Hoe afrit van snelweg nemen?

timmy93

MF'er
22 dec 2012
43
0
Ugchelen
hallo allemaal,

Ik moet morgen gaan afrijden voor mijn A rijbewijs.
Over het algemeen gaat dit prima.

Nu heb ik wel 1 groot verbeterpunt; bij het nemen van een afrit op de snelweg (een echte bocht zegmaar) betrap ik mijzelf er op dat ik niet helemaal goed durf at te schuinen, wat resulteert in het nemen van de afrit met een gangentje of 50km/h. ik krijg dus ook telkens te horen van mijn rij-instructeur dat dit makkelijk met 70 km/h te doen is.

Ik zie mijzelf dit (nog lang) niet doen. De afrit nemen met 50 km/h voelt voor mij aan als de max wat de snelheid betreft, als ik harder probeer te gaan of nog mee af wil/ga schuinen krijg ik het idee dat ik onderuit ga.

Ik ben bang dat ik hier namelijk voor kan gaan zakken.

Hoe nemen jullie normaal een afrit van de snelweg? ook met 70km/h en gooien jullie hem ook helemaal plat door de bocht?

En hoe zal het CBR/examinator hier tegenaan kijken?

Ik hoop dat ik wat wijzer word van jullie antwoorden.

Groet,

Tim
 
1 bil naast het zadel, knie naar buiten, druk op het buitenste steppie, buitenarm tegen de tank en harder gaan dan je durft.
 
Het CBR en de examinator wil dat jij het zo veilig mogelijk doet.
Vaak komt na een afrit een bocht en daar staat dan een blauw bord met witte letters "Adviessnelheid 50km/u". 50 km/u is dus hard zat. En mocht er wat fout gaan tijdens het examen, gewoon doorrijden. Ze kijken naar het totaalplaatje. Gewoon rijden zoals je het geleerd hebt en het komt wel goed.
 
Wat mij ook altijd helpt in een bocht is om ver vooruit te kijken naar waar je naartoe wilt en niet een paar meter voor je motor. Ik merk zelf altijd dat ik de bocht beter en scherper kan nemen en het gaat vrijwel automatisch op dat moment.
Maar inderdaad gewoon rijden zoals je geleerd hebt en als je de bocht uit komt lekker snel accelereren. Want ze willen zien dat je vertrouwen hebt in je rijkunsten.
 
Tsja, het is een beetje kort dag om nou nog adviezen te gaan uitwisselen :) Als je nog lessen voor de boeg had zou ik zeggen: ga eens een kwartiertje achter elkaar een klaverblad rijden (voor rechtsaf) of heen en weer tussen twee rotondes (voor linksaf).

Maar voor nu zeg ik: zout eens even heel snel naar bed, dan ben je morgen lekker uitgeslapen en dat vergroot je rust en concentratie en dat gaat je belangrijkste wapen zijn :) En heel veel succes.

Anyway... De examinator zal bekijken of je je voertuig beheerst, of je voldoende verkeersinzicht hebt, of je voldoende kennis van de verkeersregels hebt (en die kunt toepassen) en al dat soort dingen. Zo'n examinator is ervaren genoeg om te zien waarom jij ergens een bepaalde snelheid rijdt. Dat gezegd hebbende... In Nederland is de Vmax in snelwegbochten nou meestal bepaald niet te hoog. Oftewel, je kunt normaal gesproken echt makkelijk met Vmax door een Nederlands snelwegbochtje heenzeilen. Dus... Gewoon doen wat je geleerd hebt: zorgen dat je in de juiste versnelling op de bocht afkomt, en dan licht trekkend/accelererend de bocht doorzeilen met je blik op waar je naartoe wilt. Na de bocht zorgen dat je goed uitkomt en vooral de nacontrole niet vergeten. That's it.

Succes! *O* En laat 't even weten.
 
Wat mij ook altijd helpt in een bocht is om ver vooruit te kijken naar waar je naartoe wilt en niet een paar meter voor je motor. Ik merk zelf altijd dat ik de bocht beter en scherper kan nemen en het gaat vrijwel automatisch op dat moment.
Maar inderdaad gewoon rijden zoals je geleerd hebt en als je de bocht uit komt lekker snel accelereren. Want ze willen zien dat je vertrouwen hebt in je rijkunsten.
Yup, "chase the rabbit" heet dat. De rabbit is dan het punt waar de twee witte strepen (links en rechts) verderop bij elkaar komen. Als je daar naar blijft kijken kom je altijd goed de bocht door.
 
Als jij je prettig voelt met 50km/h dan moet je 50km/h rijden. Forceer jezelf niet door te denken dat je harder moet van anderen. Inschatten hoe hard je een bocht kan nemen is ook gewoon lastig, dat hoef je niet meteen perfect te kunnen. Ben zelf tijdens mijn rijlessen een 30km/h bocht met 70 ingereden (dat was deze bocht: https://www.google.nl/maps/@52.3716...4!1slAHRWryRV7orQ2STIkzylw!2e0!7i13312!8i6656) omdat ik nog even snel 2 vrachtwagens voorbij wilde voor de bocht, dat was geen leuke ervaring en ging maar net goed.
 
Laatst bewerkt:
Je maakt je hoogstwaarschijnlijk druk om niets, je instructeur heeft niet voor niets een examen gereserveerd.

Kan mij daarbij niet voorstellen dat een examinator jou zou laten zakken doordat je een afrit niet "hard" genoeg zou nemen, of je moet dermate langzaam rijden dat je een gevaar vormt voor je medeweggebruikers.
 
Laatst bewerkt:
Kijken waar je heen wilt en met proberen steeds iets verder te gaan.
Jij kunt het met 50 zeg je. Probeer het een volgende iets vlotter te doen? 55? 60? Oefenen, oefenen. Je hoeft er niet als de gesmeerde bliksem doorheen natuurlijk. Je begint net!

Dit is iets waar je die instructeur voor hebt. Geef aan dat je bij het nemen van de afrit meer oefening wilt.
Les je alleen of rijd je in duo's? Wij reden in duo's en zo kon je ook vaak van de ander wat dingen bekijken. Zowel positief als negatief. Hielp soms ook om een knop om te kunnen zetten.

Daarnaast eens met de mening dat je je mogelijk druk maakt om niets. Je instructeur is van mening dat je het kan. Jij moet dat alleen laten zien. Examenrit is eigenlijk net als een normale lesrit. Niet over nadenken, gewoon gaan rijden. Je kan het gewoon.
 
Laatst bewerkt:
Maar voor nu zeg ik: zout eens even heel snel naar bed, dan ben je morgen lekker uitgeslapen en dat vergroot je rust en concentratie en dat gaat je belangrijkste wapen zijn :) En heel veel succes.

_O-

Ben het ermee eens ook. Pak je rust. Rij binnen je comfort zone, helpt met concentreren. Als dat niet genoeg is, jammer.. dan nog wat oefenen en vertrouwen kweken voor de volgende x. Er zijn ergere dingen in de wereld dan nog niet zo flitsend de bocht om.. :)
 
Gewoon rijden, hoe meer je rijd hoe dieper je valt.

Merk dat ik nu echt pas begin te rijden en de 70km/u bochten nu ook makkelijk 120+ kan nemen :X , ja oké mensen haha... -O-

En inderdaad vraag het even aan je instructeur.
 
Twee bananen eten voor het afrijden, schijnt de concentratie te helpen.

En niet op je snelheid letten maar naar het punt waar je naartoe wilt. Het maakt niet uit hoe hard je de bocht neemt, als je hem maar neemt.

Ben het met Stefan eens, over een jaar kun je je niet eens meer voorstellen dat je het zo voelde. Succes vandaag en stel je gewoon in op een leuk, ontspannen ritje..
 
kan iet vaak genoegd gezegd worden: bocht ver doorkijken
en zeker niet op je teller kijken of je hard genoeg gaat
 
Even realistisch gezien: als je de bocht van een afrit niet goed of niet snel genoeg kan nemen, dan ben je gewoon nog niet klaar voor je rijbewijs. En dan bedoel ik dus niet dat je hem maximaal moet nemen, maar als je instructeur zegt dat het met 70 moet kunnen, dan kàn het waarschijnlijk wel met 120, want hij wil je echt niet de dood injagen.

Dus, mijn advies, wat doorgaans het beste, is: rijd gewoon zoals je het zelf fijn vind om te rijden. Als je slaagt hebt je het goed gedaan, en kan je op eigen houtje verder gaan leren. En zo niet, jammer, dan nog even doorleren met je instructeur :)

Ga jezelf nou niet op je examen forceren, dat is vragen om problemen.
 
Laatst bewerkt:
Je hebt toch je AVD gehaald? Daar heb je de uitwijkoefening gedaan waarbij je met 50km/u de motor naar zijn kant duwt. Waarom zou je in die situatie wel je motor op zijn "kant" kunnen duwen, maar bij een uitrit niet?

Succes vandaag, hoop dat je hem haalt en dat je snel bochtjes leert te maken. Een van mijn beste momenten op de motor was toen ik voor het eerst de stepjes aan de grond had :)
 
Bedankt voor alle reacties. Ze stellen mij wel gerust. Ik ga er gewoon open in en probeer gewoon lekker te gaan rijden zonder constant mijzelf er aan te herinneren dat het een examen is. Ik ben in ieder geval goed uitgerust, dus dat helpt ook.

Mijn examen start om 13:00 waar ik van te voren nog een uurtje ga rijden met de instructeur.

Ik zal vanmiddag even de uitslag hier neer gaan zetten!

Nogmaals bedankt allen.

Groet,

Tim
 
Even realistisch gezien: als je de bocht van een afrit niet goed of niet snel genoeg kan nemen, dan ben je gewoon nog niet klaar voor je rijbewijs. En dan bedoel ik dus niet dat je hem maximaal moet nemen, maar als je instructeur zegt dat het met 70 moet kunnen, dan kàn het waarschijnlijk wel met 120, want hij wil je echt niet de dood injagen.

Wat ben je ook een heerlijke motivator! :')

@TS: Niet elke afrit heeft dezelfde scherpe bocht. De een pak je makkelijk met 70, de ander met 100. Ga je voor je gevoel te hard schrik dan niet, gewoon iets meer gaan hangen.. zo leer je snel genoeg dat je veel schuiner/platter kunt dan je denkt.
 
Even realistisch gezien: als je de bocht van een afrit niet goed of niet snel genoeg kan nemen, dan ben je gewoon nog niet klaar voor je rijbewijs. En dan bedoel ik dus niet dat je hem maximaal moet nemen, maar als je instructeur zegt dat het met 70 moet kunnen, dan kàn het waarschijnlijk wel met 120, want hij wil je echt niet de dood injagen.

Dus, mijn advies, wat doorgaans het beste, is: rijd gewoon zoals je het zelf fijn vind om te rijden. Als je slaagt hebt je het goed gedaan, en kan je op eigen houtje verder gaan leren. En zo niet, jammer, dan nog even doorleren met je instructeur :)

Ga jezelf nou niet op je examen forceren, dat is vragen om problemen.
Dit dus.
 
Ik ben tijdens het lessen maar 1 keer op snelweg geweest ofzo. Tijdens het afrijden helemaal niet.. (toegegeven, dat is voor ons ook een beetje uit de richting waardoor er te weinig tijd voor is)

Ik herken overigens wel dat de 'hoge' bochtensnelheid even wennen was. Die eerste keer ging ik er ook langzaam doorheen. Maar je moet vooral je eigen tempo rijden en zeker niks forceren. En na een paar keer ga je vanzelf ontspannender en dus sneller rijden.

Bovendien maak je je druk om 1 bocht terwijl je iets van 3 kwartier/uur rijd (geloof ik).

Laat zien dat je de motor overtuigend beheerst en veilig deel kan nemen aan het verkeer.

succes
 
Laatst bewerkt:
1 bil naast het zadel, knie naar buiten, druk op het buitenste steppie, buitenarm tegen de tank en harder gaan dan je durft.
Lul niet. Het is de openbare weg, geen circuit.
Gewoon goed door de bocht kijken en gaan. Durf je dat niet dan is de kans groot dat je nog niet klaar bent voor je rijbewijs zoals eerder genoemd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan