Hier inhalen, mag dat eigenlijk wel?

Nah...
Bij koekblikrijles heb ik idd geleerd dat je op een kruispunt niet mag inhalen. Maar dat gold dan voor het inhalen in dezelfde rijrichting (uitvoegen, links inhalen, weer invoegen). Bij motorrijlessen kreeg je minpunten wanneer je achter een (liinks afslaande) auto ging staan wachten.

Het is vaak niet verstandig in te halen vlak voor een kruispunt en tijdens je rijexamen wil de examinator verstandig rijgedrag zien. Als je over elk putdeksel of ander obstakel op de weg rijdt tijdens je motorexamen heb je ook grote kans om te zakken, toch staat er nergens in de wet dat het verboden is daaroverheen te rijden.
 
excuus, zoals mike schenk zegt is het inderdaad niet verboden.

maar stel nou dat er links uit die zijstraat ook een auto zou komen, die rechtsaf wil. dan zou ik in mn koekblik wel even een stuk opschuiven naar rechts om die auto ruimte te geven en zelf ook makkelijker er langs kan.

vele automobilisten zouden hierbij alleen niet kijken of ze rechts ingehaald worden.

dus bij deze correctie. het mag wel.
slim is het niet.


Tja, dan zou een fietser er ook niet in moeten gaan halen.
 
Ik vind dat TS moet verhuizen. Dan hoeft hij er ook niet meer zo vaak langs.
 
jij hebt niks te zoeken op dat strookje :N gelet op de andere kant van de weg is een afbeelding van een fiets te zien in de strook. gemakshalve maar aangenomen dat die ook aan de rechterkant van de weg zit.

Dat maakt het een fietsstrook, hierop mag je alleen voorsorteren als je rechtsaf wilt slaan, inhalen is niet toegestaan.

maarja ik zeg fuck em! als het past dan mag het :+

Doei! Gezakt voor je theoretisch examen.
 
Tja, dan zou een fietser er ook niet in moeten gaan halen.

dat is weer iets heel anders.
wanneer je met auto/motor een fiets inhaalt, zit er binnen 2 seconden weer giga veel ruimte tussen, dus wanneer je afremt om af te slaan is die fietser nog steeds ver achter je.

tenzij je met 1 km/u de bocht neemt.


het verschil tussen motor en auto is dat wanneer je met de motor inhaalt je even snel rijd

(disclaimer: tour de france wannabe's uitgezonderd)
 
Of je er nu wel of niet mag inhalen (wel, naar mijn inziens) : er blijven altijd eikels op de weg met een dikke bak die het niet kunnen hebben dat een motorrijder wendbaarder en sneller is dan hen.

Dus... de vraag is niet of je daar mág inhalen, maar of je daar kán inhalen met zo'n freak voor je.. ;)
 
Je mag daar inhalen. Geen verplicht fietspad of doorgetrokken streep.
Anders een vraagje van de tuinkabouter aan Drs. Spee. :+
 
Je mag daar inhalen. Geen verplicht fietspad of doorgetrokken streep.
Anders een vraagje van de tuinkabouter aan Drs. Spee. :+

Nee dus, dat was weliswaar mijn eerste gedachte, maar zoals al eerder gezegd, het klopt niet omdat het ook vlak voor een VOP is, en daar mag je niet inhalen. Best een strikvraag dus :)
 
je mag gewoon inhalen, mits je idd rekening houdt met de zebra/fietsers. geen probleem om over dat fietsstrookje te rijden. mochten we tijdens de les ook doen, ook vooral tijdens het nemen van onoverzichtelijke bochten. Voorgesorteerd verkeer mag toch rechts ingehaald worden dus ik zie het probleem niet. en anders, door de berm zoals meangreengirl suggereert :9 Laat ons gebruik maken van de voordelen van een motor *O* Is het verstandig? hier kan het geen kwaad lijkt me?

Zou sowieso niet te hard voorbij sjezen...
 
Niet inhalen voor een zebrapad is om de voetgangers te beschermen die je eventueel niet ziet EN geld alleen als een ander voertuig stil staat voor het zebrapad...

Je mag wel naast het voertuig wat al voor een zebrapad stil staat gaan staan trouwens, omdat dat hier echter niet geldt, auto slaat immers af, mag je hier gewoon WEL inhalen...
 
Zit wat in.


§ 2. Inhalen

4.2.2 Artikel 12 RVV 1990

Artikel 12 bepaalt dat het verboden is een voertuig (fiets, bromfiets, auto, enz.) in te halen vlak voor of op een voetgangersoversteekplaats.
Zoals ook in de toelichting op art. 11 RVV is aangegeven, wordt in de rechtspraak slechts gesproken van inhalen, indien de ‘inhaler’ een andere deelnemer aan het verkeer voorbijrijdt. Van ‘inhalen’ wordt echter niet meer gesproken wanneer een bestuurder langs een geparkeerd staand voertuig rijdt.
Het verbod om in te halen geldt vlak voor of op een voetgangersoversteekplaats.
In het RVV 1990 wordt niet nader aangegeven op welke afstand (3 meter of 10 meter?) voor de voetgangersoversteekplaats dit inhaalverbod precies aanvangt. Een dergelijke verboden inhaalgedraging dient na toetsing door het openbaar ministerie of de rechter, echter te vallen onder het begrip ‘vlak voor’!
In het verlengde van het verbod van art. 12 geldt de norm van art. 49, lid 2, RVV 1990, namelijk dat bestuurders voetgangers en bestuurders van een gehandicaptenvoertuig, die op een voetgangersoversteekplaats oversteken of kennelijk op het punt staan zulks te doen, voor laten gaan.
Om de herkenbaarheid van een voetgangersoversteekplaats voor weggebruikers te vergroten, is in de Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens, het voorschrift aan de wegbeheerder gegeven om bij een voetgangersoversteekplaats altijd bord L 2 van bijlage 1 van het RVV 1990 te plaatsen, tenzij de voetgangersoversteekplaats is gesitueerd bij verkeerslichten.



Valt een stilstaand voorgesorteerd vooertuig daar wellicht ook niet onder?
 
Nee dus, dat was weliswaar mijn eerste gedachte, maar zoals al eerder gezegd, het klopt niet omdat het ook vlak voor een VOP is, en daar mag je niet inhalen. Best een strikvraag dus :)

Scherp! Is trouwens nog een dure prent ook :X
 
Laatst bewerkt:
BRON: www.gratisrijbewijsonline.nl

INHALEN VOOR ZEBRAPAD

. Inhalen is verboden VOOR of OP een zebrapad.
. Ook wanneer je duidelijk kan zien dat er geen voetgangers zijn.
. Ook wanneer de auto die voor jou rijdt vertraagt.

ALGEMENE REGELS

- Inhalen gebeurt langs LINKS. Toch zijn er een aantal uitzonderingen waarbij rechts inhalen toegelaten of soms zelfs verplicht is.

. wanneer je een tram wil inhalen;
. vlak voor of op een rotonde;
. wanneer je in een file rijdt;
. wanneer je rechts van een blokmarkering rijdt.
. wanneer je een bestuurder die heeft voorgestorteerd on linksaf te slaan wil inhalen;

- Let bij het rechts inhalen goed op voor fietsers en bromfietsers.


Je mag dus auto's inhalen die voorgesorteerd staan, echter in dit geval staan ze niet voorgesorteerd én het is voor een zebrapad!
 
Je mag dus auto's inhalen die voorgesorteerd staan, echter in dit geval staan ze niet voorgesorteerd én het is voor een zebrapad!

Niet volgens de foto, die alleen ter indicatie is gebruikt, volgens het verhaal van TS WEL...
 
Laatst bewerkt:
Niet inhalen voor een zebrapad is om de voetgangers te beschermen die je eventueel niet ziet EN geld alleen als een ander voertuig stil staat voor het zebrapad...

Die nuance die jij stelt kent het RVV niet.

Artikel 12

Het is verboden een voertuig vlak voor of op een voetgangersoversteekplaats in te halen.
 
TS ik snap je punt. En idd rechts er voorbei als de auto links wil afslaan is natuurlijk gebruikelijk zolang het veilig gaat.

Maar de auto voor de kruising inhalen aan de linker zei lijkt me niet echt handig.

Bij twijfel nooit iets doen denk ik altijd maar.
 
Die nuance die jij stelt kent het RVV niet.

Artikel 12

Het is verboden een voertuig vlak voor of op een voetgangersoversteekplaats in te halen.


Ik bedoelde zoals in dit geval (uiteraard) als een voertuig voorgesorteerd staat om af te slaan...

Nu ik het terug las staat er een beetje vreemd inderdaad...

Doelde trouwens ook hier op...

BRON: www.gratisrijbewijsonline.nl

INHALEN VOOR ZEBRAPAD

. Inhalen is verboden VOOR of OP een zebrapad.
. Ook wanneer je duidelijk kan zien dat er geen voetgangers zijn.
. Ook wanneer de auto die voor jou rijdt vertraagt.

ALGEMENE REGELS

- Inhalen gebeurt langs LINKS. Toch zijn er een aantal uitzonderingen waarbij rechts inhalen toegelaten of soms zelfs verplicht is.

. wanneer je een tram wil inhalen;
. vlak voor of op een rotonde;
. wanneer je in een file rijdt;
. wanneer je rechts van een blokmarkering rijdt.
. wanneer je een bestuurder die heeft voorgestorteerd on linksaf te slaan wil inhalen;

- Let bij het rechts inhalen goed op voor fietsers en bromfietsers.


Je mag dus auto's inhalen die voorgesorteerd staan, echter in dit geval staan ze niet voorgesorteerd én het is voor een zebrapad!


Hier staat volgens mij duidelijk dat je wel mag inhalen als een voertuig linksaf wil...
 
Terug
Bovenaan Onderaan