Hitachi carbs afstellen op Yamaha Virago XV750 '83

RISL

MF veteraan
11 mrt 2012
1.332
598
Hallo,
Na veel tegenslagen eindelijk de Virago voor het eerst gestart. Ik heb een open in- en uitlaat.
Hij liep mooi, maar heel hard stationair (enkele duizenden toeren).
Vervolgens heb ik de stationairstelschroef naar beneden gesteld. De motor ging toen langzamer lopen, maar na een klein tikkie gas, liep hij weer hard stationair.

Ik heb 'm een paar minuten laten draaien en toen de bougies eruit getrokken. Die waren behoorlijk wit, dus hij loopt duidelijk te arm.

Nu heb ik vrijwel geen ervaring met carbs afstellen, dus wat moet ik nu precies doen. Ik snap dat er grotere sproeiers in moeten, maar welke sproeier moet ik vergroten?
Volgens mijn werkplaatshandboek zit er het volgende in:
Main jet 122
Main air jet 50
Pilot jet 41
Starter jet 40

Is de pilot jet de stationairsproeier?
Welke sproeiers moet ik eerst vergroten? En met hoeveel procent ongeveer? Iemand een goed adres om een aantal verschillende sproeiers te kopen?
En moet ik nog iets veranderen aan de 'jet needle'?

Ik hoor graag een ieder z'n mening en advies, bedankt alvast!
 
Hier nog een fotootje van de motor. Inmiddels zijn er wel wat zaken aangepast en toegevoegd (dempers, achterlichtje, etc.)
2017-07-25 Yamaha Virago 750 cn#4X7-221795 bj1983 (4).jpg
En hier een fotootje met alle gegevens van de carbs die er op zitten:
IMG_20200626_153017.jpg
 
Als je geen valse lucht (lijkt te) heb(ben) kan het zijn dat je door het open karakter van de in en uitlaat wat te weinig brandstof meezuigt. Een eerste stap zou kunnen zijn om je stationair mengsel schroefjes te verstellen. Ik zeg bewust verstellen afhankelijk van de plek in het traject is het in of uit draaien voor meer brandstof/minder lucht. Als je daarmee wat verbetering verkrijgt kan je eventueel gaan nadenken over de sproeiers. Afstellen op een testbank is dat mogelijk de snelste route naar succes.

Leuk apparaat om te zien overigens!
 
Of beter is om inlaat te smoren.

Er zijn veel problemen met die china kelkjes...
Valse lucht heb ik niet (denk ik), ik heb namelijk nieuwe inlaatrubbers en nieuwe O-ringen gebruikt. Maar ik moet het nog wel even controleren natuurlijk.
Wat bedoel je met 'China kelkjes'? Bedoel je daarmee de inlaatrubbers?

Ik kan natuurlijk wel een restrictor plaatsen, in zowel in- als uitlaat (inlaat is wel veel makkelijker). Zal eens een plaatje maken met een gat erin en dat achter het luchtfilter hangen, kijken wat het doet.

Als je geen valse lucht (lijkt te) heb(ben) kan het zijn dat je door het open karakter van de in en uitlaat wat te weinig brandstof meezuigt. Een eerste stap zou kunnen zijn om je stationair mengsel schroefjes te verstellen. Ik zeg bewust verstellen afhankelijk van de plek in het traject is het in of uit draaien voor meer brandstof/minder lucht. Als je daarmee wat verbetering verkrijgt kan je eventueel gaan nadenken over de sproeiers. Afstellen op een testbank is dat mogelijk de snelste route naar succes.

Leuk apparaat om te zien overigens!
Dank je! Basis is gelegd door een collega van me die geen tijd en geld meer had, ik heb 'm zelf afgemaakt naar eigen smaak en de motor weer aan de praat gekregen.
De mengselschroef zit aan de achterkant van de carburateur, net voor de inlaatklep zeg maar. Maar dat is niet alleen voor de stationaire loop toch?
Zal eens vragen wat het kost als ik 'm laat afstellen op een testbank. Een nette airbox is inderdaad niet helemaal wat ik wil, maar ik ga eens kijken of ik een restrictor kan plaatsen, dat helpt wellicht al een hoop.

Bedankt voor alle tips zo ver.
Binnenkort even testen op valse lucht en met een restrictor.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan