Hoe belangrijk is een vering upgrade ?

Mag ik even meeliften, ik ben druk met keuzes maken voor de SV en wil wel wat meningen horen.
Mijn vriendin is in september begonnen op een SV650s waar de voorvork helemaal niet in te stellen is en de af-fabriek demper niet de duurste is.
Het circuitrijden is bevallen, dus kan er wat extra geld tegenaan.
De vork is net een fietspomp, tenminste als ik er op zit(+25kg). Zij heeft er (nog) geen last van, maar ik wil dat ze veilig rondjes rijdt als het straks wat sneller gaat.

Meest voordelige is een Hyperbox progressief, mooiste is Andreani linear binnenwerk en een verstelbare schokdemper, maar ik vind het lastig inschatten wat een succes wordt en of ik het niet overdrijf..
Tips iemand?
 
Mag ik even meeliften, ik ben druk met keuzes maken voor de SV en wil wel wat meningen horen.
Mijn vriendin is in september begonnen op een SV650s waar de voorvork helemaal niet in te stellen is en de af-fabriek demper niet de duurste is.
Het circuitrijden is bevallen, dus kan er wat extra geld tegenaan.
De vork is net een fietspomp, tenminste als ik er op zit(+25kg). Zij heeft er (nog) geen last van, maar ik wil dat ze veilig rondjes rijdt als het straks wat sneller gaat.

Meest voordelige is een Hyperbox progressief, mooiste is Andreani linear binnenwerk en een verstelbare schokdemper, maar ik vind het lastig inschatten wat een succes wordt en of ik het niet overdrijf..
Tips iemand?
Misschien eens een bezoekje plannen aan de dichtsbijzijnde veringboer en daar overleggen over je situatie en wat diegene kan bieden aan opties.
 
Maar het gaat toch om de basis, geen enkele motor staat al goed ingesteld dus laat daar eerst eens naar kijken alvorens de boel te vervangen.
Zit meer potentieel in als dat je zelf denkt, je wordt geen coureur door dure vering te plaatsen. Helpt wel als je vering goed staat afgesteld!
TS geeft enkel aan om de hele boel te vervangen. Verder geen enkele reactie.
 
Misschien eens een bezoekje plannen aan de dichtsbijzijnde veringboer en daar overleggen over je situatie en wat diegene kan bieden aan opties.
Dat ik daar niet op gekomen ben8)7.
Het is toch leuker om hier eerst even te ouwehoeren over motoren?
Op elke technische vraag kan je antwoorden 'ga naar een winkel'.

Maar het gaat toch om de basis, geen enkele motor staat al goed ingesteld dus laat daar eerst eens naar kijken alvorens de boel te vervangen.
Zoals ik al schreef; er is niks in te stellen, alleen andere olie en veren.
 
Wat een verhalen en tips....
Bijna elke fiets kan beter afgestemd en afgeveerd worden.
Maar dat is afhankelijk van jouw talent, gewicht en rijstijl.

Ga dus gewoon rijden, en kijk eerst eens of je aan de basis genoeg hebt,
of wat je mist. Controleer slijtage van je banden, voor en achter.

en ja, als je een oudere/eenvoudigere motor hebt zoals een SV dan
loop je (heel veel) eerder tegen beperkingen aan.
 
Mag ik even meeliften, ik ben druk met keuzes maken voor de SV en wil wel wat meningen horen.
Mijn vriendin is in september begonnen op een SV650s waar de voorvork helemaal niet in te stellen is en de af-fabriek demper niet de duurste is.
Het circuitrijden is bevallen, dus kan er wat extra geld tegenaan.
De vork is net een fietspomp, tenminste als ik er op zit(+25kg). Zij heeft er (nog) geen last van, maar ik wil dat ze veilig rondjes rijdt als het straks wat sneller gaat.

Meest voordelige is een Hyperbox progressief, mooiste is Andreani linear binnenwerk en een verstelbare schokdemper, maar ik vind het lastig inschatten wat een succes wordt en of ik het niet overdrijf..
Tips iemand?

Ja kijk op Engelse sites gespecialeerd in super twins. En de UK racen ze heel heel met die dingen bekijk dit filmpje eens vanaf 5.50 daar hebben ze een aanpassing die veel wordt gedaan


Om er een fijne vork van te maken zal er een cardridge kit en een setje veren in moeten komen. Niet goedkoop maar zo'n 'budgetbike' vering doet natuurlijk niet wat hij moet doen als je het circuit opgaat
 
Mag ik even meeliften, ik ben druk met keuzes maken voor de SV en wil wel wat meningen horen.
Mijn vriendin is in september begonnen op een SV650s waar de voorvork helemaal niet in te stellen is en de af-fabriek demper niet de duurste is.
Het circuitrijden is bevallen, dus kan er wat extra geld tegenaan.
De vork is net een fietspomp, tenminste als ik er op zit(+25kg). Zij heeft er (nog) geen last van, maar ik wil dat ze veilig rondjes rijdt als het straks wat sneller gaat.

Meest voordelige is een Hyperbox progressief, mooiste is Andreani linear binnenwerk en een verstelbare schokdemper, maar ik vind het lastig inschatten wat een succes wordt en of ik het niet overdrijf..
Tips iemand?
Het is mogelijk om een SV naar een upside down vork om te bouwen met behulp van wat GSXR spul. Op Internet is wel te vinden wat je precies allemaal nodig hebt.
 
Verder als ik dit topic terug lees een paar dingen. De standaard vering van de r1m van mvdm is iets heel anders dan de vering van een motor uit 2009. Behalve op de top Superbikes en hypernakeds is alle standaard vering iets waar eerst naar de kosten wordt gekeken. Dit om de motoren betaalbaar te houden. Daarnaast beschikken wij allemaal niet over het rijtalent van een vdm om het uiterste uit de standaard vering te krijgen

Het vervelende van de race vering is dat wanneer je niet weet wat je doet je een hele motor kan verzieken. Daarom is mijn advies ook ga naar een specialist en overleg met hem wat je merkt en hij kan je helpen.

Heb je geen problemen zou ik niks doen dan is je motor in balans of rij je nog niet hard genoeg. Mijn vorig motor heb ik mee en mee gemodificeerd want elke keer als er een paar seconde af gingen kwamen er anderen problemen bij. Zo ben ik ook al 2x van veer moeten wijzigen toen het tempo meer werd.

Wordt je van andere vering sneller nee. Maar je fiets kan wel makelijker gaan sturen en je hebt meer marge
 
Laatst bewerkt:
Het vervelende van de race vering is dat wanneer je niet weet wat je doet je een hele motor kan verzieken. Daarom is mij advies ook ga naar een specialist en overleg met hem wat je merkt en hij kan je helpen.

Heb je geen problemen zou ik niks doen dan is je motor in balans of rij je nog niet hard genoeg. Mijn vorig motor heb ik mee en mee gemodificeerd want elke keer als er een paar seconde of gingen kwamen er anderen problemen bij.
:^ +1.
Ga niet lopen draaien aan knopjes/nippels zonder ervaring want je kan je hele geometrie verklooien _O-

bij mijn vorige fiets zei ik altijd “vering is prima heb nergens last van” tot ik een fiets kocht met aangepaste/afgestelde vering.. wát een verschil 😍.
 
Dat ik daar niet op gekomen ben8)7.
Het is toch leuker om hier eerst even te ouwehoeren over motoren?
Op elke technische vraag kan je antwoorden 'ga naar een winkel'.


Zoals ik al schreef; er is niks in te stellen, alleen andere olie en veren.
Ben jij de TS dan?
En als je geen instelbare vering hebt, is wellicht je motor oud of niet geschikt voor het circuit !?
Een beetje knappe motor heeft instelbare dempers (toch...
 
:^ +1.
Ga niet lopen draaien aan knopjes/nippels zonder ervaring want je kan je hele geometrie verklooien _O-

bij mijn vorige fiets zei ik altijd “vering is prima heb nergens last van” tot ik een fiets kocht met aangepaste/afgestelde vering.. wát een verschil 😍.
Daar zijn die knopjes toch voor, als je opschrijft welk knopje je verdraait kun je hem daarna weer terugzetten op die bewuste stand (0-punt).
Geometrie zul je door je je rebound niet veranderen. Wel als je bijvoorbeeld je vork gaat aanpassen en al die bouten lost en 2,5 cm. verandert.
Elke cm = 1 graad verschil.
 
Ik heb prachtige vering! (Voorste op beide foto's):
P1060436.JPG
P1060437.JPG


Doe er niets mee. Enige waar ik naar kijk is de bandenslijtage. Is die goed afblijven en gas geven. Tenzij je echt een motor hebt die veert als een frikandel of een baksteen maar dan nog moet ik er iemand voor vragen. Helaas heb ik nooit een motor gereden en daarna de vering aan gepast. Ik betwijfel of ik verschil merk in vering. Verschil in een volledige ruk afstelling en goede afstelling zal ik vast wel merken maar verder op mijn/ons niveau. Leuk maar nuttig durf ik te betwijfelen.

Wil je een eerlijk vergelijk zou je een profi rijder op dezelfde motor met zelfde banden enz en dan de vering wisselen voor een upgrade.
 
Verder als ik dit topic terug lees een paar dingen. De standaard vering van de r1m van mvdm is iets heel anders dan de vering van een motor uit 2009. Behalve op de top Superbikes en hypernakeds is alle standaard vering iets waar eerst naar de kosten wordt gekeken. Dit om de motoren betaalbaar te houden. Daarnaast beschikken wij allemaal niet over het rijtalent van een vdm om het uiterste uit de standaard vering te krijgen

Het vervelende van de race vering is dat wanneer je niet weet wat je doet je een hele motor kan verzieken. Daarom is mijn advies ook ga naar een specialist en overleg met hem wat je merkt en hij kan je helpen.

Heb je geen problemen zou ik niks doen dan is je motor in balans of rij je nog niet hard genoeg. Mijn vorig motor heb ik mee en mee gemodificeerd want elke keer als er een paar seconde af gingen kwamen er anderen problemen bij. Zo ben ik ook al 2x van veer moeten wijzigen toen het tempo meer werd.

Wordt je van andere vering sneller nee. Maar je fiets kan wel makelijker gaan sturen en je hebt meer marge

Erg vreemd dat een vering specialist een veer advies gaf met de shockbreker in zijn handen :P Een veer kan je alleen maar bepalen als je erop gaat zitten en de SAG meet ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo,

Ik heb aan het rondkijken voor een nieuwe circuit fiets zoals een R1 vanaf 2015 of BMW S1000 RR van 2013 -
Nu vroeg ik mij af hoe belangrijk een vering upgrade van de motor is.
Als ik kijk naar een aantal circuit testen bijvoorbeeld :
MCN Track bike test
dan valt mij het volgende op :
De R1 zet de snelste rondetijd neer (in deze test op dit circuit)
De R1 heeft standaard remmen en standaard veer partij
De BMW is uitgerust met Brembo remmen
De 1299S is uitgerust met een complete Öhlins veerpartij en een complete Brembo rempartij
Ik begrijp dat bovenstaande test een moment opname is maar op andere circuits met andere rijders zullen de genoemde motoren ook niet veel van elkaar liggen betreffende rondetijden.
Wat voor conclusie moet je hieruit trekken ?
Brembo's remmen en of Öhlins veren voegen niet veel toe ?
De R1 standaard KYB vering en Nissin remmen zijn net zo goed als Brembo resp. Öhlins ?

Waarom zou je bijvoorbeeld op een R1 2015 nog dure Öhlins vering of Brembo klauwen/pomp leggen als deze al even snel of sneller is dan motoren die deze upgrade al hebben ?
Iemand ervaring met het verschil tussen een standaard R1/BMW en een met een vering/rem upgrade ?
Alvast bedankt voor de info !

Bekijk bijlage 1566309
MCN=slow bikes. Die intens kijkende commentator heeft al een goede dag als hij per ongeluk een keer zijn knie aan de grond rijdt op een circuit.
 
Erg vreemd dat een vering specialist een veer advies gaf met de shockbreker in zijn handen :P Een veer kan je alleen maar bepalen als je erop gaat zitten en de SAG meet ;)
Niet zo vreemd als die specialist al veel ervaring heeft met die specifieke motor. Dan kan hij de parameters zo opzoeken. Bedrijven zoals Öhlins, K-Tech, WP hebben goed gevulde databases en specifieke software dus dan hoeft dat niet iedere keer weer opgemeten te worden.
 
Niet zo vreemd als die specialist al veel ervaring heeft met die specifieke motor. Dan kan hij de parameters zo opzoeken. Bedrijven zoals Öhlins, K-Tech, WP hebben goed gevulde databases en specifieke software dus dan hoeft dat niet iedere keer weer opgemeten te worden.

1606075823658.png


Bij een paard klopt je verhaal wel ;)
 
.Verschil in een volledige ruk afstelling en goede afstelling zal ik vast wel merken maar verder op mijn/ons niveau. Leuk maar nuttig durf ik te betwijfelen.
Ik heb een ducati 749 vork met originele remmelarij vervangen door een 848 vork met ohlins binnenwerk en radiale remmen. Zelfs op mijn prutserniveau is dat een wereld van verschil. Net zoals ik me verbaasde over het verschil in bandenspanning, daar merk ik best verschil in. Nog steeds geen toptijden, maar het voelt allemaal veel zekerder als het goed zit.
 
Ik heb een ducati 749 vork met originele remmelarij vervangen door een 848 vork met ohlins binnenwerk en radiale remmen. Zelfs op mijn prutserniveau is dat een wereld van verschil. Net zoals ik me verbaasde over het verschil in bandenspanning, daar merk ik best verschil in. Nog steeds geen toptijden, maar het voelt allemaal veel zekerder als het goed zit.

Kan, ik denk dat iemand die écht weet wat hij doet ook die 749 vering fatsoenlijk werkend krijgt voor de tijden die je dan rijd.

Maar volledig aannames hoor, ik heb het verschil nooit gevoeld omdat ik mijn fietsen kant en klaar koop.
 
De vorige eigenaar reed met die 749 vork veel sneller dan ik met die nieuwe vork, maar ik voel het verschil en dat is veel meer dan ik had verwacht. Ik weet wat het zwakste punt is, dat zit niet in de motor, maar er op 🙂

De vraag is dan: maakt de andere vering echt het verschil? Of is die andere vering bij toeval voor jou iets beter afgesteld?

Veel kans dat de orginele vork hetzelfde gevoel had gegeven na een servicebeurt en een keer afstellen.
 
Ik heb deze cursus gevolgd.
Wat mij betreft zeker een aanrader.
Er is - zo zie je in die training ook - geen eenduidig antwoord op je vraag te geven.
Dat verschilt namelijk per persoon, motor e.d.
 
Terug
Bovenaan Onderaan