Hoe bandendruk controleren ?

B2

MF veteraan
Donateur
4 jul 2001
2.242
496
Belgie (Gent)
Er zijn hier al verschillende topics over geweest maar meer specifiek zoek ik iets dat nauwkeurig de bandendruk meet en waarmee ik ook ev. thuis mijn bandendruk kan bijstellen -ev. een pomp dus-, of gewoon een toestel om de bandendruk te meten. Bijstellen doe ik dan wel aan een benzinepomp (ik meen gelezen te hebben dat de drukmeters daar niet al te nauwkeurig werken, en ik zoek dus een referentie,liefst wel betaalbaar).
Suggesties -of wat gebruik je zelf ?-.
 
IMHO: Beter af en toe de verkeerde hoeveelheid erbij dan helemaal nooit.
gooi jij er maar blind teveel lucht in... alsof je op een schaatsbaan rijdt.... (en dat rijdt op een R6)
Dan rij ik liever met te weinig lucht.

En de belangerijkste van het hebben van een eigen metertje is dat je steeds dezelfde referentie hebt. Als je afgaat op die afgeragde benzinepomp-pompen ... brrrrrrr
 
gooi jij er maar blind teveel lucht in... alsof je op een schaatsbaan rijdt.... (en dat rijdt op een R6)
Dan rij ik liever met te weinig lucht.

En de belangerijkste van het hebben van een eigen metertje is dat je steeds dezelfde referentie hebt. Als je afgaat op die afgeragde benzinepomp-pompen ... brrrrrrr

:^ en dat was btw ook de reden van mijn vraag, om dus steeds dezelfde -betrouwbare- referentie te hebben. (je kan altijd nog je favoriete benzinepompluchtinjebandenpomptoestelmetertje vergelijken met je eigen referentie, dan moet je het ook niet altijd meezeulen.)
 
Op woensdag 13 februari 2002 14:47 schreef Mr Hornet het volgende:
10003902_910.jpg


werkt echt perfect ...


Zoals zovelen als gemeld hebben, werkt deze inderdaad uitstekend. Banden oppompen met een voetpomp (ongeveer 5 euro) of bij een tankstation! :]
 
Die pompen bij de pomp werken de helft van de tijd niet, heb eens werkelijk 5 pompen afgereden voordat ik een pomp had waar dat ding of de meter goed werkte.

Ik heb nu zo\'n goedkoop voetpompje en een analoog metertje.
Die metertjes zijn nauwkeurig, hebben eens met een stel al onze metertjes vergeleken en gaven allemaal hetzelfde aan.
 
Maar ff voor tussendoor:

Wanneer moet je je bandenspanning controlen en wanneer bijvullen? Als de banden koud zijn (lees buiten, dus vijf graden), op kamertemperatuur of als ze echt warm zijn? En het staat niet in mijn boekje. :?
 
gooi jij er maar blind teveel lucht in... alsof je op een schaatsbaan rijdt.... (en dat rijdt op een R6)
Dan rij ik liever met te weinig lucht.

En de belangerijkste van het hebben van een eigen metertje is dat je steeds dezelfde referentie hebt. Als je afgaat op die afgeragde benzinepomp-pompen ... brrrrrrr

Ik heb nix gezegd over veels te veel erin...
Alleen maar een verkeerde hoeveelheid erbij (om ff flauw te doen: die kan ook negatief zijn).

En ik denk ook niet dat die meters bij het tankstation meer dan 0,3 bar afwijking hebben.
BTW zo extreem rijd ik toch (nog) niet, banden warmrijden zal bij mij ook wel ff duren, dus het blijft een ijsbaan!!!
 
Ik meet altijd bij tankstation in de buurt. Toch wel nauwkeuriger dan een halford\'s dingetje van 2 tientjes. Daarbij, ik glij niet uit de bocht door 0,1 bar verschil, zo dicht tegen de grens rij ik niet.
Wel grappig dat mensen denken dat digitaal perse beter is dan analoog, alleen maar omdat ie een exacte aanduiding liegt.
 
Ik meet altijd bij tankstation in de buurt. Toch wel nauwkeuriger dan een halford\'s dingetje van 2 tientjes. Daarbij, ik glij niet uit de bocht door 0,1 bar verschil, zo dicht tegen de grens rij ik niet.
Wel grappig dat mensen denken dat digitaal perse beter is dan analoog, alleen maar omdat ie een exacte aanduiding liegt.

Volgens mij is er niet gezegd dat digitaal beter is, alleen dat men er erg positief over is. Zelf heb ik bij verschillende stations m\'n banden laten vullen en daarna gecontroleerd met m\'n eigen meter en er bleek geen reet van te kloppen :( Soms zelfs meer dan een 0.5 bar verschil! Daarna heb ik mijn meter met een professionele, gecalibreerde meter vergeleken en er zat 0.1 bar verschil tussen. Die van een collega gaf exact de waarde aan. Bij de mijne zat een klein potmetertje in waarmee ik die 0.1 bar afwijking heb gecorrigeerd. Een goede analoge klok kost een stuk meer. Verder is het erg gemakkelijk dat de gemeten waarde even wordt vastgehouden zodat je niet tijdens het meten op het display hoeft te kijken.
Tip: Voor vrachtwagens hebben ze bij de tankstations vaak wat luxere handsets hangen die niet afgeranst zijn. Die kun je beter gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Waar maak je je druk om? Of er nu 1,5 of 2,5 in zit, ik rij er prima om. :]

Heb je al eens voor de gein het brandstofverbruik bepaald als de bandenspanning te laag is? Ik wel en ben er van geschrokken. scheelt echt een hoop. een te lage spanning zorgt er trouwens ook voor dat de band te warm wordt wat resulteerd in hoge slijtage en evt. een klapband.
Toch wel iets om je druk over te maken als je je leven toevertrouwd aan twee stukjes rubber.
 
Volgens mij is er niet gezegd dat digitaal beter is, alleen dat men er erg positief over is. Zelf heb ik bij verschillende stations m\'n banden laten vullen en daarna gecontroleerd met m\'n eigen meter en er bleek geen reet van te kloppen :( Soms zelfs meer dan een 0.5 bar verschil! Daarna heb ik mijn meter met een professionele, gecalibreerde meter vergeleken en er zat 0.1 bar verschil tussen. Die van een collega gaf exact de waarde aan. Bij de mijne zat een klein potmetertje in waarmee ik die 0.1 bar afwijking heb gecorrigeerd. Een goede analoge klok kost een stuk meer. Verder is het erg gemakkelijk dat de gemeten waarde even wordt vastgehouden zodat je niet tijdens het meten op het display hoeft te kijken.
Tip: Voor vrachtwagens hebben ze bij de tankstations vaak wat luxere handsets hangen die niet afgeranst zijn. Die kun je beter gebruiken.


Volgens mij maakt het niet uit of je bandenspannings meter afwijkt (een 0.5bar bv) als je maar altijd met de zelfde meter meet.

Als je naar een tankstation rijd, is je banden spanning misschien al 0.5 bar gestegen of even de zon erop.

ik bedoel maar.
 
Gasdrukwet: p1/T1 = p2/T2
begindruk delen door begin temperatuur:

2,5 bar / (stel) 15 graden

Eindtemperatuur (verschil een halve bar volgens bovenstaand verhaal)

3 bar / 18 graden


18 graden dus.
Conclusie, dit kan HEEL makkelijk en een veel hogere temperatuur is wel haalbaar.
 
Gasdrukwet: p1/T1 = p2/T2
begindruk delen door begin temperatuur:

2,5 bar / (stel) 15 graden

Eindtemperatuur (verschil een halve bar volgens bovenstaand verhaal)

3 bar / 18 graden


18 graden dus.
Conclusie, dit kan HEEL makkelijk en een veel hogere temperatuur is wel haalbaar.
Niet om het een of het ander, maar je mag geen celsius invullen in die formule, maar kelvin. Plus 273 dus. Even rekenen;
2.5/288=3.0/346
346-273=73 graden celsius
 
Heb m\'n banden op 2.5 gezet tijdje stevig gereden,met mooi/warm weer.

Bij thuiskomst bandenspanning gemeten = 2.9

Rekenen jullie dit ff uit :+
Ok;
2.5/(op spanning zetten)=2.9/(stukkie stevig doorrijden)
Je ziet, beide meters kloppen precies :)
Maar even zonder gein; zo kun je natuurlijk niet vergelijken. De temperatuur moet natuurlijk wel gelijk zijn.
 
Niet om het een of het ander, maar je mag geen celsius invullen in die formule, maar kelvin. Plus 273 dus. Even rekenen;
2.5/288=3.0/346
346-273=73 graden celsius

Tja... ik dacht al... zo weinig verschil...
iig bedankt voor de correctie...
Ik vond mijn conclusie ook al niet erg kloppen, ik had idd iets meer verwacht, tuurlijk Kelvins.
(Neej, ik heb helemaal nog niet zoveel biertjes op...)
*D
 
Foutje. Moet wel absolute druk invullen, dus manometerdruk + 1.
Ok, opnieuw;
3.5/288=4.0/329
329-273=56 graden celsius
329-288=41 graden celsius verschil
Goh, zoe te zien heeft mijn werk als natuurkunde docent toch nog enig nut. :)
Denk er wel aan dat het nog steeds om een benadering gaat want P/T = P/T Is een vorm van de IDEALE gaswet. De lucht die wij in onze banden pompen is verre van ideaal. En de belasting van de motor is ook nog een factor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan