet dat het fout gaat gas bij geven, resulteert in een low-sider, minder schade.

Echter moet je het volgens mij meerdere malen hebben mee gemaakt wil je goed reageren, en ook GP coureurs overkomt het, dus meestal heb je gewoon pech.
 
Wat betreft de schade:
Persoonlijk heb ik veel last van mijn schouder. Ben er dus op tercht gekomen. Deze is wat gekneust. Gaat wel over. Moet zeggen dat ik wel verschoten ben, maar ben direct terug op de motor gekropen (moest wel, moest naar het werk :) ) en heb direct maar wa zitten gas geven. Anders zou de schrik wel eens kunnen blijven.
Aan de moto: mijn handrem hendel is krom, mijn handbeschermer is stuk en mijn stuur staat een beetje scheef. Het slechte is dat niet mijn stuur krom is, maar dat mijn aanknopingspunt wat verschoven is :( .

Wat betreft het handelen. Ik moet zeggen dat dat allemaal wel zeer vlug ging. Dus of ik de volgende keer ga kunnen reageren zoals het hoort, is niet zeker. Toen mijn achterste uitbrak, ben ik platter gaan rijden in de hoop eigenlijk gewoon te slippen. Maar blijkbaar is dat dus een enorme kracht die losgelaten wordt wanneer de banden weer grip krijgen.
Wil het toch niet meer meemaken.
Vraag me wel af hoe dat nu verder moet met mijn band. Als ik nooit echt diep mag gaan, hoe kan die band daar dan wat verslijten zodat er toch grip op komt?
 
Wat betreft de schade:
Aan de moto: mijn handrem hendel is krom, mijn handbeschermer is stuk en mijn stuur staat een beetje scheef. Het slechte is dat niet mijn stuur krom is, maar dat mijn aanknopingspunt wat verschoven is :( .
Waarschijnlijk zijn dit de rubbers waarin je risers zijn bevestigd op je bovenste kroonplaat.
Nieuwe rubbers er in en klaar.

Toen mijn achterste uitbrak, ben ik platter gaan rijden in de hoop eigenlijk gewoon te slippen. Maar blijkbaar is dat dus een enorme kracht die losgelaten wordt wanneer de banden weer grip krijgen.
Wil het toch niet meer meemaken.
Vraag me wel af hoe dat nu verder moet met mijn band. Als ik nooit echt diep mag gaan, hoe kan die band daar dan wat verslijten zodat er toch grip op komt?

Je moet je band gewwon goed warm rijden. Ook het stuk wat nog geen contact met wegdek heeft gehad wordt dan warm. Vervolgens steeds iets platter gaan.
Dan is er niets aan de hand.

Volgens mij kan je qua schade aan fiets en jezelf beter een lowsider maken dan een highsider.
Als je achterwiel uitbreekt proberen het gas er iets op te houden. Het is lastig omdat het allemaal in een fractie van een seconde gebeurt is...
 
Wil het niet meer meemaken, maar ik denk dat ik er nu wel al ga aan denken om het gas erop te houden als ik dit nog eens meemaak.
Merci voor de uitleg.
Ga dan maar beginnen aan hem opnieuw op te knappen.
Hij stond nu eens deftig |( .
Moet zeggen dat ik toch blij ben dat het met dit machine is gebeurt. Was het met nen racer gebeurt, was het erger geweest.
 
Het belangrijkste om te doen bij een wegschuivend achterwiel is uit je zadel komen en druk op de buitenste voetsteun te zetten.

Ro.
 
Damnn |( Zonde man!

Ik hoop eigenlijk maar dat je niet de gelegenheid krijgt om zoveel te oefenen dat je va een hi-sider een low-sider kan maken ;)

Beterschap
nurse.gif
 
Damnn |( Zonde man!

Beterschap
nurse.gif
Ah man.

Augustus is niet zo een goeie maand voor mij.
Ben ondertussen al aangereden door iemand anders, en ben hem nu volledig kwijt. De persoon in kwestie wou zich effe draaien op de baan, zonder te kijken in zijn spiegels :j
Gevolg: moto op de grond en ik er naast.
Ben wel in mijn recht, maar ik rij nu al een week met een kl***te scooterken. Dienen mens zijnen bmw is een beetje beschadigd aan zijnen bumper.
Dus ik zit met de misere :(
 
ik had een hi-sider 3 week geleden.. met een huur-scooter in griekland :( en bijna nog 1 op een vespa .. week geleden. k#t scooters
 
Terug
Bovenaan Onderaan