Hoe belangrijk is een vering upgrade ?

De vraag is dan: maakt de andere vering echt het verschil? Of is die andere vering bij toeval voor jou iets beter afgesteld?

Veel kans dat de orginele vork hetzelfde gevoel had gegeven na een servicebeurt en een keer afstellen.
Een afstelbeurt had zeker ook verschil gemaakt, maar ik mag toch hopen dat het Ohlins binnenwerk ook wel wat verschil maakt. Beide vorken waren afgesteld op een rijder van vergelijkbaar gewicht, dus het is niet zo dat de ene op dat vlak beter was dan de andere, maar van versleten naar nieuwe banden merk je ook goed. Een vork en remmen vergelijken, zeker als er een winter tussen zit, is natuurlijk lastig maar als ik het verschil van 2 of 3 tienden bandenspanning ook merk als er verder niets aan mijn motor verandert ga ik er maar van uit dat ik dat bij de vering ook zou merken.
 
  • Leuk
Waarderingen: M14
Mag ik even meeliften, ik ben druk met keuzes maken voor de SV en wil wel wat meningen horen.
Mijn vriendin is in september begonnen op een SV650s waar de voorvork helemaal niet in te stellen is en de af-fabriek demper niet de duurste is.
Het circuitrijden is bevallen, dus kan er wat extra geld tegenaan.
De vork is net een fietspomp, tenminste als ik er op zit(+25kg). Zij heeft er (nog) geen last van, maar ik wil dat ze veilig rondjes rijdt als het straks wat sneller gaat.

Meest voordelige is een Hyperbox progressief, mooiste is Andreani linear binnenwerk en een verstelbare schokdemper, maar ik vind het lastig inschatten wat een succes wordt en of ik het niet overdrijf..
Tips iemand?
Welke diameter voorpoten heeft zo'n SV? De voordeligste manier om die "damperrod" poten te upgraden is een stel voorpoten erin met cartridge en verstelbare rebound en compression.
Dan kun je spelen met de veersterkten en dikte van de olie, en dan kun je die SV goed afgesteld krijgen met een beetje budget en energie.

Wij (eigenaar en ik) hebben vorig jaar een AJS Boyracer (klassieke racer) van cartridges voorzien van een Suzuki Srad 1997. Hebben alleen een iets andere preload afstelling gecreëerd, en nu is die fiets volledig instelbaar, tot grote tevredenheid van de eigenaar. Maxton bied ook pasklare oplossingen voor dit soort motoren en kunnen alles maken wat je vraagt. Maar dan nog moet je zelf aan het rekenen en uitvogelen en uiteindelijk een stevige prijs betalen voor de onderdelen. Terwijl er in de meeste supersport motoren al sinds de 90'er jaren hele mooie volledig instelbare voorvorken met cartridges zitten. Mooiste zijn met aluminium buizen (cartridge body zelf) lichter wordt het niet, bijv de Srad cartridges.

Ik ben het ook helemaal niet eens met wat sommigen hier zeggen, dat je overal af moet blijven. Het ergste wat er kan gebeuren als je ergens zelf aan gaat draaien is dat je je banden snel kapot rijd of dat er absoluut niet meer fatsoenlijk met de motor te rijden valt. Maar al die instellingen zitten niet voor niets op zo'n motor. Wel zul je je er in moeten verdiepen door op Youtube (bijv Dave Mos en Max van Traxxion) te kijken en liever nog wat boeken te lezen.
Zo'n cursus van Tenkate is erg leuk, maar is erg veel informatie in 1x is maar de vraag hoe lang dat blijft hangen en ten 2e ook niet erg goedkoop voor een dagje...
Daar kun je zelf een leuk boek (bij voorkeur alle boeken die hier maar iets mee te maken hebben) voor kopen en heel wat zelf aan kloten. Ik heb het boek van (nadat ik de boeken van John Bradley, John Robinson, Paul Klaver, Paul Thede ext... al gelezen had) Tony Foale en zijn Chassis set-up software, en een digitale waterpas gekocht. Beste investering die ik in tijden gedaan had, en dan maar zelf experimenteren en alles na en opmeten. Iedereen die maar een klein beetje technische kennis heeft en af en toe sleutelt moet een heel eind kunnen komen.
Waar kun je eigenlijk een opleiding (LTS of MBO niveau) volgen tot veringmonteur/deskundige?.... Nergens, deskundige wordt je als je er maar lang genoeg aan sleutelt en ja daar horen ook mislukte pogingen bij. Niet iedere vering specialist doet alles in 1x goed, wel hebben ze genoeg kennis en ervaring om erg goed in de buurt van goed te zitten.
Met de conclusie van Tenkate kan ik het dan wel erg eens zijn, en daarom kost het wat mij betreft ook een hoop tijd, het zij zo.
 
Welke diameter voorpoten heeft zo'n SV? De voordeligste manier om die "damperrod" poten te upgraden is een stel voorpoten erin met cartridge en verstelbare rebound en compression.
Dan kun je spelen met de veersterkten en dikte van de olie, en dan kun je die SV goed afgesteld krijgen met een beetje budget en energie.

Wij (eigenaar en ik) hebben vorig jaar een AJS Boyracer (klassieke racer) van cartridges voorzien van een Suzuki Srad 1997. Hebben alleen een iets andere preload afstelling gecreëerd, en nu is die fiets volledig instelbaar, tot grote tevredenheid van de eigenaar. Maxton bied ook pasklare oplossingen voor dit soort motoren en kunnen alles maken wat je vraagt. Maar dan nog moet je zelf aan het rekenen en uitvogelen en uiteindelijk een stevige prijs betalen voor de onderdelen. Terwijl er in de meeste supersport motoren al sinds de 90'er jaren hele mooie volledig instelbare voorvorken met cartridges zitten. Mooiste zijn met aluminium buizen (cartridge body zelf) lichter wordt het niet, bijv de Srad cartridges.

Ik ben het ook helemaal niet eens met wat sommigen hier zeggen, dat je overal af moet blijven. Het ergste wat er kan gebeuren als je ergens zelf aan gaat draaien is dat je je banden snel kapot rijd of dat er absoluut niet meer fatsoenlijk met de motor te rijden valt. Maar al die instellingen zitten niet voor niets op zo'n motor. Wel zul je je er in moeten verdiepen door op Youtube (bijv Dave Mos en Max van Traxxion) te kijken en liever nog wat boeken te lezen.
Zo'n cursus van Tenkate is erg leuk, maar is erg veel informatie in 1x is maar de vraag hoe lang dat blijft hangen en ten 2e ook niet erg goedkoop voor een dagje...
Daar kun je zelf een leuk boek (bij voorkeur alle boeken die hier maar iets mee te maken hebben) voor kopen en heel wat zelf aan kloten. Ik heb het boek van (nadat ik de boeken van John Bradley, John Robinson, Paul Klaver, Paul Thede ext... al gelezen had) Tony Foale en zijn Chassis set-up software, en een digitale waterpas gekocht. Beste investering die ik in tijden gedaan had, en dan maar zelf experimenteren en alles na en opmeten. Iedereen die maar een klein beetje technische kennis heeft en af en toe sleutelt moet een heel eind kunnen komen.
Waar kun je eigenlijk een opleiding (LTS of MBO niveau) volgen tot veringmonteur/deskundige?.... Nergens, deskundige wordt je als je er maar lang genoeg aan sleutelt en ja daar horen ook mislukte pogingen bij. Niet iedere vering specialist doet alles in 1x goed, wel hebben ze genoeg kennis en ervaring om erg goed in de buurt van goed te zitten.
Met de conclusie van Tenkate kan ik het dan wel erg eens zijn, en daarom kost het wat mij betreft ook een hoop tijd, het zij zo.

100 punten, helemaal mee eens!! En als je al gaat draaien aan je afstelling, noteer dan de alle afstellingen zoals ze stonden. Dan kun je altijd weer terug naar hoe het stond, mocht je het slechter maken dan het al was. Draai aan die knoppen, probeer het en kijk wat je fiets doet. Daar leer je van en is toch ook een heel mooi gedeelte van de hobby! Althans, dat vind ik dan weer... Je koppie dr bij houden, dan zit er best wel een beetje logica in hoe je de vering van je brommer afstelt.

En een AJS Boyracer... poeh... racet de eigenaar er ook mee? Dure fietsjes!!
 
100 punten, helemaal mee eens!! En als je al gaat draaien aan je afstelling, noteer dan de alle afstellingen zoals ze stonden. Dan kun je altijd weer terug naar hoe het stond, mocht je het slechter maken dan het al was. Draai aan die knoppen, probeer het en kijk wat je fiets doet. Daar leer je van en is toch ook een heel mooi gedeelte van de hobby! Althans, dat vind ik dan weer... Je koppie dr bij houden, dan zit er best wel een beetje logica in hoe je de vering van je brommer afstelt.

En een AJS Boyracer... poeh... racet de eigenaar er ook mee? Dure fietsjes!!
Niet normaal de prijzen, jazeker racet de eigenaar er mee. En hij draait het gas ook wel open hoor, (ex onk rijder jaren 80/90) maar realiseert zich ook waar hij mee rijdt dus wel met een beetje respect voor het materiaal. Afgelopen jaar zou hij tijdens de dcr in de eurosingles gereden hebben op Assen en Hockenheim was de bedoeling bij de IHRO. Hij gebruikt hem gelukkig waar hij voor gebouwd en ontworpen is, en nu staat de fiets lekker binnen in de woonkamer. (mijn moeder is niet zo moeilijk):+
 
Welke diameter voorpoten heeft zo'n SV? De voordeligste manier om die "damperrod" poten te upgraden is een stel voorpoten erin met cartridge en verstelbare rebound en compression.
Dan kun je spelen met de veersterkten en dikte van de olie, en dan kun je die SV goed afgesteld krijgen met een beetje budget en energie.

Wij (eigenaar en ik) hebben vorig jaar een AJS Boyracer (klassieke racer) van cartridges voorzien van een Suzuki Srad 1997. Hebben alleen een iets andere preload afstelling gecreëerd, en nu is die fiets volledig instelbaar, tot grote tevredenheid van de eigenaar. Maxton bied ook pasklare oplossingen voor dit soort motoren en kunnen alles maken wat je vraagt. Maar dan nog moet je zelf aan het rekenen en uitvogelen en uiteindelijk een stevige prijs betalen voor de onderdelen. Terwijl er in de meeste supersport motoren al sinds de 90'er jaren hele mooie volledig instelbare voorvorken met cartridges zitten. Mooiste zijn met aluminium buizen (cartridge body zelf) lichter wordt het niet, bijv de Srad cartridges.

Ik ben het ook helemaal niet eens met wat sommigen hier zeggen, dat je overal af moet blijven. Het ergste wat er kan gebeuren als je ergens zelf aan gaat draaien is dat je je banden snel kapot rijd of dat er absoluut niet meer fatsoenlijk met de motor te rijden valt. Maar al die instellingen zitten niet voor niets op zo'n motor. Wel zul je je er in moeten verdiepen door op Youtube (bijv Dave Mos en Max van Traxxion) te kijken en liever nog wat boeken te lezen.
Zo'n cursus van Tenkate is erg leuk, maar is erg veel informatie in 1x is maar de vraag hoe lang dat blijft hangen en ten 2e ook niet erg goedkoop voor een dagje...
Daar kun je zelf een leuk boek (bij voorkeur alle boeken die hier maar iets mee te maken hebben) voor kopen en heel wat zelf aan kloten. Ik heb het boek van (nadat ik de boeken van John Bradley, John Robinson, Paul Klaver, Paul Thede ext... al gelezen had) Tony Foale en zijn Chassis set-up software, en een digitale waterpas gekocht. Beste investering die ik in tijden gedaan had, en dan maar zelf experimenteren en alles na en opmeten. Iedereen die maar een klein beetje technische kennis heeft en af en toe sleutelt moet een heel eind kunnen komen.
Waar kun je eigenlijk een opleiding (LTS of MBO niveau) volgen tot veringmonteur/deskundige?.... Nergens, deskundige wordt je als je er maar lang genoeg aan sleutelt en ja daar horen ook mislukte pogingen bij. Niet iedere vering specialist doet alles in 1x goed, wel hebben ze genoeg kennis en ervaring om erg goed in de buurt van goed te zitten.
Met de conclusie van Tenkate kan ik het dan wel erg eens zijn, en daarom kost het wat mij betreft ook een hoop tijd, het zij zo.
Uit mijn hoofd, 41mm.
De poten van een sv1000 zijn een optie, dat is meteen een remupgrade maar liggen ook niet voor het oprapen en ik weet ook niet wat daarvoor gevraagd wordt. Een set Andreani's is misschien wel minder duur.
De demper zal na 20 jaar ook wel aan vervanging toe zijn. Een Öhlins set veren+shock kost 820, maar misschien is een Hyperbox ook wel voldoende voor haar, lastig kiezen voor een ander..
 
Laatst bewerkt:
Naar mijn idee hangt t allemaal af van je eigen niveau, en of je motor daar nog bij past.

Heb je last van fadende remmen? Upgraden.
Rem je de voorvork op zijn eind of krijg je bijvoorbeeld de bandenslijtage niet op een acceptabel of goed uitziend niveau? Raadpleeg een veringspecialist.

Een slecht sturende motor kan je vaak nog een hoop aan veranderen door de bandenkeuze, zo is mij '04zx10r standaard voorzien van een 190/50 achterband, en rij ik nu met een 200/60 band, wat een wereld van verschil is.

Zelf ben ik zelf stap voor stap mijn fiets aan het upgraden. Enige tijd geleden stelde ik bij Hyperpro de vraag of hij wat kon beteken voor mijn achterschokbreker, waarop ik direct wedervragen kreeg of ik problemen had met banden slijtage etc etc. Mijn antwoord was nee, waaropvolgend het advies was om nog even niets te veranderen dan ook.

Het is voor de meeste van ons denk niet nodig om tot extreem dure upgrades als je fiets in de basis voldoet.
 
Ben nog steeds van mening, men vervangt wel elke zoveel km de olie van de motor.
Maar kijk eens hoe je olie eruit zie uit je voorvork!

Stop daar eens elk jaar nieuwe in, scheelt een slok op een borrel.
 
100 punten, helemaal mee eens!! En als je al gaat draaien aan je afstelling, noteer dan de alle afstellingen zoals ze stonden. Dan kun je altijd weer terug naar hoe het stond, mocht je het slechter maken dan het al was. Draai aan die knoppen, probeer het en kijk wat je fiets doet. Daar leer je van en is toch ook een heel mooi gedeelte van de hobby! Althans, dat vind ik dan weer... Je koppie dr bij houden, dan zit er best wel een beetje logica in hoe je de vering van je brommer afstelt.

En een AJS Boyracer... poeh... racet de eigenaar er ook mee? Dure fietsjes!!
En dan verdraaien/opschrijven staat al ruim een pagina terug!
Maar de TS heb ik nog niet terug gezien of heb ik dat nu gemist.
 
Aansluitend op dit onderwerp. Ik kan van iemand 2de hands wp achter veer kopen. Alleen zit er er een veer onder voor iemand van 80kg, ik weeg zelf 70kg. Hoe groot is dit probleem?

Gaat om een r6 uit 99 waar nu nog de standaard vering onder zit.
 
Aansluitend op dit onderwerp. Ik kan van iemand 2de hands wp achter veer kopen. Alleen zit er er een veer onder voor iemand van 80kg, ik weeg zelf 70kg. Hoe groot is dit probleem?

Gaat om een r6 uit 99 waar nu nog de standaard vering onder zit.
Met pak, laarzen, helm en handschoenen kom je al aardig in de buurt.
 
Aansluitend op dit onderwerp. Ik kan van iemand 2de hands wp achter veer kopen. Alleen zit er er een veer onder voor iemand van 80kg, ik weeg zelf 70kg. Hoe groot is dit probleem?

Gaat om een r6 uit 99 waar nu nog de standaard vering onder zit.
80 kg rijder + 5 kg(?) pak, helm, laarzen, volle endeldarm + 180 kg motor = 265 kg. Een rijder van 70 kg geeft slecht 3,77% lager totaalgewicht. Dus de vraag is, is 3,77% afwijking een groot probleem? Mij lijkt het verwaarloosbaar, maar ik ben geen expert. Evt. kun je iets veervoorspanning wegnemen (idd).
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat een goede rijder met een standaard zrx sneller rijdt dan mij, maar ik weet wel dat mijn vering upgrades echt wel effect hebben gehad op mijn ronde tijden.

Daarnaast vind ik het sleutelen ook gewoon leuk, dat is eigenlijk de beste reden :+
 
De veer zit er inmiddels onder.
Weet iemand aan welke waardes ik ongeveer moet komen?

Zit nu aan de volgende waarde van de achterveer:
Ontlast 570mm
Zonder rijder 557mm
Met rijder en pak 534mm

Zit ik dan ongeveer goed?
 
Als de website fatsoenlijk werkte wel ;)
Na veel zoeken is het een WP4618 competition kan wel gebruikers handleiding vinden maar dat is een nieuwere versie.
Maak binnen kort wel een afspraak bij front row, denk dat dat verstandiger is.
 
De veer zit er inmiddels onder.
Weet iemand aan welke waardes ik ongeveer moet komen?

Zit nu aan de volgende waarde van de achterveer:
Ontlast 570mm
Zonder rijder 557mm
Met rijder en pak 534mm

Zit ik dan ongeveer goed?

Lijken mij nette waarden.
Al mee kunnen rijden? Getallen zijn leuk om mee te beginnen, maar ermee rijden leert je het meest.
 
Terug
Bovenaan Onderaan