Hier word je toch niet vrolijk van

MofkaP

Banned User
13 nov 2002
5.393
3
Ik zit vanavond zoals iedere avond even de 2e kamerstukken door te werken. Kom ik dit stuk tegen.

Het is een lang stuk, maar voor de essentie is het lezen toch wel belangrijk.

Ik word er niet vrolijk van.


Tweede Kamer der Staten-Generaal 2
Vergaderjaar 2003–2004
KST74916
0304tkkst29467-1
’s-Gravenhage 2004
1 Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt
Tweede Kamer.
Tweede Kamer, vergaderjaar 2003–2004, 29 467, nr. 1 1


29 467 Evaluatie APK-verbeterpunten
Wegenverkeerswet 1994
Nr. 1 BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 9 maart 2004
Bij de wijziging van de Wegenverkeerswet 1994 van 1 maart 2000 is een
aantal APK-verbeterpunten ingevoerd. Daarin is aangegeven dat deze
verbeterpunten binnen vier jaar zouden worden geëvalueerd. Nadien
heeft mijn ambtsvoorganger tijdens het overleg met de Vaste Commissie
op 29 januari 2002 toegezegd dat bij die evaluatie ookde keuringsfrequentie
zal worden meegenomen. Die toezegging is gedaan naar
aanleiding van voorstellen van de ANWB daaromtrent in een brief aan u
van 24 januari 2002.
De evaluatie is in mijn opdracht uitgevoerd door het bureau Atos KPMG
Consulting (verder AKC genoemd). De evaluatie is begeleid door een
projectgroep en een stuurgroep, waarin alle betrokken partijen zitting
hadden. De rapportages van AKC zijn bij deze brief gevoegd en betreffen
achtereenvolgens «Evaluatie verbeterpunten», «Afwegingskader
Keuringsfrequentie APK 2» en een «Aanvullende notitie historische voertuigen
».
In de «Evaluatie verbeterpunten» wordt verwezen naar een onderzoek
naar het bewaren van onderdelen door de Dienst Wegverkeer (RDW); dit
onderzoeksrapport heb ik te uwer informatie bijgevoegd1.
Op basis van de rapportage van AKC en het advies van de stuurgroep
kom ik tot onderstaande conclusies.
APK Verbeterpunten
Voor wat betreft de geëvalueerde 10 verbeterpunten wordt door AKC en
de stuurgroep geadviseerd om de verbeterpunten met enkele wijzigingen
te handhaven. Deze wijzigingen betreffen het afschaffen van het bewaren
van onderdelen (verbeterpunt 1.1.). Verder zou voor de controle op de
keuringen door niet bevoegde keurmeesters door middel van «anonieme
keuringen» moeten worden bezien of andere mogelijkheden om deze
optie te benutten mogelijkzijn (verbeterpunt 2.1). Vervolgens wordt voorgesteld
om nog enkele kleinere verbeteringen door te voeren. Ik ben voor-
nemens om dit advies te volgen en de RDW te vragen deze voorstellen uit
te werken.
APK Keuringsfrequentie
Naar aanleiding van de brief van de ANWB is het volgende bezien. De
EU-richtlijn 96/96/EG, waarin de APK wordt geregeld, schrijft voor de hier
aan de orde zijnde categorieën voertuigen (personenauto’s,bestelauto’s en
motorfietsen) een minimale keurings-frequentie voor van 4-2-2-2. Nederland
hanteert 3-1-1-1. Een overzicht van de keuringsfrequenties van de
lidstaten van de EU en EER heb iku eerder doen toekomen en is opgenomen
in het bijgaande rapport «Afwegingskader Keuringsfrequentie APK
2».
Op basis van wat nu bekend is kom ik tot de conclusie dat het 3-1-1-
schema gehandhaafd moet blijven, afgezien van enkele aanpassingen
voor historische voertuigen; en dat de verplichte APK keuring voor
motorfietsen per 1 januari 2005 dient te worden ingevoerd, met eenzelfde
keuringsfrequentie.
Ter toelichting dient het volgende. De vraag die centraal staat is in
hoeverre een lagere keuringsfrequentie tot grotere veiligheidsrisico’s en
grotere nadelen voor het milieu zal leiden. In het rapport van AKC wordt
gesteld dat er op dit moment onvoldoende harde gegevens zijn op die
twee punten om die vraag te kunnen beantwoorden.
In Nederland treffen we bij APK van 3 jaar oude voertuigen op dit moment
slechts 0,8 tot 0,9% afkeurmeldingen aan. Dit is nagenoeg gelijk aan het
percentage afkeurmeldingen over alle bouwjaren. Het lage percentage is
het gevolg van de Nederlandse systematiekvan APK door garagehouders
(met steekproefcontrole door de overheid): in tweederde tot driekwart van
de gevallen wordt de keuring direct vooraf gegaan door een onderhoudsbeurt.
Als in Nederland de afkeurmeldingen en de meldingen
«goedkeuring met reparatiepunten» van alle bouwjaren bij elkaar worden
opgeteld, komen we feitelijk op 7,5% afkeur (auto’s die na reparatie
worden goedgekeurd zouden bij keuring-sec ook zijn afgekeurd).
In Duitsland en Zweden, waar onderhoud en keuring zijn losgekoppeld,
ligt dit afkeurpercentage hoger, namelijk 9% bij 3 jaar oude voertuigen. In
die landen wordt jaarlijks 25 tot 30% van het hele voertuigpark afgekeurd
wegens technische tekortkomingen, die zowel veiligheid als milieu
betreffen. Ookeen recent BOVAG/RAI-onderzoekwijst uit dat zonder een
voorafgaande onderhoudsbeurt auto’s van 3 jaar oud in 7,4% van de
gevallen moesten worden afgekeurd. Bij bestelauto’s is dit 12,7%. Daarom
mag worden aangenomen, dat bij het aan de APK gekoppelde onderhoud
veel van de mankementen worden weggenomen. Omdat ook bekend is
(o.a. recent NIPO-onderzoekin opdracht van BOVAG/RAI) dat zonder de
APK-plicht het jaarlijkse onderhoud zal afnemen, mag voorts worden
aangenomen dat een verandering van de keuringsfrequentie naar een
lager niveau (b.v. Europees minimum), meer onveilige en onnodig milieuvervuilende
auto’s zal opleveren.
Omdat veiligheid boven alles gaat, handhaaf ikde huidige frequentie.
Indien in de toekomst, mogelijk vanwege Europese ontwikkelingen,
nieuwe inzichten ontstaan zal ikhier uiteraard onmiddellijkop inspelen.
De Federatie Historische Automobielclubs (FEHAC) heeft mij gevraagd om
de (historische) voertuigen met een bouwjaar van vóór 1960 van de
APK-plicht uit te zonderen én voor voertuigen ouder dan 30 jaar de
APK-plicht terug te brengen van jaarlijks naar twee-jaarlijks.
Omdat het aantal afkeuringen in deze categorie door het goede onderhoud
te verwaarlozen is, én het keuren van deze voertuigen organisatorische
problemen met zich brengt vanwege de benodigde specifieke kennis
van deze voertuigen, ben ikvoornemens om dit verzoekte honoreren. De
EU-Richtlijn biedt de mogelijkheid daartoe.
Het toenemend aantal motorfietsen tezamen met het aantal afgeven
rijbewijzen categorie A geeft aan dat de motorfiets als vervoermiddel een
steeds belangrijker plaats inneemt. De ongevalsstatistieken voor motorrijders
steken ongunstig af bij die van andere weggebruikers. Veronderstelt kan worden
dat de technische staat van vooral oudere motorfietsen mede bijdraagt aan
het aantal ongevallen. Door de vergrote populariteit als vervoermiddel is het
aantal oudere motorfietsen toegenomen. Dit blijkt uit de gegevens van het RDW.
De technische staat van motorfietsen mag in beginsel niet beter of slechter worden
verondersteld dan de voertuigen die reeds thans aan de verplichte APK keuring
onderhevig zijn. Niet valt in te zien dat voor motorfietsen een ander afkeurpercentage
zal gelden dan bij de andere voertuigen. Verwacht kan worden dat het afkeurpercentage
zelfs hoger ligt omdat veel motorfietsen worden omgebouwd of voorzien van niet
goedgekeurde of niet tot de Europese Economische ruimte toegelaten of niet
toegestane vervangingsonderdelen. Omdat het veiligheidsaspect juist voor motorfietsen
van essentieel belang is zal ik op korte termijn met een wetsvoorstel komen ter wijziging
van de wegenverkeerswet 1994 teneinde voor motorfietsen de verplichte
APK keuring in te voeren met eenzelfde frequentie als voor de overige reeds
APK keuringsplichtige voertuigen. Ten overvloede wordt hierbij opgemerkt dat
deze wetwijziging aansluit bij EU Richtlijn 93/205VQ en dat de verplichte
keuring in een aantal landen behorende tot de Europese Economische Unie
reeds is ingevoerd.

De Minister van Verkeer en Waterstaat,
K. M. H. Peijs
Tweede Kamer, vergaderjaar 2003–2004, 29 467, nr. 1 3
 
eh... mag ik een samenvatting ben te lui om het lezen

met andere woorden, come to the point... jij bent toch geen politicus :?
 
blablbalabalblablalbla

Op basis van wat nu bekend is kom ik tot de conclusie dat het 3-1-1-
schema gehandhaafd moet blijven, afgezien van enkele aanpassingen
voor historische voertuigen; en dat de verplichte APK keuring voor
motorfietsen per 1 januari 2005 dient te worden ingevoerd, met eenzelfde
keuringsfrequentie

Ik vermoed dat het hierover gaat
PanRider, correct me if I'm wrong !

Even een CTRL-F naar motor ;)

Inderdaad niet zo mooi als ze met ingang van volgend jaar al een jaarlijkse APK gaan invoeren voor motoren :X
 
Ze willen motoren ook gaan keuren omdat er steeds meer komen :?
Laten ze eerst de ongevalstatistieken gaan bestuderen en zien hoeveel procent van de ongevallen daadwerkelijk het gevolg waren van slecht onderhoud. Lijkt me dat dat er heel weinig zijn.
 
Even nadenken, wat voor datum was het morgen ook al weer O-)
 
de goede man komt met een heleboel bla bla ,en trekt conclusies die gebaseerd zijn op lucht .
niet gehinderd door enige kennis van zaken lanceert hij een APK voor motoren want daar worden ze veiliger van :? :? .
 
Al zou het geen 1 april grap zijn:

In België hebben ze ook over een APK keuring voor motoren gedacht maar die is praktisch onuitvoerbaar. Dit omdat het zeer moeilijk is een éénduidige keuring te ontwikkelen voor verschillende fietsen.

Denk b.v. aan remvertraging / vering (chopper versus supersport) / constructie etc.
Daarnaast blijkt dat de motorfiets in het algemeen in veel betere staat verkeerd als een auto. Immmers op een brommert rijden waarvan je weet dat de remmen het niet goed doen })

Ze kunnen het wel willen maar ik zie het er de komende jaren nog niet van komen.
 
Dat is k*t.
Er staan overigens tegenstrijdigheden in: "kan worden
dat de technische staat van vooral oudere motorfietsen mede bijdraagt aan
het aantal ongevallen.
" en een stukje verder "De technische staat van motorfietsen mag in beginsel niet beter of slechter worden
verondersteld dan de voertuigen die reeds thans aan de verplichte APK keuring
onderhevig zijn.
". Eerst beweren dat ongevallen komen door slecht onderhouden voertuigen, later beweren dat de technische staat niet slechter of beter verondersteld kan worden. Ergo: Die ongevallen komen niet door slecht onderhouden voertuigen.
Ander vervelend puntje: "omdat veel motorfietsen worden omgebouwd of voorzien van niet goedgekeurde of niet tot de Europese Economische ruimte toegelaten of niet toegestane vervangingsonderdelen ". Dat wordt dus de originele dempers weer van zolder halen en monteren voor de keuring :( :( .

O ja, dat dit geintje dus jaarlijks weer extra geld kost lijkt me duidelijk!
 
Eventjes de 1 april factor ter zijde;

Stel de APK wordt ingevoerd, dan zou voor het merendeel van de MF-ers de uitlaat een probleem vormen, *zeker* voor nieuwe motoren die standaard uitgerust zijn met een catalysator.

Weet iemand hoe dit met auto's gaat, krijg je problemen (denk aan verzekering) als je een niet-goedgekeurd onderdeel (weer) monteert na afloop keuring en dit dus niet meer overeenkomt met het keurings briefje?
 
volgens mij boeit het niet als een auto niet meer aan de uitstoot eisen voldoet zolang het uilaatsysteem maar luchtducht is van voor naar achter en aan de geluidseisen voldoet. Dus wat dat betreft hoef is het gewoon een kwestie van een goede dbkiller fixen.

[me]Crash hoopt dat Pan een grap maakt :( [/me]
 
Shit, nòg een sticker op mijn kentekenplaat (naast NL en MF)... :+ :+
Oh nee, da's achterhaald (van die APK sticker dan) :X :+
 
Het aantal ongelukken met motorrijders steekt ongunstig af tegen het gemiddelde. Ja, en 's winters sneeuwt het meer dan in de zomer. Dat ga je echt wel verbeteren door een APK-keuring. Wat een gelul zeg.

* Oooooowwwwwww shit, mijn uitlaat :X
 
Helaas, ik moet jullie uit de droom helpen: het is geen 1 april grap.

Kijk maar ff op:

--> www.tweedekamer.nl
--> Documentatie (midden bovenin)
--> Parlando (onderstreept in tekst)
--> Uitgebreid zoeken (helmaal rechts bovenin scherm)
--> vul bij vrije trefwoorden in: Evaluatie APK-verbeterpunten

Zie en huiver :(


Dus moet ik volgend jaar m'n dB-killer weer ff installeren 8-)
 
de goede man komt met een heleboel bla bla ,en trekt conclusies die gebaseerd zijn op lucht .
niet gehinderd door enige kennis van zaken lanceert hij een APK voor motoren want daar worden ze veiliger van :? :? .

Het gaat ook niet om de veiligheid, een apk keuring moet je betalen, daarover moet btw worden afgedragen, kassa! Daar gaat het om en nergens anders. Het komt inderdaad omdat er steeds meer motoren rijden. Het wordt nu lucratief. Maar een beloning voor motorrijders omdat hun voertuig aanmerkelijk minder milleubelastend is hoor je ze niet over, dat kost geld namelijk.

In de politiek wordt altijd eerst gekeken naar wat het oplevert, dan wordt er een leuk verhaal rond bedacht en zonder enige inmenging van het volk aan het volk opgedragen op kosten van het volk. Democratie heet dat.
 
Ik ben niet benauwd met een nieuwe fiets onder m'n reet, maar Peijs mag van mij opzouten met dit voorstel!!!!!!!! Rijdt natuurlijk alleen auto, bestuurd door z'n chauffeur.
 
hahahaaha Panrider heb ons in de maling genomen..... :}

1 April

Check dat stuk op de 2ekamer site, het hele stuk is hetzelfde er op na dan dat er NIETS over motoren wordt gezegd... })

EDIT: even het orginele stuk van de site gequote:
Tweede Kamer der Staten-Generaal 2
Vergaderjaar 2003–2004
KST74916
0304tkkst29467-1
ISSN 0921 - 7371
Sdu Uitgevers
’s-Gravenhage 2004
1 Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt
Tweede Kamer.
Tweede Kamer, vergaderjaar 2003–2004, 29 467, nr. 1 1

BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 9 maart 2004
Bij de wijziging van de Wegenverkeerswet 1994 van 1 maart 2000 is een
aantal APK-verbeterpunten ingevoerd. Daarin is aangegeven dat deze
verbeterpunten binnen vier jaar zouden worden geëvalueerd. Nadien
heeft mijn ambtsvoorganger tijdens het overleg met de Vaste Commissie
op 29 januari 2002 toegezegd dat bij die evaluatie ookde keuringsfrequentie
zal worden meegenomen. Die toezegging is gedaan naar
aanleiding van voorstellen van de ANWB daaromtrent in een brief aan u
van 24 januari 2002.
De evaluatie is in mijn opdracht uitgevoerd door het bureau Atos KPMG
Consulting (verder AKC genoemd). De evaluatie is begeleid door een
projectgroep en een stuurgroep, waarin alle betrokken partijen zitting
hadden. De rapportages van AKC zijn bij deze brief gevoegd en betreffen
achtereenvolgens «Evaluatie verbeterpunten», «Afwegingskader
Keuringsfrequentie APK 2» en een «Aanvullende notitie historische voertuigen
».
In de «Evaluatie verbeterpunten» wordt verwezen naar een onderzoek
naar het bewaren van onderdelen door de Dienst Wegverkeer (RDW); dit
onderzoeksrapport heb ik te uwer informatie bijgevoegd1.
Op basis van de rapportage van AKC en het advies van de stuurgroep
kom ik tot onderstaande conclusies.
APK Verbeterpunten
Voor wat betreft de geëvalueerde 10 verbeterpunten wordt door AKC en
de stuurgroep geadviseerd om de verbeterpunten met enkele wijzigingen
te handhaven. Deze wijzigingen betreffen het afschaffen van het bewaren
van onderdelen (verbeterpunt 1.1.). Verder zou voor de controle op de
keuringen door niet bevoegde keurmeesters door middel van «anonieme
keuringen» moeten worden bezien of andere mogelijkheden om deze
optie te benutten mogelijkzijn (verbeterpunt 2.1). Vervolgens wordt voorgesteld
om nog enkele kleinere verbeteringen door te voeren. Ik ben voor-
nemens om dit advies te volgen en de RDW te vragen deze voorstellen uit
te werken.

APK Keuringsfrequentie
Naar aanleiding van de brief van de ANWB is het volgende bezien. De
EU-richtlijn 96/96/EG, waarin de APK wordt geregeld, schrijft voor de hier
aan de orde zijnde categorieën voertuigen (personenauto’s en
bestelauto’s) een minimale keurings-frequentie voor van 4-2-2-2. Nederland
hanteert 3-1-1-1. Een overzicht van de keuringsfrequenties van de
lidstaten van de EU en EER heb iku eerder doen toekomen en is opgenomen
in het bijgaande rapport «Afwegingskader Keuringsfrequentie APK
2».
Op basis van wat nu bekend is kom ik tot de conclusie dat het 3-1-1-
schema gehandhaafd moet blijven, afgezien van enkele aanpassingen
voor historische voertuigen.
Ter toelichting dient het volgende. De vraag die centraal staat is in
hoeverre een lagere keuringsfrequentie tot grotere veiligheidsrisico’s en
grotere nadelen voor het milieu zal leiden. In het rapport van AKC wordt
gesteld dat er op dit moment onvoldoende harde gegevens zijn op die
twee punten om die vraag te kunnen beantwoorden.
In Nederland treffen we bij APK van 3 jaar oude voertuigen op dit moment
slechts 0,8 tot 0,9% afkeurmeldingen aan. Dit is nagenoeg gelijk aan het
percentage afkeurmeldingen over alle bouwjaren. Het lage percentage is
het gevolg van de Nederlandse systematiekvan APK door garagehouders
(met steekproefcontrole door de overheid): in tweederde tot driekwart van
de gevallen wordt de keuring direct vooraf gegaan door een onderhoudsbeurt.
Als in Nederland de afkeurmeldingen en de meldingen
«goedkeuring met reparatiepunten» van alle bouwjaren bij elkaar worden
opgeteld, komen we feitelijk op 7,5% afkeur (auto’s die na reparatie
worden goedgekeurd zouden bij keuring-sec ook zijn afgekeurd).
In Duitsland en Zweden, waar onderhoud en keuring zijn losgekoppeld,
ligt dit afkeurpercentage hoger, namelijk 9% bij 3 jaar oude voertuigen. In
die landen wordt jaarlijks 25 tot 30% van het hele voertuigpark afgekeurd
wegens technische tekortkomingen, die zowel veiligheid als milieu
betreffen. Ookeen recent BOVAG/RAI-onderzoekwijst uit dat zonder een
voorafgaande onderhoudsbeurt auto’s van 3 jaar oud in 7,4% van de
gevallen moesten worden afgekeurd. Bij bestelauto’s is dit 12,7%. Daarom
mag worden aangenomen, dat bij het aan de APK gekoppelde onderhoud
veel van de mankementen worden weggenomen. Omdat ook bekend is
(o.a. recent NIPO-onderzoekin opdracht van BOVAG/RAI) dat zonder de
APK-plicht het jaarlijkse onderhoud zal afnemen, mag voorts worden
aangenomen dat een verandering van de keuringsfrequentie naar een
lager niveau (b.v. Europees minimum), meer onveilige en onnodig milieuvervuilende
auto’s zal opleveren.
Omdat veiligheid boven alles gaat, handhaaf ikde huidige frequentie.
Indien in de toekomst, mogelijk vanwege Europese ontwikkelingen,
nieuwe inzichten ontstaan zal ikhier uiteraard onmiddellijkop inspelen.
De Federatie Historische Automobielclubs (FEHAC) heeft mij gevraagd om
de (historische) voertuigen met een bouwjaar van vóór 1960 van de
APK-plicht uit te zonderen én voor voertuigen ouder dan 30 jaar de
APK-plicht terug te brengen van jaarlijks naar twee-jaarlijks.
Omdat het aantal afkeuringen in deze categorie door het goede onderhoud
te verwaarlozen is, én het keuren van deze voertuigen organisatorische
problemen met zich brengt vanwege de benodigde specifieke kennis
Tweede Kamer, vergaderjaar 2003–2004, 29 467, nr. 1 2
van deze voertuigen, ben ikvoornemens om dit verzoekte honoreren. De
EU-Richtlijn biedt de mogelijkheid daartoe.
Reactie op de brief van de ANWB
Naast het veranderen van de frequentie van keuren stelt de ANWB in de
brief van januari 2002 een aantal andere vragen aan de orde. Daarop meld
ikhet volgende.
Gevraagd wordt naar het tarief van de afmeldkosten. De effectiviteit van
de APK in ons land is beoordeeld in studies door bureau DHV in 1987 en
door de Raad voor de Verkeersveiligheid in 1993, beide met een neutrale
tot positieve uitslag. Deze rapportages zijn destijds aan u gezonden en
hebben toen aanleiding gevormd om de zogenaamde horizonbepaling
(mijn ambtsvoorganger moest aantonen dat de APK nuttig was, anders
zou de APK-verplichting na vijf jaar vervallen) in te trekken. Ik zie geen
aanleiding om daarop terug te komen. Als afmeldkosten worden momenteel
door de RDW bij iedere afmelding € 3 (inmiddels voor 2004 verhoogd
naar € 3,06) in rekening gebracht, waarmee de toezichtkosten worden
bestreden. Keuringsbedrijven zijn vrij om daar een toeslag op te zetten om
de eigen (administratieve) kosten te dekken.
Verder pleit de ANWB voor benutting van «On Board Diagnostics» apparatuur
(OBD) bij de APK. Ookikben daar voorstander van, maar er zijn nog
teveel problemen mee. Zoals de ANWB al aangeeft is OBD, waarmee het
correct functioneren van de motor wordt bewaakt, pas sinds enige jaren
verplicht aanwezig in nieuwe voertuigen. Dit beperkt vooralsnog de bruikbaarheid.
Verder is in internationaal overleg gebleken dat de meetresultaten
nog discutabel zijn; soms zijn de resultaten zelfs strijdig met de
resultaten van de huidige uitlaatgasmeetmethode en is er geen goede
relatie tussen het OBD-signaal en de werkelijke uitlaatgassamenstelling.
Met hulp van de RDW en deskundigen van TNO volgen we echter de
ontwikkelingen op de voet.
Tenslotte stelt de ANWB voor om bij oudere voertuigen de keurmeester te
laten bepalen wanneer de volgende keuring moet gebeuren. Dit is niet
wenselijk met het oog op mogelijke willekeurige beslissingen met alle
gevolgen van dien. Met mijn hiervoor aangegeven voornemen op basis
van het verzoekvan de FEHAC kom ikoverigens, gegeven het Nederlandse
systeem, in grote mate tegemoet aan de gestelde problemen.
De Minister van Verkeer en Waterstaat,
K. M. H. Peijs
 
Laatst bewerkt:
Denk dat de eigenaren van RAT bikes dit niet zo leuk gaan vinden.

Tevens ben ik zeer benieuwt wat voor normen ze gaan hanteren met de keuringen.
Aan de ene kant ben ik wel voorstander andere kant niet. De kosten zullen hier door mogelijk aanzienlijk stijgen.

De argumenten die worden gegeven dat bij een apk keuring vaak een beurt wordt gedaan, dit mede door een apk keuring komt regel recht de prullebak in kan.
Dit is denk ik mede doordat garage bedrijven vaak een aanbieding bij de apk keuring doen.

De auto's worden ook van steeds betere kwaliteit dus ook minder onderhouds gevoelig. Dit zie je ook wel bij garage's dat je met nieuwe auto's vaak minder snel terug hoeft te komen voor een beurt en dat de garantie's vaak ook lang zijn.

Van mij mag daarom de keuring wel naar 4-1-1-1 de 2 jaarlijkse keuring vind ik persoonlijk ook wat lang. Er kan veel gebeuren binnen een jaar.

Genoeg gespammed :P :Z :Z Boring i know :P
 
hahahaaha Panrider heb ons in de maling genomen..... :}

1 April

Check dat stuk op de 2ekamer site, het hele stuk is hetzelfde er op na dan dat er NIETS over motoren wordt gezegd... })

EDIT: even het orginele stuk van de site gequote:

Ach ja mocht het zo zijn heb je toch mijn mening :P

Nice one panrider :} :} :} :}

U got me :o
 
Terug
Bovenaan Onderaan