Hijstart, hij start niet, hij start, hij start ..

Mr. Maize

Rookie
25 mei 2003
22
0
's-Hertogenbosch
Afgelopen winter hebben al mijn kuipdelen van m'n honda 900 rr bj '92 bij de spuiter gelegen. Zij zijn voorzien van een nieuw kleurtje. mijn motor heeft gedurende die periode in een wat vochtige ruimte staan wachten op zijn nieuwe huid. Ik had de vier kamers netjes afgetapt. Tankslangetje dichtgetaped. En..... regelmatig de accuoplader aan t accuutje gelegd.
De eerste keer starten ging zeeeer moeizaam, begrijpelijk heel t systeempje moet weer vollopen. Daarna deed mijn fireblade het weer prima. Tot na een week. Ik ben een weekend in de ardenen gaan rijden. De ene keer startte hij in een keer, de keer daarop helemaal niet en diende ik hem zelfs aan te duwen. Dan weer wel, dan weer niet, tot nu toe......
Waar kan die aan liggen?
1. Accu = nee is vol, zo verteld ook de lader en ik hoor dat hij de startmotor makkelijk rondgooit.
2. De accu, alswel de spanningregelaar, alswel de dynamo zijn een half jaar oud.

Heeft iemand een tip? Bijvoorbaad dank voor de moeite.

Gr. Mr. Maize
(de naam verwijst naar een uitstapje waarom mijn motor nu gespoten is... juist. een maisveld)
 
Tja... Gevoelsmatig zou ik 't dan meer in de ontstekingshoek zoeken en niet zozeer in de brandstofvoorziening. Maar een gok blijft 't toch.
-> Controleer eerst eens of je accu-bekabeling wel goed vast zit gemonteerd op de accupolen.
-> Probeer eens een start met het stuur in verschillende standen.
-> Controleer of je geen losse of geoxideerde connectoren/massapunten hebt in je ontstekingscircuit.
-> Daarna zou je de bougies, zeker als deze niet al te nieuw meer zijn, eens kunnen vervangen.

Sucz

[me]Xenon , die maar een sprong doet in het diepe :X [/me]

[Editje] -> Ben je 'n regelmatige killswitch-gebruiker? Misschien wat rottigheid in de switch(-bekabeling)? [/Editje]
 
Laatst bewerkt:
ik zou het toch in de accu zoeken als ie het wel doet als je hem aanloopt. Kan zijn dat ie op je meter wel voldoende spanning geeft maar toch stuk is. Dan geeft ie wel genoeg stroom om de startmotor rond te draaien maar voor de vonk van de bougies heeft ie dan te weinig.
 
ik zou het toch in de accu zoeken als ie het wel doet als je hem aanloopt. Kan zijn dat ie op je meter wel voldoende spanning geeft maar toch stuk is. Dan geeft ie wel genoeg stroom om de startmotor rond te draaien maar voor de vonk van de bougies heeft ie dan te weinig.

@ Viccie: helemaal gelijk!
Ik las op een of andere manier dat ie bij aanduwen soms ook niet aansloeg...

Ja! Ik heb veel last van de MM-koorts :9~
 
Viccie is right!!
Heb ik zowel bij de Goldwing,GSX en de VFR gehad.
(vooral die @#$%^&*GSX)
Allemaal de Accu.
Bij de Goldwing zelfs 2 keer in één maand!!
De GSX zelfs 3 in 3 jaar (grote beurt:Oliefilter,Luchtfilter, ACCU,blablabla)

doe je nix aan.
Als de accu op is istie gewoon op, hij geeft wel spanning af maar heeft geen power meer.
 
wat je als eerste even moet doen is je rechter stuurhelft eens demonteren en alle kontakten daarin schoonmaken.
hij heeft in een vochtige ruimte gestaan dus dat zal het wel zijn
had ik ook een keertje met een kawa z750 hele nieuwe draadboom gemaakt voor dat ding accu erin gehangen en ja hoor niet starten,alles nagelopen alles was zoals het hoorde,was het dat verrekte startknoppie op de stuurhelft die dus gewoon zo gecorrodeerd was door het vocht dat ie niks meer deed.
 
Je zegt dat de spanningsregelaar een half jaar oud is, maar in wezen hoeft dat niks te zeggen denk ik. Ik zou gewoon eens kijken of de laadspanning wel goed is. Dus multimeter aan de accu en zien wat ie doet als je wat gas geeft. Hoe zit het met de accu, wordt deze ook warm/heet, dat zou ook al kunnen duiden op een defecte spanningsregelaar. En kijk inderdaad als je contacten even na.

Succes
 
Doe een eliminatie test: Om te weten of het een rotte batterij is: ga naar een maat met motorfiets die prima start, koppel de batterijen in parallel met autostartkabels en starten maar. Doet ie het goed, dan is je batterij rot. Doet ie het niet goed, draai het dan om, koppel de batterij van je maats motorfiets af, koppel dan jouw batterij via de krokodilleklemmen van de startkabels aan de batterijkabels van je maats motorfiets (PAS OP met de polariteit +/- en met kortsluitingen, afschermen met plastiek folie of een vod helpt), en probeer te starten. Start je maats fiets niet goed, dan is je batterij rot, start ie wel goed, dan waren je accukabels rot. Heel simpele test, kost nix behalve 15 menuten van je tijd.
 
een vriend van mij had dit ook maar was toch echt de spanningsregelaar
dan starte hij alleen met aanduwen
zou maar eens gaan meten
in jouw geval heb je meer kans op vochtproblemen maar zoek niet te lang naar dingen die er misschien niet zijn
 
Wat wullebolle zegt heb ik al gedaan, de eliminatietest is de accu goed doorgekomen. 't ligt echt niet aan de accu.

ik hoop dat bikevouwer gelijk heeft, ga eerst maar eens zijn oplossing proberen, zoniet dan....
Tja, dan vertellen veel van jullie: de spanningsregelaar, ik hoop het niet, maar ik ga het controleren. Heb ik nog niet gedaan, morgen laat ik alles doormeten.
thanks voor de reacties tot dusver.
 
Ik heb het ook gehad en bij mij was het... schrik niet.... het schroefje van de min-pool. Deze rammelde telkens los |( |( . Soms startte hij wel, soms niet.

Ik weet niet precies wat in de eliminatieproef is gebeurd, maar dit zal je wel gecontroleerd hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan