Hoe A.tandwiel uitlijnen t.o.v.voor T.wiel

Rich@rd

Die hard MF'er
29 apr 2003
595
7
Titel lijkt me duidelijk maar zal het ff toelichten.
Ik heb een andere achterbrug gemonteerd en die is bij het a.wiel breder dan het origineel.
Ik kan dus het wiel een stukje naar links of naar rechts over de as schuiven.
Er moeten dus opvul bussen tussen maar hoe weet ik nou dat het achtertandwiel goed t.o.v.het voortandwiel staat??
Hoe kan ik dat het beste meten?
plaatje voor de duidelijkheid.
 
plank aan elke kant van je achterwiel leggen die tot aan je voorwiel komt. Afstand tussen voorwiel en plank aan beide kanten gelijk = achterband goed uitgelijnd
Ja dan staat je achterwiel uitgelijd met je voorwiel maar dat wil niet zeggen dat je a.tandwiel goed staat t.ov. je voortandwiel.
 
Hoezo overdreven getekend _O-

Maar goed, een KLE rijder! Die verdiend alle hulp van de wereld ;)

Ik heb eens in het boek gelezen dat je je wiel goed kunt uitlijnen door een touw te spannen langs je voorwiel naar achteren, en dus die breedte goed kunt meten. Begreep het eerst niet zo, maar nu wel!

Komt een beetje neer op het verhaal van de plank wat hierboven staat.

Zo kun je ook de afstand van je voortandwiel meten, en naar het achtertandwiel overnemen en zo afstandsbussen draaien *O*

Just curious, wat heb jij voor achterbrug erin gehangen? Ik heb net een nieuwe/andere achterbrug gekocht omdat hij geheel rot was in de KLE. Zou véééél liever een mooie alu brug hebben *D

Hoop dat je er wat mee kunt!
 
Just curious, wat heb jij voor achterbrug erin gehangen? Ik heb net een nieuwe/andere achterbrug gekocht omdat hij geheel rot was in de KLE. Zou véééél liever een mooie alu brug hebben *D

De andere a.brug zit niet in de KLE maar in een GSXF.
 
Hoezo niet exact?

Toch wel belangrijk dat het een beetje goed spoort allemaal, anders loopt je ketting eraf, of hij slijt 12 keer zo hard als normaal.

Zal toch wel even meten gaan.
je kunt toch erg goed zien als je hem strakdrukt ofdat hij rechtloopt
ofniet
heb het ook weleens gedaan
en geen problemen mee gehad als die te scheef zit zou hij er ook af kunnen lopen
maar goed ik denk/vind het zo een goede mannier
als jij dat niet vind is dat jouw mening :Y
 
Is idd een redelijk goede methode, zo deed ik het vroeger ook altijd.
Nu heb ik een laser, en het blijkt nu dat bovenstaande methode toch niet nauwkeurig genoeg is (jaja ik wéét 't , ik ben een zeiker........)

Dat hoor je mij niet zeggen. _O- Ik ben zelf ook een mierenneuker, dus ik herken dat wel hoor.
Niet iedereen heeft een laser in de schuur liggen. Maar een ringsleutel om achter tussen de ketting en tandwiel te draaien, en één goed oog hebben de meeste mensen wel. (en ik denk nog steeds dat het best nauwkeurig is)
 
Dat hoor je mij niet zeggen. _O- Ik ben zelf ook een mierenneuker, dus ik herken dat wel hoor.
Niet iedereen heeft een laser in de schuur liggen. Maar een ringsleutel om achter tussen de ketting en tandwiel te draaien, en één goed oog hebben de meeste mensen wel. (en ik denk nog steeds dat het best nauwkeurig is)
oke,ik ga het op die manier proberen en nu maar hopen dat ik 1 goed oog heb :+
Maar ik zal toch eerst een paar kettingschakels moeten hebben.

Dus heeft iemand nog een paar schakels liggen van een D.I.D 50 VM (530) ketting :9
 
Volgens mij heb ik er thuis nog wat liggen, zal vanaaf eens kijken. Maar gaat dat goed komen dan als je daarmee je ketting verlengd :?
 
Als je geen laser hebt lijkt het uitrichten van je tandwielen mij het beste te kunnen met een rei/lineaal.
Deze strak tegen je tandwiel aan drukken en dan naar je voortandwiel draaien.
Kan je gelijk het verschil meten. Wel eerst je achterwiel perfect recht zetten.
 
Als je geen laser hebt lijkt het uitrichten van je tandwielen mij het beste te kunnen met een rei/lineaal.
Deze strak tegen je tandwiel aan drukken en dan naar je voortandwiel draaien.
Kan je gelijk het verschil meten. Wel eerst je achterwiel perfect recht zetten.
Een rei heb ik niet en zo een lange liniaal ook niet :N
Mischien toch maar is kijken wat een laser kost :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan