Hitteprobleem

Compacto

Rookie
28 jul 2001
20
0
Hoi,
mijn ZXR400 heeft een probleem met de koeling:
Na +/- 20-30 minuten normaal of zelfs rustig rijden wordt de motor zo heet dat de meter het rode gebied zelfs voorbij gaat. Ook gaat de koelvloeistof flink koken. Er is dus iets goed mis met de koeling.
Ik heb de vloeistof al bijgevuld en het oliepijl is ook goed (nieuwe olie 10w40). Wie weet waar dit aan kan liggen ? De ventilator werkt overigens wel goed. Ik hoop dat iemand iets weet, want nu kan ik niet langer als 30 minuten rijden en da's wat kort.
 
hmm, klinkt wel gek
is het niet zo dat je systeem niet vol zit of luchtbellen erin en dat je denk t dat ie vol zit omdat je voorraadtankje gevuld is/ te vol
als er luchtbellen in je systeem zelf zitten gaat ie lucht pompen en blaast ie je voorraadtankje leeg
haal de overdrukdop eraf als ie koud is en kijk of daar genoeg vloeistof in zit, knijp evt hier en daar in de slangen
mocht het nog optreden, zet dan een groot trechter op de plek waar je overdrukdop zat, start de motor, als hier luchtbellen beginnen te komen dan is je koppakking eruit geblazen, dan heb je echt een probleem
 
Misschien is de termostaat stuk, de termostaat zit in de radiateur en is een soort klep die na het starten het koelvloeistof tegen houd tot de motor op bedrijfstemperatuur is. Dan gaat de klep los en kan het koelvloeistof rond lopen. Als de termostaat stuk is, dan gaat de klep te laat of helemaal niet los. Je kunt testen of de termostaat stuk is door hem eruit te halen, en in een bak water te leggen, het water verwarmen, en te meten bij welke temperatuur de klep los gaat. (zie werkplaatshandboek, of vraag dealer bij welke temperatuur de klep los hoort te gaan)
Veel Succes!
 
Waarschijnlijk je thermostaat. Heb hetzelfde eens gehad met de auto... Word je niet vrolijk van als je voor het verkeerslicht staat te wachten en je ziet de naald angstig snel richting het rood schieten.
 
Als je olie normaal gekleurd blijft, geen 'mayonaise' in de olie, geen olie op je koelvloeistof drijvend en geen bellen in het expansievaaje, is je koppakking hoogstwaarschijnlijk heel. Dan kunnen er nog een paar oorzaken zijn:

Lucht in het systeem: systeem heeft een keer (te) leeg gestaan, is schoongespoeld, ververst oid. Daarna gevuld, maar niet ontlucht. Ontlucht het systeem en het probleem moet over zijn.

Kapotte waterpomp: De koelvloeistof wordt niet meer rondgepompt, gaat vaak (maar niet altijd) gepaard met bijgeluiden.

Meest waarschijnlijk (en al eerder genoemd) Thermostaat kapot. Deze moet open gaan bij een bepaalde temperatuur. Gebeurt dat niet, loopt de koelvloeistof niet door het blok, wat leidt tot warmlopen.
De brute methode (als je niet exact weet wat het openingspunt is), niet erg exact, maar wel een snelle methode, is water aan de kook brengen (ruim), thermostaat in een glas, water in het glas en kijken of het binnendeel open gaat.

Moet wel zeggen: is mijn ervaring met auto-thermostaatjes... Misschien dat de motor net iets anders werkt, maar ik denk dat dat niet zoveel uit zal maken.

Succes... :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan