hjc Helm

Ik heb altijd een hjc helm gehad en vind ze super. Ik hoef geen ander merk meer. meer
 
Laatst bewerkt:
Dat kan niemand voor jou bepalen.

Wat jij fijn vindt dat kan een ander compleet klote vinden. Wat een ander fijn vindt kan jij weer compleet klote vinden.

Wouwer wilt niets anders meer zegt hij en ik koop nooit meer een HJC voor op straat. Ik heb het topmodel de RPHA 11 en als ik het overnieuw mocht doen kocht ik deze zeker niet nogmaals.
Ik heb zelfs mijn vorige helm opnieuw gekocht (Shoei) na 3 maanden met die HJC gereden te hebben, omdat die HJC na 3 maanden en tig aanpassingen toch slechter blijft naar mijn mening.

Andere lopen er mee weg. Het is misschien ook maar net wat je gewend bent.

Als die bij jou goed zit. Niet te veel lawaai maakt. Vizieren etc. allemaal goed functioneren.

Waarom niet?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf ook een HJC helm en ben er dik tevreden mee,
deze van wel iets minder duur. is een helm van 180 euro maar zit lekker en heeft voor mij dezelfde pasvorm als Nolan.
 
Hier ook een HJC FG-ST en voor normaal rijden een prima helm.

Voor op circuit heeft de helm te weinig ventilatie waardoor het zonnevizier kan beslaan tijdens het rijden. Vervelend als je net met x-snelheid op een bocht af komt en je nog snel even het zonnevizier weg moet klappen omdat je anders niks meer ziet...
En vervolgens niks meer ziet vanwege de (laaghangende) zon :P

Ook in de bocht meer last van zijwaartse druk op de voorkant waardoor de helm wat opzij wordt geduwd. Daar heb ik met mijn Arai geen last van op circuit vanwege de ronde voorkant.

Wat ik erg prettig vind aan de HJC, zeker in dit jaargetijde, is juist dat zonnevizier :Y
(want dat werkt prima en beslaat niet tijdens normaal gebruik)

Overigens betaalde ik voor mijn HJC FG-ST Crono nieuw 239eu
 
Laatst bewerkt door een moderator:
is de verhouding prijs/ kwaliteit goed?

wat is kwaliteit? Een IS-17 is €200 goedkoper en net zo veilig. Als je een beetje zoekt kan je voor de prijs van die FG-ST ook een HQ1 krijgen wat een veiligere helm is. Moet ie wel goed passen natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
Kwaliteit heeft naar mijn mening met veel meer te maken.

Ik heb dat goed kunnen vergelijken onlangs tussen mijn HJC RPHA 11 en mijn Shoei Qwest (welke inmiddels zelfs al vervangen is door een nieuwer model).

Het vizier van mijn RPHA 11 beslaat tijdens regen. Het pinlock dus. Ventilatie open of dicht, maar niet uit.

Regen lekte ook met een dicht vizier soms toch.

De ventilatie op het kinstuk kan open of dicht, maar echt een verschil merk ik niet. Bij de Qwest is dit zeer merkbaar.

Bij de RPHA 11 kan je alle ventilatie op de bovenkant dicht doen en dan nog maken deze lawaai.... :? :?

Ik kan nog ff doorgaan waardoor ik kwaliteitsverschil zie tussen deze specifieke HJC en deze specifieke Shoei welke ik heb.

Nu ben ik mij er goed van bewust dat de RPHA 11 een racehelm is en de Qwest een toerhelm. Echter mogen bepaalde dingen zoals hierboven genoemd daar geen verschil in maken.

Echter blijft het zo enorm persoonlijk dat niemand voor jou kan bepalen of het goed is.

Mijn eerste helm was een Nolan N103. Een vriend van mij en ik kochten tegelijkertijd deze helm tijdens het lessen.
Wat een vreselijke klote helm was dat. Zelfs na terugkomst van de Nolan fabriek had ik nog steeds veel gezeik met voornamelijk het zonnevizier. Ik koop het nooit meer.

Die vriend van mij... die is er vandaag nog steeds super tevreden mee. Hij heeft de helm vast niet meer, maar de hele periode heeft er geen 1 keer op wat voor manier problemen mee gehad en dus een goede ervaring met Nolan.

Dus ja.... :)

Ik heb de RPHA 11 gekocht op advies van andere, want het zou zo'n geweldige helm zijn. €450 heeft dat geintje mij gekost.

Het beste is de helm kopen daar waar je er ook een uur mee mag rijden. Kan je kijken of de ventilatie bevalt, het geluid bevalt, de pasvorm bevalt (ook na het af doen en weer opzette), etc. etc.

Motozoom doet dat volgens mij.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook de RPHA 11 gekocht.
Is een goede helm met een goede pasvorm maar Shoei is veel stiller. :Y
Hierom zal ik waarschijnlijk voor mijn volgende helm toch weer voor Shoei kiezen.
En pasvorm is voor iedereen verschillend, passen dus... :t
 
Mijn ervaring met HJC is dat het een aardige helm is voor de prijs. Maar ik vind hem niet geschikt om zomer en winter mee te rijden. Veel lawaai, vizier dat niet goed afsluit (wind en water). zonnevizier dat vrij gammel bevestigd is. Ik hou het bij Arai en Shoei, maar dan heb je het wel over een andere prijsklasse dus lastig vergelijken.
 
Ik heb een een IS 17 (voorganger van deze helm) gekocht en ondanks dat hij voor de rest een prima helm is, is het een hels kabaal in deze helm en al helemaal als je met het vizier open rijdt.

Vanaf de voorkant sluit de stoffering niet op elkaar aan waardoor er een directe open verbinding is naar je oren. Dit er wel er niet achter je oren een open verbinding is middels een ventilatierooster naar buiten.

Bij een volgende helm ga ik daar echt op letten want zonder oordoppen heb je gegarandeerd een gehoorbeschadiging.
 
Bedankt allemaal voor de reacties, zo te lezen ervaart iedereen het anders. Ik gebruik met lessen een Nolan helm, vind k een verschrikkelijke helm vooral op snelweg.
Ik zal kijken of een shoei mij past. En dan testen of het echt stiller s dan die hjc
 
Ik heb al een aantal jaren de Shoei XR1100 maar vind m niet echt stil. Daarvoor een paar maanden een Shark gebruikt maar zonder pinlock was dat echt niet fijn rijden
 
Hoe dan ook,altijd gehoorbescherming in anders wordt de helm vanzelf stiller.
:^

Volgens mij bestaan er geen motorhelmen waarbij je geen gehoorbescherming hoeft te dragen.

Uiteraard ligt het er aan wat voor soort type rijder je bent. Rij je af en toe met mooie dagen en dan enkel binnenwegen ofzo dan kom je meestal niet op de snelheid waarbij de wind een probleem wordt.

Echter ook dan stap je nadien een stuk ontspannender af dan zonder oordoppen. Hoe je het ook went of keert, oordoppen zorgen voor rust in je kop. Ongemerkt vergt windruis een hoop energie is mij opgevallen.
 
Tsja, alles is eigenlijk wel gezegd....maar ik verveel me en heb ook een mening :P

Zoals TurboO al zei, vraag in de winkel of je even mag rijden met de helm :Y
Heb dit gedaan bij de aankoop van mijn laatste helm (die alweer aan vervanging toe is) en ben toen na drie rondjes met verschillende helmen uitgekomen bij de RPHA MAX van HJC. Wilde eigenlijk de Schubert C3, maar die zat mij gewoon voor geen meter :')
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan