Hoe belangrijk is een vering upgrade ?

ChristianV

MF'er
24 mei 2019
55
30
Hallo,

Ik heb aan het rondkijken voor een nieuwe circuit fiets zoals een R1 vanaf 2015 of BMW S1000 RR van 2013 -
Nu vroeg ik mij af hoe belangrijk een vering upgrade van de motor is.
Als ik kijk naar een aantal circuit testen bijvoorbeeld :
MCN Track bike test
dan valt mij het volgende op :
De R1 zet de snelste rondetijd neer (in deze test op dit circuit)
De R1 heeft standaard remmen en standaard veer partij
De BMW is uitgerust met Brembo remmen
De 1299S is uitgerust met een complete Öhlins veerpartij en een complete Brembo rempartij
Ik begrijp dat bovenstaande test een moment opname is maar op andere circuits met andere rijders zullen de genoemde motoren ook niet veel van elkaar liggen betreffende rondetijden.
Wat voor conclusie moet je hieruit trekken ?
Brembo's remmen en of Öhlins veren voegen niet veel toe ?
De R1 standaard KYB vering en Nissin remmen zijn net zo goed als Brembo resp. Öhlins ?

Waarom zou je bijvoorbeeld op een R1 2015 nog dure Öhlins vering of Brembo klauwen/pomp leggen als deze al even snel of sneller is dan motoren die deze upgrade al hebben ?
Iemand ervaring met het verschil tussen een standaard R1/BMW en een met een vering/rem upgrade ?
Alvast bedankt voor de info !

1605797908028.png
 
De brembo remmen en Öhlins vering zijn toch ook standaard op de andere motors.

Brembo maakt upgrade remklauwen maar die zullen ook een verbetering geven op de Bmw en Ducati.
Of er nu standaard een Kayaba of Öhlins voorvork in een motor zit. Het kan allebei geupgrade worden of gewoon afgesteld worden naar je wensen.
 
De brembo remmen en Öhlins vering zijn toch ook standaard op de andere motors.

Klopt maar bijvoorbeeld op de 1299S zit standaard Öhlins TTX 36 en NIX 30 vering op.
Deze worden juist vaak als upgrade toegepast op een motor die geen Öhlins vering heeft zoals een R1 of een BMW.
Waarom zou je dat doen als de standaard vering van diezelfde R1 of BMW blijkbaar evengoed is als die van de 1299S (gezien de rondetijden) ?
 
Aan de rondetijden kun je niet zien of de vering beter is.
Lagen er dezelfde banden onder. Geometrie, vermogen, afstelling vering?
 
Hallo,

Ik heb aan het rondkijken voor een nieuwe circuit fiets zoals een R1 vanaf 2015 of BMW S1000 RR van 2013 -
Nu vroeg ik mij af hoe belangrijk een vering upgrade van de motor is.
Als ik kijk naar een aantal circuit testen bijvoorbeeld :
MCN Track bike test
dan valt mij het volgende op :
De R1 zet de snelste rondetijd neer (in deze test op dit circuit)
De R1 heeft standaard remmen en standaard veer partij
De BMW is uitgerust met Brembo remmen
De 1299S is uitgerust met een complete Öhlins veerpartij en een complete Brembo rempartij
Ik begrijp dat bovenstaande test een moment opname is maar op andere circuits met andere rijders zullen de genoemde motoren ook niet veel van elkaar liggen betreffende rondetijden.
Wat voor conclusie moet je hieruit trekken ?
Brembo's remmen en of Öhlins veren voegen niet veel toe ?
De R1 standaard KYB vering en Nissin remmen zijn net zo goed als Brembo resp. Öhlins ?

Waarom zou je bijvoorbeeld op een R1 2015 nog dure Öhlins vering of Brembo klauwen/pomp leggen als deze al even snel of sneller is dan motoren die deze upgrade al hebben ?
Iemand ervaring met het verschil tussen een standaard R1/BMW en een met een vering/rem upgrade ?
Alvast bedankt voor de info !

Bekijk bijlage 1566309

Wat heb je aan een circuit aan remmen, je wilt toch zo hard mogelijk. Niet remmen!
En of je nu een paar BMWBrembo's of Nissin hebt, ze zullen het allen wel meer dan prima doen.
Belangrijkste is hoe je je vering en stuur afstelt, en een zo licht mogelijke fiets.
tip, check de videos van Dave Moss op YT.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk pas dat je een eerlijk vergelijk kunt trekken met dezelfde coureur, zelfde motor waarop deze vertrouwd is. Zowel voor als na de upgrade. Verder lijkt het mij dat hoe verder je upgrade hoe minder het toevoegt, de topmerken zullen elkaar niet veel ontlopen, maar het maakt niet uit op welk vakgebied je dan bezig bent. Audio, auto's, motoren, op een gegeven moment loop je tegen een punt aan waarbij de mens de beperkende factor wordt en het eigenlijk nauwelijks beter kan natuurkundig gezien.
 
Wel een goed punt dat je aansnijdt! Was het niet zo dat Michael van der Mark met een standaard R1 een 1:44 had gereden op Assen? Dus voor de goede rondetijden zijn die upgrades in ieder geval niet nodig :)

Bij circuitmotoren zie je vaak dat de remmen worden gemodificeerd om het ABS uit te schakelen en verwijderen. Voor wat oudere motoren lees je vaak dat een simpele rempomp wordt vervangen door een (tweedehands) axiale.

Vwb vering komen de meesten waarschijnlijk met die moderne R1 al een heel eind. Als je hem nieuw koopt, zou je hem af kunnen laten strellen op je gewicht, en de upgrade uitstellen tot de eerstvolgende servicebeurt. Goede vering helpt ook voor bandenslijtage dus je zou het ook kunnen zien als investering die je op termijn terug verdient doordat je minder geld uitgeeft aan banden.

Verder is het vooral "boys and their toys", het geld rolt richting de (mannen)hobby, of het nou motorrijden, vissen, golfen, wielrennen of iets anders is, je kunt er lekker je geld in kwijt.
 
Tja... Vering upgrades... Is het nodig of niet..

Je kan al heel veel halen uit een goeie afstelling (en versche olie uiteraard).
Daarna is de makkelijkste stap om een veer op gewicht erin te doen + goeie afstelling.
Dan zou je andere valves erin kunnen (laten) zetten + veer + afstelling.
En als dat niet goed genoeg is, zou je een vervangend (Öhlins/K-tech/...) cartridge erin kunnen douwen...
En als ultimo zou je andere voorvorken kunnen nemen..

Dat in oplopende kosten... De eerste 2 stappen kunnen wij als moedwillige amateurs relatief het meeste winnen denk ik.
Maar, elke stap is uiteraard wel beter, mits het goed is afgesteld natuurlijk. Of je ook gebruik kan maken van die extra mogelijke performance is de hamvraag. Het zal een combinatie zijn van "ja" en "tussen-de-oren".

Vind ik in dezelfde categorie als banden. Waar je met sportieve straatbanden nog knoepershard kan, rijden veel (al) met slicks en/of bijvoorbeeld supercorsa's, terwijl dat voor dat tempo an sich niet nodig hoeft te zijn.
Dat is ook zo eentje waar de rijder zich comfortabel bij voelt. Dat is heel erg belangrijk. Als je geen goed gevoel bij een band/vering pakket hebt, werkt dat tegen de rijder. Ook al zou het materiaal het kunnen.

En idd de manier waarop MvdM rond ging op een vrijwel showroom standaard R1 is daar een perfect voorbeeld van.

Bottom-line: doe waar je je goed bij voelt en wat je budget toelaat. Heb vertrouwen in het materiaal, want dat kan waarschijnlijk meer dan je denkt.
Begin met een goeie afstelling en eventueel een veren pakket op gewicht (en afhankelijk van kilometrage een revisie). Verdere upgrades kunnen áltijd nog.
 
Ik heb een paar circuitfietsen "ingekocht" vanaf het circuit niet meer de weg op geweest... Wat mij opviel is dat de ene boterzacht geveerd was en de andere kei en keihard en al bijna niet uit de demping kwam...

Mijn verenwerk doe ik aan wat ik kan doen, maar zodra het om finetuning gaat komt de specialist er bij... en die maakt toch het verschil
 
  • Leuk
Waarderingen: Joep
Waarom zit er in bovenstaande test dan 3 seconden verschil tussen de Yamaha en de Suzuki ?
Het is dezelfde rijder

Ik denk dat het het niet relevant is. Volgens mij zijn het sowieso geen toptijden voor Jerez en daarmee kun je veilig concluderen dat de rijder niet het uiterste uit die motoren weet te halen, waardoor het geen representatieve vergelijking is.

Steek je geld in een circuit-training en circuit dagen. Zodra je begint te merken wat voor effect de vering heeft en deze je belemmerd harder te gaan wordt het tijd om deze te laten afstellen door een specialist.

En zodra je een heel stuk verder bent en je huidige vering tegen de mogelijkheden aanloopt, dan is het zinvol om voor een upgrade te gaan.
 
Ik denk dat het het niet relevant is. Volgens mij zijn het sowieso geen toptijden voor Jerez en daarmee kun je veilig concluderen dat de rijder niet het uiterste uit die motoren weet te halen, waardoor het geen representatieve vergelijking is.

Steek je geld in een circuit-training en circuit dagen. Zodra je begint te merken wat voor effect de vering heeft en deze je belemmerd harder te gaan wordt het tijd om deze te laten afstellen door een specialist.

En zodra je een heel stuk verder bent en je huidige vering tegen de mogelijkheden aanloopt, dan is het zinvol om voor een upgrade te gaan.
Je kunt altijd vrijblijvend langsgaan bij een Hyperpro of Wilbers om je vering correct af te laten stellen (je basis, nulstelling).
Dan zul je al verschil ervaren, laat staan als je weet wat SAG is, wat je vering doet als je plat op de motor ligt of rechtop gaat zitten.
Daarom, bekijk de Dave Moss videos maar eens.
Als je niet in de top mee rijdt, waarom dat duurder spul onder je motor schroeven als waar racecoureurs mee rijden...

Just my 2 cents.
 
is inderdaad maar net hoe je motor reageert.
ik rij met een cbr600rr pc37, seizoen begonnen met standaard veren.
Naarmate ik sneller ging rijden remde ik de voorvork tot de bodem, waardoor hij begon te stuiteren, en de achter shock begon erg te zwabberen in bepaalde bochten.
even langs bij Front Row voor veren naar mijn gewicht etc, en de fiets is nu snaar strak!
Stuurt ook een heel stuk strakker in nu.
 
Laatst bewerkt:
is inderdaad maar net hoe je motor reageert.
ik rij met een cbr600rr pc37, seizoen begonnen met standaard veren.
Naarmate ik sneller ging rijden remde ik de voorvork tot de bodem, waardoor hij begon te stuiteren, en de achter schonk begon erg te zwabberen in bepaalde bochten.
even langs bij Front Row voor veren naar mijn gewicht etc, en de fiets is nu snaar strak!
Stuurt ook een heel stuk strakker in nu.
Alleen maar veren veranderen, niet de viscositeit van de in- en uitgaande demping?
Daar is nl. ook heel veel winst te behalen.
Let daarbij ook, dat veel Japanse motorfietsen zijn berekend op lichte personen en niet op een bv. potige Hollander.
Maar een fiets die snaarstrak is, behoeft geen fiets te zijn die goed dempt!
 
Alleen maar veren veranderen, niet de viscositeit van de in- en uitgaande demping?
Daar is nl. ook heel veel winst te behalen.
Let daarbij ook, dat veel Japanse motorfietsen zijn berekend op lichte personen en niet op een bv. potige Hollander.
Maar een fiets die snaarstrak is, behoeft geen fiets te zijn die goed dempt!
yep, ook dat. complete service gehad en volledig K-tech binnenwerk.
Met snaar strak bedoel ik meer dat hij voor mij nu ideaal is ;)
 
is inderdaad maar net hoe je motor reageert.
ik rij met een cbr600rr pc37, seizoen begonnen met standaard veren.
Naarmate ik sneller ging rijden remde ik de voorvork tot de bodem, waardoor hij begon te stuiteren, en de achter shock begon erg te zwabberen in bepaalde bochten.
even langs bij Front Row voor veren naar mijn gewicht etc, en de fiets is nu snaar strak!
Stuurt ook een heel stuk strakker in nu.
Bij ombouw naar een circuitfiets zou ik altijd als eerste de vering aanpakken, zoveel winst mee te behalen. Stuurt gewoon veel beter, beter voor de banden, vraagt minder fysieke input. Rij de raidillon maar eens op met gewone vering en met aangepaste en dan merk je dat direct.
 
Bij ombouw naar een circuitfiets zou ik altijd als eerste de vering aanpakken, zoveel winst mee te behalen. Stuurt gewoon veel beter, beter voor de banden, vraagt minder fysieke input. Rij de raidillon maar eens op met gewone vering en met aangepaste en dan merk je dat direct.

Maar dat is al met een standaard fiets het geval, en bij een racer zal het nog meer toevoegen.
Maar alvorens alles te vervangen, kun je beginnen met afstelling (zodat je met klikjes kunt verfijnen), dan je olie (betere rebound) en werkt dit niet
kun je altijd je gehele vering uitwisselen voor beter. Maar dan zul je al echt goede tijden moeten neerzetten.
 
Maar dat is al met een standaard fiets het geval, en bij een racer zal het nog meer toevoegen.
Maar alvorens alles te vervangen, kun je beginnen met afstelling (zodat je met klikjes kunt verfijnen), dan je olie (betere rebound) en werkt dit niet
kun je altijd je gehele vering uitwisselen voor beter. Maar dan zul je al echt goede tijden moeten neerzetten.
Moet je echt geen toprijder zijn om dat te voelen. Bij mij zit er vanachter een WP op en de voorkant zijn de zuigers, shims, olie en veren veranderd. Dat verschil voel je echt wel. Merk je in de chicanes heel duidelijk, veel makkelijker om om te gooien. Ik heb dat laten doen bij MTM.
 
Moet je echt geen toprijder zijn om dat te voelen. Bij mij zit er vanachter een WP op en de voorkant zijn de zuigers, shims, olie en veren veranderd. Dat verschil voel je echt wel. Merk je in de chicanes heel duidelijk, veel makkelijker om om te gooien. Ik heb dat laten doen bij MTM.
Zelfde is bij mij gebeurt.
shock ook vervangen voor een WP
 
Moet je echt geen toprijder zijn om dat te voelen. Bij mij zit er vanachter een WP op en de voorkant zijn de zuigers, shims, olie en veren veranderd. Dat verschil voel je echt wel. Merk je in de chicanes heel duidelijk, veel makkelijker om om te gooien. Ik heb dat laten doen bij MTM.
Maar dit gaat niet over een gloednieuwe R1M of soortgelijke moderne sportmotor. Als je praat over een 20 jaar oude motor dan is het logisch dat je veel verschil merkt van nieuwe vering en aangepaste geometrie.
 
Maar dit gaat niet over een gloednieuwe R1M of soortgelijke moderne sportmotor. Als je praat over een 20 jaar oude motor dan is het logisch dat je veel verschil merkt van nieuwe vering en aangepaste geometrie.
Ik heb mijn vering upgrade gedaan toen de moto 2 jaar was en iets van een 7000km had.
 
Terug
Bovenaan Onderaan