historisch kenteken

mca2

Die hard MF'er
13 aug 2007
881
0
Centraal
Ik heb onlangs een motor aangeschaft met kenteken ZR-.. en zo'n grote gele plaat erop. Deze motor is echter in '68 op kenteken gezet. Ik heb de RDW dus gebeld en gevraagd of ik mijn oorspronkelijke kenteken terug mag (zal iets met een V zijn).

De RDW zei echter dat dit het originele kenteken is uit '68. Er waren geen bijzonderheden als invoer of opnieuw aangevraagde kentekenpapieren. Het type, framenummers etc kloppen allemaal met de database van RDW.

Hebben meer mensen dit wel eens meegemaakt? En wat zou hier fout kunnen zijn?
 
Een oorspronkelijk kenteken moet met een V beginnen,een ZR kenteken is een import
kenteken,deze motor is dus ingevoerd,en heeft nooit een v kenteken gehad,dus
daarom zegt de rdw dat dit het orginele kenteken is,maar dat moet op het kentekenbewijs ook te zien zijn,de datum van eerste toelating verschild dan met
de afgifte kenteken datum.
 
Laatst bewerkt:
Sorry maar ZR is geen import kenteken.

Ik heb er een paar die beginnen met ZR en zijn van april en mei 1979.

Kijk even op je kentekenbewijs.
Ik heb een aantal "overjarige" modellen dan is het kenteken bv afgegeven in 1980 maar staat op het kentekenbewijs "bouwjaar 1975"
In mijn geval een GT185 van bouwjaar 1975 en op kenteken gezet (verkocht) in 1980

Kan me voorstellen dat bij jou bouwjaar 1968 staat en eerste afgifte pas in 1979 is.
 
Sorry maar ZR is geen import kenteken.

Ik heb er een paar die beginnen met ZR en zijn van april en mei 1979.

Kijk even op je kentekenbewijs.
Ik heb een aantal "overjarige" modellen dan is het kenteken bv afgegeven in 1980 maar staat op het kentekenbewijs "bouwjaar 1975"
In mijn geval een GT185 van bouwjaar 1975 en op kenteken gezet (verkocht) in 1980

Kan me voorstellen dat bij jou bouwjaar 1968 staat en eerste afgifte pas in 1979 is.

Je heb gelijk ,is een kenteken uit 79,maar geen orginele uit 68,de motor zal dan
inderdaad veel later op kenteken gezet zijn.
 
Ik heb onlangs een motor aangeschaft met kenteken ZR-.. en zo'n grote gele plaat erop. Deze motor is echter in '68 op kenteken gezet. Ik heb de RDW dus gebeld en gevraagd of ik mijn oorspronkelijke kenteken terug mag (zal iets met een V zijn).

De RDW zei echter dat dit het originele kenteken is uit '68. Er waren geen bijzonderheden als invoer of opnieuw aangevraagde kentekenpapieren. Het type, framenummers etc kloppen allemaal met de database van RDW.

Hebben meer mensen dit wel eens meegemaakt? En wat zou hier fout kunnen zijn?

Met dat jaartal kun je gewoon een blauwe plaat laten maken en voeren :Y

Toen de gele plaat werd geintroduceerd wilde iedereen een gele plaat hebben en waren er heel veel kentekenbewijzen ineens verdwenen/kwijt/gestolen/enz. Dan kreeg je een vervangend kenteken + bewijs en dan was het net of je in een nieuwere auto of op een nieuwere motor reed.

Is een voorbeeld, maar in die tijd wilde je ook gewoon "nieuwer & geler" rijden en dan liet je een gele plaat maken :+ Nu willen we allemaal weer een blauwe "plaat" ;)
 
Laatst bewerkt:
Het kan ook het geval zijn dat een vorige eigenaar de papieren kwijt is geweest. In het verleden werd er dan een nieuw kenteken verstrekt. Het kenteken is dan van het jaar van opvragen, de vermelde gegevens blijven wel oorspronkelijk. Het historische kenteken moet zeker opgevraagd kunnen worden, kost iets van 50 euro.

groeten,

geurt
 
Kentekens met een Z erin waren idd vaak als vervangend kenteken gebruikt.
Tegenwoordig is de grens gesteld op 1-1-78 om een blauwe plaat te mogen voeren maar de originele serie met 2 alleen letters loopt door tot in '79.
MZlllss,Rob.
 
Dank voor alle reacties. Het ZR kenteken is normaal ergens van halverwege '77 (een getalletje eerder getest bij het RDW). Ik weet dat ik van dit ZR kenteken gewoon de blauwe variant mag voeren maar ik zou graag het V-nogwat kenteken hebben dat waarschijnlijk bij '68 hoort.

Als ik mijn kenteken bij het RDW intik krijg ik:
Datum eerste toelating: 30-07-1968
Datum eerste afgifte Nederland: 30-07-1968

Ook mijn kenteken Deel I en kopie deel III vermeldt 30-07-1968. Dit lijtk er dus op dat het geen import is maar een originele NL motorfiets.

Ik dacht dus ook dat er ergens '77 een "moderne" gele plaat was aangevraagd. Bij het RDW beweerde men echter dat er niks bijzonders te vinden was voor mijn kenteken en dat mijn ZR plaat de originele was... Misschien moet ik toch nog maar eens terug bellen en vragen naar iemand iemand die wat doorzoekt.
 
Sorry maar ZR is geen import kenteken.

Ik heb er een paar die beginnen met ZR en zijn van april en mei 1979.

Kijk even op je kentekenbewijs.
Ik heb een aantal "overjarige" modellen dan is het kenteken bv afgegeven in 1980 maar staat op het kentekenbewijs "bouwjaar 1975"
In mijn geval een GT185 van bouwjaar 1975 en op kenteken gezet (verkocht) in 1980

Kan me voorstellen dat bij jou bouwjaar 1968 staat en eerste afgifte pas in 1979 is.

en hoe kun je nu weten dat die GT185 de eerste 5 jaar niet in het buitenland heeft rond gereden?
 
Tegenwoordig is de grens gesteld op 1-1-78 om een blauwe plaat te mogen voeren maar de originele serie met 2 alleen letters loopt door tot in '79.
MZlllss,Rob.

ik heb een blauwe plaat maar motor is van mei 78
moet ik die dan eigenlijk vervangen?

maw zou iemand daar ooit moeilijk over gaan doen?
 
Dank voor alle reacties. Het ZR kenteken is normaal ergens van halverwege '77 (een getalletje eerder getest bij het RDW). Ik weet dat ik van dit ZR kenteken gewoon de blauwe variant mag voeren maar ik zou graag het V-nogwat kenteken hebben dat waarschijnlijk bij '68 hoort.

ZR is van later want ik heb een motor die in juni 79 op kenteken is gekomen en die begint met een X.
 
Gewoon een blauwe plaat erop tot het eind van de serie Z?-99-99
Daar krijg je volgens mij geen problemen mee.

Zelf heb ik ook bij de MB-??-?? nog een blauwe plaat erop zitten.

--------------------------------------------------------------------------------------

en hoe kun je nu weten dat die GT185 de eerste 5 jaar niet in het buitenland heeft rond gereden?

dat wist ik niet maar ik heb de RDW gebeld en gevraagt of ik het originele kenteken zou kunnen krijgen dat bij het bouwjaar van de motor hoort.
Dat kon niet want het 1980 MB kenteken was het origineel.
Volgens de RDW was het een "Nederlandse" motor.
overjarig dus.........
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een guzzi gehad uit 1977, en volgens mij mag je tot 1978 een historisch kenteken voeren.

En trouwens, ookal mag het niet.. Ik denk dat er weinig bekeuringen voor gegeven worden. Een agent ziet ook wel dat het een ''oldtimer'' is ondanks dat hij bijvoorbeeld uit 1982 is ofzo.

Wordt wat anders natuurlijk als je een motor uit 2002 met een blauwe plaat gaat rijden...
 
Wordt wel een beetje moe van die eeuwige discussie, welles of nietes een blauwe plaat.

De wetgever is heel duidelijk: alles wat na 31-12-1977 gekentekend is hoort een gele plaat te voeren.
En al die verhalen van mensen die heel trots zeggen, dat ze op hun motor van 1980 ook een blauwe plaat hebben: ()*^&%^$&*(^$%^#$, en wees er blij mee.

Nee, inderdaad, snel zul je geen bekeuring krijgen, omdat de meeste agenten daar geen idee van hebben of het niet belangrijk vinden. Maar het is helder omschreven in de wet. En de Z serie voor motoren was een vervangende serie kenteken platen voor aparte gevallen, zoals kenteken kwijt (waarbij je toen een vervangend kenteken kreeg) of import fiets. De RDW was inderdtijd zelf niet zo consequent met kenteken uitgifte, al ontkennen ze dat keihard.

En ja, ik ben één van die mensen die wel een bekeuring hebben gehad voor een verkeerde plaat. Maar dat was in januari 1978. Toen werd er wel opgelet namelijk.......Mijn motor was in december gekocht bij motorhuis Safe (gelukkig ter ziele) en was gekentekend op 2 januari. Dat deed je namelijk in die tijd. Leek de motor een jaar jonger bij verkoop. Omdat mijn plaat was aangeschaft in december 1977 was die blauw en dat mocht niet van oom agent.
 
Klopt tot en met 31-12 1977 mag je de blauwe plaat voeren.

Ben het niet met je eens mbt de Z kenteken serie.
Ik heb toch echt een aantal motoren met Z kenteken die gewoon door Nimag geleverd zijn en absoluut niet zijn ingevoerd.
Kan best zo zijn dat de RDW de Z serie ook gebruikt heeft voor andere doeleinden.
Maar niet allemaal....
 
Laatst bewerkt:
Erik, ik heb ooit een weblink voor elke combinatie van auto en motor gehad met ook alle uitleg. Door het steeds wisselen van PC, steeds een nieuwere dus, ben ik die link kwijt.Ik zal er nog een paar dagen naar blijven zoeken. Ik weet dat de ZM reeks vervangend was. Niet de hele Z reeks dus, maar een aantal combinatie's wel. Maar nogmaals, en dat zeg je zelf ook, vanaf 1-1-1978 MOEST je met een gele plaat rijden. Maar de RDW heeft ook z kentekens uitgegeven na die datum, maar alleen in bijzondere gavallen.


Ik snap trouwens absoluut niet waarom iemand met een blauwe plaat wil rijden..........zeker niet op een nieuwere motor..
 
Overigens Erik, kan best dat Nimag ze zelf heeft ingevoerd en dat op een creatieve manier heeft geregeld met het RDW.

Daar waren ze erg goed in.

Net als het aprilia koplamje op de 1970 T350 modellen. Omdat het originele koplamje afgekeurd was door de RDW. Stonden ze in de werkplaats al die koplampen te vervangen in Leidschendam......
 
Nee nou snap ik het
De ZM serie dat klopt.
De Z serie die ik heb hadden allemaal een "gele" plaat toen ik ze kocht.
Persoonlijk vind ik het er mooier uitzien met een blauwe plaat (op een oude motor)
Daarom zitten op mijn Z serie blauwe platen maar daar krijg je dan geen "oud stempel" in.
 
Heren dank wederom voor alle anekdotes en uitleg. Het is mij volledig bekend dat vanaf 01-01-1978 formeel een blauwe plaat niet meer mag. Mijn toelatings- en afgitedatum zijn van '68 dus die blauwe plaat komt goed. Wel vroeg ik me af of de ZR wel de originele plaat is, dit klinkt meer als ergens '77 of een vervangingsplaat (papieren kwijt, import). '68 zal meer iets van VL zijn, staat toch leuker :)

Maar ok, mijn motor heeft toelating (eerste registratie waar ook ter wereld) op '68 staan. Maar ook de eerste afgifte (eerste tenaamstellng) staat op '68. Dus dit lijkt aan te geven dat de motor in '68 ook in NL rondreed.

Ik was gister in Woerden en daar stond ook de RDW. De beste man bekeek de papieren en meer specifiek het kopje code op het kenteken deel I. Hier staat 68HONM-xxxx. Bij een "normale" Honda zou dit 00HONM-xxx moeten zijn. De 68 zou aangeven dat hij in '68 nieuwe geimporteerd was en dat daarbij het ZR kenteken hoort. Dus in '68 zou deze motor al met ZR rond hebben gereden...
 
\
Ik snap trouwens absoluut niet waarom iemand met een blauwe plaat wil rijden..........quote]


??
Omdat het 10 keer mooier is dan zo'n lelijke grotere gele misschien?


Zijn ze niet allebei even groot?

Daarnaast:
Toen we allemaal met een blauuwe plaat reden en de gele kwamen vonden er heel veel de gele mooier.Wat is trouwens mooier. Subjectief begrip. Is voor iedereen wat anders. Als je nou zou zeggen dat je het uit sentimentele overwegingen deed, of omdat dan je motor van achteren ouder zou lijken, maar mooier..........zucht.
 
Laatst bewerkt:
Ik was gister in Woerden en daar stond ook de RDW. De beste man bekeek de papieren en meer specifiek het kopje code op het kenteken deel I. Hier staat 68HONM-xxxx. Bij een "normale" Honda zou dit 00HONM-xxx moeten zijn. De 68 zou aangeven dat hij in '68 nieuwe geimporteerd was en dat daarbij het ZR kenteken hoort. Dus in '68 zou deze motor al met ZR rond hebben gereden...

Er zijn kentekens afgegeven met Zx kenteken, waarbij de x een andere letter vertegenwoordigd, maar niet alle combinaties. ZR kan dus best helemaal goed zijn. Aan de andere kant, framenummers geven vaak aan waar en voor welk land de motor is geassembleerd. Dat zou je moeten kunnen nakijken op een site met merk specifieke informatie of via de RDW, al zijn die niet zo mededeelzaam. Zeker als het geen geld opleverd.

Heb nog even in mijn oude backups gezocht naar dat webadres.......helaas
 
Dus om te kunnen zien of de motor geimporteerd is.....

00 voor het nummer = originele Nederlandse motor

ander getal (jaartal) voor het nummer = geimporteerd

en dat jaartal is dan het bouwjaar van de motor?
moet dan anders zijn als de afgifte datum op het kentekenbewijs

Heb ik het goed begrepen :? :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan