Hoe aanhanger verbouwen tot motoraanhanger?

Netjes ! Ik had dan alleen wel een geremde aanhanger gebruikt met 2 toch forse motoren erop.

Had inderdaad nog wel een goede optie geweest. Op het moment gaan er twee gixxers 1000 op (200 kg per stuk) en weegt de aanhanger ook zoiets. het is dus nog wel te doen eigenlijk. Het is iig nog geen probleem geweest, ook niet in de bergen.

Geremd was wel fijner geweest, vooruit... :+
 
Ik heb een bakwagen met huif...daarbineen in frame gemaakt van hout wat exact klemt op de bodem.....met daarop een standaard wielklem. alu oprij plaatje erbij en whola.... motortje staat droog in de kar..

frame eruit en tis een gewone huif

huif er af en tis een gewone bak wagen


ideaal . ..maar wel iets prijziger dan sommige oplossingen hierboven.
 
Super dat een hoop zoveel inbreng hebben! Hier inmiddels ook besloten het karretje maar gewoon te verbouwen zodat er een motor op mee kan. Foto's en tips zijn blijven natuurlijk meer dan welkom :D
 
Geen grap hoor, de wielen liggen er binnen een paar minuten naast. Je rijdt de motor er op, vastzetten met spanbanden, de wielen weer monteren en gaan.

Het is wel erg handig als je een kleine garagekrik bij je hebt natuurlijk.


Echt geen grap :? wat een gedoe man ! je rijd m er toch zo op , oprijplank van 1.80 geen enkel probleem
 
Super dat een hoop zoveel inbreng hebben! Hier inmiddels ook besloten het karretje maar gewoon te verbouwen zodat er een motor op mee kan. Foto's en tips zijn blijven natuurlijk meer dan welkom :D



Wat moet je er dan aan verbouwen ? ik heb alleen een inrijklem en een oprijplank.
 
Wat moet je er dan aan verbouwen ? ik heb alleen een inrijklem en een oprijplank.

Er moet aan de voorkant een extra stukje aangelast worden zodat de motor helemaal op het karretje kan. Daar dan idd een inrijklem monteren en d.m.v. een oprijplank kan ik de motor er dan inzetten.
 
Diverse keren motoren op een gewone kar verplaatst. Oprijden met plank, 1x zelfs met optillen met een paar man. De motor met het voorwiel in de hoek duwen, spanbanden trekken de motor de vering in. Kun je prima mee rijden.
 
Ik heb een m8 gat geboord in t voorrek ,heb ik de inrijklem met een bout aan vast zitten als ik m nodig heb. zo niet dan hangt de inrijklem in de garage.
 
Diverse keren motoren op een gewone kar verplaatst. Oprijden met plank, 1x zelfs met optillen met een paar man. De motor met het voorwiel in de hoek duwen, spanbanden trekken de motor de vering in. Kun je prima mee rijden.

Mij is verteld dat in de veren trekken juist niet goed is voor de keringen.
 
Sterker nog ben eens met zo'n combo aangehouden... duur grapje. Kwam totaal boven de toegestane 750 kilo. Geen meter meer rijden ook nog, was in Duitsland op de autobaan en die zijn daar niet mals in. Vandaar mijn aanpak nu. Geen idee hoe ze er mee omgaan in Nederland, ga maar op zeker.

Hetzelfde, ook duur en ook rijverbod, pas weer rijden als het klopt.
 
Dat is toch een torsieas aanhanger? Zou ik maar uitkijken met de 100 km sticker in Duitsland .... is strafbaar daar. Alleen schokdemper gedempt krijgt die 100 erkenning, en 110 met een aanhanger die max 80 mag is dacht ik momenteel 600 euro pinnen
Hij is TÜV gekeurd geworden en voor goed bevonden. Je hebt gelijk dat over het algemeen een torsie-as aanhanger geen 100km/u toelating kan krijgen, maar als hij maar licht genoeg is kan het wel. Licht genoeg betekent 0.3 * leeg gewicht auto, in het geval van deze Yaris 0.3*1000 = 300kg. De aanhanger heeft een toegelaten maximum gewicht van 300kg en weegt zelf 65kg. Met mijn motor erop past dat dus allemaal net (ja, heel krap). De autobahnpolizei zelf stond er ook van te kijken, die zagen ons rijden en dachten dus ook dat het niet kon kloppen dat we 100km/u toelating hadden.
 




"Ombouw" was nog geen 100 euro, 2 klemmen en een oprijdplaat via Marktplaats.
Is wel een geremde aanhanger, leek me wel beter in de bergen.

Werkt perfect!
 
Laatst bewerkt:
full



Onderweg naar Portugal.

Standaard aanhanger voorzien van rail.
Kist erin geschroefd voor alle kleding.
Rotopax brandstoftank voor reservebrandstof.
Powerplus Tools oprijplank erin.

Het enige waar ik tegen aan liep was de te lage kogeldruk. Deze heb ik moeten verhogen en is nu een gezonde 50 kg.
Tot 170km/u lag hij er strak achter. Daarboven weet ik het niet. Niet uitgeprobeerd.

De Duc heeft 5.500 km op de trailer gestaan en ca 2.000 km op eigen wielen op Portugees asfalt.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb jaren geleden een aanhanger op de kop getikt. Onderstel van een caravan.
Goed voor 3 nakeds of 2 racers.

Zo'n ding aanschaffen kost wat maar door verhuur aan kennissen heeft ie mij ondertussen alleen maar geld opgeleverd :)

Wat vaker het probleem is is dat mensen er de ruimte niet voor hebben.

Foto-SWJZYOM3.jpg
 
Ik heb jaren geleden een aanhanger op de kop getikt. Onderstel van een caravan.
Goed voor 3 nakeds of 2 racers.

Zo'n ding aanschaffen kost wat maar door verhuur aan kennissen heeft ie mij ondertussen alleen maar geld opgeleverd :)

Wat vaker het probleem is is dat mensen er de ruimte niet voor hebben.

[afbeelding]

Geen haast hebben en MP in de gaten houden. Ik kocht een prima onderstel, geremd, voor 75 euro.

Al met al heb ik een aanhanger geschikt voor 2 BlackBirds en in 5 minuten om te bouwen tot normale aanhanger met 45cm hoge zijwandjes voor 300 euro.

( wel opbouw voor een deel via kennissen "voor weinig" verkregen. )
 
Mij is verteld dat in de veren trekken juist niet goed is voor de keringen.

je hebt in de vering trekken en in de VERING TREKKEN !
als je met de spanbanden en stuursling de motor een beetje in de vering trekt is er niks aan de hand , ik trek mij blade ongeveer 3 cm in de vering . als ik dan aan een clipon duw staat ze mooi vast en beweegt de aanhanger een beetje mee. ik heb ook wel eens gezien dat mensen hem helemaal tot onderin trekken dit zou ik zelf niet doen ivm de keerringen die dan kunnen gaan lekken. let wel bij stevig remmen kom je ookk vrij diep in de vering dus een beetje druk kan geen kwaad
 
Ik zet hem op de jiffie. Zet hem aan een kant losjes vast zonder aan te trekken. Dan trek ik hem met de andere kant vast totdat hij mooi rechtop staat. Dan staat ie precies mooi, maar niet extreem strak, in de veren getrokken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan