Hoe 35kW moet een A2 motor zijn?

Rowald

MF'er
12 jun 2014
64
0
Bergum
Zoals de titel zegt, hoe 35kW moet je motor zijn, er zijn namelijk de wereld aan wat oudere motortjes (lees brikjes in mijn studenten prijsklasse) beschikbaar met circa 37kW (50 PK). Volgens kenteken vaak ook niet meer dan 0,20kW/kg.
Daarom mijn vraag: Hoeveel erboven zou je er mogen zitten totdat de politie/verzekering moeilijk begint te doen?
 
Maakt niet uit of dat pk/gewicht verhouding wel in orde zou zijn. Het is de verhouding die goed moet zijn én simpelweg max 35kw.

Wat misschien wel een optie is, is zo'n brik op de testbank zetten en kijken of ie na verloop van jaren 2kw verlies heeft waardoor die misschien legaal is voor A2 rijbewijs?
 
Maakt niet uit of dat pk/gewicht verhouding wel in orde zou zijn. Het is de verhouding die goed moet zijn én simpelweg max 35kw.

Wat misschien wel een optie is, is zo'n brik op de testbank zetten en kijken of ie na verloop van jaren 2kw verlies heeft waardoor die misschien legaal is voor A2 rijbewijs?

Dan zou je op uitdraai gaan rondrijden, sommige verzekeringen accepteren dat maar politie kan er moeilijk om doen.
Het gaat de arm der wet er vooral om dat jouw motor officiëel/op papier/af-fabriek 35kw heeft. |(

Je zou misschien nog kunnen kijken of je 'm bij de RDW kunt laten herkeuren als de motor nu 35kw levert, maar daar komt waarschijnlijk een flinke papierwinkel bij kijken.

IKS keuring dus :P
 
Laatst bewerkt:
Herkeuren van die 37kW fiets is een IKS keuring, dus 450 euro ongeveer. 37kW op de kruk is dat zeker niet op het achterwiel.
 
Uiteraard moet ie dan wel gekeurd worden idd, en niet meteen na het testritje op de testbank met uitdraai gaan rondrijden :P
 
Ik kan mij namelijk heel goed voorstellen dat zeker in de jaren tachtig er wat optimistisch over het vermogen gedaan is. Is nog steeds geen eis of het vermogen aan de krukas of aan het wiel gemeten is.
 
Ik kan mij namelijk heel goed voorstellen dat zeker in de jaren tachtig er wat optimistisch over het vermogen gedaan is. Is nog steeds geen eis of het vermogen aan de krukas of aan het wiel gemeten is.

Klopt, maar als je het aan de politie vraagt: Wat op het officiële papiertje staat is heilig
 
Ja, dus gewoon 35kW op kenteken. Dit zijn natuurlijk krukas-waarden, maar als jij een motor knijpt en op de bank zet, kan je gerust de achterwielpk's op kenteken krijgen. 37kW op de krukas, zal misschien 32kW zijn op de bank. Hoef je ook geen dure set er in te plaatsen. Maar de kosten voor zo'n individuele keuring zijn weer hoog (450 eur).

Ze praten nergens over krukas of achterwiel, ook niet toen de 25kW-wet nog geldig was.
 
Terug
Bovenaan Onderaan