Hoe belangrijk is kleppen stellen

black fazer

MF'er
27 apr 2006
65
0
Hallo,

Mijn fazer 600, uit bj2000, heeft nu 43.000 km op de teller staan.
ik was van plan om volgend jaar in het voorjaar, de kleppen van de motor te laten stellen.

Als het goed is, zit ik nu eigenlijks al aan de kilometers,
kan het kwaad om nog +/- 6000 km door te rijden?

Ik moet wel zeggen, dat de motor in koude toestand steeds meer ratel geluid geeft.
Na ongeveer 2 km warmrijden, is dit geluid verdwenen,
misschien te strakke kleppen, die dit geluid veroorzaken?

gr Fred
 
Hee,

Het leek mij niet nodig om voor 1 klein vraagje een heel topic te openen....

Maarrr, ik kan nergens vinden wanneer de kleppen van mijn suzuki gsx600f '98 gesteld moeten worden, weet iemand dit? Km-stand staat nu op 44.500 en hij maakt geen lawaai uit het blok (iig geen lawaai wat niet zo hoort ;) .

Alvast bedankt!
 
Als je klepspeling aan de uitlaatkant te groot wordt, dan kunnen de gassen niet snel genoeg naar buiten (de klep blijft niet lang genoeg open). Dat betekent dat er ook minder snel nieuwe gassen in de cylinder komen. Je blok gaat dan dus armer lopen.

Als je blok armer loopt, dan wordt hij heter. Door die hitte kan het gebeuren dat je je uitlaatkleppen een keer verbrandt.

Wat meer waarschijnlijk is, is dat je uitlaat heter wordt. Het gevolg is dan doorgaans dat je uitlaatbocht gaat rotten. En dat kan heel erg snel gaan, zeker als je in de winter doorrijdt. Dat kan je na 1 winter al een nieuwe bochtenset kosten (goed, je kan natuurlijk nog wat gaan proberen te lassen).

Anyway, inderdaad moet je het na 35.000km controleren. Het kan best dat de speling nog prima is, dat er helemaal niks aan de hand is. Maar je weet het niet, hé, als je het niet controleert.

Edit:

Als je je motor toch nooit hoog in de toeren jaagt, zal het overigens weinig uitmaken of hij te arm loopt of niet. Daarbij kun je het arm lopen weer compenseren met de afstelling. Maar dan gaat je blok wel meer benzine gebruiken dan nodig, en dat is weer zonde (en slechter voor het milieu).
 
Laatst bewerkt:
Hee,

Het leek mij niet nodig om voor 1 klein vraagje een heel topic te openen....

Maarrr, ik kan nergens vinden wanneer de kleppen van mijn suzuki gsx600f '98 gesteld moeten worden, weet iemand dit? Km-stand staat nu op 44.500 en hij maakt geen lawaai uit het blok (iig geen lawaai wat niet zo hoort ;) .

Alvast bedankt!

De F moet om de 12000km gecontroleerd worden. Het is dan ook vaak wel nodig om ze iets bij te stellen. Bij mijn Bandit1200 deed ik het om de 15000km.
 
Laatst bewerkt:
Hee,

Het leek mij niet nodig om voor 1 klein vraagje een heel topic te openen....

Maarrr, ik kan nergens vinden wanneer de kleppen van mijn suzuki gsx600f '98 gesteld moeten worden, weet iemand dit? Km-stand staat nu op 44.500 en hij maakt geen lawaai uit het blok (iig geen lawaai wat niet zo hoort ;) .

Alvast bedankt!
volgens mij om de 12,000! (de >2000 modellen iig) nou is dat in mijn ogen wat vaak, ik heb een Bandit600 met hetzelfde blok en ik hoef vrijwel nooit te stellen. 30,000km geleden voor het laatst gedaan -kinderspel overigens- maar bij een motor waar je de historie niet van weet (of de klepspeling op dat moment) is het altijd raadzaam eens na te kijken..
 
Laatst bewerkt:
Om de 12000 inspectie, zal wss niets te stellen zijn, maar toch altijd blijven inspecteren op de voorgeschreven intervallen.
Het is niet omdat je niks hoort, dat er niks aan de hand is.
Niks horen en slechte klepspeling is nog erger dan klepspeling waar je 't wel bij hoort.

In: 0.10-0.20
Ex: 0.15-0.25
 
Laatst bewerkt:
Om de 12000 inspectie, zal wss niets te stellen zijn, maar toch altijd blijven inspecteren op de voorgeschreven intervallen.
Het is niet omdat je niks hoort, dat er niks aan de hand is.
Niks horen en slechte klepspeling is nog erger dan klepspeling waar je 't wel bij hoort.

In: 0.10-0.20
Ex: 0.15-0.25

hmm, dat is toch anders als bij mijn Bandit..
Daar staat:

In: 0,10 - 0,15
Ex: 0,18 - 0,23

...
 
Terug
Bovenaan Onderaan