Hitteschild binnenzijde kuip.

Speedwobble

MF veteraan
18 mei 2010
1.612
29
Hoi,
Ik zag een op maat gesneden zelfklevend hitteschild voor de binnenkant van mijn kuip ( Yam R1 ‘09). Leuk projectje leek me, maar zou dit geen nadelige gevolgen voor de warmtehuishouding voor het motorblok hebben? Zou het blok dan niet z’n warmte slechter kwijt kunnen of maakt het niet uit? Totaal geen ervaring mee. Iemand hier wel?
 
Dit voelt als een vrijdag-topic maar vooruit:

Hoort er af-fabriek een hitteschild te zitten? Sommige motorfietsen hebben dit onderin de onderkuip maar meer om de stralingswarmte van de uitlaat weg te houden bij het ABS plastic.

Ja technisch gezien kan het blok z'n warmte dan slechter kwijt maar op een niveau wat verwaarloosbaar is: Een R1 kan ook stilstaan bij het stoplicht en langs een witgeschilderd gebouw rijden zonder dat het blok stuk gaat.
 
Als je bedenkt dat een R1 ruim 100Kw aan vermogen levert bij een rendement van (voor het gemak) 33% betekent dat ook dat hij 200Kw aan warmte produceert en weer grotendeels kwijt moet. Dat gaat vooral via de radiator, het koelsysteem en de uitlaat, maar ook een beetje door stralingswarmte van het blok. Dus dat beetje extra hitteschild in de kuip is absoluut verwaarloosbaar als het gaat om de afvoer van overtollige warmte. Is inderdaad echt alleen om de delen waar het opgeplakt wordt te beschermen tegen die stralingswarmte.
Veel circuit rijders hebben dat spul er wel inzitten om de kuip te beschermen tegen de hitte, en het dempt wellicht ook een beetje geluid.
 
Terug
Bovenaan Onderaan