Hitte vast metaal wat is het meest geschikt

Fritz

MF veteraan
27 aug 2004
2.225
1
Nijmegen
Ik ben op zoek naar een metaal soort dat redelijk hitte vast is. Mijn uitlaatpakking is kapot en er is geen nieuwe pakking voor te krijgen. Dwz de normale grafiet pakkingen zijn te dik. Nu heb ik het een paar dagen met GunGum opgelost maar dat scheurt door de trillingen helemaal kapot. Ik wil dus een afdichtings kokertje maken die ik om de buis van de hals van de bocht kan schuiven en de demperbuis. Er blijf nl. een ruimte van 1mm over tussen de hals en de buis als ik de knijpring helemaal aandraai koud op koud.
Iemand een ideetje?
 
als we dan toch op de kniptoer gaan,wat is er mis met een flap uit een blik erwtensoep ,liefst het gedeelte met de ribbels erin je vrouw weet wel waarom :+
 
onbegrijpelijk dat je die pakking niet besteld kan krijgen voor mijn oude xs1100 zijn dergelijke pakkingen(23euro) nog steeds te krijgen,maar nu heb ik een goedkoop alternatief gevonden bij jan smitss powerparts namenlijk een kawapakking voor 9 eurootjes :)
 
onbegrijpelijk dat je die pakking niet besteld kan krijgen voor mijn oude xs1100 zijn dergelijke pakkingen(23euro) nog steeds te krijgen,maar nu heb ik een goedkoop alternatief gevonden bij jan smitss powerparts namenlijk een kawapakking voor 9 eurootjes :)

Kawa pakking hebben we ook nog op gezocht met zelfde radiaal maar was er niet, Misschien ff handig bij te zeggen ehhh, normaal is het koud op koud aansluiting maarrrrrr doordat het binnenwerk van de demper wat is gaan uitzetten, :+ past het dus niet meer, iedereen ook bij motorzaken dacht dat er wel een pakking tussen kon, helaas niet dus. Heb zonet ff gezocht en de boel losgehad, en kwam er nu achter dat de andere ook koud op koud is. dus het wordt gewoon knutselen totdat ik een nieuwe demper heb gekocht.
 
als er zo weinig ruimte tussen zit is het zwaar kloten met metaal ertussen,alutape toepassen is het simpelst maar gaat snel weer lekken als het spul rammelt/trilt,optrompen of een lasrups leggen is het best.
 
by the way die gekochte 9 euro kawa pakking heeft als binnenmaat 38mm is van een soort geperst papier met loodkleur en kan desnoods tot de helft van zijn dikte afgepelt worden.
 
Ik weet niet of ik helemaal voor me zie wat de bedoeling is maar als het om een stukje pijp gaat als laag tussen 2 te ruim in elkaar stekende pijpen in dan zaagde ik vroeger een stukje van een roodkoperen (waterleiding)pijp af en de verkregen "bus" daarna even tussen de bankschroef en SCHUIN openzagen.

Is bij aandrukken de diameter nog te groot, dan de zaagsnee voorzichtig verbreden,

Zo zette ik bijvoorbeeld op de Zündapp brommer een ruimere uitlaat waarvan ik anders de te ruime bocht niet vastkreeg op het spruitstukje.

Daarna een zware (slang-)klem om het hele zwikje en dat bleef goed zitten en sloot prima.
 
Door Ivan (Nl) op 10-10-2004 12:30
koper??
lakmoeskoper geloof ik dat het heet, is in allerlei diktes te verkrijgen


Door piet7 op 10-10-2004 12:34
katoenkoper moet het heten anders kan je er net zo goed appelmoes tussen zetten

LATOENKOPER, ja dat is dun geel bladkoper (brons, messing); daar lukt héél veel mee zolang het maar volledig ingeklemd/opgevangen zit, bijvoorbeeld een lager inklemmen op de plaats waar een stukgelopen lager heeft meegedraaid zodat er ruimte op die plek zit waar iets behoort te klemmen.

Jammer, ik zie uit het verhaal nog steeds niet voor me wat voor "model" het probleem heeft.

Of, wacht ff; gaat het soms om een platte aandruk-ring die lijkt op de sluitring aan een bougie, maar dan groter? Ik denk dat je daarvoor wel willekeurige sluitringen in meerdere metaalsoorten kunt vinden bij een goeie ijzer-handel, desnoods 2 op elkaar.

Ook in auto-garages liggen soms wel interessante pakking-ringen op voorraad.

Wat ik vroeger van héél oude brommers (ILO of JLO en/of Sachs) kende was een ring van omgezet koperplaat waar iets tussen zat dat leek op asbest, tamelijk vervormbaar dus.

Maar misschien is koper gevaarlijk tegen modern lichtmetaal (aluminium) op/aan het spruitstuk.
Overigens zet het zich bij warmte wel fijn want zet iets meer uit dan de meeste metalen.
Hoe dan ook, met doorgewarmde motor na-stellen.
 
Laatst bewerkt:
Ben vandaag heftig aan het knutselen geweest. Wat uiteindelijk een nieuw probleem opleverde. Kwam erachter dat de voorste houder van de demper wat naar binnen geslagen is. Die heb ik dus recht getikt. Alles prima, maar goed dat lost nog niet de speling op. Wat het probleem nu is is een ruimte aan de bovenkant. De onderkant van de demper is dicht en lekt niet meer. Heb met alufoli een pakking gemaakt en het overige gaatje met GunGum opgelost. Het blijft zitten maar ik heb het gevoel dat dit niet lang blijft zitten. Heb de Gungum nu hard laten worden onder meer door verwarming en een proefritje gemaakt. Ben niet echt hoog in de toeren gegaan maar ik denk dat het gewoon morgen weer kapot trilt. Mij rest een ding, eigenlijk 2, teneerste nieuwe rubbers tussen de ophangpunten zetten en een nieuwe demper kopen aangezien het einde van de demper verrot is. Dus dinsdag naar Boonstra Ureterp naar de sloop kijken of er nog een dempertje te krijgen is. Maar goed veel info rijker, en bedankt voor alle replies.
Tnx!!!
 
Ben vandaag heftig aan het knutselen geweest. Wat uiteindelijk een nieuw probleem opleverde. Kwam erachter dat de voorste houder van de demper wat naar binnen geslagen is. Die heb ik dus recht getikt. Alles prima, maar goed dat lost nog niet de speling op. Wat het probleem nu is is een ruimte aan de bovenkant. De onderkant van de demper is dicht en lekt niet meer. Heb met alufoli een pakking gemaakt en het overige gaatje met GunGum opgelost. Het blijft zitten maar ik heb het gevoel dat dit niet lang blijft zitten. Heb de Gungum nu hard laten worden onder meer door verwarming en een proefritje gemaakt. Ben niet echt hoog in de toeren gegaan maar ik denk dat het gewoon morgen weer kapot trilt. Mij rest een ding, eigenlijk 2, teneerste nieuwe rubbers tussen de ophangpunten zetten en een nieuwe demper kopen aangezien het einde van de demper verrot is. Dus dinsdag naar Boonstra Ureterp naar de sloop kijken of er nog een dempertje te krijgen is. Maar goed veel info rijker, en bedankt voor alle replies.
Tnx!!!

Constructiebedrijf of ouderwetse smit: de hebben vaak doorns liggen. Stoken het pijpje warm en "slaan" het over de doorn om ´m wat op te rekken.

Uitlatenfabriek: Hebben "dies" om pijpen op te rekken of te krimpen. Effe met de onderhoudsdienst babbelen, paar flesjes bier mee en ze regelen het wel voor je.

Of zelf verder klooien: buitenpijp inzagen (beste is in 4 delen), over binnenpijp schuiven en met een stevige stalen slangenklem vastklemmen.
Slangenklem eventueel even dmv puntlassen laten vastzetten op buitenpijp, hierdoor schuift ie niet af.
 
Ben vandaag heftig aan het knutselen geweest. Wat uiteindelijk een nieuw probleem opleverde. Kwam erachter dat de voorste houder van de demper wat naar binnen geslagen is. Die heb ik dus recht getikt. Alles prima, maar goed dat lost nog niet de speling op. Wat het probleem nu is is een ruimte aan de bovenkant. De onderkant van de demper is dicht en lekt niet meer. Heb met alufoli een pakking gemaakt en het overige gaatje met GunGum opgelost. Het blijft zitten maar ik heb het gevoel dat dit niet lang blijft zitten. Heb de Gungum nu hard laten worden onder meer door verwarming en een proefritje gemaakt. Ben niet echt hoog in de toeren gegaan maar ik denk dat het gewoon morgen weer kapot trilt. Mij rest een ding, eigenlijk 2, teneerste nieuwe rubbers tussen de ophangpunten zetten en een nieuwe demper kopen aangezien het einde van de demper verrot is. Dus dinsdag naar Boonstra Ureterp naar de sloop kijken of er nog een dempertje te krijgen is. Maar goed veel info rijker, en bedankt voor alle replies.
Tnx!!!

Welke kant heb je de demper nodig? Ik heb voor mn diversion een nieuw uitlaat systeem gekocht omdat de linker demper afgebroken is. Rechts ziet er nog redelijk uit maar ik vervang gelijk maar alles. Als je geinteresseerd bent in mijn oude systeem kunnen we vast wel iets overeen komen. Wel even onder voorbehoud dat ik het geheel er ook als dusdanig kan af krijgen...
 
Terug
Bovenaan Onderaan